Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری فارس ـ گروه تعلیم و تربیت: با اینکه 30 درصد از سال تحصیلی گذشته و تمام سال تحصیلی جاری، به صورت مجازی گذشته است اما همچنان اکثر متخصصان بر این باورند که هیچ چیز جای کلاس حضوری و ارتباط چهره به چهره با معلم را نمی‌گیرد.

اما چه بخواهیم و چه نخواهیم، کرونا موجب شد که کلاس‌های درس حضوری تعطیل شود و دانش‌آموزان در کلاس درس مجازی حضور یابند؛ اکنون در فصل امتحانات به سر می‌بریم و دانش‌آموزان در حال برگزاری امتحاناتشان هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با توجه به اهمیت پایه‌های نهم و دوازدهم در سرنوشت دانش‌آموزان به دلیل هدایت تصحیلی و کنکور، دانش‌آموزان این پایه‌ها به صورت حضوری امتحان می‌دهند و دانش‌آموزان پایه‌های دیگر هم به صورت مجازی در امتحانات شرکت می‌کنند.  

اما در خصوص درس خواندن به صورت مجازی و امتحانات دانش‌آموزان،  نشستی را با تعدادی از نمایندگان تشکل دانش‌آموزی اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان داشتیم. مازیار شعبانی از استان گیلان، مسعود باکویی از استان مازندران، ابوالفضل قانعی از استان فارس، منصور حضرتی از استان کرمان، مصطفی پهلوان از استان سمنان، محمد باقری از استان البرز، سعید بابادی از استان خوزستان و احسان عزیزی از استان خراسان شمالی مهمان خبرگزاری فارس بودند.

*  برخی دانش‌آموزان در امتحان مجازی، پاسخ سؤالات را به هم می‌دهند

مجری: وقتی کرونا آمد، شرایط به‌گونه‌ای رقم خورد که مدارس تعطیل شد و دانش‌آموزان باید به اجبار در فضای مجازی آموزش می‌دیدند؛ به نظر شما فرصت‌ها و تهدیدهای آموزش مجازی چه بود؟

باقری: آموزش مجازی هم فرصت و هم تهدید است یعنی در آینده می‌توانیم به عنوان فرصت خوب در نظر بگیریم ولی مثلا یک دانش‌آموز یازدهم می‌گفت «آموزش مجازی کیفیت آنچنانی ندارد اما اگر کرونا ادامه داشته باشد تا دیپلم‌مان را بگیریم، خوب است چون چون راحت‌تر نمره می‌گیریم».

 کشور ما از خیلی سال پیش باید به سمت آموزش مجازی می‌رفت تا در شرایط بحران، آسیب نبیند

به نظر می‌رسد دانش‌آموزان در این دوره آموزشی مجازی، ضربه زیادی از نظر آموزش خوردند. کشور ما از خیلی سال پیش باید به سمت آموزش مجازی می‌رفت تا در شرایط بحران، آسیب نبیند. 

متأسفانه برخی دانش‌آموزان در امتحان مجازی، پاسخ سؤالات را به هم می‌دهند و به نوعی تقلب می‌شود و مسلما این امتحانات، روش مناسبی برای ارزیابی آنها نیست. 

* در فضای مجازی، ارتباط دوسویه بین معلم و دانش‌آموز نیست

عزیزی: تا قبل از کرونا هیچکس به فکر آموزش مجازی نبود و کرونا، باعث شد که آموزش مجازی رونق بگیرد؛ بهترین حُسن کرونا این بود که بستر فضای مجازی را آماده کرد. اما در فضای مجازی، ارتباط دوسویه بین معلم و دانش‌آموز نیست و دانش‌آموزان، معلم را نمی‌بیند. معلم درس می‌دهد ولی از آن سمت خبر ندارد.

