Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری فارس از گرگان، بیش از دو دهه از عمر استان گلستان می‌گذرد، استانی که در صنعت، اشتغال و سرمایه‌گذاری می‌توانست فرصت‌های خوبی برای تولید، معیشت و افزایش درآمد مردم رقم بزند اما بعد از ۲۵ سال از بین ۳۱ استان کشور در جایگاه ۲۸ صنعتی قرار دارد.

به کرسی نشاندن افرادی ناکارآمد در جایگاه صنعت استان گلستان کار را به جایی رساند که امروز کارنامه گلستان را در بخش صنعت ضعیف‌تر از گذشته نشان می‌دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

طرح‌های صنعتی از جمله شهرک پتروپالایش، کارخانه فولاد، بندر خشک و ... تنها بر روی کاغذ نگارش شدند و مدیران صنعتی فقط به پُز طرح‌های شیک اقتصادی بسنده کردند، استان گلستان حالا در انتظار مدیرانی از جنس «اصحاب ما می‌توانیم» است تا نگارستان ایران را به جایگاه واقعی خود برساند.

عمق مشکلات صنعتی استان گلستان را قرار است از نگاه یک کارشناس و فعال اقتصادی در بخش خصوصی مورد کنکاش قرار دهیم؛ «رمضان بهرامی» رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت استان گلستان پیرامون قضایای صنعتی و اقتصادی استان به جزئیات و ابعاد بیشتری اشاره کرده است.

 

فارس: طی ۸ سال گذشته صنعت استان گلستان چه فراز و نشیب‌هایی طی کرده است؟ و اکنون این استان شمالی در بخش صنعت چه جایگاهی دارد؟

بهرامی: به ‌دور از حب و بغض سیاسی می‌خواهم صحبت کنم، بارها عرض کردم که هزینه سیاست را اقتصاد می‌دهد و شاید سال‌ها این حرف را می‌زنم، در مناظرات تبلیغاتی کاندیداها دیدیم که همین اتفاق افتاد و اقتصاد را خرج سیاست می‌کنند.

در ۸ سال گذشته کسانی که فوق‌تخصص در آمارسازی داشتند بر صنعت گلستان حاکم شدند؛ چرا صنعت استان گلستان به بازی گرفته شد؟

در هشت سال گذشته چه کسانی بر صنعت استان گلستان حاکم بودند؟ کسانی که فوق‌تخصص در آمارسازی داشته‌اند؛ جای این سوال وجود دارد که چرا صنعت استان گلستان در هشت سال به بازی گرفته شد؟ مردم می‌خواهند بدانند آیا وعده‌های صنعتی گلستان رنگ تحقق به خود گرفت؟ شهرک متالوژی کجاست؟ بندر خشک کجاست؟ کارخانه فولاد به چه مرحله‌ای رسید! چقدر وقت استان و کشور را بدون مطالعه گرفتند، آمارسازی بزرگ‌ترین صدمه‌ای بود که به استان گلستان در حوزه صنعت و تولید وارد شد و این روزها شدت آن بیشتر شده است.

همه فکر می‌کنند استان‌های دیگر نشستند و ما داریم برای خودمان دایره‌ای می‌کشیم و یک آمار و ارقامی می‌دهیم که با کف جامعه همخوانی ندارد، ما امروز یک طرح خوب و مناسب برای افتتاح نداریم؛ اگر یک بنده خدایی در استان سرمایه‌گذاری کرده از بخش دولتی بستر برایش فراهم نکردند، استان هیچ‌گونه هزینه‌ای بابت ورود یک اقتصاد، صنعت پویا، پایدار، های‌تک، شاخص و مادر انجام نداده‌ است اگر به‌همین منوال پیش برود هشت سال آینده نیز وضع همین خواهد بود.

بنده خواهشم از شما رسانه‌ها این است که از مسوولان مطالبه کنید، مطمئنا ما یک تعویض تیمی را با تغییر رییس‌جمهور در سطح مدیریتی استان خواهیم داشت، رئیس سازمان صنعت، معدن  تجارت استان و حوزه‌های اقتصادی هم تغییر می‌کنند، رسانه‌ها و بخش خصوصی بیاییم از مدیری که قرار است آینده استان را ترسیم کند برنامه بخواهیم، مسوولانی اگر می‌خواهند روند روز گذران داشته باشند همین کارشناسان ادارات بهتر از بقیه می‌توانند کار خودشان را پیش ببرند.

