Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-28@06:23:27 GMT

اجرای ۵۰ درصدی نسخه الکترونیک در اصفهان

تاریخ انتشار: ۲۳ خرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۲۱۳۵۵۱

اجرای ۵۰ درصدی نسخه الکترونیک در اصفهان

ایسنا/اصفهان رئیس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با اشاره به اینکه در حال حاضر نسخه الکترونیک به صورت فیزیکی نوشته و ارسال می شود، گفت: اما نوشتن و ارسال نسخه الکترونیک در حدود ۵۰ درصد از بیمارستان ها و مراکز درمانی استان انجام می شود که انتظار داریم خیلی بیشتر از این باشد.

طاهره چنگیز در نشست بررسی مشکلات نسخه نویسی الکترونیکی که امروز (یکشنبه_۲۳ خردادماه) با حضور مجازی روسای بیمارستان‌های استان اصفهان، برگزار شد، اظهار کرد: نسخه نویسی الکترونیکی یکی از تکالیف قانون برنامه ششم است که تاکنون به طور جدی اجرا نشده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

پیش از آن تبادل الکترونیک اسناد به عنوان پایلوت کشور در اصفهان اجرا شد، اما در مورد نسخه الکترونیک تاکنون اقدام اساسی انجام نداده ایم چون معتقد بودیم کار باید اصولی انجام شود.

وی با بیان اینکه نسخه نویسی الکترونیک، وسیله است که برای استفاده از آن باید از مواهبی نیز برخوردار شویم، گفت: باید به نوعی از این وسیله برای نظارت بهتر استفاده کنیم، در عین حال معتقد بودیم استفاده از این مسیر نباید کار حوزه درمان را مضاعف یا سخت‌تر کند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با تاکید بر اینکه ابزارهای الکترونیک معمولا کار را تسهیل می کنند، اما اگر خدمات تحت شعاع قرار گیرد نقض غرض است، تصریح کرد: خدمات الکترونیک باید در خدمت درمان باشد و نه برعکس.

وی ادامه داد: اصرار داشتیم نسخه نویسی الکترونیک در یک بستر واحد باشد و بتوان از داده ها استفاده کرد، امکان نسخه نویسی الکترونیک فقط روی کامپیوتر نباشد و بر روی وسایل الکترونیک دیگر هم قابل اجرا باشد و مواردی از این دست، اما متاسفانه این اتفاق نیفتاد و در عمل با وجود همه گلایه ها و ناخرسندی ها از نحوه انجام کار، باید این کار را انجام دهیم.

چنگیز با اشاره به اینکه نسخه نویسی الکترونیک تکلیف بالادستی برنامه ششم توسعه است و اگر انجام ندهیم محکوم به ترک فعل هستیم، افزود: علاوه بر این اگر این کار را انجام ندهیم مطالبات ما از سازمان های بیمه گر پرداخت نمی شود و مجبوریم اشکالات را برطرف کنیم، هرچند برخی از اینها در اختیار استان نیست و باید از طریق کشور انجام شود.

به گزارش ایسنا، رئیس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان اینکه هنوز اشکالات نرم افزاری وجود دارد، گفت: محدودیت سخت افزاری وجود دارد و اعتباری برای تامین سخت افزارهای مورد نیاز در اختیار دانشگاه قرار نگرفته است، ضمن اینکه مشکلات مدیریتی و نبود پانل مدیریتی هم وجود دارد، اما ناچار به اجرا هستیم.

وی خاطرنشان کرد: امیدواریم تصور نشود شرایط بیمارستان ها را درک نمی کنیم، در شرایطی هستیم که تعلل در انجام نسخه نویسی الکترونیکی آسیب بیشتری به مجموعه می زند، بنابراین چاره ای نداریم جز اینکه شروع کنیم و به مرور مشکلات را برطرف کنیم.

چنگیز، تهیه زیرساخت‌های سخت افزاری و سیستم های کامپیوتری را بخشی از دغدغه های دانشگاه علوم پزشکی برای اجرای نسخه الکترونیک دانست و افزود: باید سیستم‌هایی داشته باشیم که قابلیت های لازم را داشته باشد.

وی در مورد بیمارانی که تحت پوشش هیچ بیمه‌ای نیستند اعم از ایرانی و اتباع خارجی، توضیح داد: تا زمانی که تحویل نسخه در داروخانه ها به صورت فیزیکی امکانپذیر است، باید همان روال سابق طی شود، اما اگر به جایی رسیدیم که داروخانه به هیچ عنوان و بدون نسخه الکترونیک به بیمار دارو تحویل ندهد که فکر نمی کنم کمتر از یکی دو سال آینده انجام شود، باید فکر دیگری کرد، اما تا آن زمان کما فی سابق خدمات رسانی به این بیماران ازطریق نسخ فیزیکی انجام می شود.

رئیس داشنگاه علوم پزشکی اصفهان بزرگترین کمکی که تأمین اجتماعی می تواند به اجرای نسخه الکترونیک بکند را شبیه شدن دو سیستم بیمه دانست و گفت: لزومی ندارد برای هر بیمار بسته به اینکه چه بیمه ای دارد سیستم تغییر کند و امیدواریم خود بیمه ها نیز این مطالبه ما را دنبال کنند.

