Web Analytics Made Easy - Statcounter

حجت الاسلام مروی با بیان اینکه عدم حضور و کمرنگ شدن حضور مردم در عرصه انتخابات موجب طمع ورزی دشمنان می شود و دشمن جز ذلت و خواری ما را نمی خواهد گفت:مردم باید از عزت، شخصیت و کرامت انسانی خود در برابر دشمن دفاع کنند.

به گزارش خبرنگار قرآن و معارف خبرگزاری شبستان، «حجت الاسلام احمد مروی» صبح امروز شنبه 22 خرداد در آیین خطبه خوانی خادمان حضرت معصومه (س) ضمن تبریک دهه کرامت گفت: دهه کرامت دهه ای است که آغاز آن با میلاد مبارک حضرت فاطمه معصومه (س) شروع و پایان آن میلاد مسعود ولی خدا امام رضا (ع) مقارن است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

قرآن کریم می فرماید: «وَ لَقَدْ كَرَّمْنا بَنِي آدَمَ وَ حَمَلْناهُمْ فِي الْبَرِّ وَ الْبَحْرِ وَ رَزَقْناهُمْ مِنَ الطَّيِّباتِ وَ فَضَّلْناهُمْ عَلى‌ كَثِيرٍ مِمَّنْ خَلَقْنا تَفْضِيل» (وهمانا فرزندان آدم را گرامى داشتيم و آنان را در خشكى و دريا (بر مركب‌ها) حمل كرديم و از چيزهاى پاكيزه روزى‌شان داديم و آنان را بر بسيارى از آفريده‌هاى خود برترى كامل داديم. )این دهه باشکوه را از صحن و سرای حضرت معصومه (س) آغاز می کنیم. معنای کرامت و کریم بودن چیست؟ معنای کرامت یعنی بزرگی ورزیدن، ارجمندی، بخشندگی و بزرگ منشی است. اسم مبارک برای چیزی یا کسی است که دارای همه اوصاف و فضیلت های ستودنی باشد. «کریم» که هم واژه و هم ریشه واژه کرامت است، هم اسم خداوند می باشد،« اقْرَأْ وَ رَبُّكَ الْأَكْرَمُ»بر این نامیده شدند؛ «إِنَّهُ لَقُرْآنٌ كَرِيمٌ فِي كِتابٍ مَكْنُونٍ» (همانا آن قرآن كريم است. كه در كتاب محفوظى جاى دارد.) و هم در مورد انسان «وَ لَقَدْ كَرَّمْنا بَنِي آدَمَ »خداوند بر همه انسان ها و بنی آدم منت نهاد و به آنها کرامت بخشید و در همه موجودات زمینی انسان را فضیلت داد و موجودات را مسخر این موجود با کرامت قرار داد.

 

تولیت آستان قدس رضوی با بیان اینکه «کرامت» گوهر ارزشمندی است که خداوند در وجود همه انسان ها به ودیعه گذاشته است، تصریح کرد: این کرامت اختصاص به عده خاصی ندارد، «و لقد کرمنا بنی آدم»؛ اینجا انسان ها هستند که می توانند با کسب فضیلت ها این فضیلت بسیار نیکو و پسندیده را در وجود خودشان به فعلیت رسانده و به مقام خلیفه اللهی نایل شوند.«وَ إِذْ قالَ رَبُّكَ لِلْمَلائِكَةِ إِنِّي جاعِلٌ فِي الْأَرْضِ خَلِيفَةً قالُوا أَ تَجْعَلُ فِيها مَنْ يُفْسِدُ فِيها وَ يَسْفِكُ الدِّماءَ وَ نَحْنُ نُسَبِّحُ بِحَمْدِكَ وَ نُقَدِّسُ لَكَ قالَ إِنِّي أَعْلَمُ ما لا تَعْلَمُونَ‌«( وهنگامى كه پروردگارت به فرشتگان گفت: من بر آنم كه در زمين جانشينى قرار دهم. فرشتگان گفتند: آيا كسى را در زمين قرار مى‌دهى كه در آن فساد كند و خون‌ها بريزد؟ در حالى كه ما با حمد و ستايش تو، ترا تنزيه و تقديس مى‌كنيم.)و یا می توانند این فضیلت را نابود کنند و به حدی نزول و سقوط کنند که حتی از حیوان هم گمشده تر و پست تر شوند. خداوند متعال به وسیله انبیا و اوصیای آنها خواسته است که این کرامت به فعلیت برسد و وظایف انبیا و اولیای الهی این بوده که این فضلیت ارزشمند در انسان به فعلیت برسد.

 

وی در ادامه افزود: تحقق همه ارزش های اخلاقی و فضیلت های اخلاقی و اجتماعی مبتنی بر کرامت انسان ها است.

