Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «همشهری آنلاین»
2024-05-01@10:53:51 GMT

افزایش سطح مبارزه با ملخ های بومی

تاریخ انتشار: ۱۷ خرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۱۵۲۴۳۶

افزایش سطح مبارزه با ملخ های بومی

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا، مسعود لطیفیان آخرین وضعیت ملخ صحرایی در کشور را تشریح کرد و گفت: تاکنون با آفت ملخ صحرایی در سطحی بالغ بر ۱۹ هزار و ۱۷۳ هکتار مبارزه شده است. که از این میزان مبارزه ۱۲هزار و ۶۸۹ هکتار آن در استان خوزستان، ۵۹۹۰ هکتار آن در استان بوشهر و ۴۵۰ هکتار آن در استان ایلام بوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: سطح ردیابی و دیده بانی از مهر ۹۹ تاکنون در حدود ۲۱ میلیون هکتارانجام شده و همچنان هم ادامه دارد.

معاون کنترل آفات سازمان حفظ نباتات اضافه کرد: درحال حاضر وضعیت ملخ صحرایی در کشور آرام است. البته عملیات ردیابی و دیده بانی در تمامی استان‌های جنوبی و کانونی ملخ صحرایی درحال انجام  بوده و پوشش گیاهان یکساله در مراتع و مناطق کانونی ملخ صحرایی خشک و خاک نیز خشک گزارش شده است.

وی در ادامه به وضعیت ملخ های بومی در کشور اشاره کرد و گفت: پیش بینی می‌شود در سال‌جاری در سطحی حدود ۳۰۰ هزار هکتار مبارزه با ملخ‌های بومی در کشور صورت بگیرد. تاکنون نیز سطح مبارزه با ملخ بومی  در حدود ۱۴۱ هزار هکتار در ۱۸ استان گزارش شده است.

لطیفیان اضافه کرد: بیشترین سطح مبارزه مربوط به منطقه طارم در  استان زنجان در حدود ۳۹ هزارهکتار است. همچنین به دلیل بالا بودن دما و خشک شدن پوشش گیاهی(کمبود بارندگی) سطح مبارزه در سال جاری افزایش پیدا خواهد کرد.

به گفته وی در حال حاضر در اکثر استان‌ها پوره ملخ های مراکشی و دیگر ملخ های بومی بالدار شده‌اند و درحال پرواز به سمت باغ‌ها و مزارع سبز به منظور تغذیه و بالغ شدن و جفتگیری و تخم ریزی هستند.

معاون کنترل آفات سازمان حفظ نباتات تصریح کرد: پوره‌های ملخ ایتالیایی در برخی از استان‌ها از جمله البرز، آذربایجان غربی و اردبیل هستند و مبارزه با آنها آغاز شده است. ملخ‌های بومی در کشور که مبارزه با آنها صورت می‌گیرد شامل ملخ مراکشی، ایتالیایی، ملخ شاخک بلند اوارویستا، پلی سارکوس، شکم بادمجانی و انواع ملخ های بومی و غیرمهاجر هستند.

وی گفت: توصیه می‌شود که در تمام استان‌ها عملیات ردیابی و پایش به طور منظم انجام شود و عملیات مبارزه نیز با پوره‌ها قبل از بالدار شدن صورت بگیرد و مبارزه با ملخ‌های بالدار در زمان و مکان مناسب با روش‌ها و سموم مناسب انجام شود که هم آفت از بین برود و هم به زراعت و باغ‌ها خسارت وارد نشود.

کد خبر 605948 برچسب‌ها استان بوشهر ملخ صحرایی استان زنجان استان خوزستان

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: استان بوشهر ملخ صحرایی استان زنجان استان خوزستان ملخ صحرایی مبارزه با ملخ ملخ های بومی سطح مبارزه استان ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۱۵۲۴۳۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کشاورزی حفاظتی در گرمسار به هزار هکتار افزایش می‌یابد

علی جورابلو مدیر جهاد کشاورزی گرمسار گفت: در بیشتر از ۸۰۰ هکتار از اراضی شهرستان گرمسار اکنون عملیات کشاورزی حفاظتی شامل کم‌خاک‌ورزی و بی خاک‌ورزی اجرا می‌شود.

وی یادآور شد: طبق برنامه پیش بینی می‌شود سطح خاک‌ورزی حفاظتی در این شهرستان در سال‌های آتی افزایش پیدا کند و به بیش از یکهزار هکتار برسد.

وی گفت: افزایش رطوبت ذخیره شده در خاک مهم‌ترین عامل تولید درمناطق خشک وکم‌بارش است و باقی ماندن بقایای گیاهی بر روی سطح خاک و همچنین افزایش مواد آلی خاک، کاهش نیروی کار و انرژی و هزینه‌های سرمایه‌گذاری از مهمترین مزایای خاک ورزی حفاظتی است.

این مسئول بیان کرد که کاهش تردد ادوات خاک ورزی در مزرعه و صدمه کمتر ساختمان خاک از مزایای اجرای خاک ورزی حفاظتی است. در خاک ورزی مرسوم ۶ تا هفت بار تردد در مزرعه برای کشت، علاوه بر تخریب ساختمان خاک هزینه بسیاری دارد و این در حالی است که در خاک‌ورزی حفاظتی رایج در گرمسار فقط ۲ یا حداکثر سه بار ادوات خاک ورزی به سطح مزرعه می‌روند.

مدیر جهاد کشاورزی گرمسار افزود: کشت محصول در بقایای گیاهی سال قبل با دستگاه‌های مستقیم کار، حذف شخم عمیق در خاک و جایگزینی شخم سبک و استفاده از ادوات کم‌خاکورزی از روش‌های متداول خاک‌ورزی حفاظتی توصیه شده به کشاورزان است.

باشگاه خبرنگاران جوان سمنان سمنان

دیگر خبرها

  • عملیات مبارزه با آفات در ۷۰ هکتار از جنگل‌های کامیاران
  • تمرینات ورزشی برای مبارزه با کبد چرب
  • رونمایی از ۲ پلتفرم بومی گردشگری و مرکبات در مازندران
  • افزایش دو برابری سطح زیرکشت کلزا در اسدآباد
  • کشاورزی حفاظتی در گرمسار به هزار هکتار افزایش می‌یابد
  • سطح گلخانه‌های کردستان به ۶۰ هکتار افزایش یافت
  • آغاز عملیات مبارزه با آفات در ۲۰۰ هکتار از جنگل‌های مریوان
  • پیش بینی برداشت بیش از سه هزار تن انگور امسال از تاکستانهای مهاباد
  • اجرای مدیریت تلفیقی در ۳۰۰۰ هکتار زمین کشاورزی مازندران
  • پیش بینی مبارزه با ملخ در سطح ۵ هزار هکتار از مزارع کشاورزی قزوین