Web Analytics Made Easy - Statcounter

در سي و دومين سالگرد ارتحال ملكوتي امام خميني(ره) همايش مجازي «وحدت از نگاه امام خميني(ره)» برگزار شد و حاج سلطان عليزاده از علما و قضات اداره مسلمانان قفقاز و امام جماعت مسجد بزرگ بزونا تاکید کرد که امام خمینی(ره) یک شخصیت بزرگ در دنیا بود.

به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از «روابط عمومی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی»، در آغاز اين همايش سيدعباس موسوي سفير جمهوری اسلامی ایران در آذربايجان ضمن تسليت به مناسبت رحلت بنيانگذار جمهوری اسلامی ايران گفت: در میانه قرن بیستم و در هنگامی که انقلاب مردمی و غیر مردمی با ایسم های شرقی و غربی پی‌درپی در حال رخ نمودن بود مردی ظهور کرد و بنیان انقلابی مردمی را نهاد که نه شرقی بود و نه غربی بلکه از دل اسلام غربت زده آن روزگار ايدئولوژی انقلابی را بیرون کشید که تاریخ ‌ساز شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مردی ظهور کرد که نه تنها بخشی از تاریخ که از میانه راه زندگی خود تاریخ ساز شد. آری روح الله خمینی در میان ناباوری ها و توده مردم انقلابی را در ایران ایجاد کرد که به سرعت امواج آن تا کرانه های شرقی و غربی و شمالی و جنوبی جهان ایسم زده قرن بیستم را درنوردید و پیام غلبه مستضعفین داد.

 

انقلاب اسلامی خمینی (ره) و سپس جمهوری اسلامی بنیان ‌گذاری شده توسط او با رای مردم همه معادلات سیاسی و نظامی و اقتصادی و فرهنگی گذشته را فرو ریخت.

 

او و آرمانهایش چونان منبع الهام بخش برای همه ملت های مسلمان و غیرمسلمان همچنان پرفروغ است سالهاي سال عمر او در طلب علم و معرفت و بهره‌وری و بهره دهی از منبع زلال اسلام ناب گذشت و از همین سرچشمه نور انقلابی را بنیان گذاشت که جمهور مردم آن را پذیرا شدند.

 

تجربه بی بدیل ده سال زعامت امت و هدایت با صلابت مردم در کوران حوادث و تیرهای بلا که از داخل و خارج می بارید به همراه نام این مرد خدا در تاریخ و تا همیشه زنده خواهد ماند.

 

نام ایران و انقلاب اسلامی با نام خمینی عجین شده است رفتن این مرد خدا همچون آمدن او زلزله‌ای در جان‌ها برپا کرد و اکنون ۳۲ سال از زلزله ای که در شب ۱۴ خرداد ۱۳۶۸ با رفتن او ایجاد شد می‌گذرد اما نام او راه و آرمان او و انقلاب و به رغم همه تلاطم ها و توطئه ها با صلابت توسط خلف صالح او به پیش می‌رود و انشاالله به انقلاب جهانی مهدی موعود متصل خواهد شد.

 

حجت الاسلام والمسلمين حاج سيد علي اكبر اجاق نژاد نماينده مقام معظم رهبري در آذربايجان سخنران ديگر اين همايش بود كه گفت :امام خميني(ره)  داراي يك شخصيت ذو ابعاد بود كه در موضوعات اخلاقي ، عرفاني ، علمي ، فلسفي ، اجتماعي و سياسي در جايگاه بالایي قرار گرفته بود .آنچه كه امام خميني را منحصر به فرد كرده بود اين نكته بود كه وي توانست يك نظامي را تشكيل دهد و حكومتي را سازمان دهي نمايد كه قبلا سابقه نداشت و اين نظام برگرفته از انديشه هاي عميق او بوده است .