 

مدیران اگر برنامه دارند آن را اعلام کنند و به زمان‌بندی بگویند که در سال اول، دوم و سوم در استان چه اتفاقی می‌افتد؟ ما از شاخص‌های کشوری در برخی مسائل بسیار پایین‌تر هستیم و هیچ اتفاقی نیفتاد، رتبه صنعت گلستان بین ۲۵ تا ۲۸ است همه استان‌ها در حال شتاب گرفتن هستند، در استان‌های هم‌جوار می‌بینم که اتفاقاتی در حوزه تولید می‌افتد، هر پروژه‌ای که در بحث اجرا وارد می‌شوند و عملیاتی می‌کنند به ‌اندازه کل استان ما می‌توانند ارزآوری داشته باشند.

فارس: یکی از آفت‌های بخش صنعت گلستان در چند سال گذشته درگیر بودن مدیران این بخش به فعالیت سیاسی بوده است،‌ چقدر این اقدامات به فعالان این بخش آسیب وارد کرد؟

بهرامی: این‌ جا در استان گلستان در هشت سال گذشته افرادی سرگرم کارهای سیاسی بودند، سازمان صمت، دورانی در این هشت سال به‌جای این‌که کار اقتصادی کند، ستادهای انتخاباتی شده بودند و مسوولیت سازمان صنعت استان را یک فرد بسیار سیاسی بر عهده داشت که باید می‌رفت و در تشکیلات سیاسی کار می‌کرد، نیروهای انسانی که در سازمان صمت استان بودند جلوی پیشرفت آن گرفته شد ما کارشناس‌های بسیار خوبی در حوزه صنعت، معدن داریم ولی از آنها خوب استفاده نشد، به‌جرات می‌توانم بگویم هر یک از آن‌ها می‌توانند صنعت استان‌های دیگر را بچرخانند ولی فضای مدیریتی در سطح استان این‌ها را عقب رانده ‌است.

* اگر امروز مسئولی یا وزیری حداقل طی ۶ ماه و یک ‌سال آینده به استان گلستان سفر کند هیچ پروژه‌ای نداریم که در قالب افتتاح یا توسعه داشته ‌باشیم

در حوزه تولیدی هم روش روزمرگی را پیش بردیم، ما باید در دو سال گذشته اتفاقاتی در استان رقم می‌زدیم که بتوانیم میوه‌اش را برای دو سال بعد که این روزها باشد به دست آوریم، اگر امروز مسئولی یا وزیری حداقل طی ۶ ماه و یک ‌سال آینده به استان گلستان سفر کند هیچ پروژه‌ای نداریم که در قالب افتتاح یا توسعه داشته ‌باشیم، اینکه عده‌ای اگر در جواب بگویند که پروژه داریم و بنده دارم حرف‌های بی‌ربط و غیرتخصصی می‌زنم حاضرم در این باره در حضور نماینده عالی قضایی صحبت کنم.

 

واقعاً وقت استان را در حوزه‌های مختلف تلف کردند، بخش خصوصی این ‌بار پیگیر است، ترک فعل یکی از ابزارهایی است که دستگاه‌های قضایی مجدانه اولویت قرار دادند و بخش خصوصی می‌تواند از آن استفاده کند، افراد بی‌جهت دنبال پست و مقام نباشند، استان باید پوست‌اندازی داشته باشد، وضعیت اقتصادی استان باید ترمیم شود.

بخش خصوصی را نباید برای تزیین مجلس قرار دهند، بخش خصوصی شناخت خوبی نسبت‌ به استان دارد چرا از این ظرفیت استفاده نمی‌شود؟ چرا برای خودشان بخش خصوصی را دو قسمت می‌کنند؟ گلستان دارای بخش خصوصی پویایی است.

