Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-04-30@22:46:05 GMT

همتی: باید بخش خصوصی با قدرت وارد میدان شود

تاریخ انتشار: ۲۰ خرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۱۸۸۱۲۸

همتی: باید بخش خصوصی با قدرت وارد میدان شود

«عبدالناصر همتی» نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری پنجشنبه در ارتباط تلویزیونی با شبکه‌های استانی بوشهر، زنجان، کرمان و مرکزی دیدگاه‌ها و برنامه‌هایش را برای سکانداری مدیریت ارشد اجرایی کشور بیان کرد.

محوریت سخنان این نامزد انتخاباتی ریاست جمهوری بر سامان مباحث اقتصادی کشور بود و تاکید دارد که حل معضلات کنونی کشور به تغییر ریل اقتصاد وابسته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اصلاح حکمرانی اقتصادی و تغییر ریل اقتصاد با همراهی مردم

این نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در برنامه تلویزیونی شبکه آفتاب استان مرکزی، گفت: شرایط اقتصادی کشور به گونه‌ای است که نیاز به اقدامات جدی و فوری برای اصلاح امور اقتصادی است و بر مبنای نظرسنجی و برآوردها، ۷۰ درصد دغدغه مردم مسایل اقتصادی و معیشتی است و محوریت برنامه‌های دولت آینده باید اقتصادی باشدتاجلوی اشتباهات گذشته گرفته شود.

همتی افزود: نیاز است که مسایل اقتصادی سال‌های اخیر و روند آن برای مردم مطرح شود، مردم میزان قدرت خریدشان در سال‌های اخیر کاهش یافته، سرمایه گذاری در کشور کاهش یافته، رشد تولیدات کاهش یافته و رشد سه سه دهه گذشته در حد سه درصد در شان مردم بزرگ ایران نیست.

وی توضیح داد: اقتصاد باید بر سیاست حاکم شود نه مثل گذشته که سیاست بر اقتصاد حاکم شده بود و باید به سمتی حرکت کرد که دولت اختیارات و دست و پای خود را از اقتصاد کشور بیرون کشیده و بخش خصوصی وارد در صحنه شود ویکی از مهمترین مسایلی موثر در اقتصاد کشور است، تعامل داخلی و خارجی است.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری اظهار کرد: شعار دولت من تعامل از خانه تا جهان است، یعنی تعامل در داخل خانه بین زن و شوهر با فرزندان، آیا فکر می‌کنید این تعامل وجود دارد؟ بین جامعه، در داخل بین افراد بین سازمان‌ها نهادها بین قوای سه گانه بین ما و کشورهای خارجه تعامل در حد بهینه نیست و در جاهایی تقابل است.

همتی عنوان کرد: نیاز است تورم مهار شود چرا که عامل کوچک شدن سفره بخش عظیمی شده است و در این انتخابات به صحنه آمدم و احساس کردم نامزدهای دیگر که همه عزیز هستند این توان را ندارند که اقتصاد را از مسیر خطرناک برگردانند.

وی بیان کرد: لازم است که انزوای خارجی برای ایران از بین برود، سه سال شاهد هستم که تحریم چه مشکلاتی برای کشور ایجاد کرده، تحریم همه درامدهای کشور و دولت را تحت تاثیر قرار داده، روابط اقتصادی را به حال تعلیق درآورده، روابط بانکی را مختل کرده است، زمانی درآمدهایی در حد ۱۰۰ میلیارد دلار داشتیم سال ۹۹ کشور با پنج میلیارد دلار اداره شد معلوم است که تورم افزایش پیدا می‌کند.

موانع رشد اقتصادی و تورم کشور را از بین می‌بریم

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در برنامه تلویزیونی شبکه کرمان با بیان اینکه باید موانع رشد اقتصادی را از بین ببریم تا شاهد رفع مشکلات فعلی مردم باشیم، گفت: پیش‌بینی پذیر نبودن فضای اقتصادی سهم مهلکی برای سرمایه گذاری داخلی و خارجی کشور است.

همتی عصر افزود: باید مجموعه‌ای در کنار بانک مرکزی برای سامان شرایط اقتصادی کشور فعالیت کند زیرا این مجموعه به تنهایی نمی‌تواند مشکلات اقتصادی و تورم را رفع کند و قدرتی بیش از آن نیاز است که بر مشکلات فائق آییم.

