Web Analytics Made Easy - Statcounter

مدیرکل بهداشت و درمان جمعیت هلال احمر گفت: اگر بیمارستان RDH جمعیت هلال احمر در طی ۱۲ ساعت اولیه در سرپل ذهاب راه اندازی نمی‌شد بدون تردید آمار جان باختگان چندین برابر می‌شد و امروز نیز این توانمندی توسعه یافته است. خبرگزاری میزان-افشین علیخانی، مدیرکل بهداشت و درمان جمعیت هلال احمر گفت: اداره کل بهداشت و درمان جمعیت هلال احمر، دو وظیفه محوری شامل ارائه خدمات بهداشت و درمان در شرایط اضطراری و کمک به حوزه سلامت کشور از طریق راه اندازی مراکز بهداشتی و مراکز درمانی دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این عرصه پس از وقوع زلزله بم نیاز‌هایی احساس که سبب شد تغییرات در آن عرصه به صورت جدی‌تر در دستور کار قرار گیرد.

چرخه نجات شامل ۴ اقدام محوری است

وی در حوزه بهداشت و درمان اضطراری افزود: در زلزله بم ما آن گونه کاستی‌های مختلفی در ارائه خدمات امدادی و درمانی مواجه شدیم که منشا تحولات جدی بر اساس درس آموخته رخداد مذکور شد. این در حالیست که اگر چه کشور تجربیات ارزنده‌ای در عرصه جنگ تحمیلی به دست آورده بود، اما حجم متاثرین و وسعت خرابی‌ها و... وضعیتی را فراهم کرده بود که حضور تیم‌ها و کمک‌های بشردوستانه بین المللی امری اجتناب ناپذیر شد. ذکر این نکته نیز حائز اهمیت است که سرعت در انتقال و استقرار در منطقه و همچنین اثربخشی آن‌ها از مهمترین نتایج بررسی‌ها بود.

این مقام مسئول در جمعیت هلال احمر خاطرنشان کرد: چرخه نجات شامل ۴ اقدام محوری است. نخست جست و جو در مرحله بعد رهاسازی، ارائه خدمات در صحنه و انتقال به مرکز درمانی است و اگر چنانچه زیر ساخت‌های درمانی آسیب دیده و یا حجم مجروحین و متاثرین بیش از ظرفیت آن‌ها باشد این روند با چالش‌های بسیار جدی مواجهه خواهد شد. این مسئله ضرورت و علت ایجاد واحد‌های بهداشت و درمان اضطراری در عرصه جهانی است. در همین راستا اداره کل بهداشت و درمان اضطراری به ساختار تشکیلاتی معاونت درمان و توانبخشی جمعیت هلال احمر در سال ۱۳۸۵ با هدف کلی کمک به تامین خدمات بهداشتی و درمانی جوامع متاثر از سوانح داخل و خارج کشور اضافه شد.

علیخانی ادامه داد: فدراسیون بین المللی صلیب سرخ و هلال احمر در سال ۱۹۹۴ واحد پاسخ اضطراری (ERU) را جهت ساماندهی و ارائه خدمات در کوتاه‌ترین زمان ممکن به کشور‌های متاثر از سوانح در جمعیت‌های ملی توانمند عملیاتی کرد. این واحد‌ها دارای گونه‌های مختلفی از جمله آب و بهداشت، ارتباطات، امداد، سلامت و... بوده و دارای ویژگی‌های از جمله تیم‌های آموزش دیده تخصصی و جعبه بندی استاندارد تجهیزات و ملزومات مربوطه بوده تا امکان بارگیری و انتقال به مناطق آسیب دیده در کوتاه‌ترین زمان میسر شود.

مدیرکل بهداشت و درمان جمعیت هلال احمر اظهار کرد: جمعیت نیز با همین علم و الگوی بین المللی نسبت به ایجاد واحد‌های بهداشت و درمان اضطراری اقدام کرد که بصورت کلی دارای سه سامانه عملیاتی شامل کلینیک‌های اضطراری (جهت ارائه خدمات مراجعین سرپایی پزشکی، پرستاری، مامایی، تغذیه، بهداشت محیط و بهداشت روان) و دو گونه واحد بیمارستان اضطراری (RDH& RH جهت ارائه خدمات فوریتی و بیمارستانی) بوده و تمامی استان‌ها به تناسب طرح آمایش سرزمین از آن‌ها برخوردار می‌شوند. ضمن این که تمامی برنامه‌های فعالیت‌های مرتبط با آمادگی و پاسخ به سوانح بصورت لایه بندی و منطقه‌ای در کشور طراحی و عمل کرده و در حال حاضر محل اتکا و اطمینانی جهت ارائه خدمات بهداشتی و درمانی در سطح ملی و بین المللی است.

هلال احمر ایران در کمک به آوارگان روهینگیا مشارکت کرد

وی افزود: با توجه به ظرفیت موجود و اهداف جمعیت در عرصه بین المللی، برنامه پذیرش جمعیت هلال احمر بعنوان (ERU) بین المللی تدوین و پس از طی چندین مرحله ارزیابی، جمعیت هلال احمر ایران در سال ۲۰۱۷ مورد پذیرش فدراسیون بین المللی صلیب سرخ و هلال احمر قرار گرفت که تنها جمعیت ملی حاضر مسلمان در جمع ۱۸ کشور که قبلا مورد پذیرش قرار گرفته اند بوده و بسیار ارزشمند است. در همین چارچوب نیز جمعیت در عملیات بین المللی کمک به آوارگان روهینگیا در بنگلادش مشارکت کرد.