 

حجت الاسلام مروی افزود: ما اگر دنبال عدالت، آزادی و فضیلت های اخلاقی و حاکم کردن آنها بر جامعه هستیم باید فضیلت کرامت را در جامعه زنده کنیم. اگر جامعه و اشخاصی فاقد این معنا باشند، تحقق ارزش ها و فضیلت های آن جامعه یا برای آن اشخاص عملی نیست.

 

 وی بیان کرد: کسی که کرامت نداشته باشد و عزت خود را از بین برده باشد و اسیر هواهای نفسانی باشد، فضیلت اخلاقی را در او احیا کردن امری محال است؛ بنابراین تن به گناه دادن، کرامت اخلاقی را در انسان از بین می برد. حضرت علی (ع) می فرماید: کسی که دارای نفس شرافتمند و با عزت باشد، این نفس او را به معصیت و گناه خوار و ذلیل نمی کند.

 

تولیت معظم آستان قدس رضوی در ادامه اظهار کرد: در فضای اجتماعی جامعه ای که در رأس آن کرامت است، تن به اسارت نمی دهند. مستکبرین بر جامعه دارای با فضیلت نمی توانند مسلط شوند لذا مستکبرین هم برای اینکه بتوانند بر جامعه حاکم شوند ابتدا آنها را تحقیر و ذلیل می کنند، اعتماد به نفس آنها را می کشند و عزت نفس آنها را لگدمال می کنند. آن جامعه ای که عزت نفس ندارد، فاقد کرامت است و به راحتی سلطه مستکبران و ستمگران را می پذیرد؛ بر همین اساس قرآن کریم یکی از راه های فرعون برای تسلط بر مردم را خفیف مردم می داند، چون فرعون مردم را تحقیر و ذلیل می کند، عزت انسانی را از آنها می گیرد، یعنی فرعون ابتدا مردم را خفیف می کند و سپس عزت، کرامت و شخصیت آنها را لگدکوب و بعد مردم را مطیع فرمان خود می کند.

 

حجت الاسلام مروی با بیان اینکه اهل بیت عصمت و طهارت (ع) اصول و ریشه های کرامت هستند، خاطرنشان کرد: در ابتدای زیارت جامعه کبیر می خوانیم:: «السَّلامُ عَلَیکمْ یا أَهْلَ بَیتِ النُّبُوَّةِ، وَمَوْضِعَ الرِّسالَةِ، وَمُخْتَلَفَ الْمَلائِکةِ، وَمَهْبِطَ الْوَحْی، وَمَعْدِنَ الرَّحْمَةِ، وَخُزَّانَ الْعِلْمِ، وَمُنْتَهَی الْحِلْمِ، وَأُصُولَ الْکرَمِ، وَقادَةَ الْأُمَمِ، وَأَوْلِیاءَ النِّعَمِ، وَعَناصِرَ الْأَبْرارِ، وَدَعائِمَ الْأَخْیارِ، وَساسَةَ الْعِبادِ، وَأَرْکانَ الْبِلادِ، وَأَبْوابَ الْإِیمانِ، وَأُمَناءَ الرَّحْمنِ، وَسُلالَةَ النَّبِیینَ، وَصَفْوَةَ الْمُرْسَلِینَ، وَعِتْرَةَ خِیرَةِ رَبِّ الْعالَمِینَ، وَرَحْمَةُ اللّهِ وَبَرَکاتُه» یعنی اهل بیت (ع) اصل و ریشه کرم و کرامت هستند و خود این عظمت را به تمام و کمال واجب هستند و همه تلاش شان این است که این کرامت اخلاقی و ودیعه الهی را در میان مردم جامعه به فعلیت برسانند. امامان ما همواره بر کرامت و عزت انسان ها با لسان مبارک و عمل شان تاکید داشتند.

 

وی با اشاره به روایت یکی از راویان دوره امام رضا (ع) تصریح کرد: راوی می گوید در محضر امام هشتم بودیم که موقع صرف غذا شد، سفره را پهن کردند و امام رضا (ع) غلامان و نوکران خود را بر سر سفره دعوت کردند. راوی می گوید: گفتیم چه ضرورتی دارد که شما آنها را بر سر سفره دعوت می کنید؟ امام (ع) پاسخ دادند چرا خدای ما یکی، پدران و مادران ما یکی است و پاداش و قرب ما در نزد خداوند متعال بستگی به میزان عمل ما دارد. امام هشتم (ع) همیشه تلاش می کردند که این کرامت خداوند در انسان ها را زنده کرده و آنها را متوجه این ودیعه الهی کنند که اگر انسان ها متوجه این ودیعه الهی بودند، زیر بار فرعون و مامون نمی رفتند. اگر مردم به این ودیعه الهی توجه می داشتند، این ودیعه بسیار با فضیلت را خود زنده کرده بودند و معاویه را جانشین علی نمی کردند.