وی در بخش دیگری از سخنانش با تاکید بر اینکه شرایط اقتصادی کشور ما به گونه‌‌ای است که نیاز به اقدامات جدی و فوری و اصلاح ساختار اقتصادی است، تصریح کرد: رشد سه دهه گذشته ایران سه درصد بوده که این آمار در شان مردم و اصل توسعه و اشتغال به رشد تولید برمی‌گردد باید موانع را برداشته و به‌صورت جدی از آن حمایت کرد و تورم مزمن ساختاری ایران در این بازه زمانی ۲۰ درصد بوده که با تشدید تحریم‌ها افزایش یافت و باید این تورم از میان برود.

رئیس پیشین بانک مرکزی جمهوری اسلامی گفت: باید اقتصاد بر سیاست حاکم شودی زیرا اگر مسائل اقتصادی بر فضای حاکم بر کشور نباشد ناکارآمدی و مشکلات ادامه می‌یابد.

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ایران خاطرنشان کرد: باید دولت پای خود را از اقتصاد کشور کنار بکشد و مردم و بخش خصوصی به صحنه تولید بیایند.

همتی گفت: درآمدهای سال‌های گذشته از ۱۰۰ میلیارد دلار به پنج میلیارد دلار در سال ۹۹ رسیده و این پدیده مشکلات عدیده‌ای برای مردم به وجود آورده است.

وی با بیان اینکه دولت نمی‌تواند حقوق کارکنان خود را پرداخت نکند بیان کرد: با توجه کاهش تولید و رشد تورم بایدکار جدی در اقتصاد را آغاز کرد.

این اقتصاددان تاکید کرد: برنامه‌های دولت آینده را در ۱۵ اولویت در بخش‌های اقتصادی و غیر اقتصادی تدوین کرده‌ام که در این خصوص می‌توان به رشد اقتصادی کاهش تورم و بیکاری، توسعه اشتغالزایی، کنترل و پیشبرد رفاه و احیای معیشت مردم اشاره کرد که تحت تاثیر تحریم تورم و کاهش ارزش پول ملی دچار مشکل جدی شده‌اند.

همتی با اشاره به مبحث سیاست خارجی گفت: این بخش از کار بسیار مهم است و من در دولت آینده حتما توجه جدی به آن خواهم داشت، باید منافع ملی را حفظ کرد و منافع ملی به‌صورت کلان در کشور ما طرح می‌شود و سیاست خارجی مجری سیاست‌هایی است که این منافع ملی را حفظ و تقویت کند.

استان‌ها در توسعه صادرات غیرنفتی می‌توانند نقش کلیدی داشته باشند

این نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری همچنین در برنامه تبلیغاتی تلویزیونی که از سیمای مرکز زنجان پخش شد، به روند رو به رشد صادرات غیرنفتی در کشور اشاره کرد و گفت: استان‌ها و مناطق مختلف کشور می‌توانند در این زمینه نقش کلیدی داشته باشند و میزان صادرات در این بخش می‌تواند حتی به بیش از ۵۰ درصد میزان فعلی برسد.

همتی افزود: پیش‌بینی ناپذیر بودن اقتصاد در کشور موضوع مهمی برای سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی است و چنین مشکلاتی باعث می‌شود سرمایه‌ها به سمت سفته بازی برود.

وی با بیان اینکه بخش عمده‌‌ای از ۱۵ برنامه اولویت تدوین شده برای دولت بعدی مربوط به حوزه اقتصادی و شامل رشد اقتصادی، کنترل تورم، کاهش بیکاری و رشد اشتغال، پیشبرد رفاه مردم و احیا و اصلاح معیشت مردم است، اظهار داشت: متاسفانه معیشت مردم تحت تاثیر تحریم‌ها و کاهش ارزش پول ملی دچار مشکل شده و باید قدرت خرید مردم را به آنان برگردانیم.

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری به نقش و جایگاه جوانان اشاره کرد و گفت: باید جایگاه جوانان را احیا کنیم، جوانان زندگی با آرامش و دخالت کمتر در زندگی خود را می‌خواهند.

همتی همچنین به نقش زنان در جامعه اشاره کرد و اظهار داشت: باید ۳۰ درصد مشاغل در دولت و غیر دولت در اختیار زنان باشد، و نیز ۳۰ درصد کابینه نیز باید در اختیار بانوان قرار گیرد.

همتی به ضرورت مشارکت مردم در انتخابات تاکید و گفت: رقیب من پنج کاندیدای دیگر نیستند، رقیب من قهر برخی از مردم با صندوق است، اگر قهر برداشته شود من رقیبی ندارم.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه سرمایه اجتماعی در کشور ضعیف شده و لطمه خورده است، گفت: سرمایه اجتماعی سنگ بنای توسعه است، این سرمایه ناظر به اعتماد بین مردم، اعتماد بین مردم و دولت و حاکمیت است که باید تقویت شود.

