Web Analytics Made Easy - Statcounter

منابع دیپلماتیک از برنامه سفر رئیس و دبیر اتحادیه کشورهای جنوب شرق آسیا « آ.سه.آن » در این هفته به میانمار خبر دادند.

از روزنامه «ساوث چاینا مورنینگ پست»، منابع دیپلماتیک از برنامه سفر رئیس و دبیر اتحادیه کشورهای جنوب شرق آسیا « آ.سه.آن »  طی این هفته به میانمار به رغم اختلافاتی که میان این ۱۰ کشور بر سر چگونگی پاسخگویی به کودتای نظامی در این کشور است، خبر دادند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این سازمان که میانمار نیز یکی از اعضای آن است و سیاست عدم دخالت در مسائل داخلی اعضایش را در دستور کار خود دارد، از ۴ ماه پیش و به دنبال آشوب های ناشی از کودتای نظامی و خشونت در میانمار رهبریِ تلاش های دیپلماتیک برای حل این مسئله را به عهده گرفته است.

ارتش میانمار «آنگ سان سوچی» رهبر حزب حاکم اتحادیه ملی دموکراسی و دیگر مخالفان سیاسی را در جریان سرکوبِ مرگبار معترضان پس از کودتای اول فوریه ( ۱۳ بهمن ) بازداشت و زندانی کرد. به علاوه موجب افزایش بحران آوارگان و پناه جویان در این مدت و همچنین فروپاشی اقتصاد کشور شد.

یک منبع آگاه که خواست نامش فاش نشود، گفت « اریوان یوسف » رئیس دوره ای آ.سه.آن  و « جیم جاک هوائی » دبیر این اتحادیه که هر دو از کشور  برونئی هستند این هفته قرار است با رهبران کودتا در میانمار ملاقات کنند.

بر پایه این گزارش، منابع آگاه هشدار دادند که این سفر ممکن است به دلیل موانع سیاسی و یا برنامه ریزی در لحظات آخر با تاخیر یا تغییر در برنامه رو به رو شود.

هنوز روشن نیست آیا رئیس و دبیر اتحادیه کشورهای جنوب شرق آسیا برنامه ای برای ملاقات با مخالفان کودتا که در زندان هستند و یا مخفی شده اند در دستور کار خود دارند یا نه؟

سخنگوی اتحادیه کشورهای جنوب شرق آسیا و همچنین دولت اتحاد ملی میانمار تا کنون در این باره اظهار نظری نکردند.

برنامه ریزی این سفر، ۵ هفته پس از این شکل گرفت که رهبران اتحادیه کشورهای جنوب شرق آسیا از « پنج مسئله مورد اجماع » سخن گفتند که شامل  پایان دادن به خشونت، پیشبرد گفت و گو ها، ارسال کمک، انتصاب فرستاده ویژه و فرستادن هئیتی به رهبری فرستاده ویژه به میانمار بود.

از زمان اعلام « پنج مسئله مورد اجماع » از سوی آ.سه.آن حکومت نظامی میانمار گفت این پیشنهادها را بررسی خواهد کرد.

با این حال به دلیل اختلافات میان اعضای اتحادیه کشورهای جنوب شرق آسیا هنوز فرستاده ویژه به میانمار منصوب نشده است.

به گفته منابع آگاه، اندونزی و تایلند به عنوان دو عضو بسیار مهم آ.سه. آن بر سر انتصاب فرستاده ویژه که از کدام کشور باشد، اختلاف و منازعه دارند.

اندونزی از ابتدا با انتخاب یک نفر به عنوان فرستاده ویژه موافق بود در حالی که تایلند که روابط نزدیک نظامی با میانمار دارد، به دنبال فرستادن چندین نماینده به میانمار است.

گزارش ها براساس گفته دو منبع آگاه حاکی است، احتمالا راه حل مصالحه آمیز در میان کشورهای عضو آ.سه.آن انتخاب ۳ نفر به عنوان نمایندگان ویژه از سه کشور اندونزی، تایلند و برونئی خواهد بود.

چین هفته آینده میزبان وزرای امور خارجه کشورهای عضو آ.سه.آن برای اجلاس سالانه چین- آ.سه.آن خواهد بود و در آن جا  انتخاب فرستاده ویژه قطعی و نهایی خواهد شد.  

پیش‌تر، چین با تلاش در کم اثر کردن قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل باز هم اعلام کرد که از شرایط سیاسی موجود پیرامون میانمار رضایت ندارد.

پیش از این ۹ کشور جنوب شرق آسیا خواستار تغییر لحن پیش نویس قطعنامه سازمان ملل در مخالفت با کودتای نظامیان میانمار و بازداشت آنگ سان سوچی شدند.

این پیش نویس خواستار تحریم فوری تامین مستقیم و غیرمستقیم تسلیحاتی و فروش و انتقال هرنوع سلاح و مهمات به میانمار شده بود اما کشورهای عضو آسه آن خواستار تغییر لحن و ادبیات مورد استفاده در این پیش نویس هستند./ ایرنا

منبع: ایران آنلاین

کلیدواژه: اتحادیه کشورهای جنوب شرق آسیا فرستاده ویژه آ سه آن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۱۰۹۸۴۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شمسایی در فینال آسیا میهمان ویژه دارد

به گزارش "ورزش سه"، تیم ملی فوتسال ایران روز گذشته در نیمه نهایی جام ملت‌های آسیا موفق شد در ضربات پنالتی ازبکستان را شکست بدهد و راهی دیدار پایانی شود. ملی‌پوشان ایران فردا دیدار فینال رامقابل تایلند برگزار می‌کنند و وزیر ورزش هم تماشاگر ویژه این مسابقه خواهد بود.

براساس برنامه‌ریزی انجام گرفته، کیومرث هاشمی وزیر ورزش و جوانان امشب به بانکوک تایلند سفر می‌کند تا فردا تماشاگر دیدار فینال مسابقات فوتسال جام ملت‌های آسیا 2024 بین ایران و تایلند باشد.

هاشمی پس از دیدار با ملی‌پوشان فوتسال ایران و حضور در دیدار نهایی رقابت‌های فوتسال جام ملت‌های آسیا، بامداد دوشنبه به تهران بازخواهد گشت.

دیدار تیم‌های ملی فوتسال ایران و تایلند ساعت 14:30 فردا (یکشنبه) در بانکوک برگزار خواهد شد.

دیگر خبرها

  • بارورسازی ابرهای کشورهای همسایه ربطی به بارش سیل‌آسای ایران ندارد
  • آیا بارورسازی ابرها در کشورهای همسایه باعث بارش سیل‌آسا در ایران شد؟
  • شمسایی در فینال آسیا میهمان ویژه دارد
  • حضور بیش از ۳۳ کشور آسیایی در اجلاس آسیا(ACD) به میزبانی اصفهان
  • انتقال شرکت‌های مهم چینی به مالزی
  • تعیین مرزهای ارمنستان و جمهوری آذربایجان و ۳ سناریوی پیش رو
  • چگونه تخلفات احتمالی پلیس در انجام مأموریت‌ها را گزارش دهیم؟
  • خطوط کشتیرانی به غرب و جنوب آفریقا توسعه می‌یابد
  • توسعه خطوط کشتیرانی به غرب و جنوب آفریقا
  • وزیر صمت: خطوط کشتیرانی به غرب و جنوب آفریقا توسعه می یابد