Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری مهر، گروه بین الملل: سر انجام پس از کش و قوس های فراوان کاخ سفید اعلام کرد جو بایدن رئیس جمهور آمریکا و رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه در ۱۴ ژوئن در حاشیه نشست ناتو دیدار و گفتگو خواهند کرد.

این اولین دیدار رو در روی اردوغان و بایدن خواهد بود، در حالی که بایدن پس از پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری برخلاف دونالد ترامپ رئیس جمهور پیشین آمریکا هیچ رغبتی برای دیدار با اردوغان نشان نداده بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اما دیدار هفته آینده بایدن و اردوغان برای دولت ترکیه بسیار مهم است و این موضوع از مدت ها قبل توجه رسانه های ترکیه را معطوف به خود کرده است.
واقعیت این است که میان ترکیه و آمریکا موضوعات مورد مناقشه بسیاری وجود دارد، در حالی که پس از کودتای نافرجام ۲۰۱۶ ترکیه و حمایت آمریکا از سازمان فتح الله گولن به عنوان عامل اصلی این کودتا شاهد اوج این اختلافات هستیم.

این روزها شش پرونده مهم پیش روی آنکارا و واشنگتن قرار دارد که انتظار می رود اردوغان در دیدار با بایدن محور پرونده ها را مطرح و برای حل آن پیشنهاداتی ارائه دهد.

۱- حمایت آمریکا از پ ک ک / ی پ گ

یکی از مهم ترین پرونده های مطرح برای دولت ترکیه در رابطه با آمریکا موضوع مبارزه با گروه های "پ. ک. ک" و "ی. پ. گ" است که خط قرمز دولت ترکیه محسوب می شود و حتی ترکیه به این بهانه عملیات مخلتف در مرزهای عراق و سوریه انجام داده است. اما در مقابل دولت آمریکا حمایت تسلیحاتی این گروه ها را به عهده گرفته است. حتی اخیراً وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) برای هزینه‌های دفاعی سال مالی ۲۰۲۲ میلادی، ۷۱۵ میلیارد دلار بودجه درخواست کرده که ۵۲۲ میلیون دلار آن هزینه برنامه آموزش و تجهیز در عراق و سوریه که گروه پ.ک.ک / ی.پ.گ نیز شامل آن می‌شود.

۲- موضوع اس -۴۰۰ و تحریم های ترکیه

پرونده دیگر تمایل بیشتر دولت آنکارا به توسعه روابط خود با مسکو و خرید سامانه اس -۴۰۰ است که دولت آمریکا و ترکیه را به عنوان هم پیمان در ناتو مقابل هم قرار داده است. به طوری که در همین رابطه آمریکا طرح تحریم کاتسا علیه ترکیه را در دستور کار خود قرار داده است.

حتی در آذرماه سال ۹۹ وزارت خزانه‌داری آمریکا سازمان صنایع دفاعی ترکیه را به دلیل خرید سامانه دفاع موشکی اس- ۴۰۰ از روسیه مورد تحریم قرار داد. ضمن اینکه قبل تر از آن دولت آمریکا، ترکیه را از برنامه تولید مشترک جت‌های جنگی اف- ۳۵ خارج کرده بود. ترس آمریکا بخاطر از دست دادن بازار تسلیحاتی و ترس از تجزیه ناتو از جمله عواملی است موجب مخالف آمریکا در خرید سامانه های موشکلی اس -۴۰۰ از روسیه شده است.

۳- مساله مدیترانه شرقی

مساله دیگر پرونده مدیترانه شرقی است؛ در سال های اخیر مدیترانه شرقی بستر مبارزه سیاست انرژی و حق حاکمیت میان دولت حاشیه این دریا شده است. ترکیه نیز به علت فعالیت حفاری گازی تنش های بسیاری با دولت های حاشیه مدیترانه شرقی به خصوص یونان تجربه کرد. اما اخیراً شاهد تحرکات آمریکا در مدیترانه شرقی و حمایت از یونان و قبرس یونان نشین هستیم که ترکیه آن را اقدامی علیه خود می داند. همچنین واشنگتن اهداف ایجاد جبهه مخالف گسترده علیه مسکو را دنبال می کند. آمریکا با ورود مستقیم به مساله مدیترانه شرقی قصد دارد شرایطی در این بستر دریایی ایجاد کند تا اروپا با تامین انرژی گازی خود از حالت وابستگی انرژی به روسیه خارج شود.

