Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مشرق»
2024-04-26@07:53:03 GMT

واکنش پکن به مداخله‌جویی بلینکن

تاریخ انتشار: ۱۴ خرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۱۲۷۹۸۸

واکنش پکن به مداخله‌جویی بلینکن

وزارت خارجه چین گفت: واشنگتن قبل از حمله به کشورهای دیگر درباره مسائل به اصطلاح حقوق بشری، نگاهی به خودش در آینه بیندازد.

به گزارش مشرق، سخنگوی وزارت خارجه چین به اظهارات «آنتونی بلینکن» وزیر خارجه آمریکا در سالگرد حوادث میدان «تیان آنمن» چین واکنش نشان داد و آن را مداخله‌گری در امور داخلی پکن خواند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وزیر امور خارجه آمریکا در اظهاراتی مقرضانه گفته بود ایالات متحده در سالگرد سرکوب میدان تیان آنمن در کنار مردم چین در مبارزاتشان برای حقوق بشر قرار دارد.

به گزارش روزنامه «گلوبال تایمز» چین، «وانگ ون‌بین» سخنگوی دستگاه دیپلماسی چین در واکنش به این سخنان گفت: چین قاطعانه با این اظهارات مخالف است. آمریکا قبل از حمله به کشورهای دیگر در خصوص مسائل به اصطلاح حقوق بشری ابتدا باید به خودش در آینه نگاهی بیندازد و سوابق نقض حقوق بشری خود را ببیند.

اعتراضات میدان تیان آن من در سال ۱۹۸۹ رشته‌ای از تظاهرات به رهبری دانشجویان بود که در فاصله ۱۵ آوریل تا ۵ ژوئن ۱۹۸۹ اتفاق افتاد.

او در بخش دیگری از اظهاراتش به جنگ رسانه‌ای دوباره واشنگتن علیه پکن در خصوص منشأ ویروس کرونا هم پرداخت و به درخواست «آنتونی فائوچی» مدیر انستیتوی ملی آلرژی و بیماری‌های عفونی آمریکا از آزمایشگاه شهر ووهان چین برای انتشار اطلاعات درباره افرادی که ادعا می‌شود در نوامبر سال ۲۰۱۹ به ویروس کرونا مبتلا شده بودند، پاسخ داد.

او چنین ادعایی را رد کرد و گفت: موسسه ویروس شناسی ووهان به روشنی گفته که پیش از تاریخ ۳۰ دسامبر ۲۰۱۹ ابتلایی به این ویروس وجود نداشته است.

وی در ادامه در پاسخ به فائوچی گفت: آمریکا باید از کارشناسان سازمان جهانی بهداشت برای سفر به این کشور به منظور بررسی منشأ ویروس کرونا دعوت کند و همچنین درباره بیش از ۲۰۰ آزمایشگاه بیولوژیک خود در سراسر جهان از جمله آزمایشگاه «فورت دیتریک» (مرکز تحقیقاتی و آزمایشگاهی ارتش آمریکا) توضیح دهد.

سخنگوی وزارت خارجه چین در نشست خبری روز سه‌شنبه خود هم در واکنش به برخی شائبه‌های ایجادشده در خصوص منشأ ویروس کرونا تصریح کرد که شیوع این ویروس از اواسط سال ۲۰۱۹ از چند نقطه در دنیا آغاز شده است.

بحث بر سر منشأ ویروس کرونا بعد از آن داغ شد که روزنامه «وال استریت ژورنال» در گزارشی روز یکشنبه مدعی شد داده‌های اطلاعاتی نشان می‌دهد سه نفر از کارکنان آزمایشگاه شهر ووهان چین درست پیش از شیوع ویروس کرونا، به‌ شدت بیمار شده بودند. این روزنامه، بیمار شدن کارکنان این آزمایشگاه را تأییدی بر ادعای انتشار کووید-۱۹ از این آزمایشگاه دانست.

یک روز بعدتر، وزارت امور خارجه چین ادعای وال‌استریت‌ژورنال را رد کرد و آن را کاملاً «فاقد صحت» توصیف کرد.

پیش‌تر نیز تیم تحقیقاتی اعزام شده از سوی سازمان جهانی بهداشت، پس از گذراندن چند هفته در چین و بررسی خاستگاه ویروس کرونا به این نتیجه رسیدند که انتشار این بیماری از آزمایشگاه شهر ووهان «بعید به نظر می‌رسد».

از ابتدای همه‌گیری ویروس کرونا در جهان «دونالد ترامپ» رئیس جمهور سابق آمریکا نام آن را «ویروس چینی» گذاشت و این کشور را به انتشار آن متهم کرد.

