Web Analytics Made Easy - Statcounter

تأمین آب باکیفیت، تأمین بخار، گازهای فرآیندی از قبیل اکسیژن و نیتروژن، تصفیه پساب و آلاینده‌های صنعتی همه در قالب سامانه‌های تأسیساتی در صنعت نفت و گاز تولید می‌شود.

همچنین مواردی مانند هوای مورد نیاز ابزاردقیق، تأمین آب گرم، سامانه‌های تزریق مواد شیمیایی، ایستگاه‌های اندازه‌گیری، سامانه‌های آب شیرین‌کن، فیلترها و .

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

.. از واحدهای جانبی هستند که می‌توانند یکپارچه یا مجزا در واحدهای فرآیندی مورد استفاده قرار بگیرند.

شرکت دانش‌بنیان «مهندسی فرآیند و انرژی فَران» (که برای رعایت اختصار، در ادامه با نام شرکت «مهندسی فَران» به آن اشاره می‌کنیم) از بزرگ‌ترین و باسابقه‌ترین مجموعه‌های فعال در حوزه طراحی و ساخت تجهیزات جانبی در صنایع نفت و گاز و همچنین تصفیه‌خانه‌های آب و پساب صنعتی است.

علیرضا بلوری افشار، بنیانگذار و مدیرعامل شرکت مهندسی فران، درخصوص ویژگی‌های این شرکت به جام‌جم می‌گوید: «شرکت ما در سال 85 به‌طور رسمی ثبت شد ولی فعالیت‌های ما از حدود یک‌سال پیش‌از آن آغاز شده بود. حوزه فعالیت مجموعه ما، طراحی و ساخت تجهیزات جانبی صنایع نفت، گاز، پتروشیمی، نیروگاهی و همچنین صنایع غذایی است که این تجهیزات جانبی را می‌توان لازمه فرآیند اصلی دانست.»

حوزه‌های فعالیت شرکت «مهندسی فران» در یک نگاه

به گفته مدیرعامل شرکت مهندسی فران، فعالیت‌های این مجموعه را می‌توان به چهار دسته عمده تقسیم کرد؛ این دسته‌ها عبارتند از:

سیستم‌های تصفیه‌کننده
آب و پساب صنعتی

در زمینه ساخت تصفیه‌خانه‌های آب و پساب صنعتی، شرکت‌های داخلی و خارجی متعددی حضور دارند؛ اما به‌دلیل پویا بودن دانش‌فنی در این حوزه، هر روز نسبت‌به روز قبل روش‌های نوینی ابداع شده و پیشرفت‌های جدیدی به دست می‌آید.

به این ترتیب شرط بقا در زمینه سیستم‌های تصفیه‌کننده آب و پساب صنعتی، به‌روز نگه‌داشتن اطلاعات و اهمیت دادن به بخش تحقیق‌وتوسعه (R&D) شرکت است.

مجموعه مهندسی فران نیز علاوه‌بر استفاده از روش‌های مرسوم در این حوزه، یک بخش تحقیق‌وتوسعه فعال هم دارد که در حال حاضر تمرکزش را بر به‌کارگیری روش‌های نوین تصفیه آب و پساب، مانند استفاده از اُکسیداسیون پیشرفته، الکترولیز، سنتز و به‌کارگیری مواد شیمیایی خاص و ... قرار داده است. بهره‌گیری از این روش‌های نوین در آینده منجربه کاهش هزینه‌ها، صرفه‌جویی در مصرف انرژی، اشغال فضایی کوچک‌تر و همچنین افزایش کارایی خواهد شد.

برنامه توسعه شرکت مهندسی فران در این بخش، تحقیق درخصوص پساب‌های پیچیده و با آلودگی بالا، مانند پساب‌های صنایع نساجی، چرم، صنایع غذایی، چوب، کاغذ و پساب‌های بسیار آلوده روغنی در صنایع پتروشیمی است تا با استفاده از روش‌هایی از جنس الکترواکسیداسیون و اکسیداسیون پیشرفته، راندمان تصفیه این نوع از پساب‌ها را افزایش دهد.

هدف دیگری که شرکت مهندسی فران از این فعالیت دنبال می‌کند، صرفه‌جویی گسترده در مصرف آب از طریق تصفیه پساب تولید شده برای تأمین آب مصرفی آن صنعت خواهد بود.

