Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-04-29@02:47:50 GMT

وجود ۷۲ سامانه عشایری در استان همدان

تاریخ انتشار: ۱۳ خرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۱۲۱۳۱۷

وجود ۷۲ سامانه عشایری در استان همدان

به گزارش خبرگزاری فارس از تویسرکان حسین محمدی ظهر امروز در جلسه شورای امور عشایری تویسرکان با اشاره به اینکه چهار زیست بوم داریم که عشایر به این مناطق در زمان ییلاق و قشلاق در چهار استان ایلام، لرستان، خوزستان و کرمانشاه کوچ می‌کنند اظهار کرد: ۷۲ سامانه عرفی عشایر در استان همدان وجود دارد که از این تعداد پنج سامانه عرفی و یک کانون خودجوش عین آباد مربوط به شهرستان تویسرکان است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان اینکه از مجموع سامانه‌های عرفی در ییلاق و قشلاق سامان به وجود می‌آید افزود: در مناطق عشایری ایلام، کرمانشاه، خوزستان و لرستان ۱۲ سامانه وجود دارد.

رئیس امور عشایر استان همدان با اشاره به اینکه ۷۲ نقطه سامانه عرفی که داریم از چهار زیست بوم‌ استان لرستان شامل زیست بوم و میان‌بند می‌شود گفت: وقتی که عشایر ما می‌خواهند در فصل قشلاق یعنی اردیبهشت ماه هر سال حرکت کنند ابتدا وارد استان لرستان به عنوان میان‌بند و پس از یک ماه استقرار، وارد استان همدان می‌شوند.

وی ۳۷ درصد تولیدات صنایع دستی را از آن عشایر دانست و با بیان اینکه عشایر در بحث اقتصاد مقاومتی بدون هیچ چشم‌داشتی از دولت، حرف اول می‌زنند، افزود: متاسفانه عشایر به دلیل اینکه به اسم جامعه سوم محسوب ‌شدند که بنده معتقدم جامعه اول‌ هستند آنچنان که باید تاکنون به این طیف رسیدگی نشده است چه در سطح کشور و چه استانی!

محمدی گفت: در آیین‌نامه سامانه عشایری ماده 5 و 13 مصوبه هیئت دولت در سال 84 تاکید کرده ادارات تابعه هر استان و شهرستانی که مرتبط با امور عشایری هستند باید یک بخش از اعتبارات اداره مربوطه را برای تامین نیازهای عشایر بگذارند.

فرماندار شهرستان تویسرکان مبنای تشکیل جلسه شورای امور عشایر را بررسی مشکلات و تلاش برای رفع آن‌ها عنوان کرد و گفت: با توجه به پنج سامانه عرفی عشایر در شهرستان جلسه شورای امور عشایری را در راستای ارائه خدمات هر چه مطلوب‌تر به جامعه عشایری شکل گرفت.

رسول حسینی از افزایش دو برابری اعتبار امور عشایر شهرستان از محل اعتبار تملک دارایی‌ها و سرمایه خبر داد و تاکید کرد: تلاش می‌کنیم سهمیه آرد عشایر تویسرکان که تابع نهاوند است مستقیم از اداره غلات و بازرگانی استان گرفته و در اختیار جامعه عشایری شهرستان قرار داده شود.

وی با اشاره به مکلف کردن دستگاه های اجرایی در مباحث آموزش و بهداشتی برای خدمات‌دهی بهتر و به موقع، شناسایی و رفع نیازها و مسائل این طیف تلاشگر در عرصه تولید و اقتصاد  افزود: مشکل اصلی ما نبود نمایندگی امور عشایری در شهرستان تویسرکان  است که پیگیری این مهم در اسرع وقت در دستور کار قرار گرفت.

فرماندار شهرستان تویسرکان با اشاره به تعویق انجام سرشماری جمعیت عشایری بیان کرد: مبنای توزیع اعتبارات، داده‌ها و... براساس سرشماری جمعیت است که متاسفانه این کار به موقع انجام نشده و اکنون مبنای کار امور عشایر سرشماری سال ۷۸ است؛ لذا تقاضا و تاکید داریم مسوولان استانی موضوع انجام سرشماری جدید را در دستور کار خود قرار بدهند.

انتهای پیام/89010

منبع: فارس

کلیدواژه: حسین محمدی رسول حسینی فرماندار شهرستان تویسرکان شهرستان تویسرکان استان همدان سامانه عرفی امور عشایری امور عشایر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۱۲۱۳۱۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

گرامیداشت یاد شهدای معلم و مدافع حرم تویسرکان

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای استان همدان؛ سردار فرجی، مشاور فرمانده سپاه انصارالحسین استان همدان در یادواره ۴۳ شهید معلم و شهدای مدافع حرم تویسرکان با بیان اینکه اقدام حماس در عملیات طوفان الاقصی، اقدامی پیشدستانه و در برابر سال‌ها محاصره و جنایت رژیم صهیونیستی بر غزه است، گفت: پاسخ موشکی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و ارتش جمهوری اسلامی ایران، هیمنه و هیبت پوشالی رژیم اشغالگر قدس را در هم شکست.

دیگر خبرها

  • اصلاح و بهسازی محور‌های عشایری آبدانان
  • گرامیداشت یاد شهدای معلم و مدافع حرم تویسرکان
  • زندگی ۸۲۰۰ خانوار عشایری در استان خراسان رضوی
  • خطر فراموشی در کمین زندگی عشایری
  • خطر ریزش‌سنگ در محور گنجنامه- تویسرکان
  • بازدید مدیر امور عشایر تفتان از مناطق عشایری
  • محصولات تولیدی عشایر مغان برندسازی شود
  • خدمات بسیار خوبی به عشایر تنگستان ارائه شد
  • ظرفیت‌های ملی برای ارائه خدمت به عشایر تنگستان استفاده شود
  • ۸۲۰۰ خانوار عشایری در استان خراسان رضوی زندگی می‌کنند