۴- محاکمه رضا ضراب و هالک بانک در آمریکا

رضا ضراب تاجر ایرانی- ترکیه ای در جریان یک پرونده فساد مالی گسترده میان مقام‌های دولتی ترکیه در ارتباط با کمک به دور زدن تحریم‌های ایران و موارد فساد اقتصادی دیگر در آذر ماه سال ۹۲ دستگیر شد و بعد از مدتی آزاد شد اما این پرونده به اینجا مختومه نشد و ضراب بار دیگر در اسفند سال ۱۳۹۴ هنگام سفر به آمریکا بازداشت شد و در سال های اخیر روند محاکمه اش همراه با هالک بانک ترکیه (بانک خلق) به اتهام دور زدن تحریم ها ادامه دارد. هرچند شخص رجب طیب اردوغان در این خصوص با مقام‌های آمریکایی صحبت کرده و خواستار توقف دادرسی این پرونده شده بود اما هنوز نتیجه ای حاصل نشده است.

۵- حمایت آمریکا از فتح الله گولن

حمایت آمریکا از سازمان گولن عامل اصلی کودتای نافرجام ۱۵ جولای سال ۲۰۱۶ و عدم استرداد فتح الله گولن رئیس این سازمان به دولت ترکیه را می توان نکته آغاز تنش میان آنکارا و واشنگتن عنوان کرد. علی رغم درخواست دولت آنکارا اما واشنگتن از تحویل این شخص به ترکیه سرباز می زند. این یکی از قدیمی ترین موارد اختلاف میان دو کشور محسوب می شود که با گذشت پنج سال همچنان حل نشده باقی مانده است.

۶- به رسمیت شناختن نسل کشی ارامنه

اقدام «جو بایدن»، رییس جمهور آمریکا در به رسمیت شناختن نسل کُشی ارامنه توسط امپراتوری عثمانی، روابط «واشنگتن» و «آنکارا» را با چالش جدیدی مواجه کرده است. هر چند مقامات ترک واکنش تندی به این موضوع نشان داده اند اما مساله اصلی احتمال درخواست غرامت از سوی ارمنستان است که می‌تواند به صورت مالی و ارضی مطرح شود که این موضوع دولت ترکیه را نگران کرده است.

نتیجه

در پایان باید گفت که علی رغم تلاش حزب عدالت و توسعه به عنوان حزب حاکم ترکیه جهت حل اختلافات با دولت آمریکا اما نتیجه مطلوبی که ترکیه خواهان آن است حاصل نشده است. با توجه به محدودیت زمان در دیدار اردوغان و بایدن و گستردگی ابعاد موارد مورد اختلاف، احتمال می رود که فرصت برای گفتگو در مورد جزییات تمامی این پرونده ها وجود نداشته باشد.

کد خبر 5230195

منبع: مهر

کلیدواژه: ترکیه ایالات متحده امریکا رجب طیب اردوغان جو بایدن ایالات متحده امریکا رژیم صهیونیستی عراق فلسطین روسیه ایران افغانستان جو بایدن برجام سوریه ترکیه لبنان اتحادیه اروپا جنبش حماس حمایت آمریکا مدیترانه شرقی دولت آمریکا دولت ترکیه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۱۸۰۲۶۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سرنگونی پهپاد 30 میلیون دلاری آمریکا توسط انصارالله یمن/ حمله موشکی به یک میدان گازی در شمال عراق/ تعویق دیدار بایدن و اردوغان در کاخ سفید/شلیک ۲ موشک در سواحل یمن به یک کشتی

بین الملل تابناک: سرنگونی پهپاد 30 میلیون دلاری آمریکا توسط انصارالله یمن، حمله موشکی به یک میدان گازی در شمال عراق، تعویق دیدار بایدن و اردوغان در کاخ سفید، شلیک ۲ موشک در سواحل یمن به یک کشتی و هراس وزیر دفاع آمریکا از توان تسلیحاتی ایران از مهم ترین خبرها و رویدادهای منطقه ای و بین المللی در 24 ساعت گذشته بوده اند.

سرنگونی پهپاد 30 میلیون دلاری آمریکا توسط انصارالله یمن

نیروهای مسلح یمن بامداد شنبه شب سرنگونی پهپاد «ام‌کیو-۹» متعلق به ارتش آمریکا در آسمان استان صعده در شمال یمن را سرنگون کرد.

