Web Analytics Made Easy - Statcounter

تربت حیدریه به عنوان چهارمین کلان شهر خراسان رضوی در معرض هجوم یک میلیون و ۲۰۰ هزار جمعیت از جنوب کشور قرار گرفته و افزایش این روند، حاشیه نشینی را به بزرگترین تهدید مدیریت شهری تبدیل شده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از صبح توس؛ شهر تربت حیدریه به عنوان چهارمین کلان شهر خراسان رضوی در معرض هجوم یک میلیون و 200 هزار جمعیت از جنوب کشور قرار گرفته و افزایش این روند، حاشیه نشینی را به بزرگترین تهدید مدیریت شهری تبدیل شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

پیرامون همین موضوع محمد امانی، عضو شورای اسلامی شهر تربت حیدریه در گفت و گو با خبرنگار صبح توس؛ اظهار کرد: اهمیت این موضوع زمانی بیشتر می شود که بدانیم با افزایش این روند، امروز حاشیه نشینی به بزرگترین تهدید مدیریت شهری در تربت حیدریه تبدیل شده است.

وی تصریح کرد: مهاجرت و سکونت گاههای غیر رسمی، تربت حیدریه را به سومین شهر بدقواره استان و همچنین سی وسومین شهر بدقواره کشور تبدیل کرده که باید همه دستگاهها و مدیران شهری برای این معضل برنامه ریزی دقیق داشته باشند.

امانی اضافه کرد: این موضوع زمانی اهمیت بیشتری پیدا می کند که در این سکونت گاههای غیر رسمی و حاشیه شهرها بیشترین آسیب های اجتماعی از جمله، اعتیاد، خرید و فروش مواد مخدر، کارتن خوابی و شیوع بیماری ها را رقم می زند و با توجه به اینکه این مناطق وارد محدوده شهری شدند، در آینده توقع ایجاد خواهد شد که باید تمام امکانات شهری را به آنجا هم منتقل کنیم.

تهدیدات را باید به فرصت تبدیل کرد

این عضو شورای پنجم اضافه کرد: شهر تربت حیدریه در ظاهر دارای تهدیدات شهری است، اما عمق آن مملو از فرصت است، لذا چنانچه شهرها را با توجه به سیر تکاملی آنها یک موجود در حال رشد تصور کنیم باید مواردی که زندگی شهری را تهدید می کند به فرصت تبدیل کرد.

وی افزود: بر همین اساس در سطح شهر شاهد نازیبایی ها، مخرویه ها، فضای بی دفاع شهری و اراضی رها شده متعددی هستیم، اما در کنار آن فرصت های بی بدیلی هم داریم که علاوه بر استفاده از این فرصت ها همان تهدیدات شهری را هم می توان به فرصت تبدیل کرد.

امانی گفت: شهروندان و مدیریت شهری همیشه از ساخت و سازهای غیرمجاز و شبانه ضرر کرده اند و معضل حاشیه نشینی آسیب های اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی فراوانی را به بدنه شهر وارد کرده است.

وی با اشاره به دلایل رشد ساخت و سازها در حاشیه این شهر شهر خاطر نشان می کند: ارزانی زمین در حاشیه شهر ، مهاجرت از شهر ها و روستاهای اطراف، فرصت طلبی زمین خواران و دلالان ، تخلف برخی بنگاه های املاک در فروش زمین های خارج از محدوده شهر ساخت و سازها را در حاشیه شهر افزایش داده است.

امانی همچنین از عدم ورود شهرداری به زمین های حاشیه شهر و فراهم کردن زیرساخت های لازم قبل از ساخت و ساز توسط شهروندان و مشکلات اقتصادی سالهای اخیر در سطح کشور را از دیگر دلایل افزایش ساخت و سازهای غری مجاز در حاشیه شهر تربت حیدریه یاد کرد.

وی بیان داشت: ساخت و سازها در مناطق حاشیه ای شهر غیر اصولی و بدون رعایت ضوابط شهرسازی و مهندسی است و در صورت بروز حوادث غیرمترقبه خسارات مالی و جانی جبران ناپذیری برای ساکنین این مناطق در پی دارد.

