Web Analytics Made Easy - Statcounter

تین نیوز

وزیر راه و شهرسازی کشورمان ضمن تاکید بر ضرورت ارتقای بهسازی پایانه مرزی جلفا بر تلاش و علاقمندی دو کشور ایران و آذربایجان برای گسترش همکاری‌های تجاری و لجستیکی در قالب کریدورهایی شمال و جنوب تاکید کرد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی که امروز ۱۸ خرداد به جمهوری آذربایجان سفر کرده است درباره برنامه‌های وزارت راه و شهرسای در تعامل با کشور آذربایجان و همچنین اهداف سفر خود به ارایه توضیح  پرداخت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وزیر راه و شهرسازی کشورمان ضمن تاکید بر اینکه جمهوری اسلامی ایران اعتقاد گسترده‌ای به گسترش همکاری با کشورهای همسایه به ویژه کشور دوست و همسایه آذربایجان با پیشینه‌ مشترک فرهنگی بین دو ملت و دو کشور دارد، گفت: اراده مصمم و همت فراوانی بین رهبران دو کشور برای گسترش روابط وجود دارد.

عضو کابینه دولت دوازدهم با اشاره به اینکه در همراهی با شاهین مصطفی‌اف معاون نخست‌وزیر جمهوری آذربایجان از مناطق مرزی جلفا و دیگر مناطق بازدید به عمل آمد، توضیح داد: امروز از مناطق مختلف بازدید می‌کنیم و ارزیابی مشترک انجام می‌دهیم. همچنین، در ارزیابی‌ها، فرصت‌های توسعه تبادلات و زیرساخت‌های حمل و نقل به صورت موثر برای ایجاد قابلیت همکاری‌های تجاری و لجستیکی در قالب کریدورهایی شمال و جنوب، علاوه بر کریدور آستارا، مورد سنجش قرار می‌گیرد.

به گفته اسلامی، با توجه به تحولات منطقه و تفاهم‌نامه سه جانبه بین روسیه، آذربایجان و ارمنستان، فعال کردن راه‌آهن تبریز- نخجوان به سمت آذربایجان و روسیه در برنامه است که از این طریق در تلاش هستیم تا ظرفیت‌های تجاری دو کشور و کشورهای منطقه را گسترش دهیم.

وزیر راه و شهرسازی کشورمان با بیان اینکه ایران و جمهوری آذربایجان فرصت‌های متنوع و بیشماری دارند که می‌تواند در کریدورهای دریای سیاه و خلیج فارس نقش موثری ایفا کنند، تاکید کرد: تلاش برای تحقق این فرصت‌ها، جزو علاقمندی‌های دو کشور ایران و آذربایجان است.

وی ابراز امیدواری کرد که سفر شاهین مصطفی‌اف به ایران و سفر خود به باکو،  بتواند نقطه عطفی برای شناسایی کاستی‌ها و فرصت‌های مشترک سرمایه گذاری‌های دو کشور باشد.

اسلامی تصریح کرد: باید از این فرصت‌ها و مذاکرات استفاده کنیم و زیرساخت‌های حمل و نقلی خود را ارتقا دهیم.

همچنین امروز ۱۸ خرداد، محمد اسلامی در بازدید از پایانه مرزی جلفا، خواستار تلاش برای بهسازی و نوسازی این پایانه جهت تسهیل تردد در هر دو بخش مسافری و خودرویی شد.

وی با اشاره به ظرفیت‌های بالای پایانه مرزی جلفا برای توسعه روابط با همسایگان، تحقق این مهم را مستلزم هم افزایی نهادهای مسوول برای ارتقای سطح کیفی خدمات ارایه شده در آن دانست. اسلامی هفته قبل نیز از پایانه مرزی نوردوز در مرز کشورمان با جمهوری ارمنستان بازدید کرد.