 

نظام يعني اينكه يك فرد براي رسيدن به هدفي، يكسري از مسائل را به هم پيوند دهد و بوسيله آن سازماني را تشكيل دهد  مثل دانه هاي تسبيح كه با هدف ذكر كوئي در كنار هم قرار مي گيرند و نظم واحدي را تشكيل مي دهند تا بتوانيم ذكر بگوئيم . هر نظامي سه ركن دارد :

 

1-   هدف 2- تشكيلات 3- برنامه هاي اجرائي .    بر همين اساس پيامبر اكرم هدفش تزكيه انسانها بود ( يزكيهم و يعلمهم الكتاب و الحكمه ...)  و براي رسيدن به اين هدف حكومتي را تشكيل داد و براي استفاده از اين حكومت و نظام برنامه هائي داشت كه برگرفته از آيات قرآني و وحي الهي بود .

 

امام خميني هم كه مي خواست جامعه آنروز ايران را تميز كند و مردم را از فسق و فجور برهاند تشكيلاتي را ايجاد كرد و حاكميتي را برپا نمود و هدفي را كه دنبال كننده اهداف پيامبر اكرم بود پيگيري نمود و براي رسيدن به اين اهداف در كشور خودش مبارزاتش را آغاز كرد و توانست مردم ايران  را متحد نمايد و بعد از آن نظر مردم مستضعف و آزاده جهان را به سمت خود كشاند و امروز مي توان ادعا كرد كه امام خميني مسلمانان جهان را تا حدودي با هم متحد كرد و در دور يك هدف جمع كرد كه همان اهداف پيامبر اكرم بود .

 

البته در اين راه برخي كه دنبال فسادند در اين مسير حركت نخواهند كرد و برخي دولتها وي را همراهي نكردند ولي امام دنبال متحد كردن ملتها بود چون دولتها يك روز هستند و روز بعد نيستند ولي ملتها پايدارترند و هر چقدر دولتها مانع بشوند ملتها كار خود را انجام خواهند داد . همان كاري كه پيامبر اكرم كرد . مگر پيامبر اكرم كم توهين شد ؟ كم مورد تحريمها و فشارهاي اقتصادي قرار گرفت !! ولي هيچكدام از آن مشكلات مانع حركت الهي پيامبر اسلام نشد .

 

امام خميني هم براي ايجاد وحدت ، نظام منحصر به فردي را تشكيل داد و دولتهاي مستبد و بي دين در دنيا شروع كردند تا به اسلام و پيامبر اكرم توهين بكنند و حتي قرآن كريم را در برخي دول غربي مورد هتك قرار دادند كه اين امر نشان از عظمت و توسعه اسلام دارد چراكه اگر اسلام زنده نباشد و توسعه پيدا نكند كسي با آن كاري ندارد .امروز هم مي بينيم نائب برحق امام خميني ، حضرت آيت الله خامنه اي دنباله روز همان اهداف امام خميني است و به فكر توسعه اسلام ، وحدت مسلمين و اهداف عاليه اسلام است .

 

از خدا مي خواهيم كه همه ما را در رسيدن به هدف نهائي راهنما باشد و تا زمان ارائه پرچم اسلام به مهدي موعود موفق گرداند و ما را از خادمان واقعي آن حضرت قرار بدهد .

 

شيخ الاسلام الله شكور پاشازاده رئيس اداره مسلمانان قفقاز ديگر سخنران اين برنامه بود كه سخنان خود را اينگونه آغاز كرد :امروز در مورد کسی صحبت می کنیم که برای وحدت امت اسلام و آینده جهان اسلام کارهای بزرگی انجام داد.

 

امام خمینی قبل از ورود به ایران  مدت زيادي را در فرانسه ترکیه و عراق  تبعید شده بود و بعداً با کمک مردم و مسلمانان به ایران برگشت و یک دولت اسلامی تشکیل داد و تشكيل این دولت نتیجه اتحاد مردم بود . امام خميني  امامت و رهبری این انقلاب را برعهده گرفت و من در آن موقع در شوروی كمونيستي بودم و روابط ما با ایران به نحو دیگری بود. آنها حرکت امام خمینی را زودگذر می دانستند و باور نمی کردند که او بتواند حکومتی را تشکیل بدهد و دنیا را این قدر متحیر سازد  . من شاهد این قضایا در شوروی بودم چون آن موقع من نماینده مجلس بودم و در کرملین می نشستم.