همتی با بیان اینکه دولت باید تامین کننده کالای عمومی باشد، افزود: منظور این است که دولت باید با ایجاد زیرساخت‌ها، ریل گذاری کند و نه اینکه در اقتصاد و جزییات آن دخالت کند.

وی با بیان اینکه موانع ایذایی زیادی پیش پای تولید در کشور وجود دارد که باید رفع شود، افزود: باید فضای کسب و کار را برای توسعه تولید مهیا کنیم.

همتی به آسیب کرونا بر بخش خدمات در کشور اشاره کرد و گتف: بخش خدمات ارزش افزوده بالایی دارد و متاسفانه در اثر شیوع کرونا آسیب جدی برای آن وارد شد، یکی از اولویت‌های دولت آینده این است که بخش خدمات را به وضعیت قبلی و حتی بهتر ازآن برگرداند.

وی همچنین به لزوم تکمیل زنجیره‌های تولید در کشور اشاره کرد و ادامه داد: ما با تکیه بر ظرفیت‌هایی که وجود دارد می‌توانیم بیش از ۵۰ درصد تولید را متکی به داخل کنیم.

نبود راهبرد ملی برای توسعه اقتصادی استان‌ها چالش اساسی

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در برنامه تبلیغات خود از طریق شبکه تلویزیونی بوشهر گفت: نبود راهبرد ملی برای توسعه اقتصادی استان‌ها یم چالش است و هر یک از استان‌های کشور از نظر قومی، فرهنگی، منابع، آب و هوا و نزدیکی به دریا، همسایگان غربی و شرقی دارای ویژگی‌های خاصی هستند به همین دلیل چاره‌ای نیست جز اینکه کلکسیونی از مشکلات را که به دلیل نگاه متمرکز بر اداره کشور وجود دارد از صحنه اقتصاد کشور برداریم.

همتی گفت: وقتی در شهر بزرگی مانند تهران و سایر استان‌های بزرگ کشور متمرکز شویم، عملا شهرهای دیگر به حاشیه تبدیل می‌شوند و این اتفاق می‌افتد که روستاها و شهرهای کوچک به تدریج خالی از سکنه می‌شوند و همه اینها به حاشیه شهرهای بزرگ منتقل می‌شوند و همه ما می‌دانیم زندگی مردم در این مناطق به چه صورتی اداره می‌شود.

وی با بیان اینکه اولویت نخست اینجانب این است که تصمیم‌های اقتصادی بر تصمیم‌های سیاسی در استان‌ها حاکم باشد گفت: وقتی ما با نگاه سیاسی به مسائل نگاه کنیم مسائل را امنیتی می‌بینیم و یکی از معضلات کشور ما به خصوص در استان‌ها این است که از مرکز به آنها سیاسی نگاه می‌شود و طبیعی است راه حل‌هایی که ارائه می‌شود نیز با دید امنیتی و متمرکز است.

همتی با بیان اینکه استان‌ها پتانسیل‌های قوی برای پیشرفت دارند گفت: باید بببینیم مشکل بیکاری استان نشات گرفته از کجاست؟ من می‌دانم استان بوشهر چه ویژگی‌ها و چه موانعی برای پیشرفت دارد و چه کسانی جلو پیشرفت این استان را می‌گیرند؟ و نباید اجازه بدهیم یک عده باندهایی در مرکز بتوانند از مرکز استانها را اداره کنند.

این نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری افزود: استان‌ها باید توسط خود مردم و نخبگان و بر مبنای شایسته سالاری اداره شود و مسایل قومی، فرهنگی، مذهبی در آن استان نباید مانعی باشد که افراد شایسته آنان بر اداره آن استان نقش نداشته باشد.

وی با تاکید بر توسعه متوازن استان‌ها اضافه کرد: وقتی افرادی نخبه در استانی وجود داشته باشد معنا ندارد که دولتمردان کسی را برای اداره آن استان بفرستند.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه توجه به مساله گردشگری مهمترین رویکرد اینجانب در دولت سیزدهم است، گفت: کشور به‌دلیل برخورداری از چهار فصل هر یک از استان‌ها دارای قابلیت‌های زیادی در بخش گردشگری و جذب توریست دارند.

همتی با اشاره به اینکه در سیاست جذب توریست ناکارآمدی هستیم افزود: در شرایط پیش آمده و با وجود افزایش نرخ ارز اما جذابیت سفر به ایران و دیدن طبیعت، زیبایی‌ها و سنتهای ایرانی وجود دارد به همین دلیل جذب توریست یکی از سیاستهای ما در استان‌ها خواهد بود.