شورای شهر و شهرداری ناتوان در برخورد با ساخت و سازهای غیرمجاز

این عضو شورای شهر تربت حیدریه خاطر نشان می کند: شورای اسلامی شهر و شهرداری به تنهایی نمی توانند مانع ساخت و سازهای غیرمجاز شوند و ادارات خدمات رسان، مراجع قضایی و بنگاه های املاک نیز باید همراهی کنند.

امانی گفت: متاسفانه زمین خواران، دلالان و برخی از بنگاه داران املاک موجب افزایش ساخت و سازهای غیرمجاز در حاشیه شهر می شون  و به خاطر منافع خود مدیریت شهری و شهروندان را دچار مشکل و سردرگمی می کنند.

تفکیک اراضی توسط مالکین و دلالان خلاف است

محمد امانی افزود: بر اساس قانون منع فروش و واگذاری اراضی غیر مسکونی، بنگاه های املاک حق تنظیم مبایعه نامه و قولنامه برای املاک خارج از طرح تفضیلی شهر را ندارند.

وی بیان کرد: تفکیک اراضی توسط مالکین و دلالان خلاف است و شهروندان قبل از خرید زمین در حاشیه شهر بهتر است که موقعیت و شرایط آن را از شهرداری استعلام، تا گرفتار نشوند.

امانی اظهار داشت: تصمیمات مقطعی و وضع قوانین مختلف موجب آن می شود تا برای مدتی ساخت و سازهای غیر مجاز متوقف شود، اما دلالان و زمین خواران با روابط غیر قانونی راه های دور زدن قوانین را پیدا می کنند و با سوء استفاده از شرایط اقتصادی شهروندان و مدیریت شهری را دچار چالش می کنند.

انتهای پیام/

منبع: دانا

کلیدواژه: ساخت و سازهای غیرمجاز ساخت و سازهای غیر شهر تربت حیدریه بزرگترین تهدید حاشیه شهر مدیریت شهری حاشیه نشینی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۱۱۸۸۳۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نقش‌آفرینی صنعت در دانشگاه با مسئله‌محوری/ اختصاص مکانی برای دفتر گسترش ارتباط «صنعت و دانشگاه»

به گزارش خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا، نشست «ارتباط صنعت با دانشگاه» در راستای اجرایی کردن رویداد صدرا (صنعت، دانشگاه، راه اشتغال) با حضور حسین خدابخش‌زاده معاون آموزشی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تربت‌حیدریه و فضل‌الله شریف ثانوی رئیس خانه صنعت و معدن شهرستان تربت‌حیدریه در دانشگاه آزاد اسلامی واحد تربت حیدریه برگزار شد.

باتوجه به راهبرد‌های کلان دانشگاه و توسعه فعالیت‌های فناورانه در زیست‌بوم‌های منطقه‌ای با تأکید بر توسعه اشتغال، رویداد صدرا با ایجاد ارتباط جامعه دانشگاهی و صنعت تشکیل شد.

در قانون برنامه چهارم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران فعالیت‌های علمی مراکز آموزش عالی کشور به پاسخگویی مسائل اجتماعی، فرهنگی و صنعتی تأکید شده است.

به همین دلیل ارتباط بین صنعت و دانشگاه دارای اهمیت است و موضوع ارتباط صنعت با دانشگاه یکی از مهم‌ترین فعالیت‌ها به سوی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله درباره توسعه دانش و فناوری در صنایع اقتصادی و تولیدی بوده که عوامل موثر برای بهبود این ارتباط ضروری است.

محور‌های اصلی نشست مذکور ارتباط صنعت با دانشگاه و چرایی ضرورت این ارتباط، انتظارات از ارتباط بین صنعت با دانشگاه و آسیب‌شناسی ارتباط صنعت با دانشگاه بود.

استاد دانشگاه آزاد اسلامی واحد تربت‌حیدریه در این نشست اظهار کرد: سیاست اجرایی رویداد صدرا در دانشگاه اساتید و دانشجویان را به سمت انجام کار‌های تحقیقاتی طرح‌های برون‌دانشگاهی و هدایت و حمایت پایان‌نامه‌های ارشد و رساله‌های مقطع دکتری در صنعت سوق می‌دهد.

