Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایرنا، تا برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و شوراها به عنوان مهمترین رویداد سیاسی کشور که نقش مهمی در تعیین سرنوشت مردم و نظام دارد بیش از ۱۰ روز باقی مانده است.
با اعلام نتایج تایید صلاحیت های داوطلبان ریاست جمهوری از سوی شورای نگهبان، ستادهای انتخاباتی نامزدها یکی پس از دیگری در سطح استان شروع به فعالیت کردند و تنور انتخابات بیش از پیش داغ شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


انتخابات شوراهای شهر و روستا نیز با اعلام تایید صلاحیت‌ها وارد فاز جدیدی شده و شور و نشاط خاصی در ۲۸ شهر و  ۶۷۹ روستای واجد شرایط استان دمیده شده است.
در این میان احزاب و جناح ها نیز از مدت ها پیش با گمانه زنی ها، برگزاری نشست های هم اندیشی و محفل های گفت و گوی سیاسی زمینه را برای برگزاری انتخابات پرشور و با نشاط در سطح استان فراهم کرده اند.
خبرنگار ایرنا دراین باره به سراغ یوسف کرمی فعال اصلاح طلب و دبیر حزب اتحاد ملت ایران در استان قزوین رفته و از او در باب مشارکت حداکثری مردم در انتخابات و مولفه‌های آن پرسیده است.

ایرنا. مولفه‌های تحقق مشارکت حداکثری در انتخابات پیش رو چیست؟
مشارکت حداکثری ملزومات خاص خود را دارد، یکی از مهمترین این الزامات، فراهم ساختن شرایطی است که همه احساس اثرگذاری داشته باشند.
تنها ظهور و بروز این احساس است که شرایط را برای حضور همه در کنار هم فراهم می سازد اما اگر به هر دلیلی بنا باشد که در گروهی این باور ایجاد شود که مشارکت ما تاثیر آزادانه و رقابتی در نتیجه نخواهد داشت طبیعی است که احساس و باور مشارکت هم تضعیف خواهد شد.
مهمترین عامل در جلوگیری از پیدایش و تقویت این احساس، حاکمیت قانون و به سویه بودن همه در برابر آن است.

ایرنا. تحقق مشارکت حداکثری در انتخابات چه نقشی در تامین امنیت و شکست توطئه های دشمنان دارد؟
با توجه به اینکه دشمن هرکسی در درون خود آن فرد است در جامعه هم به همین شکل می‌باشد و دشمن هر جامعه‌ای را باید در درون خود آن جامعه جست و جو کرد.
ما وقتی که تلاش داشته باشیم که برابری و برادری را به شکل ممکن ترویج و گسترش دهیم یقینا در تعامل با خود و دیگران با کمترین مشکل مواجه خواهیم بود.
اگر قانون برای همه یکسان و بدون دخالت های پیدا و پنهان جاری و ساری باشد، نتیجه اش همدلی و همکاری خواهد بود.
در جامعه ای که همدلی و همکاری پر رنگ باشد امنیت عمومی و منافع ملی به نحو عالی تامین خواهد شد و دیگر صحبت از خطر دشمن خیلی معنایی ندارد.

ایرنا. احزاب و جریان های سیاسی برای تحقق مشارکت حداکثری در انتخابات چگونه می توانند نقش آفرینی کنند؟ نسبت احزاب و جریانات سیاسی در همه جوامع با قدرت تعریف می شود.
اگر جایگاه احزاب و جریانات سیاسی صوری و تشریفاتی باشد، دیگر نقشی نمی توان برایشان قایل شد اما اگر جایگاه احزاب و جریانات به معنای واقعی نمایندگی بخشی از لایه های اجتماعی باشد، آن موقع حتما نقش کارآمد و موثری خواهند داشت.

ایرنا. تشکیل خانه احزاب را در افزایش مشارکت انتخاباتی موثر ارزیابی می‌کنید؟
احزاب جزء ارکان جوامع مدرن محسوب می شوند و از جایگاه انتزاعی خاصی برخوردارند.
بدیهی است که چنین احزابی با هماهنگی و رایزنی بیشتر و با تبادل تجارب خویش تاثیرگذاری بهتری در جامعه خواهند داشت اما متاسفانه احزاب در جامعه ما از چنین جایگاهی برخوردار نیستند.
بدیهی است که چنین احزابی حتی اگر در خانه احزاب هم مجتمع باشند خیلی در افزایش مشارکت موثر نخواهند بود. پس اگر می خواهیم احزاب، مرجع موثر برای جامعه باشند باید به تقویت ماهیت واقعی احزاب همت بگماریم.