گفتنی است، وزیر راه و شهرسازی کشورمان صبح امروز ۱۸ خرداد به منظور دیدار با مقام‌های جمهوری آذربایجان درباره توسعه روابط دوجانبه، وارد جلفا در ۱۳۲ کیلومتری شمال غرب تبریز شد.  اسلامی بعد از دیدار و مذاکراه با همتایان آذری خود، برای مذاکرات بیشتر جلفا را به مقصد باکو، پایتخت جمهوری آذربایجان ترک می‌کند.

پایانه مرزی جلفا، مرز مشترک بین ایران و جمهوری خودمختار نخجوان است که در سال ۱۳۷۳ افتتاح شد. این پایانه مرزی با قرار گرفتن در محدوده منطقه آزاد ارس، مزیت‌های فراوانی برای تاجران و تولیدکنندگان ایجاد کرده و ساماندهی آن در مرز نخجوان و سطح مبادلات و ترانزیت خارجی فیمابین، به این پایانه مرزی اهمیت ویژه‌ای بخشیده است.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

منبع: تین نیوز

کلیدواژه: وزیر راه و شهرسازی جمهوری آذربایجان پایانه مرزی جلفا نخجوان راه آهن تبریز نخجوان وزیر راه و شهرسازی کشورمان پایانه مرزی جلفا فرصت ها دو کشور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tinn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تین نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۱۶۴۴۵۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

با دیپلماسی فعال منطقه‌ای ایران خط لوله صلح با وجود کارشکنی آمریکا در حال ساخته شدن است

به زعم کارشناسان فروش نفت و گاز در شرایط تحریم اقتضاهای خاص خودش را دارد. البته به طور کلی بازاریابی برای فروش نفت و گاز کشور تخصص خاصی می طلبد، اما این امر در شرایط تحریم اهمیت بیشتری پیدا می کند.

واقعیت این است که طی سال های اخیر صادرات نفت و گاز کشور با محدودیت هایی روبرو شد. دولت سیزدهم و وزارت نفت تلاش خود را در راستای به اجرا گذاشتن یک دیپلماسی انرژی فعال در منطقه به منظور فروش گاز به همسایگان در دستور کار قرار دادند.

یکی از مهم ترین تلاش های دولت که اخیراً به اجرا گذاشته شده است، تلاش در راستای احیای خط لوله گاز ایران-پاکستان-هند است. اخیراً اخباری مبنی بر از سرگیری ساخت خط لوله در بخش پاکستانی منتشر شد. این خبر بسیار خوش حال کننده است، زیرا موفقیت کشورمان را در این حوزه نشان می دهد. در صورتی که این خط لوله با موفقیت تکمیل شود و بتوانیم اسلام آباد را متقاعد کنیم که از ایران گاز مورد نیاز خود را تأمین کند، اتفاقات خوبی به لحاظ صادرات گاز برای کشورمان رخ می دهد.

 محمدصادق مهرجو، کارشناس ارشد انرژی در ارتباط با دیپلماسی انرژی به اجرا گذاشته شده در دولت سیزدهم تصریح کرد: از ابتدای شروع به کار این دولت اقدامات خوبی در زمینه روابط ما با کشورهای همسایه در حوزه انرژی اعم از نفت، گاز و فرآورده شروع شد.

وی ادامه داد: در سال 1400 بدهی های کشور به ترکمنستان انجام شد. این موضوع از اهمیت بسیار بالایی برخوردار بود. طی سال های قبل از آن به بهانه عدم پرداخت بدهی ها، جریان گاز ترکمنستان به کشور ما قطع شد.

این کارشناس انرژی خاطرنشان کرد: شمال شرق کشور در قسمت انتهایی خطوط لوله گاز در کشور قرار دارند و با افت فشار در این بخش روبرو هستیم. در زمستان 1401 به خاطر برداشت زیاد از خطوط لوله در مسیر گازرسانی و افت فشار در بخش های پایانی، دچار قطع گاز در مناطق شمال شرق کشور شدیم.