رانت‌های خاص در فضای کسب‌وکار وجود دارد و بخش دولتی با یک اندک بخش خصوصی زدوبندهای خاصی دارد، کیک اقتصادی گلستان در اختیار چند نفر است

من خواهشم از مدیریت فعلی و بعدی استان این است که از بخش خصوصی استفاده کنند، از این ‌که دعوت کنند ما روی یک صندلی بنشینیم و بگوییم ما از بخش خصوصی حضور داریم این را نمی‌پسندم، این بازی کودکانه‌ای است که با بخش خصوصی انجام می‌دهند، بخش خصوصی دارای نبوغ و تفکر است و می‌تواند کار انجام دهد، بنده نمی‌خواهم گذشته را واکاوی کنم، واکاوی گذشته درد زیادی به دردهای ما اضافه می‌کند، یک فریبی بود که برای حوزه صنعت اتفاق افتاد، تنها کسانی که در هشت سال گذشته ضرر کردند مردم استان گلستان بودند که از ظرفیت خوب و توسعه‌ای استان عقب افتادیم.

* کیک اقتصادی گلستان در اختیار چند نفری است که زیبنده استان نیست

در استان ما رانت‌های خاص در فضای کسب‌وکار وجود دارد و بخش دولتی با یک اندک بخش خصوصی زدوبندهای خاصی دارد و این نمی‌تواند کیک اقتصادی را بین مردم تقسیم کند، کیک اقتصادی گلستان در اختیار چند نفری است که زیبنده استان نیست؛ افراد خاص از رانت و تسهیلات استفاده می‌کنند و اکثر واحدهای تولیدی که کار می‌کنند شاید نتوانستند به ‌حق و حقوق‌شان برسند، دولت‌مردان از این فردمحوری و یک نفر یا دو نفر را چاق کردن باید دست بکشند.

 

ما در هر جایی ببینیم که حمایت دولتی است و رانتی وجود دارد و افراد خاصی پیش‌قراول هستند این صدمه بزرگی به استان وارد می‌کند، اگر در هشت سال بعدی جلوی این افراد باز هم گرفته نشود شاهد این اتفاقات خواهیم بود.

فارس: چه قوانینی باید برای حمایت صنعت از سوی دولت مورد توجه قرار می‌گرفت اما مورد غفلت قرار گرفت؟ چرا دولت یازدهم و دوازدهم به آن نپرداخت؟

بهرامی: دولت به حوزه صنعت نگاه خوبی نداشت، رویکردها دستوری و شعاری بود، دولت‌ها نشان داده‌اند وقتی مقام ‌معظم رهبری کلیدواژه اقتصاد را برای سال نام‌گذاری می‌کردند تا سه الی چهار ماه فقط مشغول بنر زدن بودند، حوزه دولت سه الی چهار ما فقط جلسه می‌گذاشتند و در نیمه دوم سال تا می‌آمدند دنبال اجرا باشند دیگر سال تمام می‌شد.

ما انصافاً باید دو مسئله را مدنظر داشته‌ باشیم کرونا صدمه زیادی به واحدهای تولیدی ما زد در رابطه با تحریم هم صدمات زیادی به بخش صنعت وارد شد، ولی می‌توانیم باز هم حمایت‌های دولتی را داشته، خواهشم از دولت بعدی این است دقت کند، زمان به سرعت می‌گذرد، امسال مزین به نام «تولید، مانع‌زدایی‌ها و پشتیبانی‌ها» است ولی عملاً سه ماه از سال گذشت و مسئولان وارد لاک انتخاباتی و سیاسی شدند، نیمه اول سال در حال تمام شدن است و نیمه دوم کار سختی در پیش خواهد بود.

 

مطمئناً یکسری اتفاقاتی در حوزه انرژی خواهیم داشت، در زیرساخت‌ها به مشکل برمی‌خوریم و باید دیده‌بانی خوبی داشته‌ باشیم، انتظار می‌رود که از بخش خصوصی کمک بگیرند، مهم‌ترین مشکلات فعلی بخش تولید را توجه کنند، ببینید سرنوشت وزارتخانه‌ای که برخی آمار می‌دهند نزدیک به ۴۰ درصد تولید ناخالص کشور در این حوزه است، آیا در طول هشت سال، جابجایی نزدیک به شش یا پنج وزیر در حوزه اقتصاد زیبنده است، این روش دولت‌مردان درست بود و نشان می‌دهد ثبات مدیریتی صفر است، نمی‌خواهم وارد جزئیات ماجرا شوم، ولی اگر می‌خواهیم مشکل صنعت در دولت بعدی حل شود باید متخصصان به صنعت مراجعه کنند، متخصصانی که پشتوانه محکمی از اجماع سیاسی هم داشته باشند.

