Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-30@23:13:42 GMT

شرط انصاف در مناظره‌های انتخاباتی

تاریخ انتشار: ۱۸ خرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۱۶۳۱۰۶

شرط انصاف در مناظره‌های انتخاباتی

نخستین مناظره تلویزیونی هفت نامزد انتخابات ریاست جمهوری به انتقاد از سیاست های دولت روحانی در حوزه های مختلف متمرکز شد. نامزدها بجای ارایه برنامه و راهکار، تلاش کردند تا تمامی مشکلات موجود را به عملکرد دولت پیوند دهند. در حالی که به نقش خود و نهادی که طی این سال ها در آن فعالیت دارند در شکل گیری شرایط کنونی بی اعتنا بودند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ضمن اینکه بسیاری از حقایق و واقعیت ها بدون توجه به دستاوردهای دولت را در زمینه های گوناگون نادیده گرفته شد.

در همین پیوند «اسحاق جهانگیری» معاون اول رییس جمهوری روز دوشنبه هفدهم خردادماه در رشته توییتی با اشاره به نخستین مناظره نامزدهای انتخابات نوشت: پنج نامزد همسو نیز یک صدا، خرابی همه اوضاع را تنها به این دولت ارجاع دادند. آنها نگفتند مقصر ارجاع پرونده هسته‌ای کشور به شورای امنیت سازمان ملل تحت مدیریت آمریکا در سال ١٣٨٥ چه تیمی و چه جریانی بود و چه هزینه های سنگینی بر کشور تحمیل کرد .آنها نگفتند دولت اول روحانی چگونه توانست ایران را از ذیل فصل هفتم شورای امنیت خارج و تحریم ها را رفع کند.

لازم به ذکر است از سال ۱۳۸۵ به بعد که همواره علیه ایران در شورای امنیت سازمان ملل قطعنامه صادر می شد، این قطعنامه های ششگانه از سوی رییس جمهوری وقت، کاغذپاره لقب می گرفت. همین کاغذپاره ها اما در عمل کشور را به باتلاقی از مشکلات اقتصادی و بین المللی فرو برد؛ قطعنامه شماره ۱۶۹۶ که در مرداد ۱۳۸۵ (جولای ۲۰۰۶) به تصویب رسید. قطعنامه ۱۷۳۷ مصوب دی ماه ۱۳۸۵ (دسامبر ۲۰۰۶)، قطعنامه ۱۷۴۷ در فروردین ۱۳۸۶ (مارس ۲۰۰۷)، قطعنامه ۱۸۰۳ در خرداد ۱۳۸۹ (ژوئن ۲۰۱۰)، قطعنامه ۱۸۳۵ در مهر ۱۳۸۷ (سپتامبر ۲۰۰۸) و قطعنامه ۱۹۲۹ که در خرداد ۱۳۸۹ (ژوئن ۲۰۱۰) تصویب شد.

تمامی قطعنامه‌های تنبیهی که علیه ایران در شورای امنیت به تصویب رسید، ذیل فصل ٧ و بند ۴۱ آن قرار داشتند؛ فصلی که تحت عنوان «اقدام در موارد تهدید علیه صلح – نقض صلح و اعمال تجاوز» از آن نام می برند. در تاریخ سیاسی شورای امنیت هر پرونده‌ای که ذیل فصل ٧ رفته یا با توسل به گزینه نظامی یا تغییر رژیم از ذیل این فصل خارج شده است. سازمان ملل متحد با توسل به همین فصل اقدام نظامی ۱۹۵۰ در کره، استفاده از نیروهای چند ملیتی در عراق و کویت در سال ۱۹۹۱، حمله علیه القاعده در افغانستان در سال ۲۰۰۱ و حمله نظامی به لیبی را در سال ۲۰۱۱ انجام داد.

ایران نخستین کشوری بود که نه با جنگ و فروپاشی بلکه با مذاکره از ذیل این فصل خارج شد و نکته حایز اهمیت اینکه دیپلمات های ایران در نگارش و تدوین قطعنامه ۲۲۳۱ که بر قطعنامه های ششگانه پیشین خط بطلان می کشید، همکاری داشتند.