 

قبل از برگشتن امام به ایران ، در شوروی آن موقع ، گروهی را درست کردند که من هم در آن گروه بودم . کتاب‌های امام را بررسی می‌کردند تا ببینند که امام چگونه شخصیتی است؟  دیدگاههای امام خمینی در حوزه اقتصادی و سیاسی چگونه است ؟ در دوران شوروی نه به ایران ( در حال انقلاب) می توانستند نزدیک بشوند و نه می خواستند از قافله عقب بمانند و از آن دور بمانند چون می‌ترسیدند که همان بیداری که در ایران انجام شده است در داخل شوروی هم سرایت کند و تاثیر خود را بگذارد.  از طرف دیگر سیاست‌های ضد آمریکایی حضرت امام خمینی مسئولان شوروی را نیز ترسانده بود و آنها با حساسيت  و با شک و تردید به جمهوری اسلامی ایران نزدیک می شدند .

 

 وقتی امام خمینی در بهشت زهرا سخنرانی کردند این سخنرانی بسیار تاثیرگذار بود و قدرت اسلام و انقلاب را در دنیا نشان داد.  در سال‌های بعد انتخابات متعددی انجام شد از همان ابتدا برخی می‌خواستند اسم دولت را کشور دموکراتیک اعلام بکنند ولی شعار اصلی امام خمینی نه شرقی و نه غربی بود که امام ان را انتخاب کرد نه به چپ متمایل شد و نه به راست نه به شرق توجهی کرد و نه به غرب و اين نشان از قدرت فكري و ثبات شخصيت سياسي و ديني او او بوده است .

 

لذا دولتمردان و کشور های قدرتمند دنیا روابط خود را با جمهوری اسلامی ایران با حساسیت خاصی دنبال می کردند که شوروی هم از آن جمله بود . در آذربایجان هم یک نوع بیداری آغاز شد من در آن موقع نماینده پارلمان بودم وقتی نامه تاریخی امام خمینی به گورباچف ارسال شد . من در اولين فرصت دادم تا آن را ترجمه کنند و بین نمایندگان پارلمان از کشورهای اسلامی آن موقع مثل آذربایجان ازبکستان تاجیکستان و کشورهای دیگر هم پخش کرديم

 

تا آنها هم بتوانند از آن بهره‌مند شوند.  این نامه نشان از علم و درایت و شجاعت بالای امام خمینی بود .  امام خمینی یک عالم بزرگ و خداشناسی بود که راهش همان راه پیامبر اکرم بود . من در زمان وفات او از گورباچف اجازه گرفتم  تا به ایران بروم و به من روز چهارم اجازه دادند تا اين سفر را انجام دهم . از سفارت ایران ویزا گرفتم و روز هفتم به تهران رسیدم جمعیت بی نظیري را مشاهده کردم که خیره کننده بود و حیرت همه را برانگیخته بود . روز هفتم آیت الله خامنه‌ای برای اولین بار کار خود را  آغاز کرد و من باید زودتر به شوروی بر می گشتم و  لذا من از دفتر ایشان درخواست کردم تا مرا به حضور بپذیرند که ایشان هم ما را به حضور پذیرفتند و این خوشبختی من است که در روز اول کاری مقام معظم رهبری ، ايشان را ملاقات کردم و آقای ولایتی هم در آنجا بود و حضرت آقا به زبان آذری با من صحبت کردند و روز بعد من به مسکو  برگشتم.