برخی معلمان می‌گویند در این مدت آموزش مجای، مجبور شدند چند بار تلفن همراه جدید تهیه کنند تا بتوانند با نرم‌افزار بهتر و شایسته‌تر به دانش‌آموزان درس بدهند

از دیگر مشکلات آموزش مجازی، اینترنت است؛ در استان ما که یک استان مرزی است، سرعت اینترنت به ویژه در روستاها ضعیف است. از دیگر مشکلات دسترسی به تلفن همراه یا تبلت است. دانش‌آموزان برای آموزش مجازی نیاز به وسیله دارند.

حتی وقتی با برخی معلمان صحبت می‌کنیم، می‌گویند در این مدت آموزش مجای، مجبور شدند چند بار تلفن همراه جدید تهیه کنند تا بتوانند با نرم‌افزار بهتر و شایسته‌تر به دانش‌آموزان درس بدهند.

* کیفیت آموزش مجازی بالا نیست

قانعی: بخشی از دانش‌آموزان اصلا از مجازی شدن آموزش‌ها ناراضی نیستند چون اینطوری راحت‌تر و هر مدلی که دوست دارند درس می‌خوانند اما دغدغه‌ خانواده‌ها نسبت به درس خواندن فرزندان‌شان زیاد است.

 پهلوان: اکثر مشکلات آموزش مجازی این است که آن کیفیت لازم را ندارد؛ اگر آموزش، حضوری باشد قطعا بازدهی خیلی بیشتری خواهد داشت.

تعدادی از دانش‌آموزان نسبت به برگزاری امتحان حضوری گلایه داشتند که البته به آنها حق می‌دهیم. چون آموزش مجازی، کیفیت بالایی نداشته است و آنها مجبور بودند در آن شرایط، امتحان حضوری دهند.

در گذشته اگر می‌خواستیم از سخنرانی یک استاد متبحر بهره ببریم باید در جلسه سخنرانی حضور می‌یافتیم اما اکنون از طریق فضای مجازی امکان‌پذیر است

اما ناگفته نماند که آموزش مجازی، مزایایی هم دارد؛ می‌بینیم که آموزش معلمان باسابقه و توانمند، به دست دانش‌آموزان حتی در محروم‌ترین مناطق می‌رسد یا اینکه در گذشته اگر می‌خواستیم از سخنرانی یک استاد متبحر بهره ببریم باید در جلسه سخنرانی حضور می‌یافتیم اما اکنون از طریق فضای مجازی امکان‌پذیر است.

*فانتزی شدن و جذاب شدن آموزش‌ها در فضای مجازی

باکویی: کرونا به شدت آسیب جدی به مقوله آموزش وارد کرده است که یک آسیب بلندمدت است. آموزش مجازی یک‌سری مزیت‌ها دارد که می‌توان به دسترسی سریع به اطلاعات، فانتزی شدن و جذاب شدن آموزش‌ها اشاره کرد.

خیلی از بچه‌ها، بازی کردن را فراموش کردند و یکجانشین شده‌اند

از جمله تهدیدهای آموزش مجازی می‌توان به نداشتن وسیله آموزش برای برخی خانواده‌ها اشاره کرد چراکه برخی خانواده‌ها تمکن مالی ندارند.

از سوی دیگر آموزش مجازی، خیلی مهارت‌های ارتباطی کودکان و دانش‌آموزان را گرفته است و خیلی از بچه‌ها، بازی کردن را فراموش کردند و یکجانشین شده‌اند. وابستگی به گوشی، آشنا شدن با شبکه‌های اجتماعی ناسالم از دیگر موارد است. 

* تعدادی از معلمان از مادرها تشکر کردند

بابادی: ظرفیت مجازی، ظرفیت بالایی است اما در شروع کرونا، ما زیرساخت‌های لازم را نداشتیم و طبیعتا خیلی به مشکل برخورد کردیم.

در خوزستان، تعدادی از معلمان طی متنی از مادرها تشکر کردند و نوشتند که بخشی از آموزش بر دوش شما بود و تشکر می‌کنیم. 

