Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران اکونومیست»
2024-04-26@12:43:03 GMT

نقشه سه‌بعدی مغز چه شکلی است؟

تاریخ انتشار: ۱۷ خرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۱۴۶۶۲۲

نقشه سه‌بعدی مغز چه شکلی است؟

ایران اکونومیست-محققان گوگل و دانشگاه هاروارد در مطالعه اخیرشان موفق به ایجاد نقشه سه‌بعدی مغز شده‌اند.

مغز انسان پیچیده‌ترین رایانه‌ای است که تاکنون وجود داشته است و نقشه‌برداری از پیچ و تاب مغز و انبوهی از نورون‌ها، سیناپس‌ها و سلول‌های دیگر تقریباً غیرممکن است. اما مهندسان گوگل و هاروارد نقشه سه‌بعدی قابل جستجویی از بخش کوچکی از قشر مغز انسان را در مجموعه داده‌ای موسوم به H۰۱ ایجاد کرده‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سال گذشته گوگل و موسسه پزشکی هاورد هیوز بزرگترین تصویر با کیفیت بالا از اتصال مغز یک مگس میوه را منتشر کردند.

​محققان، الگوریتم‌های یادگیری ماشین برای شناسایی سلول‌ها و ساختار‌های مختلف درون نمونه را اسکن کردند.  پس از چند بار عبور از سیستم‌های مختلف خودکار، چشم انسان برخی سلول‌ها را تصحیح کرد تا اطمینان حاصل کند که الگوریتم‌ها به درستی آن‌ها را شناسایی کرده‌اند. نتیجه نهایی آن شد که گوگل آن را مجموعه داده H۰۱ می‌نامد و یکی از جامع‌ترین نقشه‌های مغز انسان است که تاکنون تهیه شده است. این شامل ۵۰ هزار سلول و ۱۳۰ میلیون سیناپس و همچنین بخش‌های کوچکتری از سلول‌ها مانند آکسون‌ها، دندریت‌ها، میلین و مژک‌ها است. اکنون مجموعه داده H۰۱ به صورت آنلاین در دسترس است تا محققان و افراد علاقه‌مند آن را بررسی کنند.

باشگاه خبرنگاران جوان

منبع: ایران اکونومیست

کلیدواژه: سلول ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۱۴۶۶۲۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جشنواره تحقیقات برتر پیوند سلول‌های بنیادی خونساز برگزار می‌شود

چهارمین جشنواره تحقیقات برتر پیوند سلول‌های بنیادی خونساز و سلول درمانی ۱۳ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ در بیمارستان شریعتی برگزار می‌شود.

به گزارش ایسنا، چهارمین جشنواره تحقیقات برتر پیوند سلول های بنیادی خونساز و سلول درمانی ۱۳ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ در بیمارستان شریعتی برگزار می شود.

این جشنواره تحت عنوان جایزه پرفسور اردشیر قوام زاده توسط پژوهشکده سرطان معتمد جهاد دانشگاهی، پژوهشکده انکولوژی، هماتولوژی و سل تراپی دانشگاه علوم پزشکی تهران برپا می شود.

پیوند سلول های بنیادی خونساز، فناوری ها و محصولات نوین درمانی، سلول درمانی، ژن درمانی و ویروس درمانی، فن آوری و آماده سای تولید محصولات سلولی، مطالعات علوم پایه سلولی و ترجمان بالینی، پزشکی بازساختی، اخلاق در پیوند و سلول درمانی و معرفی ظرفیت ها وظرفیت سازی از محورهای این جشنواره است.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • جشنواره تحقیقات برتر پیوند سلول‌های بنیادی خونساز برگزار می‌شود
  • چهارمین جشنواره تحقیقات برتر برگزار می‌شود
  • تسویه حساب خواهر با برادر/ در «آگنیتاژ» پرواز می‌کنید؟
  • خواص ظرف های ضد سرطانی
  • هشدار محققان گوگل: کاربران ممکن است به دستیار‌های هوش مصنوعی وابستگی عاطفی پیدا کنند
  • «عمه فائقه» یوسف پیامبر بعد از ۲۰ سال چه شکلی شده است؟ /عکس
  • «عمه فائقه» سریال یوسف پیامبر بعد از ۲۰ سال چه شکلی شده است؟ /عکس
  • برای اولین‌بار ساخت سلول زنده در آزمایشگاه/ انسان قادر به انجام کار طبیعت می‌شود؟
  • تسکین زانو درد با روغن کرچک
  • شاهزاده سریال «جومونگ» چه شکلی شده است؟