 

من به دفعات در کنفرانس های مختلف در ایران حضور پیدا کردم . من معتقدم انقلاب اسلامی مختص ایران نبوده و نیست بلکه برای بیداری همه امت اسلام بوده است. یادم است در یکی از کنفرانس های بین المللی از کشورهای مختلف ، نمایندگانی حضور داشتند . یکی از افراد خارجی تلاش می‌کرد تا به جای انقلاب اسلامی از انقلاب دموکراتیک استفاده كند  اما یکی از شخصیت‌های ديگربه نام شیخ خیاط پاسخ او را داد که این انقلاب ، انقلاب اسلامی است نه  انقلاب دموکراتیک . بنابراین انقلاب اسلامی ایران تاثیرگذار در کل جهان بوده است و .

 

از شخصیت علمی امام خمینی هر چقدر بگوئيم كم است .کتاب‌هایی که امام خمینی نوشتند در جهان اسلام تاثیرگذار بوده است فتاواي ايشان در بين علماي اسلامي تحول ايجاد كرد . یکی از این فتاوا عدم استفاده از مهر در کعبه بود که همین امر وحدت در بین امت اسلامی را زیاد کرد اینگونه کارها برای وحدت قلوب مسلمانان بوده است و ارتباط بین شیعه و سنی را افزایش می دهد . خداوند روح پرفتوح آن امام را شاد نماید

 

 من خیلی خوشبختم که  به صورت خیلی کوتاه امام را زیارت کردم و این توفیق بزرگی برای من بود که در یکی از روزها به همراه مرحوم آیت الله حسنی در بیمارستان رفتیم و امام را زیارت کردیم البته بعدا از نصیحت ها و سخنرانی های ایشان  بهره مند شدیم و از نزديك اتاق و زندگی ساده ایشان را هم دیدیم به كرات ديديم .

 

در آذربایجان هم بیداری مردم مسلمان این کشور از نفس قدسی حضرت امام تاثیر پذیرفته است . بعد از انقلاب اسلامی ایران ، اسلام در دنیا به عزت رسيد و به یک قدرت سیاسی مهم تبدیل شد و این برگرفته از ایده ها و ایدئولوژی امام بوده است . انشاالله که حضرت آیت‌الله خامنه‌ای هم که ادامه دهنده راه امام خمینی است در کار خود موفق باشند و این راه همیشگی باشد .

 

امام شخصیت بزرگی بود و کارهای بزرگی انجام داد.  یکی دیگر از نمونه کارهای وحدت بخش ایشان اعلام روز قدس است. قدس از نظر ها رفته بود ولی حضرت امام با اعلام روز قدس يكبار ديگر وحدت بخشی در جامعه اسلامي را تاكيد كرد و مسئله قدس را در جهان زنده کرد . از خداوند می‌خواهیم که مردمان مظلوم و مسلمان فلسطین هم به مقصد و هدف خودشان برسند و قدس شریف هم آزاد شود.

 

 من به همه برادران و خواهران خودم در ایران و آذربایجان این روز را تسلیت می گویم و غفران الهی را برای حضرت امام از خداوند متعال خواستارم .

حاج سلطان عليزاده از علما و قضات اداره مسلمانان قفقاز و امام جماعت در مسجد بزرگ بزونا از سخنرانان ديگر اين همايش بود .

وي گفت : امام خمینی یک شخصیت بزرگ در دنیا و ایران بود که نقش بزرگی در توسعه دین اسلام در عصر حاضر داشت تاسیس اسلام توسط پیامبر اکرم در مدینه انجام شد  و امام علی(ع) هم ادامه دهنده راه پیامبر بود چون پیامبر امامت را در غدیر خم به علی علیه السلام سپرد.  امروز هم امام خمینی شرف بزرگی برای اسلام است .او از نسل پیامبر بود و ما افتخار به چنين رهبري مي كنيم . ما در اسلام به چند گروه می توانیم افتخار بکنیم گروه اول علما شعرا و صاحبان اثر هستند همچون امام خمینی که هم شاعر بود هم صاحب تالیفات زیاد و جز و علمای درجه یک ایران و جهان اسلام محسوب میشد. گروه دوم افراد با تقوا هستند و گروه سوم مجاهدین هستند که امام خمینی هم اهل تقوا بود و عارف مسلک و هم جزء مجاهدین فی سبیل الله بود که سالها از عمر خود را در مهاجرت در راه خدا سپري كرد  .