ایرنا. برای رسانه‌ها به خصوص فضای مجازی چه جایگاهی در تحقق مشارکت حداکثری قایل هستید؟
فضای مجازی در واقع یک فرصت و یک تهدید بالقوه است. باید دید هر جامعه چقدر آمادگی استفاده بهینه از فرصت های آن و حتی تبدیل تهدیدهای آن به فرصت را دارد که این هم به قابلیت خود جامعه بر می گردد.


اگر جامعه از تعاملات مثبت و سازنده بالای برخوردار باشد نه تنها فرصت ها را به خدمت خواهد گرفت بلکه تهدیدها را هم به نحو مطلوب مدیریت خواهد کرد.
فقط در این صورت می توان فضای مجازی را یک سرمایه بی بدیل برای پیشبرد اهداف دانست.

ایرنا. زنان و جوانان در ۲ انتخابات مهم پیش رو چه جایگاهی دارند؟
کشور ما از نظر نیروی انسانی یک کشور جوان است.
پتانسیل جوانی نیروی انسانی هرکشور یک سرمایه عظیم و بی بدیل است که می تواند نهایت بهره وری را در همه حوزه ها نصیب کشور نماید و همینطور زنان جامعه که نیمی از جمعیت کشور را تشکیل می دهند در همه حوزه ها نقش مستقیم و بالایی را دارند اما سهم مشارکت واقعی این دو قشر بزرگ در رابطه با حقوق شهروندی شان مسئله مهمی است.

جامعه تا نسبت به تامین تام و تمام این حقوق مُصر و مومن نباشد انتظار حضور پررنگ و تاثیر گذاری بالا یک انتظار غیر واقعی خواهد بود.

ایرنا. با توجه به شیوع کرونا چه تمهیداتی باید برای افزایش مشارکت انتخاباتی اتخاذ شود؟
به هر حال فعلا مهمترین و آشناترین راه مقابله با بلای کرونا همان رعایت فاصله ها و امور بهداشتی است. به نظر می رسد با توجه به شرایط موجود بهتر است انتخابات به صورت مکانیزه با نهایت بهره گیری از فناوری و مدت زمان بیشتر برگزار شود تا نگرانی مردم نسبت به خطرات آن به حداقل تقلیل یابد.

ایرنا. آیا احزاب فقط نقش انتخاباتی و سیاسی دارند؟
احزاب وقتی می توانند کارکرد واقعی خود را داشته باشند که منشا و منبع قدرت جامعه یعنی مردم باشند.
در جوامعی که قدرت از بالا به پایین دیکته می شود، طبیعتا احزاب تشریفاتی بوده و صرفا نقش نمایشی داشته و در واقع محلی از اعراب نخواهند داشت.
اگر احزاب در یک جامعه تنها در فصل انتخابات رویت شوند مطمئن باشید که آن جامعه نه طالب احزاب است و نه احزاب آن واقعی هستند.

ایرنا. مشارکت کمتر در انتخابات چه آفات و آسیب‌هایی در پی دارد؟
میزان مشارکت مردم در هر انتخابات بیانگر پهنه باند ارتباط و اعتماد مردم و حکومت است.
هرچه این ارتباط وسیعتر باشد نشانگر مردمی بودن حکومت است و به تبع تصمیمات و برنامه‌ها مقبول‌تر و موثرتر خواهد بود.

در ششمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهر استان قزوین ۹۵۲ داوطلب در سطح ۲۸ شهر استان به رقابت خواهند پرداخت که ۸۶ درصد داوطلبان مرد و ۱۴ درصد آنها زن هستند.

استان قزوین دارای ۶۷۹ روستای واجد شرایط برگزاری انتخابات شوراهای روستایی است که در این دوره چهار هزار و ۶۳۳ نفر داوطلب ثبت نام کردند.