 

حجت الاسلام مروی با اشاره به کرامت به عنوان یکی از ویژگی های مهم امام رضا (ع) اظهار کرد: روزی امام رضا (ع) وارد حمام عمومی شد. فردی حضرت را نشناخت و از او درخواست کرد که او را کیسه بکشد. حضرت با تمام احترام، خضوع و ادب این کار را برای وی انجام دادند. در حین کیسه کشیدن فرد امام را شناخت و از وی عذرخواهی کرد ولی امام با تمام خضوع و فروتنی به کار خود ادامه داد، چرا چون می خواستند عزت انسانی و خدمت به مردم شکوفا و احیا شود.

 

حجت الاسلام مروی در ادامه با اشاره به ویژگی های انسان با کرامت بیان کرد: انسان کریم هیچ گاه کسی را دست خالی رد نمی کند، به نیازها و درخواست های مردم توجه می کند. این کرامت نه تنها در مورد نیازهای مادی بلکه در مورد نیازهای علمی و معنوی نیز صدق می کند. چه بسیار علما، فقها و بزرگان ما که در این حوزه علمیه قم از کرامت این بانوی بزرگوار بهره مند شدند، مسایل پیچیده علمی و فقهی را با توسل به دامن دختر حضرت موسی بن جعفر (ع) حل کردند.

 

این تولیت آستان قدس رضوی اظهار کرد: ملاصدرا شیرازی یکی از فیلسوفان بزرگ می گوید وقتی برای من در مسایل پیچیده فلسفی مشکلی پیش می آمد و نمی توانستم پاسخ آن را بیابم به دامن پر برکت این بانوی بزرگوار متوسل می شدم و مشکل علمی برایم حل می شد.

 

وی در ادامه افزود: حکومت اسلامی که به برکت مجاهدت ها و تلاش های یکی از پرورش یافتگان این حوزه علمیه با برکت توانسته است ،پیام اهل بیت (ع) را به اقصی نقاط جهان برساند و به برکت این مرقد شریف و نورانی است که انقلاب اسلامی ایران به دنیا صادر کند و بساط برچیدن رژیم ستمشاهی را برپا کند، یکی از نتایج توسلات به دامن حضرت معصومه (ع) بوده است.

 

حجت الاسلام مروی اظهار کرد: همه ما مدیون این هستیم که یک حکومت با کرامت و حکومتی که باید کرامت مردم را حفظ کند داریم، یکی از وظایف اش حفظ کرامت مردم و دخیل بودن آنها در تعیین سرنوشت شان است. حکومت با کرامت باید بتواند فرصت های اجتماعی، اقتصادی و سیاسی برای حضور تاثیرگذار مردم در عرصه انتخابات را فراهم کند. امام راحل برای مردم کرامت قایل بودند و همچنین نتیجه اش تاسیس جمهوری اسلامی ایران شد و رهبر معظم انقلاب در 14 خرداد چه زیبا، محکم و منطقی جمهوریت را که نماد کرامت مردم و کرامت بخشیدن و عزت بخشیدن به مردم را تبیین کردند. مردم ما حقا و انصافا در این سال ها کرامت خود در حوزه ها و عرصه های مختلف به بروز و ظهور رساندند و نشان دادند که با کرامت و بزرگواری بسیاری از مشکلات را تحمل کردند و ما باید آن را قدر بدانیم. ما و نظام

 

وی اظهار کرد: امام راحل می فرماید حضور در انتخابات هم حق است و هم تکلیف. حق به این معنا که باید دست اندرکاران و متصدیان مربوطه بستر حضور مردم را در انتخابات فراهم کنند و این حق را از مردم نگیرند و تکلیف این است که مردم باید عزت و کرامت خود را در این عرصه نشان دهند.

 

حجت الاسلام مروی خاطرنشان کرد: عدم حضور و کمرنگ شدن حضور مردم در عرصه انتخابات موجب طمع ورزی دشمنان می شود و دشمن جز ذلت و خواری ما را نمی خواهد؛ بنابراین مردم باید از عزت، شخصیت و کرامت انسانی خود در برابر دشمن دفاع کنند. اگر کرامت را حفظ کنیم، اگر مشارکت را کمرنگ نکنیم، اگر بعضی گلایه ها مانع حضور ما در عرصه های اجتماعی بشود هویت کشورمان را تضعیف کردیم و به منافع خودمان لطمه زدیم.