 

امام خمینی هم مثل همان علما بود که با یک تسبیح در دست چنان انقلابی کرد و حکومتی بر پا کرد كه قبل از آن سابقه نداشت . بنابراین ما  نباید او را فراموش کنیم و همواره بر او باید افتخار کنیم امام خمینی ثابت کرد که انسان شدن چقدر کار سختی هست. یکی از کارهایی که امام خمینی انجام داد ایجاد وحدت در بین مسلمانان در جهان اسلام بود.  امروزه جهان اسلام مدیون این شخصیت بزرگ در ایجاد اتحاد و وحدت در جهان اسلام است او بود که بین ۱۲ ربیع الاول و ۱۷ ربیع الاول هفته وحدت اعلام کرد و شیعه و سنی را در عمل به وحدت رساند ما در آذربایجان از ابتدا مقلد حضرت امام خمینی بودیم که بعد از ایشان هم از آیت الله خامنه ای تقلید می‌کنیم.

 

وی در پایان صحبت‌های خود شعر خودش را که در وصف امام راحل خمینی کبیر سروده بود تلاوت کرد.

 

 وحدت سلطان زاده از شخصيتهاي سياسي و ديپلماتهاي قديمي آذربايجان و شوروي هم يكي از افرادي بود كه در اين نشست حضور يافت و به بيان ديدگاههاي خود پرداخت . آقاي سلطان زاده كه بيش از 60 سال از طرف شوروي و آذربايجان در كسوت ديپلمات خدمت كرده است اوائل انقلاب اسلامي ايران و حوادث مهم آن دوران در ايران بوده و زمان حضرت امام را درك كرده و خاطرات بسيار زيادي از آن دوران دارد .

 

وي در سخنان خود از امام خميني به عنوان يك شخصيت تاثيرگذار در همه جهان نام برد كه توانست حكومتي جديد را در ايران پايه گذاري كند كه با همه حكومتها متفاوت بود . او تاكيد كرد سخنراني امام خميني در بهشت زهرا در ابتداي ورود خود به تهران بسيار تاريخي و هدفدار بود و سخنان خود با صلابت تمام در آنجا ايراد نمود و يكي از افتخارات من اين است كه در اين سخنراني و برخي ديگر از مناسبتها از نزديك آن مرد بزرگ و الهي را زيارت كردم .

 

 سلطان زاده به بيان خاطرات خود در زمان حضورش در ايران به عنوان ديپلماتي از شوروي بيان كرد و گفت مهرباني امام خميني و ساده زيستي وي را در عين صلابت او ، من از نزديك مشاهده كردم و بر اين ديدار خود افتخار مي كنم و تا ابد آنرا فراموش نمي كنم . امام خميني توانست از آن خانه محقر و ساده خود ملت بزرگ ايران را متحد كند و اميد دوباره به آنها ببخشد .او هرگز از هيچ قدرتي ابا و ترسي نداشت و به عنوان يك رهبر مقتدر در جهان ظاهر شد . مردم ايران هم مردم بزرگي هستند و لايق چنين رهبري هستند .آقاي سلطان زاده در ادامه صحبتهاي خود به بيان برخي از خاطرات خود در ديدار با بينانگذار ج.ا.ايران پرداخت كه چگونه شيفته شخصيت منحصر به فرد با كاريزماي بالاي او شده بود . سلطان زاده گفت : من در طول دوران خدمت سياسي خود شخصيتهاي زيادي را ملاقات كردم ولي برخي از اين شخصيتها مثل امام خميني در تاريخ ماندگار هستند و نفوذ كلام و قدرت معنوي  آنقدر بالا بود كه هر ببيننده اي را شيفته خود مي كرد .