سیستم‌های آب شیرین‌ کن و فیلتراسیون

روش‌هایی که شرکت مهندسی فران در زمینه تولید سیستم‌های آب شیرین‌کن استفاده می‌کند، کاملا همگام با شرکت‌های پیشرو اروپایی اما با قیمتی به‌مراتب پایین‌تر و در حدود 30 تا 35 درصد ارزان‌تر از محصولات خارجی مشابه است البته غشاهای آب شرین‌کن هنوز در کشورمان بومی‌سازی نشده‌اند اما مجموعه مهندسی فران ضمن استفاده از غشاهای وارداتی، چنان تبحری در زمینه طراحی به‌روز و کارآمد این سیستم‌ها دارد که آب شیرین‌کن تولیدی این شرکت، از نظر طول‌عمر، بازدهی، مقدار انرژی مصرفی و میزان تولید پساب، یک سر و گردن بالاتر از سایر شرکت‌های داخلی فعال در این حوزه است.

سامانه‌های تزریق مواد شیمیایی

شرکت مهندسی فران تاکنون سامانه‌های تزریق مواد شیمیایی را به‌منظور کاربردهای متنوع در بسیاری از صنایع، مانند صنایع نفت، گاز، پتروشیمی، نیروگاهی و ... طراحی و تولید کرده است.

این سامانه‌ها تشکیل شده‌اند از پمپ‌ها، تجهیزات ابزاردقیق و کنترلی، لوله‌کشی‌ها و متعلقاتی که این قطعات را بر روی شاسی نصب می‌کنند؛ بنابراین، ماهیت سامانه‌های تزریق مواد شیمیایی به‌گونه‌ای است که خیلی نمی‌توان بر به‌روز بودن و ارتقای دانش‌فنی آنها متمرکز شد.

درنتیجه تفاوت مجموعه مهندسی فران با سایر شرکت‌های مشابه در این حوزه، کیفیت ساخت بالا و رعایت استانداردهای بین‌المللی است که در محصولات این شرکت نمود پیدا می‌کنند.

در زمینه ساخت سامانه‌های تزریق مواد شیمیایی، با توجه به این که تجهیزات آنها در داخل تولید شده و در کشور خودمان مونتاژ می‌شود، قیمت تمام شده آنها تقریبا 20 تا 25 درصد کمتر از قیمت محصولات خارجی هستند.

دستگاه‌های تولید و توزیع گازهای صنعتی

در حوزه تولید گازهای صنعتی، شرکت مهندسی فران به‌طور خاص بر تولید گازهای نیتروژن و اکسیژن تمرکز دارد و این گازها را با خلوص بسیار بالایی (بیش از 93 درصد)، از مخلوط گازی خالص‌سازی می‌کند. این مجموعه برای خالص‌سازی نیتروژن و اکسیژن، از فرآیند جذب‌سطحی استفاده می‌کند.

متأسفانه در سال‌های گذشته تنها از روش مهندسی معکوس و کپی‌سازی محصولات خارجی برای ساخت این دستگاه‌ها استفاده می‌شده و دانش‌فنی به‌روزی در این زمینه به‌کار گرفته نشده است؛ اما مجموعه مهندسی فران از اولین شرکت‌هایی است که با تکیه‌بر واحد تحقیق‌وتوسعه با دانش و پویایی که دارد، تبیین دانش فنی بنیادی و همچنین ارائه خدمات مشاوره مهندسی به‌منظور بهینه‌سازی و عیب‌یابی دستگاه‌های در حال کار را نیز انجام می‌دهد.

درد دل مشترک شرکت‌های دانش‌بنیان باسابقه

بلوری‌افشار در بخش پایانی صحبت‌هایش، ضمن ابراز نقدی دوستانه نسبت به روند دانش‌بنیان شدن شرکت‌ها و همچنین حمایت‌هایی که باید از آنها صورت بگیرد، خاطرنشان می‌کند: «مجموعه ما با 15 سال سابقه کار اجرایی، فقط دو سال است که موفق به اخذ گواهی دانش‌بنیان از معاونت علمی‌وفناوری ریاست‌جمهوری شده است؛ این در حالی است که بسیاری از شرکت‌های تازه‌تأسیس و نوپا، در ابتدای فعالیت‌هایشان می‌توانند به‌راحتی دانش‌بنیان شوند تا از تسهیلاتی که دراختیار این دسته از کسب‌وکارها قرار می‌گیرد استفاده کنند. به‌همین دلیل به‌نظر می‌رسد فرآیند اعطای گواهی دانش‌بنیانی، نیازمند توجهی دقیق‌تر است تا مجموعه‌هایی مانند ما که از تجربه فنی و اجرایی بالایی برخوردارند و نیازهای صنعت را به‌خوبی درک کرده‌اند، بتوانند سهم بیشتری از تسهیلات و حمایت‌ها داشته باشند.»

