Web Analytics Made Easy - Statcounter

ابوالقاسم حسین پور مدیر کل دفتر کنترل سیلاب و آبخیزداری سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور در گفت وگو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، اجرای عملیات آبخیزداری و آبخوانداری را یکی از موثرترین راهکارهای پیشگیری از خسارت و مدیریت خشکسالی اعلام کرد و گفت: با توجه به شرایط اقلیمی کشور اجرای عملیات آبخیزداری و آبخوانداری از جمله اقدامات زیربنایی در راستای حفظ منابع آب و خاک، مدیریت بارش و افزایش توان محیطی سرزمین است‌.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی آبخیزداری و آبخوانداری را یکی از موثرتربن راهکارها برای افزایش توان سرزمین در برابر مخاطره خشکسالی دانست و افزود: اثر بخشی اقدامات آبخیزداری و آبخوانداری گواه این ادعاست، چرا که در شرایط حاد خشکسالی با تقویت منابع آبی در زمان ترسالی بواسطه زیرساخت آبخیزداری و آبخوانداری کمتر تحت تاثیر تبعات خشکسالی قرار می گیرند.

حسین پور ادامه داد: تقویت آبخوان های زیرزمینی از طریق افزایش نفوذ باران به درون زمین، آبدهی چاه ها، چشمه و قنوات می تواند مشکلات خشکسالی و کم آبی در مناطق مختلف را کاهش دهد.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه اقدامات یکسال گذشته در سطح حوزه های آبخیز منجر به مهار ۶۰۰ میلیون متر مکعب از نزولات جوی شد، بیان کرد: زیرساخت هایی که طی یکسال گذشته به توان زیرساخت های قبلی اضافه شد، توان مقابله با خشکسالی را بالا برد که نمونه موثر آن در بارش های اردیبهشت اتفاق افتاد‌.

مدیرکل دفتر کنترل سیلاب و آبخیزداری سازمان جنگل ها با بیان اینکه استان های خشک با کمترین آسیب بحران اخیر را پشت سرگذراندند، گفت: در شرایط سخت خشکسالی استان های سیستان و بلوچستان و خراسان جنوبی با تقویت قنوات توانستند با کمترین آسیب شرایط خشک را پشت سربگذرانند چرا که در راستای ارتقای بهره وری نزولات آسمانی و کاهش مخاطرات سیل چند اقدام کم هزینه در ارتباط با مقابله به خشکسالی بکار رفت.

وی با بیان اینکه اجرای عملیات آبخیزداری و ابخوانداری بارش های زمان ترسالی را مدیریت می کند، افزود: با اجرای عملیات ابخیزداری و آبخوانداری و مدیریت زمان ترسالی، خسارت ها به حداقل می رسد.

حسین پور ادامه داد: در سالی که خشکسالی حاکم است، با مدیریت ریزش های جوی و مهار توسط زیرساخت های آبخیزداری و ابخوانداری، منابع حداقلی بارش در راستای کاهش مشکلات خشکسالی و کم آبی هدایت می کند که با این وجود اجرای عملیات آبخیزداری و آبخوانداری یکی از اقدامات اساسی و زیربنایی در ارتباط با پدیده خشکسالی است.

مدیرکل دفتر کنترل آبخیزداری و آبخوانداری در پایان تصریح کرد: سازمان جنگل ها به عنوان یک اقدام اساسی و محوری، امسال در قالب برنامه ۱۴ گانه پدیده مقابله با خشکسالی را در دستور کار عملیاتی خود قرار داده است که یکی از محورهای اصلی در راستای تقویت تولید، پشتیبانی تولید و مدیریت مخاطره سیل و خشکسالی است که به صورت توامان باید مدیریت شود تا با اختصاص منابع پیش بینی شده این کار در سطح کشور عملیاتی شود.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: وقوع سیل پدیده خشکسالی عملیات آبخیزداری اجرای عملیات آبخیزداری آبخیزداری و آبخوانداری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۱۴۰۲۱۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مهار ۱۷ میلیون مترمکعب رواناب در سازه‌های خراسان جنوبی

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای خراسان جنوبی، مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان گفت: بیشترین حجم ذخیره سازی در این سه روز، به ترتیب مربوط به شهرستان‌های طبس، بشرویه و زیرکوه بوده است.

نصرآبادی افزود: در مجموع حجم آبگیری سازه‌های آبخیزداری از ابتدای سال آبی ۱۴۰۲، ۲۵ میلیون متر مکعب برآورد شده است.

وی گفت: خراسان جنوبی ۲ هزار و ۴۰۰ سازه آبخیزداری با حجم ذخیره ۹۴ میلیون مترمکعب روان آب دارد.

مدیرکل منابع طبیعی استان با اشاره به مشارکت قرارگاه امام حسن (ع) برای اجرای طرح‌های آبخیزداری افزود: در انتظار تصویب و ابلاغ ۳۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای طرح‌های آبخیزداری امسال هستیم تا پس از تخصیص، بلافاصله اجرای طرح‌ها آغاز شود.

دیگر خبرها

  • کنترل ۲ میلیون متر مکعب سیلاب در سازه‌های آبخیزداری بیرجند
  • استحصال ۴۸۷ میلیون متر مکعب آب با اجرای عملیات آبخیزداری در کرمانشاه
  • مهار ۱۷ میلیون متر مکعب رواناب در سازه های آبخیزداری خراسان جنوبی
  • سه میلیون متر مکعب روان آب در سدهای خراسان جنوبی ذخیره‌ شد
  • مهار ۱۷ میلیون مترمکعب رواناب در سازه‌های آبخیزداری خراسان جنوبی
  • نقش آبخیزداری در پیشگیری از هدررفت ۳۳ درصدی آب باران
  • یک میلیون و ۵۰۰ هزار متر مکعب سیلاب در گلستان مهار شد
  • مهار ۱۷ میلیون مترمکعب رواناب در سازه‌های خراسان جنوبی
  • اجرای طرح‌های آبخیزداری در کشور راه مقابله با سیلاب است
  • ذخیره ۳۰ میلیون متر مکعب آب در بند‌های خاکی و ملاتی استان