 

سخنراني پاياني اين برنامه  پورمرجان رايزن فرهنگي سفارت جمهوری اسلامی ايران در باكو بود كه در خصوص وحدت از ديدگاه امام خميني به موضوع وارد شد و گفت :امروز سالگرد رحلت عالم ديني و شخصيت جهاني ، امام خميني است . ياد او را گرامي مي داريم و به روح پاكش  درود مي فرستيم . شخصيتي كه در جهان اسلام به عنوان يك فرد ديني ، سياسي وعرفاني مطرح بوده و يك عمر در مكتب الهي اسلام تفقه كرده و به انديشه ورزي پرداخته است و در قرن بيستم تحولي در حكومت داري بر مبناي فقه سياسي ايجاد كرد و حكومتي را در ايران پايه گذاري كرد كه با همه حكومتهاي دنيا متفاوت بود و برخي از مفاهيم  اجتماعي و سياسي در باب حكومت داري را با الهام از آموخته هاي ديني و عرفاني خود مورد تاكيد قرار داد و سيستم جديدي از حكومت را معرفي كرد كه هم ريشه علمي دارد و هم ريشه ديني . و ما امروز مي خواهيم به يكي از اين مفاهيم اشاره بكنيم .

 

حركت سياسي امام خميني ازدهه شصت ميلادي آغاز شد و از آن زمان مباحث جديدي همچون استكبار ستيزي و مبارزه با رژيم وقت  شاهنشاهي ايران به عنوان مصداقي از طاغوت را مطرح كرد  .امام خميني از ابتداي حركت خود ، افكار خود را كه برخاسته از مباني ديني بود ، نه فقط صرفا براي داخل ايران بلكه براي جهان اسلام مطرح مي كرد .

 

او در طول دهها سال مبارزه ، سختيهاي فراواني را از حبس و تبعيد تحمل كرد و از كشوري به كشور ديگر رفت و انديشه هاي سياسي و حكومتي خود را محكم ساخت تا اينكه در سال 1979 منجر به انقلاب اسلامي در ايران شد و حكومت جديدي را بر اساس موازين و مباني ديني تشكيل داد .حكومتي كه بر مبناي ولايت فقيه بوده و سابقه اي در دنيا نداشت و چون موافق صاحبان قدرت ، طاغوت و استكبار نبود بطور مرتب از طرف آنها مورد تهديد قرار گرفت ولي با پشتوانه حمايت مردم ايران و مستضعفان جهان ، حركت او هر روز پر رونق تر مي شود .

 

يكي از مباني انديشه هاي سياسي ، ديني و فرهنگي امام خميني وحدت بود . در قرون معاصر، تلاش در جهت وحدت مسلمین از سوی اندیشمندانی چون سید جمال‌الدین اسدآبادی ، محمد عبده ، آيت الله العظمي بروجردي ، شهيد صدر و ديگران آغاز شد. بزرگمردانی نیز به پیروی از انها  در جوامع اسلامی  فریاد «وحدت» سر دادند و تقريب مذاهب اسلامي را خواستار شدند . حركت و انديشه هاي امام خمینی همچون آيت الله العظمي بروجردي و شهيد صدر به تقريب، تنها به عنوان يك حركت تاكتيكى و مقطعى و يا صرف همدلى و همراهى‏ در عمل، نبود، بلكه بر اساس مبانى نظرىِ متقن، حركت تقريب را ضرورت امتداد حركت اسلامى می ‏دانست و گامهاي عملي در اين زمينه را برداشت .

 

از دیدگاه امام خمینی رعایت وحدت و اتحاد در بين امت اسلامي  تکلیف شرعی است. او نه تنها در داخل ايران بلكه در دنياي اسلام هم تاكيد مضاعف بر وحدت مي كرد و در قضيه فلسطين معتقد بود كه در اين قضيه همه مسلمانان و دولتهاي اسلامي بايد وحدت داشته باشند و اتفاقا فلسفه نامگذاري روز جهالني قدس ايجاد اين وحدت و يكپارچگي در دنياي اسلام بود كه با موضوع قدس مي تواند تحقق پيدا بكند . مصداق بارز اهميت وحدت ، پيروزي مردم مسلمان ايران در جنگ هشت ساله و پيروزي مردم مسلمان آذربايجان در جنگ 44 روزه بود .