جمعه دو هفته پیش گروه «حقوق مدنی آمریکایی‌های چینی‌تبار» از ترامپ بابت استفاده از الفاظی نظیر «ویروس چینی»، «آنفلوانزای چینی» و «کونگ فلو» شکایت کرد و دریافت غرامتی ۲۲ میلیون دلاری را خواستار شد.

منبع: فارس

منبع: مشرق

کلیدواژه: کرونا فلسطین چین حقوق بشر آمریکا منشا کرونا پکن ویروس کرونا منشأ ویروس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mashreghnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مشرق» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۱۲۷۹۸۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پاکستان رویکرد حقوق بشری مغرضانه آمریکا را زیر سوال برد

اکستان امروز (پنجشنبه) با انتقاد از سکوت ایالات متحده در قبال نسل کشی مردم غزه اعلام کرد که محتوای گزارش حقوق بشر ۲۰۲۳ آمریکا را قویا رد می‌کند و آن را مبتنی بر اطلاعات نادرست می‌داند.

به گزارش مشرق و به نقل از روابط عمومی دفتر سخنگوی وزارت امور خارجه پاکستان، این کشور گزارش ۲۰۲۳ با محور اقدامات حقوق بشری که توسط وزارت امور خارجه آمریکا منتشر شده است، را قاطعانه رد می کند و مفاد آن را ناعادلانه و مبتنی بر اطلاعات نادرست و کاملاً مغایر با واقعیت می‌داند.

سخنگوی وزارت خارجه پاکستان افزود: اقدامات سالانه وزارت امور خارجه آمریکا برای تهیه چنین گزارش‌های خودسرانه، فاقد عینیت است و در روش‌ شناسی خود به طور ذاتی ناقص باقی می‌ماند.

«ممتاز زهرا» تاکید کرد: در تهیه این گزارش ها از یک لنز اجتماعی داخلی برای قضاوت درباره حقوق بشر در کشورهای دیگر به شیوه‌ای مغرضانه و نگاه سیاسی استفاده شده است. لذا به وضوح استانداردهای دوگانه مشاهده می‌شود و در نتیجه، گفتمان بین المللی حقوق بشر را تضعیف می کند.

سخنگوی وزارت امور خارجه پاکستان تاکید کرد: فقط یک گزارش با انگیزه‌های سیاسی می‌تواند وضعیت نگران کننده نواز غزه، استفاده ابزاری از تحویل کمک های بشردوستانه و قتل عام بیش از ۳۳ هزار غیرنظامی را نادیده بگیرد.

وی تاکید کرد که سکوت ایالات متحده در قبال تداوم نسل کشی در غزه در تضاد با اهداف اعلامی و گزارش های به اصطلاح حقوق بشری این کشور است.

ممتاز زهرا افزود: پاکستان در چارچوب قانون اساسی و اصول اخلاقی دموکراتیک، بر تعهد خود برای تقویت حقوق بشر در داخل، مشارکت سازنده برای ارتقای دستور کار بین المللی حقوق بشر، حمایت از عدالت و نیز عینیت در گفتمان بین المللی حقوق بشر ثابت قدم است.

سخنگوی وزارت خارجه پاکستان خطاب به آمریکا گفت: ما انتظار داریم که حداقل در ارزیابی مسائل پیچیده دقت لازم را به خرج داده و عینیت، بی طرفی و مسوولیت را در نهایی کردن این گونه گزارش ها رعایت کنید. باید شجاعت اخلاقی لازم برای بیان حقیقت در مورد همه موقعیت ها نشان داده شود.

دیگر خبرها

  • استعفای سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در اعتراض به جنگ غزه
  • پاکستان رویکرد حقوق بشری مغرضانه آمریکا را زیر سوال برد
  • واکنش وزارت خارجه به اعتراضات دانشگاهی در آمریکا
  • واکنش کنعانی به اعتراضات دانشجویان آمریکایی
  • واکنش آمریکا به حکم اعدام توماج صالحی
  • واکنش مداخله جویانه آمریکا به صدور حکم بدوی توماج صالحی
  • ترکیه: آمریکا درباره حقوق بشر به استانداردهای دوگانه مبتلاست
  • واکنش وزارت خارجه به ادعای آمریکا علیه شرکت‌های ایرانی
  • واکنش وزارت خارجه به ادعای آمریکا علیه اشخاص و شرکت‌های ایرانی
  • واکنش وزارت خارجه به اتهام تازه آمریکا علیه ایران