Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-04-26@23:12:06 GMT

وزیر خارجه مصر روز سه شنبه به قطر می‌رود

تاریخ انتشار: ۲۳ خرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۲۱۱۰۵۲

وزیر خارجه مصر روز سه شنبه به قطر می‌رود

منابع دیپلماتیک مصر از سفر وزیر خارجه این کشور به دوحه در روز سه شنبه برای نخستین بار در دوره ریاست جمهوری السیسی خبر دادند.

 وبگاه العربی الجدید به نقل از منابع دیپلماتیک نوشت: سفر "سامح شکری" وزیر خارجه مصر به دوحه در روز سه شنبه هفته جاری، بُعد جدیدی در روابط مصر و قطر خواهد بود.

العربی الجدید افزود: سفر شکری به قطر که به منظور شرکت در نشست وزرای خارجه کشورهای عربی در دوحه صورت می‌گیرد، حکایت از بازگشت روابط عادی بین دو کشور دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وزیر خارجه مصر قرار است در جریان سفرش به دوحه نامه‌ای از طرف عبدالفتاح السیسی رئیس جمهوری مصر تقدیم امیر قطر کند.

از سوی دیگر، منابع دیپلماتیک اعلام کردند که بازگشت کامل روابط بین قاهره و دوحه "با توجه به فضای مثبت حاکم بر دو طرف، به خوبی پیش می‌رود و جلسات کمیته مشترک برای اجرای بیانیه اجلاس العلا که در ژانویه سال جاری میلادی به امضا رسیده است، فضای مثبتی دارد".

سامح شکری وزیر خارجه مصر در گفت‌وگو با شبکه «صدی البلد» از دعوت قطر از "عبدالفتاح السیسی" رئیس جمهور مصر برای سفر به دوحه قدردانی کرد و گفت که زمان بندی مناسبی در یک چارچوب دیپلماتیک برای این سفر و یا هر سفر دیگری وجود دارد.

وی عنوان کرد که کشورش به شکلی مثبت برای از بین بردن موانع موجود بر سر راه روابط دو جانبه دوحه و قاهره گام بر می‌دارد.

وزیر خارجه مصر افزود: شرایط آینده مصر با قطر بر اساس تقویت روابط دو طرف ضمن در نظر گرفتن منافع امنیت ملی مصر رقم می‌خورد.

وی اظهار داشت: پرونده‌هایی که به امنیت و ثبات مصر از جمله پرونده اخوان المسلمین مربوط می‌شود، مورد بررسی قرار می‌گیرند و ارزیابی می‌شوند که قطر تا چه اندازه به خواسته‌های مصر در مورد این پرونده‌ها پاسخ می‌دهد.

هفته گذشته سخنگوی وزارت خارجه قطر در یک نشست خبری درباره روابط بین قاهره و قطر گفت که اراده سیاسی بین دو کشور برای تقویت روابط وجود دارد و سفر اخیر "محمد بن عبدالرحمن" وزیر خارجه قطر به مصر و دیدارش با عبدالفتاح السیسی و تعدادی دیگر از مسئولان مصری هم بر این موضوع تأکید دارد.

سران شورای همکاری خلیج فارس در چهل و یکمین نشست خود که ۱۶ دی ماه ۹۹ در شهر العُلا با هدف آشتی و مصالحه میان اعضا به میزبانی عربستان برگزار شد، با امضای توافقنامه و صدور بیانیه‌ای اعلام کردند که به اختلاف های خود با «دوحه» پایان دادند. بحران روابط میان عربستان، امارات، مصر و بحرین با قطر از ۱۵ خرداد ۹۶ آغاز شده بود.

این چهار کشور از همان زمان با زدن اتهام های گوناگون به دوحه، روابط سیاسی و دیپلماتیک خود را با قطر قطع و این کشور را از زمین، دریا و هوا به محاصره درآوردند.

در آن زمان دوحه با رد اتهام های مطرح شده از سوی همسایگان عرب خود و مصر، آن‌ها را به کوشش برای دست‌اندازی به حاکمیت قطر و تسلط بر منابع آن متهم کرد./ ایرنا


 

منبع: ایران آنلاین

کلیدواژه: وزیر خارجه مصر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۲۱۱۰۵۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بلینکن: چین می‌تواند نقش میانجی‌گر را در خاورمیانه ایفا کند

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رویترز، وزیر خارجه آمریکا از چین خواست برای کاهش تنش ها در خاورمیانه اقدام کند.

«آنتونی بلینکن» وزیر خارجه آمریکا روز جمعه مدعی شد که چین می تواند برای ایجاد بازدارندگی در برابر ایران و نیروهای نیابتی آن در خاورمیانه نقش ایفا کند تا از دامن زدن به درگیری در این منطقه جلوگیری شود.

وزیر امور خارجه آمریکا، که در پکن به سر می برد، افزود: درباره اقدامات خطرناک پکن در دریای چین جنوبی با مقامات این کشور گفتگو کردیم.

بلینکن در ادامه تاکید کرد که تعهدات دفاعی آمریکا در قبال فیلیپین همچنان جدی است.

وزیر امور خارجه آمریکا، روز چهارشنبه وارد چین شد.

این دومین سفر وزیر خارجه آمریکا به چین در کمتر از یک سال گذشته است. شانگهای اولین مقصد بلینکن در سفر خود به چین است.

بنا به گزارش های رسانه ای، وزیر خارجه آمریکا با هدف افزایش فشار بر پکن در موضوعات مختلف از جمله حمایت این کشور از روسیه راهی چین شده است.

کد خبر 6089080

دیگر خبرها

  • چین: هیچ کشوری حق دخالت در روابط مسکو و پکن را ندارد
  • بلینکن: چین می‌تواند نقش میانجی‌گر را در خاورمیانه ایفا کند
  • وانگ یی: روابط پکن-واشنگتن رو به ثبات است/ بلینکن: آمریکا از استقلال تایوان حمایت نمی‌کند
  • موافقت وزارت خارجه با تعطیلی شنبه به جای پنجشنبه
  • پکن: ایالات متحده مانع توسعه چین می‌شود
  • ریابکوف: هدف بلینکن تضعیف روابط روسیه و چین است
  • آمریکا: عادی‌سازی روابط مشروط به تغییر رفتار طالبان است
  • مدیریت تعارضات پکن- واشنگتن؛ هدف پکن در میزبانی وزیر امور خارجه آمریکا
  • قطر و ترکیه گزارش‌هایی مبنی بر اخراج رهبران حماس از دوحه را رد کردند
  • حماس: قصد خروج از قطر را نداریم