Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان، علی زمانی روز شنبه در یک گفت و گوی خبری با بیان اینکه باید از بلند مرتبه سازی به طور جدی در تبریز جلوگیری شود، افزود: گسل تبریز حداقل ۱۲ زلزله بزرگ تاریخی ثبت شده در اسناد تاریخی دارد که نصف تا کل شهر تبریز در پی آن‌ها ویران شده و البته برخی اسناد با برخی شبهات نیز همراه است؛ از این رو باید ساخت و ساز‌ها با نظارت و کنترل کامل انجام گیرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: زلزله‌های بزرگ گسل تبریز با دوره بازگشت دوگانه حدود ۲۷۰ سال و حدود ۸۰ سال است. زلزله‌های کوچک اگر پیش لرز نباشند، تخلیه کننده انرژی نیز هستند و آخرین زلزله گسل تبریز، مربوط به زلزله ۱۳۳۷ سلماس است. با این فرض فعلا در دوره آماری مناسبی هستیم که زلزله بزرگی روی ندهد.

زمانی افزود: با این حال، احتمال رویداد زلزله در کل دوره آماری وجود دارد؛ بنابراین بهترین راه حل، داشتن سیستم‌های پیش نشانگر زلزله است تا پیش از وقوع آن باخبر شویم.

عضو هیئت علمی دانشگاه تبریز با بیان این‌که خطر امواج لرزه‌ای به دلیل فاصله صفر از گسل در کل شهر چیزی کمتر از روی گسل نیست خاطرنشان کرد: زلزله ۴٫۲ ریشتری اخیر در تبریز نیز با توجه به رویداد‌های ثبت شده و با لحاظ خطای تعیین مکان، اگر فرض شود مکانش به طور صحیح مکان یابی شده در محل تقاطع گسل تبریز و گسل مورب آن در غرب تبریز یعنی گسل کمورچای به وقوع پیوسته است.

وی افزود: این گسل یکی از گسل‌های عمده متقاطع با گسل تبریز است و بررسی مهاجرت ریز لرزه‌های گسل تبریز در پنج سال گذشته نشان می‌دهد که زلزله‌ها از شرق به غرب و با عمق کم و بزرگی در حد ۵ ریشتر در حال مهاجرت هستند

مسئول مرکز پایش پیش نشانگر‌های زلزله دانشگاه تبریز گفت: در حدود دو سال آینده احتمال دارد در محدوده صوفیان و بعد از آن مرند و سپس سلماس زلزله‌هایی با این ریشتر‌ها رخ دهد.

کلان شهر تبریز بامداد سه شنبه هفته قبل شاهد وقوع زمین لرزه‌ای به شدت ۴.۲ ریشتر بود که خوشبختانه تلفات جانی و مالی نداشت، اما با ۹ پس لرزه همراه بود.

انتهای پیام/پ

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: حوادث طبیعی زمین لرزه گسل تبریز زلزله ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۱۹۹۷۷۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مسی توقف ناپذیر؛ تاریخ سازی لئو در آمریکا و جهان

قهرمان جام جهانی 2022 قطر در لیگ آمریکا با یک تیر دو نشان زد.

به گزارش فارس، لیونل مسی در 7 بازی لیگ آمریکا 9 گل به ثمر رساند و خودش را «آقای گل و تیمش را صدرنشین لیگ کرد».

دارنده 8 توپ طلای بهترین بازیکن دنیا با دستمزد سالیانه 50 میلیون یورو برای اینتر میامی توپ می زند.

اینتر میامی بامداد امروز(یکشنبه) به مصاف نیوانگلند رفت و با نتیجه 4 بر یک به پیروزی رسید.

مسی در این بازی موفق شد 2 گل برای تیمش به ثمر برساند و 2 پاس گل داد تا با کسب امتیاز 8.8 بهترین بازیکن زمین شود.

شبکه ESPN  می نویسد که لیونل مسی در این بازی یک «رکورد بزرگ لیگ آمریکا» را به نامش ثبت کرد و به «اولین بازیکن تاریخ تبدیل شد که در 7 بازی موفق شده با به ثمر رساندن 9 گل و 7 پاس گل 16 امتیاز را برای تیمش کسب کند».

نشریه اسپورت گزارش می دهد که «لیونل مسی به اولین بازیکن تاریخ فوتبال تبدیل شد که در به ثمر رسیدن 1200 گل در دوران فوتبالی اش مشارکت کرده است».

کانال عصر ایران در تلگرام بیشتر بخوانید: مسی این روزها غمگین است (عکس) کفش های لیونل مسی (عکس)

دیگر خبرها

  • مسی توقف ناپذیر؛ تاریخ سازی لئو در آمریکا و جهان
  • (ویدئو) وضعیت عجیب این خودرو در لحظه وقوع زلزله
  • وضعیت عجیب این خودرو در لحظه وقوع زلزله ۶.۹ ریشتری ژاپن | ویدئو
  • زلزله ۶.۹ ریشتری ژاپن را لرزاند
  • زلزله شدید ۶.۹ ریشتری این کشور را لرزاند
  • وقوع زلزله ۶.۹ ریشتری در ژاپن
  • چالوس دوبار لرزید
  • ثبت ۵ زمین‌لرزه در خوی طی هفته گذشته
  • ثبت ۵ زمینلرزه در خوی طی هفته گذشته
  • زلزله ۳.۱ ریشتری حوالی ازگله در استان کرمانشاه را لرزاند