این نامزد ریاست جمهوری اضافه کرد: مساله بیکاری در همه استان‌های کشور مشترک است سوالی که من دارم این است که چرا بیکاری به وجود آمده است؟ یک بخشی از این بیکاری به دلیل نگاه سیاسی و امنیتی است که تاکنون به استانها داشته ایم.

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اضافه کرد: در دولت سیزدهم یکی از مسایلی که مردم به آن باید توجه کنند و ما به‌عنوان دولت موظف هستیم از آن حمایت کنیم آزادی‌های اجتماعی است.

همتی ادامه داد: چرا باید جوانان ما در استان‌ها و شهرهای کوچک هیچ زمینه‌ای برای استفاده از اوقات فراغت نداشته باشند چرا باید اینگونه باشد که دختران ما در شهرها اگر دانشگاه و مدرسه نروند کار و تفریح دیگری نداشته باشند.

وی گفت: براساس مطالعات انجام شده ما برای جوانانمان فضا و زمینه‌‌ای فراهم نکرده‌ایم و طوری شده که امروز جوانان ما تصور می‌کنند زندگی برای آنها سخت و رفاه آسایش کم رنگ شده است اینها از زندگی روزمره خود احساس رضایت ندارند.

همتی با بیان اینکه در جاهای مختلف دنیا به زنان و جوانان احترام ویژه‌‌ای قائل هستند، گفت: زنان ۵۰ درصد جمعیت کشور را تشکیل می‌دهند که باید هویت مستقل خود را بیابند، زنان ما به بخشهای دیگر جامعه وابسته نیستند و شخصیت‌های مستقلی دارند که باید حفظ شود.

وی یادآورشد: استان بوشهر بعد از خوزستان با داشتن بزرگترین مخازن گازی، نیروگاه اتمی از ثروتمندترین استان‌های کشور به شمار می‌رود اما متاسفانه این استان با وجود این قابلیت‌ها به دلیل نگاه سیاسی حاکم از محرومیت‌های زیادی برخوردار است این درحالی است که با دید اقتصادی مردم بهتر و بیشتر می‌توانند از این پتانسیل‌ها برخوردار شوند.

این نامزد انتخابات ریاست حمهوری تاکید کرد: راه آهن یکی از نیازهای اصلی استان بوشهر است که باید هر چه سریعتر انجام و مورد بهره برداری قرار گیرد.

همتی با اشاره به دریا و ضرورت توسعه شیلات گفت: دریا قابلیت مهم استان بوشهر است و نباید اجازه بدهیم کسانی جسورانه بیایند و به این خوان گسترده متعلق به صیادان مردمان جنوب با صید ترال تجاوز کنند.

وی تاکید کرد: ایران در جنوب خود استانی به نام بوشهر دارد که می‌تواند و این استحقاق را دارد که رشد خوبی داشته باشد.

همتی اضافه کرد: استان بوشهر به دلیل شراط خاص آب و هوایی که دارد قابلیت مهم گردشگری دارد و یکی از کارهایی که باید در این استان پی گیری شود تعطیلات زمستانی است که مردم بتوانند از مواهب این استان در زمستان بهره ببرند.

وی با اشاره به پارس جنوبی گفت: منطقه پارس جنوبی مزیت بسیار بزرگی برای استان بوشهر است برای اشتغال پایدار و منافع اقتصادی ناشی از این صنایع به نفع مردم ایجاد شود اگر قرار باشد مردم با وجود این همه تاسیسات عظیم از نظر اقتصادی محروم باشند مطلوب دولت جمهوری اسلامی نخواهد بود.

همتی با تسلیت به مردم استان بوشهر به دلیل جان باختگان ناشی از کرونا گفت: مردم در این مدت خیلی از افرادی را که از دست دادید حتی نتوانستید مراسم سوگواری برای آنان بگیرید و به شما تسلیت می‌گویم و در آینده با تصدی مسئولیت ریاست جمهوری در اولین فرصت واکسیناسیون سریع و عادلانه را انجام و در واقع این بلیه را از سر مردم کوتاه کنیم./ ایرنا

منبع: ایران آنلاین

کلیدواژه: نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری انتخابات ریاست جمهوری نامزد انتخابات ریاست میلیارد دلار اقتصادی کشور اقتصاد کشور رشد اقتصادی استان بوشهر داشته باشند استان ها دولت آینده

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۱۸۸۱۲۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

در کشورهای پیشرفته نخبه ترین افراد وارد رشته علوم انسانی می‌شوند

به گزارش خبرنگار مهر، به مناسبت روز معلم ویژه برنامه استاد فلسفه و غرب شناس برجسته کریم مجتهدی با عنوان «یک عمر معلم» صبح امروز در پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی با حضور محمدعلی زلفی گل وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و اصحاب علوم انسانی برگزار شد.