نیروهای مسلح یمن اعلام کرد که این پهپاد در حین انجام مأموریت خصمانه خود با موشک مناسب که به نام آن اشاره نشده هدف قرار گرفته شد.

در ادامه بیانیه ارتش یمن آمده است که یک کشتی نفتی انگلیسی به نام (ANDROMEDA STAR) در دریای سرخ نیز با موشک دریایی مناسب هدف حمله قرار گرفت.

یحیی سریع سخنگوی نیروهای مسلح یمن همچنین اعلام کرد که این سری از عملیات برای یاری ملت مظلوم فلسطین و نیز حمله آمریکا و انگلیس به کشورمان صورت گرفته است.

در پایان این بیانیه نیز تأکید شده که عملیات نظامی ارتش یمن تا شکسته شدن محاصره غزه و توقف حملات به آن ادامه خواهد یافت.

ساعاتی پیش بود که یک مقام آمریکایی به شبکه «سی بی اس» این کشور، سرنگونی پهپاد ارتش ایالات متحده در سواحل یمن را تأیید کرد.

این مقام آمریکایی البته اشاره‌ای به علت سرنگونی نکرد و نگفت به خاطر نقص فنی بوده یا هدف حملات ارتش یمن قرار گرفت.

این پهپاد ساخت جنرال اتمیکس است که بالغ بر ۳۲ میلیون دلار قیمت دارد. پیش از این، نیروهای مسلح یمن در ماه نوامبر هم یک پهپاد از همین نوع را شکار کرده بودند.

حمله موشکی به یک میدان گازی در شمال عراق

حمله ساعاتی پیش به میدان گازی در سلیمانیه در کردستان عراق، ۴ کشته برجای گذاشته است.

 دولت محلی کردستان عراق ضمن تأیید این حمله به میدان گازی «کورمور» در استان سلیمانیه در شمال عراق، اعلام کرد که در این حمله ۴ کارمند خارجی که به تابعیت آنها اشاره نکرده، کشته شدند.

دولت کردستان عراق به شمار زخمی های احتمالی و عامل این حمله موشکی هیچ اشاره ای نکرده است.

ساعاتی پیش بود که منابع امنیتی در تشریح حمله به میدان گازی شمال عراق گفتند: میدان گازی «کورمور» در شهر «چمچال» در استان سلیمانیه با موشک کاتیوشا مورد حمله قرار گفت و شماری کشته و زخمی برجای گذاشت.

منابع امنیتی به شمار کشته ها و زخمی ها اشاره نکرده بودند.

وزارت نیروی عراق نیز در این باره گزارش داد که به دنبال حمله به میدان گازی «کورمور» در استان سلیمانیه، خدمات پمپ بنزین‌های این منطقه متوقف شد.

دولت اقلیم کردستان عراق ساعتی پیش نیز در این ارتباط اعلام کرد که در نتیجه حمله به میدان گازی کورمور در سلیمانیه انتقال ۲ هزار و ۵۰۰ مگاوات ساعت برق به منطقه متوقف شده است.

این در حالی است که مقامات شهرداری چمچمال که محل حمله موشکی بوده، در این باره اعلام کردند: این حمله با یک پهپاد انجام شد که به ساختمان در حال ساخت داخل میدان گازی کورمور اصابت کرد.

تعویق دیدار بایدن و اردوغان در کاخ سفید

رویترز به نقل از یک مقام مطلع کاخ سفید اعلام کرد که دیدار از پیش‌ برنامه‌ریزی شده جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا و رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه در ماه آتی میلادی به تعویق افتاده است.

 این مقام کاخ سفید در این رابطه گفت: ما مشتاق بازدید رئیس‌جمهور اردوغان از کاخ سفید در زمانی که برای طرفین مساعد باشد هستیم. ما نتوانستیم برنامه‌های‌مان را تطابق دهیم و نمی‌توانیم در این زمان هیچ برنامه دیداری را به شما اعلام کنیم.

مطابق با گزارش‌ها، ایالات متحده پیشتر از اردوغان دعوت کرده بود تا در تاریخ ۹ مه به ترکیه سفر کند.

جان کربی، هماهنگ‌کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی کاخ سفید روز پنج‌شنبه اعلام کرده بود که جو بایدن هم‌اکنون هیچ برنامه‌ای برای دیدار با رجب طیب اردوغان ندارد.