حسین رضایی متذکر شد: نقش‌آفرینی صنعت با موضوعات مسئله‌محور در این روند به سوی صنایع کشیده می‌شود و این دانشگاه را به صنایع نزدیک‌تر می‌کند.

شریف‌ثانوی رئیس خانه صنعت و معدن شهرستان تربت‌حیدریه با اشاره به اینکه در سال‌های اخیر ارتباط صنعت و دانشگاه بسیار ضعیف شده، بیان کرد: خانه صنعت و معدن شهرستان تربت‌حیدریه آمادگی دارد با استفاده از تجارب و تخصص‌های استادان مسائل و مشکلات را بیان کرده تا پس از بررسی خروجی مطلوب علمی و کاربردی تهیه شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی تربت‌حیدریه هم تشریح کرد: دانشگاه می‌تواند با شناخت میدانی دقیق و با تکیه بر رشته‌های تحصیلی دایر در دانشگاه در شعاع وسیع‌تری به لحاظ جغرافیایی فعالیت‌های اقتصادی و تولیدی و مشکلات و نیاز‌های صنایع را رصد، شناسایی و دسته‌بندی و سپس براساس اولویت‌بندی مشاغل حساس که اهمیت بیشتری دارند و مورد نیاز مردم است را در قالب کارگاه‌های آموزشی ارائه کند.

معاون آموزشی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تربت‌حیدریه هم از اختصاص مکانی برای دفتر گسترش ارتباط صنعت و معدن در دانشگاه و خانه صنعت و معدن خبر داد.

خدابخش‌زاده سپس گفت: تعامل میان صنعت و دانشگاه شناخت ظرفیت‌ها و راه‌های تقویت ارتباط موثر و تعامل مستمر طرفین و راهکار‌هایی که دانشگاه می‌تواند در حوزه کشاورزی و صنایع و معادن نمود داشته باشد.

در پایان مقرر شد در جلسات آینده درباره تشکیل تیم‌های تخصصی توسط اعضای هیئت علمی، برگزاری کارگاه سرفصل‌های نظام مهندسی برای فارغ‌التحصیلان و آموزش مشاغل حساس و مورد نیاز جامعه هدف، تسهیل معرفی دانشجویان برای کارآموزی در صنایع و معادن، اجرای طرح‌های برون دانشگاهی و تحقیقاتی توسط دانشگاه آزاد اسلامی، برگزاری جلسات مستمر و حضور فعال تا برگزاری رویداد صدرا در دانشگاه، حمایت از پایان‌نامه‌های کارشناسی ارشد و رساله‌های مقطع دکتری که درباره نیاز‌های صنایع و معادن شهرستان انجام می‌شود در جلسات آینده بررسی شود.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • بحرانی بودن کسری مخازن آبهای زیرزمینی تربت‌حیدریه
  • نقش‌آفرینی صنعت در دانشگاه با مسئله‌محوری/ اختصاص مکانی برای دفتر گسترش ارتباط «صنعت و دانشگاه»
  • پروژه‌های آموزشی نیمه تمام تا مهرماه در تربت حیدریه تکمیل می‌شود
  • افزایش تعداد رشته‌های دانشگاه علوم پزشکی تربت‌حیدریه
  • مناطق حاشیه‌نشین️، بزرگترین مشکل شهر ارومیه است
  • از تخریب ساخت و سازهای غیرمجاز در اراضی کشاورزی تا توزیع کالای اساسی طرح تنظیم بازار در فارس
  • شناسایی متهم برداشت غیرمجاز یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون ریالی در تربت حیدریه
  • شهر کَدکَن قابلیت تبدیل به قطب گردشگری ادبی شهرستان تربت‌حیدریه را دارد
  • چند خبر کوتاه از شهرستان های تربت حیدریه و نیشابور
  • آزادی بیان غربی‌ها اهداف استکباری و استبدادی دارد