 

در خاتمه بايد اشاره كنم كه امام خميني از آغاز حركت سياسي و ديني خود تاكيد بر وحدت داشت و آنرا رمز پيروزي بر استكبار ، رمز فائق آمدن بر مشكلات اقتصادي و حتي سياسي ، رمز قوي شدن جوامع اسلامي مي دانست و همواره بر آن تاكيد مي ورزيد . تشكيل مجامع تقريبي ، نامگذاري روز جهاني قدس ، اهميت دادن به نمازهاي جمعه ، مخالفت با عقائد افراطي ، مخالفت با تفرقه و تشتت در جوامع اسلامي كه حضرت امام همواره تاكيد مي نمود ، نتيجه اعتقاد راسخ او به وحدت در بين امت اسلامي چه قبل از انقلاب اسلامي و چه  بعد از انقلاب اسلامي بوده است و اين امر ريشه در اعتقاد ات ديني و عمل او داشته است . به اميد روزي كه اين اتحاد و همدلي را بيش از گذشته در جهان اسلام شاهد باشيم و كشورهاي اسلامي بيش از پيش در كنار يكديگر باشند و در حل مشكلات  جهان اسلام كوشا باشند .

پایان پیام/43

منبع: شبستان

کلیدواژه: رحلت امام خمینی ره آذربایجان همایش اداره مسلمانان قفقاز جمهوری اسلامی انقلاب اسلامی انقلاب اسلامی امام خمینی شخصیت بزرگ جهان اسلام اسلامی ایران پیامبر اکرم عنوان یک امام خمینی الله خامنه سلطان زاده امت اسلام حضرت امام آیت الله آن موقع

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۱۳۲۸۳۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قدیمی ترین متن مبارزاتی امام خمینی و انتشار دست‌نوشته‌ رهبری در دفتر کتابخانه وزیری برای نخستین بار + عکس

به گزارش جماران از پایگاه اطلاع‌رسانی مرکز اسناد انقلاب اسلامی؛ امام خمینی در سال 1323 مطلبی را در دفترچه یادداشت های آقای وزیری مکتوب کرد که امروزه به عنوان قدیمی ترین متن مبارزاتی ایشان از آن یاد می شود و به نامه قیام لله مشهور است. در این مکتوبه که پس از تبعید رضا خان و در ابتدای سلطنت محمدرضا پهلوی نگارش شده است امام با مهیا دانستن شرایط برای قیام اسلامی از حق طلبان درخواست می کند که منافع شخصی را رها کنند و به فکر حرکت اصلاحی به منظور اعاده اسلام باشند.

یکی از نکات بسیار مهم این نامه امتزاج دقایق عارفانه و آیات قرآنی به منظور انعکاس وظیفه کنشگری عموم و خواص است. از آغاز که با استناد به آیه "قُلْ اِنَّما اَعِظُکُم بِواحِدَةٍ أنْ تَقُومُوا لله مَثنی وَ فُرادی" کلام پی گرفته می شود و با حکایت مبارزات پیامبران ادامه پیدا می کند و درنهایت با استناد به آیه " وَ مَنْ یَخْرُجْ مِنْ بَیْتِهِ مُهاجِراً اِلَی الله ِ وَ‌‎ ‎‌رَسولِهِ ثُمَّ یُدرِکْهُ الْمَوتُ فَقَد وَقَعَ أَجْرُهُ عَلَی الله" سخن پایان می پذیرد.

 

 

 

 

 

30 سال پس از نگارش این متن توسط امام خمینی در تاریخ 1353/1/17 آیت‌الله سید علی خامنه‌ای نیز دست خطی را در این دفتر مرقوم می کنند که امروز برای نخستین بار توسط مرکز اسناد انقلاب اسلامی منتشر می شود.