همچنین ایران با برجام به پرونده مطالعات ادعایی (PMD) پایان بخشید؛ موضوعی که پیشتر به محل منازعه بین ایران و طرف غربی تبدیل شده بود. موضوع «پی ام دی» یا ابعاد نظامی احتمالی، مربوط به قبل از سال ۱۳۸۲ و مرتبط با ادعای کشورهای غربی مبنی بر انجام برنامه نظامی هسته ای ایران به قصد تولید و توسعه سلاح اتمی بود.

یکی از بزرگترین بدشانسی های دولت روحانی اما همزمان شدن ریاست جمهوری او با دولت ستیزه جوی «دونالد ترامپ» در امریکا بود؛ دوره ای که شدیدترین تحریم ها در قالب کارزار «فشار حداکثری» علیه ایران اعمال شد.

در همین پیوند جهانگیری در توئیتی نوشت که «آنها نگفتند با خروج ترامپ از برجام در سال ٩٧ و وضع سنگین ترین تحریم ها و راه اندازی جنگ اقتصادی بی سابقه در طول سه سال اخیر، مردم با چه تنگناهای اقتصادی شدیدی مواجه شدند.» و روحانی نیز چندی پیش تاکید کرد: «مردم اگر می خواهند بخاطر مشکلات کسی را لعن و نفرین کنند، آدرس آن کاخ سفید است».

البته برجام صرف نظر از دستاوردهای هسته ای، سیاسی و امنیتی، با دستاوردهای اقتصادی نیز همراه بود. به عنوان نمونه پس از برجام توان فروش نفت از ۹۰۰ هزار بشکه به ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار بشکه افزایش یافت و اعتبار تمام طرح‌هایی که سال ۱۳۹۹ در روزهای پنج‌شنبه به افتتاح ‌رسید، بیش از ۱۲۰۰ هزار میلیارد تومان است که در سایه برجام به دست آمده است. همچنین هزینه انتقال آب دریا به فلات مرکزی ایران که از صندوق توسعه ملی بوده، از محل فروش نفت که پس از برجام حاصل شد، به دست آمده است.

در مجموع همه فشارهای خارجی از سوی آمریکا بر ایران در حالی صورت گرفت که دولت در داخل نیز با کارشکنی هایی مواجه بود. یک نمونه از این موانع و سنگ اندازی ها به تصویب نشدن FATF و مخالفت با پیوستن ایران به «گروه ویژه اقدام مالی» ارتباط می یافت.

لوایح چهارگانه  FATF عبارتند از اصلاح قانون مبارزه با تأمین مالی تروریسم، اصلاح قانون مبارزه با پولشویی، الحاق ایران به کنوانسیون جرایم سازمان‌یافته فرا ملی (پالرمو) و الحاق دولت جمهوری اسلامی ایران به کنوانسیون بین‌المللی مقابله با تأمین مالی تروریسم (CFT).

از چهار لایحه اشاره شده تا کنون لوایح «اصلاح قانون مبارزه با تروریسم» و «اصلاح قانون مبارزه با پولشویی» به تصویب رسیده اند اما لوایح الحاق ایران به پالرمو و CFT که در دی ماه سال ۱۳۹۸ و در پی تصویب مجلس و رد شورای نگهبان به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارسال شد، همچنان بلاتکلیف باقی مانده است.

در همین ارتباط «علی ربیعی» سخنگوی دولت روز سه‌شنبه ۱۱ خرداد در یک نشست خبری  اظهار کرد: «فصل انتخابات برکات زیادی دارد از جمله اینکه برخی از افراد که در سال‌های اخیر حتی حاضر نبودند فشار تحریم را در وضعیت اقتصادی کشور به رسمیت بشناسند، سال‌ها با پذیرش کنوانسیون‌های FATF مخالفت می‌کردند یا با سیاست‌های دولت در دفاع از آزادی‌های قانونی شهروندان در فضای مجازی مخالف بودند، امروز پیشگام‌تر از دولت دنبال رفع تحریم‌ها هستند و از گشایش در فضای مجازی صحبت می‌کنند. البته ما استقبال می‌کنیم و آن را به فال نیک می‌گیریم».

به همین دلیل «محمود واعظی» رییس دفتر رییس جمهوری در نامه ای به وزیر کشور به عنوان رییس کمیسیون بررسی تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری، بر ضرورت تعیین وقتی مناسب در برنامه مناظره دوم نامزدها در رسانه ملی برای پاسخگویی به اتهامات مطرح شده از سوی برخی نامزدها علیه دولت در نخستین مناظره زنده تلویزیونی، تاکید کرده است.