* دولت بعدی حتما باید وزرای خود را از حوزه تولید و اقتصاد انتخاب کند

فارس: دولت آینده برای انتخاب وزیران اقتصادی باید به چه ویژگی‌هایی توجه کند؟

بهرامی: دولت بعدی حتما باید وزرای خود را از حوزه تولید و اقتصاد انتخاب کند، اگر می‌توانند وزیر اقتصاد کابینه دولت سیزدهم را از بخش خصوصی انتخاب کنند، در هر حوزه‌ای که افراد متخصص آمدند کار را پیش بردند، نیاز است که در حوزه صنعت چنین اتفاقی بیفتد، به استان‌ها هم برنامه بدهند، کسانی که انتخاب می‌کنند به نوعی هیئت‌امنای ناظر بر عملکرد مدیران استانی باشند این افراد را از بخش خصوصی می‌توانند انتخاب کنند، باید ترسیم شود که یک مسوول چه چیزی را تحویل گرفته و قرار است به کجا برسد.

 

ظرفیت استان گلستان کشاورزی است، هر فرماندار باید یک معاون اقتصادی و صنعتی داشته باشد، همین‌قدر بتوانیم در چهار سال آینده در کوتاه‌مدت واحدهایی که در شهرک‌های صنعتی بلاتکلیف هستند را سروسامان دهیم و حمایت کنیم اتفاقات خوبی به ثمر خواهد نشست.

در حوزه تولید گاهاً باید برخی واحدها را از رده خارج کرد، برخی را باید تقویت و برخی را جایگزین کرد، این هزینه بیت‌المال که شده نباید در برود، انصافاً برخی از بانک‌ها خیلی صبوری می‌کنند و برخی بانک‌ها هم کاسبی می‌کنند، باید سره از ناسره جدا شود، نشست تخصصی گذاشته شود، بنده ۱۲ سال سابقه این کار را دارم، باید بنشینیم و مسائل را بر مبنای یک کار تخصصی پیش ببریم.

به‌دنبال این نباشیم که ۴۰ نفر را به جلسه بیاوریم با آبروی‌شان بازی کنیم و در آخر هم نتوانیم از آنها حمایت کنیم، این شده وضعیت ستادهای تسهیل در استان گلستان، که عملکرد چندان قابل قبولی ندارد.

 

ستاد تسهیل باید روزی یا هفته‌ای یک واحد را سامان دهد، فکر نکنیم همه واحدها را باید به جلسه بیاوریم و دست‌شان یک مصوبه بدهیم و مصوبه هم انجام نشود، آن وقت یک اتفاق بدی برای حوزه سیاسی جامعه به وجود می‌آوریم که دست هر نفر پرونده‌ای باشد.

* قوه قضاییه انصافاً کارهای بسیار خوبی برای حمایت از بخش صنعت در سطح استان کرده است

فارس: اگر طی مدت ۸ سال گذشته به ظرفیت تولید و صنعت گلستان توجه شده بود امروز در کجا قرار داشتیم؟ چه قوانینی باید از سوی دولت برای حمایت از صنعت مورد توجه قرار بگیرد؟

بهرامی: وزارت صنعت، متولی بخش صنعت است اما می‌بینیم که وزارت کشور هم به کمک این وزارتخانه آمده است تا کارگروه‌های رفع موانع تولید شکل بگیرد، این نشان می‌دهد که عمق مشکلات در بخش صنعت خیلی زیاد است که دو وزارت‌خانه وقت‌شان را آن‌جا می‌گذارند، در طول این سال‌ها یک قوه دیگر هم به کمک قوه مجریه آمده ‌است.

قوه قضاییه انصافاً کارهای بسیار خوبی برای حمایت از بخش صنعت در سطح استان و در سطح کشور کرده است، در سطح استان کارهای حل شدنی که می‌توان با تدبیر حل کرد را حل نمی‌کنند.