زلفی گل در این مراسم ابتدا از تمام اصحاب دانشگاه که ظلمی که به مردم غزه و مردم کشور خودمان شده را محکوم کردند تشکر کرد و گفت: امیدوارم سازمان ملل هم این صدای حق طلبی را بشنود و وارد تصمیم سازی شود چون خیلی زود دیر می‌شود و این دیر شدن باعث شرمساری سازمان ملل است که بعدها در تاریخ ثبت می‌شود.

وی افزود: خوشبختانه تمام دنیا و مردم کشور خودمان امروز حق طلبی ایران را یقین کردند.

وزیر علوم ادامه داد: لازم است همانگونه که تمدن ما برای عالمان ارزش قائل بوده نظام جمهوری اسلامی ایران هم این رویه را در پیش بگیرد البته حرمت گذاری در چند سال اخیر چند برابر شده است. از این جهت مراسم امروز هم در همان راستای حرمت گذاری به علم و عالم است.

زلفی گل اضافه کرد: رهبر معظم انقلاب در دیدار با دانشجویان، وظایف دانشگاه‌ها را ساده و مختصر تولید علم و عالم و جهت دهی به علم و عالم توصیف کردند و از همین جا مشخص است که ایشان برای علما جایگاه ویژه ای قائل هستند. البته خوب است که ما قدر داشته‌هایمان را در دوران حیات شأن بدانیم و داشته‌هایمان را به موقع پاس بداریم. مرحوم مجتهدی ترویج دهنده یک تفکر جدید است. تفکری که بر جمله معروف او با این مضمون که غرب شناسی لازم اما غرب گرایی ممنوع، است. معنای این جمله عمیق این است که ما باید از تجربه دنیا استفاده کنیم. به قول هلندی‌ها تجربه‌ها را باید ارزان خرید. انسان از طریق تحقیق و پژوهش می‌تواند هزاران عمر داشته باشد.

وی ادامه داد: جهاد تبیین که رهبری بارها به آن پرداختند برگزاری چنین مراسمی است. مراسمی که در آن یک محقق به جامعه معرفی می‌شود. برگزاری چنین مراسم‌هایی در راستای جهاد خودباوری است که از نیازهای اصلی امروز ما به شمار می‌آید.

زلفی گل در ادامه از اصحاب علوم انسانی حاضر در جلسه و ریاست پژوهشگاه کمک خواست و گفت: در چند سال اخیر توازن علمی کشور ما از بین رفته است، به این معنا که یک دوم دانش آموزان ما سراغ تحصیل در رشته علوم تجربی و رشته‌های معروف و پرطرفدار می‌روند چون نگران آینده شغلی خود هستند. این در حالی است که استقبال از رشته ریاضی، علوم پایه و انسانی بسیار ضعیف است. در چنین شرایطی توازن شخصیت علمی کشورمان از بین می‌رود و بنده همین جا از آقای نجفی می‌خواهم که یک طرح تحقیقاتی راجع به این موضوع تهیه کنند. در کشورهای پیشرفته نخبه ترین افراد وارد رشته‌های علوم انسانی می‌شوند این در حالی است که در کشور ما برعکس است و لازم است اصحاب این رشته به ما راهکار دهند و بگویند چه کنیم.

زلفی گل در پایان گفت: یک مدیر اجرایی همیشه باید دستش نسبت به عالمان دراز باشد. به همین دلیل ما هم در این جلسه دست مان را به سمت عالمان دراز می‌کنیم و از آنها استمداد می‌طلبیم.

کد خبر 6092068 سارا فرجی

دیگر خبرها

  • ظرفیت داخلی تولید لوکوموتیو برای پاسخ به نیاز کشور کافی است
  • نخبگان جوان برای افزایش قدرت رقابت محصولات تولیدی استان هرمزگان وارد میدان شوند
  • بوی خون و تعفن در میدان بهمن | وجود کابلهای فشار قوی مردم اطراف راه آهن را آزار می دهد
  • نقش برجسته کارگران در جهش تولید
  • چرا عمده مردم از دریافت وام بانکی محروم اند؟/سو استفاده بانک ها
  • بهبود اقتصادی؛ از میدان «واقعیت» تا میدان «تصویر»
  • واکنش روزنامه شهرداری به افشای قرارداد ۲ میلیارد یورویی
  • نیازمند تقویت اقناع در دولت هستیم
  • در کشورهای پیشرفته نخبه ترین افراد وارد رشته علوم انسانی می‌شوند
  • کتاب «نقش ما» وارد بازار نشر شد