کربی در رابطه با سفر احتمالی اردوغان به واشنگتن و بازدید از کاخ سفید گفته بود: هنوز هیچ برنامه خاصی برای بازدید رئیس‌جمهور اردوغان وجود ندارد و من هیچ نظر خاصی در این رابطه ندارم.

شلیک ۲ موشک در سواحل یمن به یک کشتی

آژانس «عملیات دریایی انگلیس» (UKMTO) اعلام کرد که روز جمعه یک کشتی در نزدیکی سواحل یمن هدف دستکم ۲ موشک قرار گرفت و آسیب دید.

این آژانس امنیت دریایی گفت که این حادثه در نزدیکی سواحل بندر «مخا» در یمن رخ داد و تاکنون کسی مسئولیت آن را بر عهده نگرفته است.

این آژانس در شبکه اجتماعی ایکس نوشت که بر اثر حمله اول «انفجاری در نزدیکی این کشتی رخ داد که خدمه کشتی آن را احساس کردند.»

بر اساس این گزارش، «به نظر می‌رسد که حمله دوم با ۲ موشک انجام شد که خساراتی به کشتی وارد کرد.»

پیش از آن شرکت امنیت دریایی «آمبری» انگلیس گزارش داده بود که حمله‌ای در سواحل مخا رخ داده است.

این شرکت با اعلام اینکه «سه موشک مشاهده شده است» افزود: یک تانکر حامل پرچم پاناما، نزدیک‌ترین کشتی به این موشک‌ها بوده است. این کشتی پیشتر تحت مالکیت انگلیس بود و در نوامبر ۲۰۲۳ مالکیت آن تغییر کرد.»

آمبری اعلام کرد که این کشتی در حال حاضر در «سیشل» ثبت شده و در زمینه «تجارت مرتبط با روسیه» فعالیت می‌کند و از «پریمورسک» روسیه در حال حرکت به «وادینار» در هند است.

هراس وزیر دفاع آمریکا از توان تسلیحاتی ایران

 لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا روز جمعه در هراس از توان موشکی و پهپادی ایران و با نادیده گرفتن عملیات وعده صادق و حمله به رژیم صهیونیستی مدعی شد که ایران باید سیستم های تسلیحاتی خود را مورد بررسی قرار دهد.

به گزارش "آناتولی" آستین با نادیده گرفتن موفقیت عبور موشک های ایران از لایحه های پدافند هوایی رژیم اسرائیل که ادعای غیرقابل نفوذ بودن آن را داشت, به خبرنگاران گفت: "از این حمله درس زیادی آموخته شده است."

وی ادعا کرد: آنها از مهمات زیادی استفاده کردند و هدف آنها تحمیل خسارت قابل توجه در اسرائیل بود.

آستین در ادامه ادعاهای خود گفت؛ "ایران باید کارآمدی سیستم های تسلیحاتی و برنامه ریزی خود را بررسی کند. فکر می کنم اسرائیل نشان داده است که توانایی قابل توجهی برای دفاع از خود دارد."

 

دیگر خبرها

  • ترکیه از نخست‌وزیر هلند برای دبیرکلی ناتو حمایت می‌کند
  • اختلاف ها حل نشد اما واشنگتن و پکن مسیر گفت و گو را انتخاب کردند
  • سنگ‌اندازی واشنگتن در توافق راهبردی عراق و ترکیه
  • چرا بایدن حاضر نشد با اردوغان دیدار کند؟
  • سفر اردوغان به آمریکا به تعویق افتاد
  • لغو دیدار اردوغان و بایدن
  • سرنگونی پهپاد ۳۰ میلیون دلاری آمریکا توسط انصارالله یمن/ حمله موشکی به یک میدان گازی در شمال عراق/ تعویق دیدار بایدن و اردوغان در کاخ سفید/شلیک دو موشک در سواحل یمن به یک کشتی
  • آنکارا: هدف قرار دادن اردوغان نشان دهنده وضعیت روانی فعلی اسرائیل است
  • سرنگونی پهپاد 30 میلیون دلاری آمریکا توسط انصارالله یمن/ حمله موشکی به یک میدان گازی در شمال عراق/ تعویق دیدار بایدن و اردوغان در کاخ سفید/شلیک ۲ موشک در سواحل یمن به یک کشتی
  • سفر برنامه‌ریزی‌شده «اردوغان» به آمریکا لغو شد