کارخانه تولید قانون در مجلس متوقف شود/ قوه قضائیه به کمک قوه مجریه آمده و این عزمی است که می‌تواند مشکلات واحدهای تولیدی را حل و پاسخی به فرمایشات مقام‌معظم رهبری داشته باشد

خوشبختانه دستگاه قضایی وسط میدان آمده و ستاد رفع موانع تولید در دادستانی و دادگستری شهرستان‌های این استان مستقر است و کار خوب در حال پیشرفت است و این‌ جای تقدیر دارد که قوه قضائیه به کمک قوه مجریه آمده ‌است این عزمی است که می‌توانند مشکلات واحدهای تولیدی را حل کنند و پاسخی به فرمایشات مقام‌معظم رهبری داشته باشند.

سوال اساسی اینجاست که چه قوانینی باید برای حمایت از صنعت مورد توجه دولت قرار بگیرد؟ دولت بیشترین قوانین بالادستی قوه مقننه را اجرا می‌کند، ما بیشترین مشکل‌مان در قوه مقننه است، باید کارخانه تولید قانون در مجلس متوقف شود در عوض روزانه و هفتگی گزارش دهند که قوانین مزاحم را حذف کنند، تعداد قوانین مزاحم کم نیست و ما به مرکز پژوهش‌های مجلس اعلام کردیم، اگر این اتفاق بیفتد شاهد نتایج خوبی خواهیم بود.

یکسری مسائل در بدنه کارشناسی دولت وجود دارد ضمن این‌که قانونی که مصوب می‌کنند آیین‌نامه‌های اجرایی آن تفسیر به رأی می‌شود یعنی هیچ آیین‌نامه‌ اجرایی برای قوانینی که تسهیل می‌شود هیچ‌گونه کمکی به تولید نمی‌کند، چنان‌که یک قانون بسیار ساده را در قانون اجرایی و بخشنامه‌ها چنان می‌پیچانند که اصل قانون را هدف قرار می‌دهند با این نحو بدنه کارشناسی که در طول هشت سال بلکه در این چند سال نتوانسته کار  را به جایی برساند.

انتظار می‌رود در اجرای بخشنامه‌ها از بخش خصوصی کمک بگیرند ما نمی‌بینیم در سطح کشور و در سطح استان در رابطه با اجرای قوانین از بخش خصوصی کمک بگیرند، این‌ها دارند قوانین را برای ما می‌نویسند ولی بدون این‌که از بخش خصوصی نظر بخواهند این کار را انجام می‌دهند.

 

قوانینی که در طول یک‌سال گذشته؛ در حوزه تولید و صادرات؛ برگشت ارز آن‌قدر پیچیده بود که دوباره به قوانین پنج‌سال پیش روی آوردند، چرا با اعداد و کلمات بازی می‌کنیم، تحریم ۲۰ الی ۳۰ درصد در حوزه صنعتی اثر می‌گذرد، ما خودمان داریم کشور را تحریم می‌کنیم، ببینید چه روزگاری بر سر مرغ آوردند و چه بر سر گندم آمد؟.

الان ما برای زیرساخت‌ها چه کردیم؟ زمستان گاز نداریم، تابستان برق نداریم، نگاه بخش خصوصی اینجا کجاست؟ قانون می‌گوید وقتی می‌خواهید برق و گاز را قطع کنید نظر بخش خصوصی را جویا شوید اما متأسفانه این اتفاق نمی‌افتد، قوانین حمایتی زیادی وجود دارد شما در بخشنامه ۲۵ قانون بهبود فضای کسب‌وکار ببینید که آمده وقتی می‌خواهید برق را قطع کنید با نماینده بخش خصوصی مشورت کنید، قانون برای ما مسیر را مشخص کرده ‌است اما در اجرا دولت‌ها پایبند نیستند و قوانین را اجرا نمی‌کنند.

بخش خصوصی را دو قسمت کردند یک بخش حرف‌شنوی از دولت دارد و یک بخش حرف‌شنوی از ملت؛ آن بخش خصوصی که حرف‌شنوی از ملت دارد از سوی دولتمردان اعتنا نمی‌شود، این یک مشکل است.

