Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-05-06@20:29:48 GMT

تسهیلات معاونت علمی برای جذب نخبگان خارجی در ایران

تاریخ انتشار: ۲۲ خرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۱۹۶۸۱۱

تسهیلات معاونت علمی برای جذب نخبگان خارجی در ایران

سید علی حسینی، معاون سرمایه انسانی مرکز تعاملات بین‌الملل معاونت علمی وفناوری ریاست جمهوری در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: برنامه همکاری با متخصصان و کارآفرینان بین المللی «iconnect.isti.ir» با هدف جذب و اعطای حمایت‌های مرکز تعاملات بین المللی علم و فناوری معاونت علمی و فناوری از زمستان ۱۳۹۹ آغاز شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: این برنامه با فراهم کردن مجموعه‌ای از خدمات و تسهیلات برای مهاجران نخبه و کارآفرین، اقامت و زندگی آنها در ایران، زمینه‌های رشد و شکوفایی و بهره‌مندی از استعدادهای آنها را در کشور ما ایجاد می کند.

معاون سرمایه انسانی مرکز تعاملات بین‌الملل معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با بیان اینکه این مرکز در معاونت علمی و فناوری، خدماتی به آنها ارائه می کند، ادامه داد: ارائه‌ دفترچه اقامت ویژه‌ به مدت سه تا پنج سال به این دسته از مهاجران، یکی از این خدمات است که این نخبه ها را از تمدید سالانه‌ مدارک اقامتی معاف می‌کند.

حسینی خاطر نشان کرد: با داشتن دفترچه اقامت ویژه، مهاجران می‌توانند به جز حق رای از کلیه‌ حقوق شهروندی در ایران برخوردار شوند.

به گفته معاون سرمایه انسانی مرکز تعاملات بین‌الملل معاونت علمی، در قالب این برنامه، تاکنون بیش از ۲۰۰ نفر متقاضی اقامت در ایران بودند که از این تعداد ۷۸ نفر موفق به دریافت دفترچه اقامت ویژه شدند.

وی با بیان اینکه این افراد متخصص که از توابع افغانستان، فرانسه، اسپانیا، پاکستان، سوریه و عراق هستند، ادامه داد: این کارآفرینان از تسهیلات معاونت علمی و فناوری بهره مند شده اند و می توانند در دانشگاهها، پژوهشگاه ها و مراکز علمی و فناوری مشغول شوند.

حسینی عنوان کرد: این نخبگان اکنون در دانشگاههای تهران، صنعتی شریف، فردوسی مشهد، شهید بهشتی، تربیت مدرس، شاهد تهران، اصفهان، آزاد، حکیم سبزواری، پژوهشگاه رویان و پارک فناوری پردیس و تعدادی از شرکتهای دانش بنیان در حال فعالیت هستند.

وی افزود: همچنین این نخبگان در دانشگاههای علوم پزشکی زنجان، قم، دزفول، شهید بهشتی، تهران، ایران، شیراز، تبریز، اراک، کرمان به عنوان سرمایه های انسانی کشور فعالیت می کنند.

معاون سرمایه انسانی مرکز تعاملات بین‌الملل معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری گفت: تعدادی از این افراد سابقه تحصیل در بهترین دانشگاه های دنیا از جمله دانشگاه نانسی فرانسه، دانشگاه مادرید-اسپانیا، دانشگاه امستردام هلند، دانشگاه ناتینگهام-بریتانیا، هایدلبرگ آلمان، دانشگاه توکیو ژاپن داشته که با حمایت های معاونت علمی و فناوری در ایران فعالیت خود را آغاز کرده اند.

حسینی در خصوص حمایت های این سامانه iconnect.isti.ir گفت: حمایت‌های این سامانه شامل چهار بخش تسهیلات اقامتی سه ساله، پنج ساله، ۱۰ سال و بلند مدت در ایران است که فازهای حمایتی بعدی نیز توسعه می‌یابد.

معاون سرمایه انسانی مرکز تعاملات بین‌الملل معاونت علمی وفناوری ریاست جمهوری تاکید کرد: استقرار در زیست بوم کارآفرینی و نوآوری ایران، امکان استفاده از تسهیلات معاونت علمی(که می‌تواند مشمول مهاجران نخبه بین‌المللی شود)، امکانات آموزشی و رفاهی از دیگر برنامه‌های حمایتی این سامانه برای نخبگان خارجی از سوی مرکز تعاملات بین المللی معاونت علمی به شمار می رود.

کد خبر 5230217 میترا سعیدی کیا

منبع: مهر

کلیدواژه: سیدعلی حسینی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری بین المللی نخبگان حاکمیت سایبری شرکت دانش بنیان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری فناوری فضایی ویروس باج افزار ایالات متحده امریکا نوآوری فیس بوک واکسن کرونا آمازون ویروس کرونا خورشید گرفتگی ایرانیان خارج از کشور آزمایشگاه معاونت علمی و فناوری فناوری ریاست جمهوری بین المللی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۱۹۶۸۱۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مُلک و مِلک مولود مانای معلم است

به گزارش گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا، محمدعلی زلفی‌گل وزیر علوم در مراسم گرامیداشت مقام استاد در دانشگاه قم عنوان کرد: امروز تمام جماعت شرافت دربرابر جماعت شرارت قرارگرفته است و در سراسر جهان دانشجویان به دلیل نفس بیدار و پاک خود در برابر نسل کشی‌ها اعلام موضع می‌کنند.

