Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، شراره رامبرزینی، با اشاره به اثرات مخرب کرونا بر روح و روان کودکان و نوجوانان، گفت: برخلاف ظاهر این بیماری که عمدتا برای بزرگسالان خطرناک است، کرونا خطر پنهانی برای کودکان و نوجوانان داشته و موجب آسیب های بسیار روحی و روانی این قشر شده است.

وی افزود: کرونا باعث شده عمده کودکان و نوجوانان سمت افسردگی و اضطراب های ناشی از بیماری رفته و علت آن هم ناشی از عدم تحرک، عدم ارتباط موثر با دیگران و عدم حضور در فعالیت های جمعی مانند کلاس های درس و بازی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رامبرزینی تصریح کرد: در این شرایط ضروری است والدین توجه بیشتری به فرزندان خود داشته باشند و باید محیط خانه و زندگی را به نحوی مدیریت کنند که موجب ایجاد روحیه شادی و نشاط در فرزندان آنها شود.

رامبرزینی با اشاره به پایان گرفتن مدارس آنلاین و شروع اوقات فراغت کودکان و نوجوانان، گفت: بسیاری والدین چنین تصوری دارند که چون فرزندان آنها حضور فیزیکی در مدرسه نداشته تمام اوقات آنها به نحوی اوقات فراغت بوده که این تصور کاملا اشتباه است و باید بدانند که فرزندان آنها بی صبرانه منتظر شروع تعطیلات تابستانی بوده و انتظار دارند برنامه های ویژه و سرگرمی هایی که دوست دارند، در این تعطیلات برای آنها فراهم شود، بنابراین بسیار با اهمیت است که والدین برای اوقات فراغت و تابستان فرزندان خود برنامه ریزی داشته باشند.

رامبرزینی گفت: مهمترین اصل در خصوص اوقات فراغت کودکان و نوجوانان این است که نباید ساعت خواب و نوع خورد و خوراک آنها در این ایام تغییر کند. والدین باید نظم خواب را در ایام اوقات فراغت اعمال کنند، یعنی فرزند آنها باید راس ساعت مشخص به خواب رفته و راس ساعت مشخص بیدار شود و اینطور نباشد که چون مدارس تمام شده اجازه دهند فرزند آنها تا ظهر بخوابد.

رامبرزینی گفت: نکته مهم بعدی این است که والدین نباید اجازه پرخوری در ایام اوقات فراغت را بدهند و باید برنامه غذایی ساعت مشخص و نظم مشخصی داشته باشد تا از آسیب های جسمی بعدی به دنبال پرخوری پیشگیری شود.

این روانشناس تاکید کرد: والدین باید کودکان و فرزندان را در ایام اوقات فراغت در کارهای خانه شریک کنند و به آنها مسئولیت بدهند و این مسئولیت ها باید متناسب با سن و سال فرزند و میزان توانایی آنها تعیین شود، بطور مثال خرید تنقلات و اقلام خوراکی ساده را به فرزند خود بدهند یا برحسب سن و سال در انجام کارهای خانه مثل دستمال کشیدن، جارو کشیدن و... فرزندان خود را سهیم کنند تا برای کودکان و نوجوانان این تصور ایجاد نشود که اوقات فراغت یعنی آزادی کامل و تنبلی.

وی در خصوص برنامه های سرگرمی در روزهای اوقات فراغت و در شرایطی که هنوز خطر بیماری کرونا وجود دارد نیز گفت: با شیوع کرونا متاسفانه بسیاری والدین برای سرگرم کردن فرزندان خود رایانه و تبلت را تمام وقت در اختیار آنها قرار داده تا با بازی رایانه ای و انیمیشن و ... سرگرم شوند که این شیوه بسیار خطرناک و آسیب رسان است.

رامبرزینی گفت: اولین آسیب، آسیب جسمی به چشم و ستون فقرات کودکان و نوجوانان است و در ادامه با استفاده بسیار از وسایل الکترونیکی و یکجا نشینی، آسیب های روحی مانند استرس و اضطراب، پرخاشگری، کاهش تمرکز و... سراغ آنها می آید، بنابراین استفاده از این وسایل بجز مدت زمان محدود در طول روز توصیه نمی شود.

این روانشناس خاطرنشان کرد: والدین می توانند دراین ایام فرزندان خود را به دشت و کوه و محیط باز برده و لزومی ندارد حتما به پارک یا اماکن شلوغ بروند که خطر کرونا وجود داشته باشد.

وی افزود: در صورتی که امکان رفتن به کوه و دشت برای افراد مهیا نیست، والدین باید سرگرمی و بازی های جایگزین متناسب سن فرزندان خود در محیط خانه همچون نمایش خانگی، ادابازی، بازی اسم فامیل، بازی 20 سوالی و مشاعره انجام دهند.

رامبرزینی گفت: والدین می توانند در ایام اوقات فراغت، با فرزندان خود کاردستی درست کرده و یا مسابقات ورزشی که امکان انجام آن در محیط خانه فراهم است مثل گُل کوچیک در حیاط خانه یا شطرنج و فوتبال دستی و ... را انجام دهند.

این روانشناس افزود: برای انگیزه بیشتر حتی می توان با هماهنگی چند خانواده فامیل مسابقات ورزشی را برگزار کرده و فیلم آن را برای یکدیگر ارسال کنند و برنده مسابقه را در میان فامیل انتخاب کنند.