جامعه هدف شرکت «مهندسی فران»

بنیان‌گذار شرکت مهندسی فران درباره اشخاص، کسب‌وکارها یا صنایعی که مشتری محصولات این مجموعه هستند، می‌گوید: «با توجه به ماهیت کسب‌وکار ما که درواقع یک شرکت مهندسی پیمانکار طرح و ساخت هستیم، مخاطبانی از تمام صنایع داریم که شامل صنایع بزرگی مانند صنایع نفت، گاز، پتروشیمی و نیروگاهی و همچنین صنایع کوچکی مانند کارخانجات مواد غذایی، نساجی، چوب و کاغذ، دارویی و غیره می‌شود. گروه دیگری از جامعه هدف ما را شهروندان عادی تشکیل می‌دهد که مخاطب نهایی تصفیه‌خانه‌های آب و فاضلاب شهری و آب شیرین‌کن‌ها هستند.»

بلوری افشار ادامه می‌دهد: «طی سال‌های گذشته در تعدادی از مناقصات بین‌المللی نیز شرکت کرده‌ایم اما متأسفانه آن زمان دسترسی ما به جامعه هدف خارجی بسیار محدود بود و مخاطب جالب‌توجهی در خارج از کشور نداشتیم. به‌همین دلیل اکنون در تلاشیم تا از طریق شرکت در نمایشگاه‌هایی که معاونت علمی‌وفناوری ریاست‌جمهوری برای نمایش توانمندی‌های شرکت‌های دانش‌بنیان ایرانی به کشورهای خارجی برگزار می‌کند، بتوانیم جلب حمایت کرده و خدماتمان را به کشورهای همسایه معرفی کنیم.»

راه‌های ارتباط با شرکت «مهندسی فرآیند و انرژی فران»

وبسایت: faran-company.com
ایمیل: afshar@faran-water.ir
اینستاگرام: faran.company
تلفن: 021۸۸۸۸۸۹۳۸ و ۰۹۱۲۱۴۵۵۷۴۴

فراز سهیلی‌ آزاد - نشان ایرانی 2 / روزنامه جام جم

منبع: جام جم آنلاین

کلیدواژه: نشان ایرانی 2 نشان ایرانی آب و پساب صنعتی تجهیزات جانبی آب شیرین کن دانش بنیان سامانه ها صنایع نفت دانش فنی سیستم ها شرکت ها پساب ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت jamejamonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جام جم آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۱۷۴۸۴۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حضور بیش از ۶۵۰ شرکت دانش‌بنیان داخلی و خارجی در نمایشگاه ایران‌هلث ۱۴۰۳

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا، امین‌رضا خالقیان دبیر نمایشگاه ایران هلث ۱۴۰۳ درباره جزئیات برگزاری این نمایشگاه گفت: نمایشگاه ایران هلث ۱۴۰۳ با رویکرد توجه به شرکت‌های دانش بنیان حوزه سلامت، اردیبهشت امسال و با محوریت پارک فناوری پردیس برگزار می‌شود.

وی افزود: تاکنون بیش از ۶۵۰ شرکت داخلی و خارجی برای حضور در این نمایشگاه ثبت نام کرده اند که رشد حدود ۳۰ درصدی داشته است. برگزاری رویداد‌های جانبی در این نمایشگاه از جمله رونمایی از دستاورد‌های جدید حوزه سلامت و برگزاری جلسات گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی از جمله دلایل اقبال شرکت‌ها برای حضور در این نمایشگاه است.