در فضای مجازی اگر دانش‌آموز، برخی از مطالب درسی را متوجه نشود، می‌تواند برای چندین بار فیلم تدریس معلم را ببیند

فراموش نکنیم که آموزش‌های باکیفیت معلمان در فضای مجازی بارگذاری می‌شد و از سوی دیگر اگر دانش‌آموز، برخی از مطالب درسی را متوجه نمی‌شد، می‌توانست برای چندین بار فیلم تدریس معلم را ببیند یا اینکه هر زمان که حوصله داشت، فیلم آموزشی را ببیند. 

البته دغدغه تقلب هم در امتحان پایانی نکته‌ای است که آموزش و پرورش برای حل این معضل می‌تواند به جای توجه به امتحان پایانی، تکالیف کلاسی و حضور فعال در کلاس مجازی را به عنوان بخشی از نمره در نظر بگیرد.

البته آموزش مجازی یک تهدید بزرگ داشت و آن هم این بود که بچه‌ها مدام در خانه هستند و نمی‌توانند پویایی و تحرک داشته باشند؛ آنها در مدرسه انرژی خود را تخلیه می‌کردند. 

از سوی دیگر، آموزش مجازی برای معلمانی که سال‌های تدریس پای تخته را انجام می‌دادند، خیلی سخت بود. 

* باید مشکلات شبکه شاد حل شود

مجری: خوب به یک سری از مزایا و تهدیدات آموزش مجازی اشاره کردید اما حالا موقع آن است که پیشنهاداتی را هم داشته باشید و بگویید چه کنیم که بتوانیم مشکلات را برطرف کنیم.

حضرتی: ساعات نامنظم تدریس، قطع و وصل شدن اینترنت، نبودن بستر آموزشی مناسب، نبود ارتباط چهره به چهره با معلم از مشکلات آموزش مجازی است. 

به نظرم باید مشکلات شبکه شاد حل شود و همه مسؤولان دست به دست هم دهند تا این مشکلات حل شود. 

*درس سواد رسانه باید در دوره متوسطه اول و دبستان تدریس شود 

باقری: به نظرم نیاز داریم که یک پیام رسان قوی برای آموزش مجازی دانش‌آموزان داشته باشیم. نکته دیگر این است که درس سواد رسانه باید در دوره متوسطه اول و دبستان تدریس شود و دوره متوسطه دوم دیر است.

عزیزی: پیشنهاد می‌کنم وزارت آموزش و پرورش تلاش کند، سامانه شاد را به‌روزتر کند و امکانات بهتر و بیشتری را در اختیار دانش‌آموزان قرار دهد.

قانعی: به نظرم راه حل افزایش کیفیت آموزش مجازی این است که وزارت آموزش و پرورش، سامانه شاد را قوی‌تر کند؛ نکته دیگر نیز این است که باید سطح سواد رسانه‌ای خانواده‌ها و دانش‌آموزان افزایش یابد.

* دوره‌های آموزشی برای معلمان برگزار شود

پهلوان: پیشنهادم این است که دوره‌های آموزشی برای معلمان برگزار شود تا آنها بتوانند از ظرفیت‌های متعدد در فضای مجازی برای آموزش دانش‌آموزان استفاده کنند.

نکته دیگر این است که هر پیام‌رسان، یک ویژگی‌های خوب دارد که اگر اینها تجمیع شود، یک پیام‌رسان خوب برای دانش‌آموزان خواهیم داشت. 

باکویی: به نظرم تنها راه‌حل این است که واکسیناسیون انجام شود و مدرسه و آموزش به حالت  قبلی برگردد.

به نظرم تنها راه‌حل این است که واکسیناسیون انجام شود و مدرسه و آموزش به حالت  قبلی برگردد

فضای مجازی ول است و اگر خانواده‌ها مجبورند بگذارند که فرزندشان در این فضا باشد چون فرزندشان باید نمره بگیرد ولی قطعا با تولید محتوای آموزشی جذاب می‌توان بخشی از این خلأ را جبران کرد.