قوانین دست‌وپاگیر زیادی داریم که باید جمع‌بندی شود حتماً عزیز بعدی که رئیس‌جمهور کشورمان می‌شود یک بخشنامه کشوری را به کل استان‌ها ربط ندهند، استان گلستان منطقه مرزی و دریایی دارد، قوانینی که برای ما تنظیم می‌شود قطعا با قوانینی که برای استان‌های کویری تنظیم می‌شود باید تفاوت کند، همه را به یک تازیانه نزنید، گلستان ظرفیت‌های زیادی دارد.

درصد قابل‌توجهی از ارز را می‌توانیم با کشورهای همسایه حل کنیم ولی آن‌قدر بخشنامه می‌آید که برای تجارت با کشورهای همسایه به مشکل بر می‌خوریم، در زمینه صدور خدمات فنی‌مهندسی یا در بخش کشت فراسرزمینی مسائل قابل حل است.

 

وزارت‌خارجه باید در ابعاد اقتصادی ورود پیدا کند، ما هزینه خودمان را در کشورهای مختلف می‌دهیم، می‌توانیم رایزن بازرگانی داشته‌ باشیم که از بخش خصوصی بیاید.

بخش دولتی را باید قبول داشته‌ باشیم اما بپذیریم که دیگر نمی‌توانیم بخش دولت را به ‌عنوان نماینده اقتصادی قبول کنیم، برای اینکه دولت هیچ‌وقت کاسب و تاجر خوبی نبوده است، باید از ظرفیت بخش خصوصی استفاده کنیم، هزینه‌هایش را پارلمان‌های بخش خصوصی تقبل می‌کنند.

فارس: مردمی شدن اقتصاد چقدر می‌توان کشور را به رشد و توسعه و جهش ایجاد کند؟

بهرامی: کشورها برای حوزه اقتصادی هر کدام عملیات و فتح‌الفتوح هستند که ما یک بازاری را بگیریم، باید ببینیم کشورهایی که در حال‌ توسعه و پیشرفت در حوزه اقتصادی هستند چه کاری می‌کنند مطمئنا می‌توانیم یک حوزه بسیار آرامی را مهیا کنیم به شرطی که واقعاً اقتصاد را مردمی کنیم.

بوی گند واگذاری‌ها؛ مشام مردم و فعالان اقتصادی را داغون کرده است/ پشت هر زد و بندی یک بخش دولتی وجود دارد!

مردمی شدن اقتصاد گرچه زمان‌بر است اما باید گام اولیه آن را برداشت باید ببینیم چه بر سر اصل ۴۴ آوردند؟ این واگذاری‌ها را نگاه کنید بوی گندش مشام صنعت‌داران و فعالان اقتصادی را داغون کرده و مردم را هم آزار می‌دهد؛ آیا واقعاً اصل ۴۴ این بود؟ شما ببینید پشت هر زد و بندی یک بخش دولتی وجود دارد! هر جا مشکلی پیش می‌آید بخش دولتی وجود دارد، باید این بخش‌ها را درست کرد.

دیگر فضا و وقت برای پاپوش درست کردن و انگ زدن تمام شده است، الحمدلله دستگاه قضایی بسیار خوبی داریم که احقاق حق می‌کند برای بعضی از جایگاه‌های صنعت خوب است از این‌ها ظرفیتشان استفاده کنیم،  باید دیدمان را وسیع کرده تا بتوانیم از این فضای اقتصادی خوب استفاده کنیم.

امروز بازگشت ارز از محل صادرات و خدمات فنی‌مهندسی حکم جهاد در دهه ۶۰ را دارد از این فضا استفاده کنیم، بیاییم بخش خصوصی را تقویت کنیم که بروند هر بازار و هر کشوری را هدف قرار دهند، ما در بخش صنعت باید بازار داشته باشیم، تولید زمانی ارزش پیدا می‌کند که بازار داشته باشد، آیا فکری برای بازار کردیم.

فعال اقتصادی، صادرکننده و صنعتگری که می‌خواهد یک ویزا برای کشوری بگیرد آیا دستگاه دولتی فضا را مهیا کرده ‌است؟ اینها مشکلاتی هستند که در قوانین دیده می‌شود، باید رایزن‌های اقتصادی به‌طور خاص بستر را آماده برای بخش خصوصی کنند، قوانین حمایتی زیادی وجود دارد اما باید برای اجرای آن دغدغه وجود داشته باشد.