مهرجو گفت: در این شرایط، به دلیل سرمای زیاد، جریان گاز ترکمنستان به کشور ما نیز قطع بود و با مشکلات عدیده ای همچون تعطیلی پایتخت و مسائل دیگر روبرو شدیم.

وی ادامه داد: بعد از اتفاقاتی که در سال 1401 رخ داد، دولت به دنبال انعقاد یک قرارداد پایدار انتقال گاز به کشورمان از ترکمنستان برآمد. همچنین قرارداد سوآپ با آذربایجان امضا کردیم. بعد از شیطنت های سیاسی که آذربایجان انجام داد، تحرکات خوبی انجام دادیم. از یک طرف پیام قدرت کشور را به آذربایجان مخابره کردیم و از طرف دیگر توسعه روابط تجاری از طریق مبادلات انرژی را پیگیری کردیم.

این کارشناس انرژی خاطرنشان کرد: آذربایجان صادرکننده گاز است اما به دلیل قراردادهایی که در زمینه ال ان جی با دیگر کشورها دارد، واردکننده گاز نیز محسوب می شود. وزارت نفت با دیپلماسی فعال انرژی که به اجرا گذاشت، توانست به سوآپ گاز از ترکمنستان به آذربایجان بپردازد. به نحوی که روزانه به واردات 7 میلیون متر مکعب گاز از ترکمنستان پرداختیم و 1 میلیون متر مکعب از آن را به آذربایجان صادر کردیم.

مهرجو خاطرنشان کرد: قرارداد قدیمی ای در زمینه سوآپ گاز و برق با ارمنستان داشتیم. به جمهوری نخجوان هم گاز صادر می کنیم که رقمش بالا نیست و زیر 1 میلیون متر مکعب است. عمده ترین شرکای کشور در زمینه صادرات گاز ترکیه و عراق محسوب می شوند که تعهد صادراتی روزانه بین 70 تا 80 میلیون متر مکعبی گاز با آن ها داریم.

وی ادامه داد: خط لوله صلح مبنی بر صادرات گاز از ایران به پاکستان که تا هندوستان نیز کشیده می شود، در دستور کار قرار گرفت. تحت تأثیر فشارهای سیاسی آمریکا و رقبای ما در منطقه این خط لوله به نتیجه نرسید. اما در جریان قرار گرفته ایم که قرار است با پیگیری های صورت گرفته از طرف کشورمان، پاکستان بخش مربوط به خودش را از این خط لوله تکمیل کند. به این ترتیب، با پیگیری مستمر دیپلماسی فعال منطقه ای در حوزه انرژی توانستیم که به تمدید قرارداد گازی عراق برسیم، سوآپ گاز از ترکمنستان را از سر بگیریم و خط لوله صلح با وجود کارشکنی آمریکا، در حال ساخته شدن است و با این اقدامات بستری برای تبدیل شدن کشورمان به هاب گازی منطقه فراهم خواهد شد.  

زهرا طوسی

دیگر خبرها

  • توسعه پارکینگ اربعین در شلمچه
  • ظرفیت ۵۰ میلیارد دلاری تجارت ایران و چین
  • با دیپلماسی فعال منطقه‌ای ایران خط لوله صلح با وجود کارشکنی آمریکا در حال ساخته شدن است
  • همکاری‌های هنری ایران و روسیه گسترش می‌یابد
  • راه درازی تا فعلیت رساندن کامل ظرفیت‌های تجاری ایران و افغانستان داریم
  • گسترش همکاری‌های مذهبی - فرهنگی در دستور کار ایران و ازبکستان
  • بررسی مسائل مرزی میان دو کشور ایران و ترکیه در مرز‌های شمال استان آذربایجان غربی 
  • تمایل زیمبابوه به استفاده از صنعت تراکتورسازی ایران
  • ترانزیت ایران و آذربایجان متحول می‌شود 
  • بررسی توسعه همکاری‌ها و مبادلات تجاری مرز پلدشت و نخجوان