آیت‌الله خامنه‌ای نیز در یادداشت خود با استناد به آیه " وَإِذْ أَخَذَ اللَّهُ مِیثَاقَ الَّذِینَ أُوتُوا الْکِتَابَ لَتُبَیِّنُنَّهُ لِلنَّاسِ وَلَا تَکْتُمُونَهُ فَنَبَذُوهُ وَرَاءَ ظُهُورِهِمْ وَاشْتَرَوْا بِهِ ثَمَنًا قَلِیلًا" از عدم کنشگری متولیان امور دینی و عموم امت اسلامی در قیام برای تحقق اسلام گله کرده و آمدن روزی را آرزو دارد که با کنار رفتن مکاتب مادی و سست پایه، اسلام به عنوان برنامه زندگی و بنیان اساسی نظام اجتماعی به کار گرفته شود.

 

 

متن کامل این نامه بدین شرح است:

«زیارت گنجینه گرانبهائی از کتاب و نوشته ی اسلامی که محصول کوششی ارجمند است بیننده را به یاد اقیانوس بیکران فرهنگ عمیق و غنی و عریق اسلام عزیز می افکند که در روزگار ترکتازی افکار و مکاتب و فرهنگهای سست و بی پایه ی بشری و در عهدی که پوشالی ترین بنیانهای فکری را در فکر و دل جهانیان مرتبت‌ها و پایگاه‌هاست همچنان و همچنان در عزلتخانه ی کتابها و کتابخانه ها زندانی است و در محوطه ئی بسی دور از زندگی و عمل پیروان اسلامی، تبعیدی. و متولیان و منادیان و مدعیانش را چیزی که کمتر به خاطر است و بیشتر در نسیان، رسالت و مسئولیت و تعهد خطیری است که قرآن و اسلام بدوش آنان نهاده که: و اذ اخذ الذین اوتو الکتاب لتبیننه للناس و لا تکتمونه .... به امید آن روز که امت عظیم اسلام، قرآن و اسلام را همچون برنامه ی زندگی و بنیان اساسی نظام اجتماعی به کار گیرند... به امید بیداری ها و درس گیری ها... به امید تجلی حماسه ی اسلام و تشیع در زادگاه و پرورشگاه اسلام و تشیع

در روز دوشنبه 12 ربیع الاول هزار سیصد و نود و چهار هجری قمری

در حضرت مؤسس عالیقدر کتابخانه ادوم الله برکات وجوده الشریف نگاشته آمد

53/1/17

سید علی خامنه‌ای »

دیگر خبرها

  • دنیای اسلام در تصمیم‌گیری مشترک، خلاء بزرگ دارد | حج امسال به صورت ویژه حج برائت است | جمهوری اسلامی منتظر دیگران نمی‌ماند
  • برای نخستین‌بار؛ انتشار دست‌نوشته‌ رهبر انقلاب در دفتر کتابخانه وزیری+عکس
  • مسئله فلسطین، چالش مشترک جهان اسلام است
  • قدیمی ترین متن مبارزاتی امام خمینی و انتشار دست‌نوشته‌ رهبری در دفتر کتابخانه وزیری برای نخستین بار + عکس
  • سیره و روش امام صادق(ع) تعامل با اهل سنت بود
  • هم‌اینک دنیا فلسطین را به عنوان یک کشور مستقل دارای حقوق‌ بین‌الملل به رسمیت می‌شناسد
  • امام جعفر صادق (ع)؛ شخصیت مهم در جهان اسلام و مکتب شیعه
  • امام صادق(ع) آغازگر جهاد در عرصه فقه و تربیت جامعه اسلامی بود
  • امام جعفر صادق(ع) بر اتحاد و وحدت امت اسلامی توصیه می‌کردند
  • امام صادق(ع) مرجع امت اسلامی است