برچسب‌ها انتخابات ۱۴۰۰ شورای شهر مشارکت انتخاباتی استان قزوین انتخابات ریاست جمهوری پروندهٔ خبری انتخابات ۱۴۰۰

منبع: ایرنا

کلیدواژه: انتخابات ۱۴۰۰ شورای شهر مشارکت انتخاباتی انتخابات ۱۴۰۰ شورای شهر مشارکت انتخاباتی استان قزوین انتخابات ریاست جمهوری اخبار کنکور مشارکت حداکثری در انتخابات تحقق مشارکت حداکثری استان قزوین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۱۳۸۴۴۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مشارکت بیشتر در انتخابات، هزینه‌های امنیتی را کاهش می‌دهد

یک داوطلب انتخابات دور دوم مجلس شورای اسلامی گفت: اگر سطح مشارکت در انتخابات از دور اول هم بیشتر شود، آورده بیشتری به لحاظ امنیت ملی برای کشورمان دارد.

ابوالفضل ظهره‌وند در گفت‌وگو با ایسنا درباره اهمیت دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی، اظهار کرد: یک وجه انتخابات به مشارکت مردم در اصلاح و بهبود شیوه حکمرانی برمی‌گردد که بخشی از این حکمرانی به قوه مقننه مربوط می‌شود. انتخاب اصلح برای حضور در مجلس شورای اسلامی هم عمل به تکلیف شهروندی و هم مشارکت در سرنوشت کشور است. این امر موجب تاثیرگذاری مردم بر روند قانونگذاری در کشور می‌شود.

وی افزود: هرچه مشارکت بیشتر باشد مثل راهپیمایی ۲۲ بهمن یا روز قدس، تاثیر مثبت بیشتری برای شرایط کشور دارد و دشمن پیام را دریافت می‌کند. مشارکت بالا در انتخابات هم بر موقعیت ژئوپولتیک، قدرت مانور منطقه‌ای و تامین منافع و امنیت ملی کشور تاثیر مثبت می‌گذارد. با توجه به تحولات منطقه، جنگ عزه و حساسیت‌های منطقه‌ای و بین‌المللی، اگر سطح مشارکت از دور اول هم بیشتر شود، آورده بیشتری به لحاظ امنیت ملی برای کشورمان دارد.

این داوطلب مرحله دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی افزود: با مشارکت بیشتر در انتخابات، هزینه‌های امنیتی ما کاهش می‌یابد و دشمن از اقدامات ناامن‌سازی ایران دلسرد خواهد شد و وقتی دشمن از ماجراجویی‌های امنیتی دلسرد گردد، برای ما آورده اقتصادی خواهد داشت زیرا دورنمای اقتصادی کشور روشن‌تر، سرمایه‌گذاری بیشتر، هزینه‌های امنیتی کمتر و چسبندگی مردم به فعالیت اقتصادی بیشتر خواهد شد اما هرچه از داخل به دشمن پالس داده شود، او دچار توهم  شده و دنبال ماجراجویی امنیتی می‌رود.

ظهره وند خاطرنشان کرد: در صورت شکل گیری مشارکت بالا، دشمن به سمت تعامل فعال و مذاکره حرکت می‌کند نه مخاصمه و ماجراجویی امنیتی. دلسردی از رای دادن تغییری در شرایط کشور ایجاد نمی‌کند؛ بنابراین توصیه من این است که مردم مشارکت فعالی در دور دوم انتخابات داشته باشند. مهم این است که مشارکت بالا و انتخاب هوشمندانه و با شناختی صورت گیرد. چنین انتخابی به بهبود شرایط اقتصادی کشور هم کمک می‌کند اما مشارکت کم موجب ادامه دار شدن عوامل نگرانی های مردم خواهد شد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • تامین زمین مورد نیاز برای احداث کتابخانه‌های عمومی در اردبیل
  • اعلام زمان بندی انتخابات عضویت در کمیسیون فراقوه‌ای احزاب
  • زمان بندی انتخابات عضویت در کمیسیون فراقوه‌ای احزاب اعلام شد
  • فیلم/ آخرین وضعیت فهرست های احزاب برای دور دوم انتخابات مجلس
  • امنیت شغلی کارگران در کاشان تامین شود
  • مشارکت بیشتر در انتخابات، هزینه‌های امنیتی را کاهش می‌دهد
  • تامین منافع متقابل در تعامل ایران و کشور‌های آفریقایی
  • رئیسی: ایران در تعامل با کشورهای آفریقایی تامین منافع متقابل را دنبال می‌کند
  • چرا مشارکت در دور دوم انتخابات مجلس مهم است؟
  • مردم نباید به انتخابات دور دوم مجلس بی‌اعتنا باشند