برگزاری پویش و مسابقه و برنامه‌های جذاب می‌تواند کمک کند تا دانش‌آموزان در فضای مجازی ول، آسیب نبینند.

مجری: در مجموع می‌توان گفت که آموزش مجازی شرایطی بود که وزارت آموزش و پرورش به دلیل کرونا، به آن سمت پرتاب شد و مسلما مزایا و معایبی را داشت.

از جمله مزایای آن، دسترسی تمام دانش‌آموزان به آموزش برتر معلمان، امکان تماشای چند باره تدریس معلم و دریافت آموزش با استفاده از تکنولوژی جدید اشاره کرد اما در کنار آن، عدم برقراری ارتباط چهره به چهره با معلم، عدم کسب تجربه مهارت‌های ارتباطی و اجتماعی در فضای مجازی، یکجانشینی، امکان تقلب در ارزیابی و ورود به فضای مجازی رها اشاره کرد.

در هر حال استفاده از یک پیام رسان خوب و باکیفیت، آموزش معلمان و بهره‌مندی از نرم‌افزارهای متعدد و جذاب آموزشی می‌تواند کیفیت آموزش مجازی را بالا ببرد. 

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: دانش آموزان احسان عزیزی بازی کردن تقلب امتحانات دانش آموزان دانش آموزان آموزش و پرورش فضای مجازی آموزش مجازی دانش آموز خانواده ها پیام رسان آموزش ها بچه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۱۲۳۷۳۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برگه‌های امتحانات کشوری پایه ششم و نهم چگونه تصحیح می شود؟

دانش‌آموزان پایه ششم برای دروس ریاضی و علوم باید در امتحانات هماهنگ کشوری شرکت کنند و امتحانات دیگر دروس نیز به صورت هماهنگ منطقه‌ای برگزار خواهد شد.

امتحانات کشوری درس علوم روز یکشنبه ۳۰ اردیبهشت و امتحانات کشوری درس ریاضی پایه ششم روز  سه شنبه ۸ خرداد ۱۴۰۳ برگزار می‌شود.

در امتحانات کشوری، سوالات در سطح کشوری طراحی شده و برای تمام دانش‌آموزان پایه ششم کشور مشابه است اما تصحیح اوراق توسط معلمان خود دانش‌آموزان انجام می‌شود.

در امتحانات هماهنگ منطقه‌ای نیز سوالات دروس توسط منطقه آموزش و پرورش مربوطه طراحی می‌شود و برای دانش‌آموزان پایه ششم همان منطقه یکسان است اما تصحیح اوراق باز هم توسط معلمان خود دانش‌آموزان انجام می‌شود.

در پایه نهم نیز برای دروس ریاضی، علوم و فارسی سؤالات به صورت کشوری طراحی می‌شود و برای دیگر دروس سؤالات به صورت استانی است.

تصحیح برگه‌های امتحانات کشوری و استانی پایه نهم توسط معلمان خود دانش‌آموزان انجام می‌شود.

منبع: خبرگزاری تسنیم

دیگر خبرها

  • برگه‌های امتحانات کشوری پایه ششم و نهم چگونه تصحیح می شود؟
  • سوالات امتحانات نهایی دانش‌آموزان چطور طراحی می‌شود؟
  • سوالات امتحانات نهایی چگونه طراحی می‌شود؟
  • جزئیات تصحیح برگه‌های امتحانات کشوری پایه ششم و نهم
  • جزئیات برنامه‌های آموزش و پرورش برای ارتقای کیفیت نمرات امتحانی از زبان وزیر
  • جای خالی معلمان ماهر مجازی
  • از بازیگوشی در رشد کودک تا بیزبیز فراموش‌کار در رشد نوآموز
  • توجه به دغدغه‌های فرهنگیان مورد تاکید جدی است
  • کارنامه تحولی آغازی برای اجرای سند تحول بنیادین است
  • شرکت ۴۴هزار دانش‌آموز در امتحانات نهایی در چهارمحال وبختیاری