دبیر نمایشگاه ایران‌هلث ۱۴۰۳ درباره حضور شرکت‌های خارجی در این نمایشگاه هم گفت: تاکنون ۵۰ شرکت خارجی برای حضور در این نمایشگاه اعلام آمادگی کرده اند. همچنین حضور هیات‌های مختلف خارجی علاوه بر آشنایی آنان با دستاورد‌های شرکت‌های ایرانی، تسهیل کننده صادرات تجیهزات پزشکی نیز خواهد بود که این موضوع به ارزآوری این شرکت‌ها کمک خواهد کرد.

خالقیان اشاره کرد: در دو دهه گذشته با فعالیت شرکت‌های دانش بنیان و فناور توانسته ایم از یک کشور واردکننده تجهیزات پزشکی، به صادرکننده این تجهیزات تبدیل شویم، به نحوی که در حال حاضر تجهیزات پزشکی ساخت ایران علاوه بر تأمین نیاز داخلی، به کشور‌های مختلف آسیایی، اروپایی و آمریکای جنوبی صادر می‌شود.

دبیر نمایشگاه ایران هلث ۱۴۰۳ با اشاره به تولید تجیهزات الکترونیک پزشکی، تجیهزات خاص اتاق عمل و وسایل بخش‌های نگهداری ویژه توسط شرکت‌های دانش بنیان گفت: در دوران همه گیری کرونا، تجهیزات پزشکی مورد نیاز از جمله ضدعفونی کننده‌ها و دستگاه‌های تنفسی مانند ونتیلاتور توسط فناوران ایرانی ساخته شد و نیاز داخل کشور را تأمین کرد.

وی افرود: تجهیزات پزشکی ارتباط مستقیمی با سلامت مردم دارند و تجهیزات پزشکی ایرانی با کیفیت بالایی تولید می‌شوند. این موضوع، ایجاد بازار‌های صادراتی را تسهیل کرده است؛ به گونه‌ای که بخش قابل توجهی از بیمارستان‌های ترکیه با تجیهزات ایرانی تجهیز شده است.

خالقیان در خصوص چالش‌های شرکت‌های دانش‌بنیان در حوزه سلامت گفت: جهت دهی حمایت‌های دولتی خصوصاً در موضوع ارز برای واردات مواد اولیه، تعدد تشکل‌های حوزه سلامت و مشکلات تعرفه گذاری از جمله چالش‌های حوزه سلامت است که باید با همکاری دولت و بخش خصوصی، این چالش‌ها مرتفع شود.

وی در پایان افزود: بخش قابل توجهی از شرکت‌های عضو پارک فناوری پردیس در حوزه سلامت اعم از دارو و تجهیزات پزشکی فعالیت دارند و بر همین اساس، محوریت برگزاری نمایشگاه ایران هلث از سال ۱۴۰۳ به مدت سه دوره به پارک فناوری پردیس به عنوان بزرگترین مرکز تجمع شرکت‌های حوزه سلامت اعطاء شده است.

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا، بیست و پنجمین نمایشگاه بین المللی تجهیزات پزشکی، دندانپزشکی، دارویی و آزمایشگاهی (ایران هلث ۱۴۰۳) ۲۹ اردیبهشت تا ۱ خرداد ماه ۱۴۰۳ در محل دائمی نمایشگاه‌های بین المللی تهران برگزار می‌شود.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • حضور بیش از ۶۵۰ شرکت دانش‌بنیان داخلی و خارجی در نمایشگاه ایران‌هلث ۱۴۰۳
  • ایجاد ۲ خوشه صنعتی در حوزه فولاد و پتروشیمی
  • ربات صنعتی ایران ساخت با هفت درجه آزادی طراحی شد
  • ساخت فضاهای آموزشی در مناطق محروم شهرستان دیر
  • طراحی و ساخت برج‌های تقطیر توسط یک شرکت دانش‌بنیان
  • حمایت از طرح‌های شیرین‌سازی آب و مدیریت پساب‌های صنعتی
  • طرح‌های شیرین‌سازی آب و مدیریت پساب‌های صنعتی در کشور حمایت می‌شوند
  • حمایت ستاد توسعه فناوری‌های مواد و ساخت پیشرفته از طرح‌های شیرین‌سازی آب و مدیریت پساب‌های صنعتی
  • طرح‌های شیرین‌سازی آب و مدیریت پساب‌های صنعتی حمایت می‌شوند
  • حمایت معاونت علمی از طرح‌های شیرین‌سازی آب و مدیریت پساب‌های صنعتی