رامبرزینی گفت: همچنین والدین می توانند در این ایام در کنار فرزندان خود در صورت علاقه آنها باغبانی کرده و گل و گیاه بکارند و اگر مقداری خاک و شن و ماسه برای فرزندان خود و بویژه کودکان تهیه کنند، برای آنها سرگرمی خوبی خواهد بود.

این روانشناس خاطرنشان کرد: کودکان زیر 10 سال حافظه انتزاعی ندارند و تمام آموزش ها را بصورت تصویری و عملی یاد می گیرند و این ایام بهترین فرصت آموزش به کودکان در قالب نمایش و بازی با آنهاست و والدین می توانند با کودکان خود نمایش خانگی بازی کرده و یا قصه های تصویری برای آنها بازگو کنند یا با ساخت عروسک های ساده پارچه ای و اجرای نمایش با آنها هم به کودکان خود آموزش های لازم را بدهند و هم آنها را سرگرم کنند.

پربیننده ترین آخرین آمار کرونا در ایران (۱۴۰۰/۳/۲۱) خطرناک‌ ترین آجیل ‎‌ها برای سلامتی را بشناسید ترکیباتی که محافظ ریه و دشمن کروناویروس هستند! بی خطر بودن واکسن رازی کوو پارس تایید شد آخرین آمار کرونا در ایران (۱۴۰۰/۳/۲۲)

منبع: اقتصاد آنلاین

کلیدواژه: افسردگی انتخابات ۱۴۰۰ ایام اوقات فراغت کودکان و نوجوانان والدین می توانند فرزندان خود

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۲۰۸۷۲۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برگزاری جام باشگاه‌های کتابخوانی کودک و نوجوان در کرمانشاه

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمانشاه از برگزاری جام باشگاه‌های کتابخوانی کودک و نوجوان در کرمانشاه خبر داد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از کرمانشاه، پوریا جلالی امروز _چهارشنبه دوازدهم اردیبهشت_ در جمع خبرنگاران با بیان اینکه جام باشگاه‌های کتابخوانی باهدف توسعه و ترویج کتابخوانی برای کودکان و نوجوانان شهری و روستایی برگزار می‌شود، اظهار کرد: جام باشگاه‌های کتابخوانی کودک و نوجوان از جمله اقدامات و برنامه‌هایی است که از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در راستای گسترش و ترویج کتابخوانی برای کودکان و نوجوانان شهری و روستایی سراسر ایران طراحی و برنامه‌ریزی شده است.

وی افزود: برقراری ارتباط میان نویسندگان و کودکان و نوجوانان علاقه مند به کتابخوانی، کمک به ترویج، تبلیغ و معرفی کتاب‌های خوب و مفید، توانمندسازی مربیان باشگاه‌های کتابخوانی با ارائه آموزش‌های استاندارد و مهارتی و به وجود آوردن فضای رقابتی سازنده و مؤثر و تشویق کتاب‌خوانان و باشگاه‌های برتر از مهم‌ترین اهداف تشکیل باشگاه‌های کتابخوانی است

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمانشاه تصریح کرد: در این طرح مربیان باشگاه‌های کتابخوانی با شرکت در کارگاه‌های آموزشی مجازی علاوه بر آشنایی با روش‌های استاندارد و نوین ترویج کتابخوانی با معیارهای انتخاب کتاب مناسب برای کودکان و نوجوانان، شیوه‌های مختلف خواندن جمعی و گفت‌وگو درباره کتاب و استفاده از شیوه کارگاهی، بر چگونگی راه‌اندازی و اداره باشگاه‌های کتابخوانی کودک و نوجوان نیز مسلط می‌شوند.

جلالی اضافه کرد: آخرین مهلت ثبت‌نام مربیان متقاضی شرکت در جام باشگاه‌های کتابخوانی کودک و نوجوان در سامانه مذکور تا ۲۰ اردیبهشت تمدید شده است.

این دوره‌ها مطابق شیوه‌نامه شبکه‌های اجتماعی و به صورت مجازی برگزار خواهد شد و شرکت در ششمین دوره جام باشگاه‌های کتابخوانی کودک و نوجوان طی چند مرحله و به صورت مجازی امکان‌پذیر است و در مرحله نخست مربیان متقاضی ثبت و راه‌اندازی باشگاه کتابخوانی باید با مراجعه به سامانه جشنواره به نشانی http://www.tarvijeketab.ir ثبت‌نام اولیه خود را انجام دهند.

کد خبر 749759

دیگر خبرها

  • سازمان جهانی بهداشت: همه‌گیری کرونا باعث افزایش چاقی در کودکان شده است
  • امام جمعه اهواز: والدین باید تمرین حجاب را در کودکی به فرزندان خود بیاموزند
  • آمادگی لازم برای مقابله با اثرات مخرب بارندگی را داریم
  • کودکان گمشده غزه؛ در حسرت دیدار پدر و مادر
  • جشنواره‌ هنر‌های نمایشی کودکان و نوجوانان در همدان
  • اعضای شورای سیاستگذاری جشنواره فیلم کودک معرفی شدند
  • معرفی اعضای شورای سیاستگذاری جشنواره فیلم کودک
  • اعضای شورای سیاستگذاری سی و ششمین جشنواره فیلم کودک معرفی شدند
  • برگزاری جام باشگاه‌های کتابخوانی کودک و نوجوان در کرمانشاه
  • کانون ایلام جزء کانون‌های پیشرو کشور است