این مقام مسئول در جمعیت هلال احمر اظهار کرد: در معاونت بهداشت، درمان و توانبخشی مرکز مدیریت اطلاعات و هماهنگی عملیات (IMOCC) تمامی مراحل آمادگی و پاسخ به سوانح در حوزه بهداشت و درمان اضطراری را هدایت، نظارت و ارزیابی کرده و تمامی مستندات مربوطه نیز در نرم افزاری تحت همین نام که قابلیت گزارش گیری‌های تفکیکی دارد، ثبت می‌شوند. ضمن این که ما همواره در طراحی عملیات به چند نکته اساسی شامل میزان مجروحین، آسیب زیر ساخت‌های بهداشتی و تعداد متاثرین توجه می‌کنیم.

وی افزود: در پی وقوع سوانح بلافاصله لایه اول منطقه و تیم‌های آن‌ها به حالت آماده باش و آماده اعزام می‌شوند. تمام هدف ما این است که هیچ فرصتی را از دست ندهیم.

علیخانی با اشاره به مزیت‌های واحد‌های مذکور خاطرنشان کرد: آخرین عملیات ملی سیل‌های ابتدایی سال ۱۳۹۸ و زمین لرزه کرمانشاه بود که برای نمونه اگر بیمارستان RDH جمعیت هلال احمر در طی ۱۲ ساعت اولیه در سرپل ذهاب راه اندازی نمی‌شد، بدون تردید آمار جان باختگان چندین برابر شده و با توجه به همین ضرورت، امروز این توانمندی تقویت شده است.

ایران در کمتر از ۲۴ ساعت در بیروت خدمات رسانی خود را آغاز کرد

مدیرکل بهداشت و درمان جمعیت هلال احمر با اشاره به خدمات رسانی در انفجار بیروت گفت: پس از وقوع انفجار در بیروت بیمارستان RDH هلال احمر ایران در کمتر از ۲۴ ساعت در بیروت ایجاد و خدمات رسانی خود را آغاز کرد. این یک عملکرد مناسب و منطبق بر استاندارد‌های جهانی است. ارائه خدمات بهداشتی و درمانی در شرایط اضطراری دارای جزئیات بسیار زیاد بوده که می‌بایست همه جنبه‌های آن با علم روز، توسعه و به روز شود.   انتهای پیام/ برچسب ها: هلال احمر کرونا امداد و نجات

منبع: خبرگزاری میزان

کلیدواژه: هلال احمر کرونا امداد و نجات بهداشت و درمان جمعیت هلال احمر بهداشت و درمان اضطراری خدمات بهداشت هلال احمر ارائه خدمات راه اندازی بین المللی واحد ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۱۴۸۳۷۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نجات ۱۸ نفر از سیل در روستای شادکام بافق در استان یزد

مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان یزد از نجات ۱۸ نفر از سیل در روستای شادکام بافق خبر داد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از یزد و به نقل از صدا و سیما، محمد عشقی اظهار کرد: در ساعت ۱۹ شب گذشته با دریافت خبری مبنی بر گیر افتادن ۱۸ نفر در سیل روستای شادکام، دو تیم امدادی سیلاب و کوهستان هلال احمر شهرستان بافق با ۳ خودرو امدادی به منطقه اعزام شدند.

وی ادامه داد: با استفاده از تجهیزات کارگاه این افراد را نجات و به مکان امن انتقال دادند.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر یزد بیان کرد: همچنین قبل از این حادثه ساعت ۱۶ دیروز تیم‌های امدادی به روستای قطرم بافق اعزام و پس از رهاسازی چندین خودرو گرفتار در سیل و خارج نمودن افراد از منازل متأثر از رودخانه‌ها تا پاسی از شب تلاش و خدمات رسانی کردند.

کد خبر 747969

دیگر خبرها

  • افتتاح هفتمین خانه هلال شهرستان دنا
  • سیل به مزار امامزاده سیدعلی (ع) رسید / تخلیه آبگرفتگی صحن مزار
  • افتتاح و راه‌اندازی ۳ خانه بهداشت در میناب
  • بهره‌مندی بیش از ۶۰۰ نفر در مانور تیم‌های درمان اضطراری هلال احمر
  • نجات ۱۸ نفر از سیل در روستای شادکام بافق در استان یزد
  • راه اندازی مرکز آنژیوگرافی ملایر در آینده‌ای نزدیک
  • راه اندازی مرکز آنژیوگرافی ملایر در آینده ای نزدیک
  • انتظار یک روزه بیماران سکته کرده در انگلیس برای رسیدن آمبولانس
  • فرهنگ داوطلبی را به مردم آموزش دهیم/ ارائه خدمات باید منجر به توانمندسازی نیازمندان شود
  • بیش از 95 درصد مردم چهارمحال و بختیاری به شاخص‌های سلامت دسترسی دارند