واحدهای تولیدی و فعالان اقتصادی را به ادارات نکشانید، برخی دستگاه‌ها وجاهت وجودی‌شان به مراجعه کنندگان است که این سم مهلک در دولت الکترونیک جایگاهی ندارد

اگر قوانین به‌خوبی اجرا شود نیازی به ایجاد قوانین جدید نیست، یکی از شکننده‌ترین کارهایی که این روزها بر سر بخش خصوصی می‌آورد شبکه دولت است، دوستان دولتی! واحدهای تولیدی و فعالان اقتصادی را به ادارات نکشانید، از داخل سیستم به آنها جواب دهید، برخی از دستگاه‌ها وجاهت وجودی‌شان به مراجعه‌کنندگان و فعالان اقتصادی است که این سم مهلکی است و در دولت الکترونیکی جایگاهی ندارد.

ادارات وظیفه دارند براساس قانون جواب دهند اما متأسفانه می‌بینیم دستگاه‌های دولتی و فعالان بخش خصوصی در کوچه‌های تاریک دور می‌زنند، اینها مواردی است که باید بیش از پیش مورد توجه قرار بگیرد.

انتهای پیام/83001

منبع: فارس

کلیدواژه: گلستان صنعت بخش خصوصی تولید بی نصیب پایدار پویا هایتک سرگرم سیاسی تبلیغاتی رمضان بهرامی رئیس خانه صنعت معدن و تجارت استان گلستان فعالان اقتصادی صنعت استان گلستان واحدهای تولیدی بخش خصوصی حوزه تولید برای حمایت استفاده کنیم سطح استان حوزه صنعت بخش خصوصی داشته باشند کیک اقتصادی صنعت گلستان بخش صنعت بسیار خوبی هشت سال یک اقتصاد بخش دولتی سال آینده مورد توجه دستگاه ها دولت بعدی سال گذشته بخش دولت استان ها یک بخش

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۱۷۸۶۱۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افغانستان در راه رسیدن به خودکفایی

مسئولان وزارت صنعت و تجارت طالبان با انتشار اطلاعیه‌ای از برگزاری دومین جلسه هماهنگی بین‌ الوزارتی کمیته اقتصادی – تجاری، صنعتی – معدنی و نفتی، با نمایندگان جمهوری اسلامی ایران خبر داده‌اند.

قدرت‌الله جمال، معاون وزارت صنعت و تجارت در این نشست گفت: اکنون افغانستان از یک کشور وارداتی به یک کشور صادراتی تبدیل شده است. مانند سایر کشورها صادرات دارد و در بسیاری از تولیدات به خودکفایی رسیده است. 

در ادامه این نشست جهت توسعه تجارت و آوردن سهولت‌های بیشتر در عرصه جلب و جذب سرمایه‌گذاری‌ها، روابط بانکی و رفع چالش‌ها در زمینه ترانزیت و صادرات و ایجاد منطقه آزاد صنعتی میان دوکشور تبادل‌نظر صورت گرفت و نمایندگان ادارات گزارش فعالیت‌های شان را نیز ارائه کردند.

باشگاه خبرنگاران جوان افغانستان افغانستان

دیگر خبرها

  • افزایش جذابیت صنعت نیروگاهی کشور برای بخش خصوصی
  • مادر روحانی شهید گیلانی به فرزند شهیدش پیوست
  • مادر روحانی شهید «حبیب الله رضایی» آسمانی شد
  • افزایش جذابیت صنعت نیروگاهی کشور برای بخش خصوصی/عرضه برق در بورس
  • آسمانی شدن مادر روحانی شهید حبیب الله رضایی در رودسر
  • تضمین خوراک پتروشیمی‌ها با ورود بخش خصوصی به بالادست صنعت نفت
  • بیش از ۶.۳ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در صنعت نفت و گاز
  • سد ورود بخش خصوصی به صنعت نفت و گاز شکسته شد/ آغاز ۵۰ پروژه به ارزش ۲۵ میلیارد دلار
  • سد ورود بخش خصوصی به صنعت نفت و گاز شکسته شد
  • افغانستان در راه رسیدن به خودکفایی