 

وی در ادامه با بیان اینکه کشور، کشور امام رضا (ع) است، اظهار کرد: امام (امام رضا(ع))، امام گفت و گوها و مناظره بودند، تجسم فضیلت های معنوی بودند. کشور امام رضا (ع) کشور مسابقه خدمت به همه مردم در عرصه های گوناگون به ویژه نیازمندان و احسان جویان است. کشور امام رضا (ع) کشور مبارزه با فساد و رانت خواری است لذا در انتخاب اصلح به این ویژگی های کشور امام رضا (ع) توجه کنیم. ببینیم چه کسانی و چه کسی دارای این خصوصیت و برجستگی می باشد.

 

 

 

 

پایان پیام/35

منبع: شبستان

کلیدواژه: میلاد حضرت معصومه س تولیت آستان قدس رضوی حجت الاسلام مروی حجت الاسلام مروی کشور امام رضا مردم در عرصه کرامت انسان ودیعه الهی انسان ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۱۹۸۶۱۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توسعه اجتماعی شاخص‌ترین دارایی نظام است

به گزارش خبرنگار مهر، محمد شعاعی ظهر پنج‌شنبه در همایش روز شوراها که در سالن همایش‌های غدیر دانشگاه زنجان برگزار شد، با بیان اینکه شوراهای اسلامی شهر و روستا به عنوان بازوان قدرتمند در پیشبرد امور عمل می‌کنند، افزود: این بدان معنی است که مسؤولان نیز باید برای اینکه شوراها کارآیی خود را داشته باشند، یاری‌گر آن‌ها باشند.

وی با تاکید بر اینکه یکی از اقدامات جدی دولت، تلاش برای توسعه و آبادانی کشور و نیز رفع مشکلات مردم بوده و تا به امروز گام‌های جدی در این خصوص برداشته است، تصریح کرد: دولت سیزدهم تلاش کرده است تا با توجه به اقتضائات هر سال، در امور مختلف فعالیت داشته باشد.

این مسؤول در ادامه با اشاره به نام‌گذاری شعار سال از سوی رهبر فرزانه انقلاب اسلامی، این نام‌گذاری‌ها را بسیار هوشمندانه عنوان کرد و یادآور شد: شعار امسال جهش تولید با مشارکت مردم نام‌گذاری شده است، به همین خاطر با توجه به اهمیت شعار سال باید همه تلاش خود را برای تحقق آن به کار گیریم.

معاون عمرانی استاندار زنجان با تاکید بر اینکه یکی از رویکردهای جدی استان در همان روزهای آغازین سال جدید، اهتمام به تحقق شعار سال بود که در این راستا اقدامات قابل توجه صورت گرفته است، خاطرنشان کرد: نمی‌توان شعار سال را محدود به همان سال دانست، بلکه باید همواره مورد تاکید بوده و برای تحقق آن در سال‌های آتی نیز تلاش کنیم.

شعاعی با بیان اینکه با مشارکت دادن مردم در امور به ویژه بخش تولید، شاهد تحقق عدالت اجتماعی نیز خواهیم بود، اضافه کرد: وقتی صحبت از توسعه به میان می‌آید، ناخودآگاه اذهان به سمت توسعه اقتصادی و اعداد و ارقام می‌شود، این در حالی است که نباید از توسعه اجتماعی که اصلی‌ترین شاخص و دارایی نظام است، فاصله بگیریم.

وی یکی از اقداماتی که دولت به جد به دنبال تحقق آن است، به سرانجام رساندن نهضت ملی مسکن دانست و با یادآوری اینکه اهمیت این موضوع به دلیل در ارتباط بودن آن با تولید و معیشت مردم دو چندان است، تصریح کرد: بی‌تردید این نهضت در دل خود جهش تولید را نیز جای داده است، به همین خاطر باید در راستای تحقق شعار سال بکوشیم.

کد خبر 6088489

دیگر خبرها

  • فضیلت‌گرایی اخلاق توحیدی برترین مرتبه اخلاق است
  • در نشر و انتقال آرمان‌های انقلاب دچار ضعف هستیم
  • تحقق شعار سال جزو وظایف ارکان نظام اسلامی است
  • توسعه اجتماعی شاخص‌ترین دارایی نظام است
  • در معرفی انقلاب به جهانیان ضعیف عمل کردیم
  • برخی به دنبال فراموش شدن امام خمینی(ره) هستند
  • چرایی برابری فضیلت زیارت عبدالعظیم(ع) و امام حسین(ع)
  • مردم و تشکل‌های اجتماعی از «طرح نور» حمایت و پشتیبانی کرده‌اند
  • اهمیت اجرای برنامه‌های دهه کرامت با محوریت جوانان
  • شعار سال یک دستور عملیاتی است