برچسب‌ها انتخابات ۱۴۰۰ برجام تحریم مناظره دونالد ترامپ قطعنامه 2231 انتخابات ریاست جمهوری پروندهٔ خبری انتخابات ۱۴۰۰

منبع: ایرنا

کلیدواژه: انتخابات ۱۴۰۰ برجام تحریم انتخابات ۱۴۰۰ برجام تحریم مناظره دونالد ترامپ قطعنامه 2231 انتخابات ریاست جمهوری اصلاح قانون مبارزه ریاست جمهوری شورای امنیت تحریم ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۱۶۳۱۰۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

انصاف نبود بخواهم تراشتگن را تحقیر کنم

به گزارش "ورزش سه"، بارسلونا در هفته سی و سوم لالیگا دیشب از والنسیا میزبانی کرد. بارسا این بازی را به خوبی آغاز کرده بود و روی جریان بازی کنترل مناسبی داشت تا اینکه در دقیقه 22 توسط فرمین لوپز به گل رسید.

شادی بارسا برای این گل خیلی کم بود، چراکه در دقیقه 27 گل تساوی والنسیا روی یک اشتباه عجیب از سمت مارک آندره تراشتگن به ثمر رسید.

مدافعان بارسا روی حمله تیمی که از زمین خودی شروع شده بود به سمت جلو حرکت کرده بودند که توپ در میانه میدان لو رفت. بازیکنان والنسیا توپ را به زمین حریف فرستادند و بازیکنان بارسا که اعتقاد داشتند مهاجم حریف در آفساید حضور داشته، برای مهار آن تلاش خاصی نکردند. به همین دلیل رونالد آرائوخو با مکث زیاد به دنبال هوگو دورو رفت. شماره 9 والنسیا هنوز به توپ نرسیده بود و تراشتگن زودتر از او از دروازه خارج شد تا توپ را مهار کند. اشتباه بزرگ او در همین لحظه رخ داد. این دروازه‌بان آلمانی سعی کرد به سبکی که تقریبا از مانوئل نویر، دروازه‌بان بایرن مونیخ، دیده می‌شود با مهارت توپ را با آرامی از بالای سر مهاجم والنسیا عبور بدهد که در این امر ناکام ماند.

تراشتگن خوش شانس بود که لواندوفسکی جور او را با زدن سه گل کشید و اجازه نداد بارسا با این اشتباه امتیاز از دست بدهد.

هوگو دورو که به خوبی از اشتباه گلر آلمانی استفاده کرد، بعدا به سمت او رفت و در حرکتی جوانمردانه با تراشتگن دست داد تا به او روحیه بدهد.

دورو در پایان بازی نیز گفت: «نمی‌دانم تراشتگن چند سال بود در بازی با پا اشتباه نکرده بود و نمی‌دانم چقدر طول خواهد کشید تا چنین اشتباهی تکرار شود. همه ما انسانیم و اشتباه می‌کنیم. خود من سال خوبی نداشته‌ام و فرصت‌های خوب زیادی را هدر داده‌ام. تراشتگن یک گلر استثنایی است و هرگز در هیچ جنجالی نبوده و انسانی فروتن است. حرکت بعد از گل من در مورد تراشتگن حرکتی بود که دوست دارم بعد از اشتباه خودم، کسی در قبال من انجام دهد. انصاف نبود بخواهم ژستی تحقیرآمیز از خودم نشان دهم.»

دیگر خبرها

  • فهرست انتخاباتی جامعه اسلامی مهندسین در دور دوم منتشر شد
  • بسیاری از ناظران انتخاباتی فرهنگیان هستند
  • انصاف نبود بخواهم تراشتگن را تحقیر کنم
  • کدهای انتخاباتی کاندیداهای راه یافته به مرحله دوم اعلام شد
  • ادعای اقدام علیه املاک دولت ایران؛ باکو قصد مصادره اموال کرده است؟
  • آغاز ضبط مناظره تلویزیونی کاندیداهای حوزه انتخابیه خرم آباد و چگنی
  • ضبط مناظره‌های انتخاباتی در صدا و سیمای اصفهان
  • مناظره ۲ کاندیدای مجلس دوازدهم اردبیل
  • آغاز ضبط مستند تبلیغاتی و مناظره نامزدهای دور دوم انتخابات
  • زمان برگزاری انتخابات فدراسیون انجمن‌های ورزشی مشخص شد