وی ادامه داد: در دنیای دوگانه کشور‌های غربی که دم از حقوق بشر می‌زنند نمی‌توانند اعتراض دانشگاه‌ها را برتابند درحالی‌که در ایران قانونی وجود دارد که اجازه ورود نظامیان را به داخل دانشگاه ممنوع کرده‌است، بنابراین در جمهوری اسلامی ایران جامعه دانشگاهی همواره از حرمت ویژه‌ای برخوردار است.

مسئولیت یک نعمت است

زلفی‌گل افزود: اگر به مسئولیت با نگاه آبادانی بنگرید مسئولیت یک نعمت است و فرد می‌تواند با استفاده از پول یک مرکز خیر شود

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: شاد کردن انسان‌ها نیز می‌تواند کار خیر باشد به‌گونه‌ای که وقتی مسئولیتی دست شخصی باشد و بتواند توسط آن دانشکده، خوابگاه، ورزشگاه و سایر موارد را تأسیس نماید باعث خرسندی تعدادی از افراد می‌شود.

وی اضافه کرد: اساتید و معلمان نیز با سخاوت در علم و دانش خود از بزرگ‌ترین خیر‌ها محسوب شوند، چرا که صادقانه علم و دانایی خود را به فرزندان این کشور انتقال می‌دهند.

علم و دانش می‌تواند مزیت‌های جدید ایجاد کند

زلفی‌گل ادامه داد: بین مُلک و مِلک ازنظر نوشتار تفاوت وجود دارد اگر مُلک را قدرت و مسئولیت بدانیم و مِلک را دارایی و امکانات، مُلک و مِلک مولود مانای معلم است، یعنی این معلمان و استادان هستند که به یک انسان قدرت رسیدن به مُلک و مِلک را می‌دهند هرچه دانشجو مستعدتر، کوشاتر و فعال‌تر باشد، می‌تواند میزان مُلک و مِلک خود را افزایش دهد و از دانایی خود استفاده کند هرچقدر میزان دانایی بیشتر باشد مُلک و مِلک مانایی بیشتری دارد بنابراین جوامعی که استادان را قدر می‌دانند مسیر پیشرفت را سریع‌تر طی می‌کنند.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری بیان کرد: حاکمیتی که عاقل باشد قدر متفکران را می‌داند و این‌گونه است که اجازه ورود نظامیان را در دانشگاه‌ها نمی‌دهد یعنی عالمان و اساتید قدرت نقد و آزاداندیشی را دارند و نباید به حریم آنها بی‌احترامی کرد این در حالی است که ما در دنیا خلاف این ادعا را از سوی کشور‌های مدعی حقوق بشر شاهد هستیم.

وی افزود: شخصیت علمی هر دانشگاه در کشور باید متوازن باشد یعنی در پازل علمی هر دانشگاه باید بحث‌های فرهنگی، سیاسی، پژوهشی، فناوری، هنری و ورزشی همگی به‌طور یکسان دیده شود و نباید شخصیت علمی یک شخصیت کاریکاتوری باشد، این امر تنها از طریق وضع قوانین و مقررات انجام می‌شود.

زلفی‌گل گفت: در دانشگاه برون‌داد‌های علمی مختلف و متنوعی است که همگی ارزشمند هستند برخی از این برون‌داد شامل تولید محصول، اختراع، طراحی یک معماری خاص، تألیف کتب، نگارش مقاله و مواردی از این دست است که همگی در یک سطح ارزشمند می‌باشد.

وزیر علوم تحقیقات و فناوری اضافه کرد: باید در دانشگاه‌ها درس‌نامه‌های مرجع جمعی تألیف شود که در آیین‌نامه ارتقا نیز برای این امر جایگاه ویژه‌ای دیده شده‌است پس باید بحث برون داد‌ها جامع‌تر دیده شود.

وی در پایان تصریح کرد: هفتاد و پنج اقدام در وزارت علوم تحقیقات و فناوری در این دوره انجام‌شده که اکثر اقدامات برای اولین‌بار رخ داده است از جمله این اقدامات می‌توان به تأسیس صندوق علوم تحقیقات و فناوری، تأسیس سامانه نان (نظام ایده‌ها و نیازها) و تأسیس سامانه جان (جریان اقتصادی نوین) اشاره کرد.

گفتنی است؛ در این مراسم با حضور وزیر علوم از ۵۷ استاد دانشگاه قم که ۱۰ نفر از آنان، جزو اساتید سرآمد علمی و آموزشی دانشگاه بودند تجلیل شد.




انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • مُلک و مِلک مولود مانای معلم است
  • مرکز ملی نوآوری مغز راه اندازی می‌شود
  • مرکز ملی نوآوری مغز در بیمارستان فیروزگر تهران راه‌اندازی می‌شود
  • نخبگان و کارآفرینان خارجی جذب مرکز رشد و سرای نوآوری می‌شوند
  • مرکز ملی مغز با هدف گسترش خدمات در زمینه علوم شناختی راه‌اندازی می‌شود
  • امکان صرف هزینه‌های مالیاتی اپراتورها به شرکت‌های دانش بنیان
  • رئیس سازمان توسعه همکاری‌های علمی و فناورانه بین‌المللی معرفی شد
  • رییس سازمان توسعه همکاری‌های علمی و فناورانه بین‌المللی منصوب شد
  • کسب رتبه ۱۴ دانشگاه مازندران در بخش آموزش در میان دانشگاه‌های کشور
  • باید ضمانت نامه‌های بانکی شرکت‌های دانش بنیان تسهیل شود/بودجه اندک در مقایسه با دانشگاه‌ها