وی با بیان اینکه نسخه نویسی الکترونیک، به این معنا که نسخه به صورت الکترونیک نوشته شود، نه اینکه نسخه را بنویسیم و از طریق سیستم الکترونیک ارسال کنیم، هنوز درصد بالایی در استان ندارد، گفت: ارسال نسخه به شکل الکترونیک بیش از ۵۰ درصد انجام شده است.

چنگیز نسخه نویسی الکترونیک را مستلزم این دانست که نرم افزارها و سخت افزارهای مورد نیاز به طور کامل در اختیار و به سهولت قابل استفاده برای کاربران باشد و افزود: در این زمینه مشکلاتی وجود دارد؛ ازجمله اینکه مسیر استفاده برای بیمه های مختلف متفاوت است، بنابراین پزشک برای بیمه تامین اجتماعی با یک سیستم و برای بیمه سلامت باید با یک سیستم دیگر کار کند که کار را سخت و استقبال پزشکان را کم کرده است.

وی با تاکید براینکه تهیه سخت افزارهای مورد نیاز برای بخش خصوصی و دولتی هزینه بسیار سنگینی دارد و منبعی برای تامین این هزینه حداقل در بخش دولتی دیده نشده، توضیح داد: درست است بیمه ها بخشی از مطالبات ما را به صورت پیش پرداخت می دهند ولی این پرداختی بابت خدماتی است که از قبل ارائه شده و ما به کسانی که خدمت ارائه کرده یا تجهیزات و دارو از آنها خریداری کرده ایم بدهی داریم و باید این پول را بابت دیون خود هزینه کنیم. همچنین  در مود نرم افزار هم تفرق و چندگانگی بیمه ها در حوزه نرم افزاری به شدت آزار دهنده است و رضایتمندی را کم کرده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان اینکه نسخه نویسی الکترونیک بحث مهم و زیربنایی است، گفت: باید نقش دانشگاه های علوم پزشکی و دسترسی به داده ها دیده شود وگرنه از مزایایی که باید از نظر اعمال نظارت و اطمینان از اجرای دستورالعمل داشته باشد بهره مند نمی شویم. در حال حاضر نسخه به صورت الکترونیک ارسال می شود، یعنی نسخه فیزیکی نوشته و ارسال می شود اما اینکه نسخه الکترونیک نوشته و ارسال شود حدود ۵۰ درصد در بیمارستان ها و مراکز انجام می شود که انتظار داریم خیلی بیشتر از این باشد.

وی خاطرنشان کرد: در نسخه نویسی الکترونیک مزایای زیادی داریم از جمله اینکه اشکال در خواندن نسخه حذف و داروها شخصی می شود، داروهای خارج از دارونامه رسمی کشور تجویز نمی شود و ... بنابراین باید به سمت نسخه نویسی الکترونیک برویم، اما باید از نظر زیرساخت های نرم افزاری و سخت افزاری مساعدت هایی بیشتری شود تا این تغییر به درستی انجام شود، برای این منظور باید برنامه ریزی هوشمندی داشته باشیم و در مقابل مزایای خوبی به دست آید.  

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اجتماعی نسخه الکترونیکی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان بيمارستان بيمار رئیس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان نسخه نویسی الکترونیک نسخه الکترونیک بیمارستان ها انجام شود ۵۰ درصد بیمه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۲۱۳۵۵۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

از فعالان اقتصادی واقعی حمایت می‌شود

ایسنا/هرمزگان استاندار هرمزگان با تاکید بر اینکه تفکیک میان فعالان اقتصادی واقعی و غیر واقعی با حضورشان در سامانه الکترونیک شناسه یکتا امکانپذیر است، گفت: از فعالان اقتصادی واقعی در راستای تحقق شعار سال حمایت می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایسنا در هرمزگان، مهدی دوستی امروز، ۸ اردیبهشت در جلسه وبیناری با فرمانداران با محوریت حذف مجوزهای کاغذی و جایگزینی مجوز الکترونیکی شناسه یکتا اظهار کرد: در نظام بروکراتیک ارتباطات انسانی و کاغذ منشأ فساد هستند که با حذف آن‌ها و توسعه سامانه‌های الکترونیک گلایه مهم مردم از فساد نیز رفع می شود. 

وی با تأکید بر لزوم شفاف سازی در تمام ابعاد تجاری، مالی و تخصیص یارانه‌های دولتی، افزود: تاکید دارم نباید محدودیت‌ها باعث زیان فعالان واقعی حوزه بازار و اقتصادشود و یکی از موارد ساماندهی شناسایی ایشان از طریق درگاه‌های الکترونیک و شناسه یکتاست.

استاندار هرمزگان با اشاره به اینکه هرمزگان اولین استان ایجاد کننده واحد مبارزه با پولشویی در کشور بوده، گفت: سال گذشته با جدیت شفاف‌سازی را آغاز کرده‌ایم در حوزه‌های مختلف، از انتقال پروانه‌های مالیاتی، کارت‌های بازرگانی و حساب‌های بانکی مجهول تا باز پس‌گیری چند صد قطعه زمین واگذار شده برای انجام فعالیت اقتصادی که هیچ اقدامی در این زمینه انجام نداده بودند و این مسیر را ادامه می‌دهیم. 

دوستی ضمن بررسی آخرین آمار ثبت نام صنوف مختلف در درگاه ملی مجوزها در تمام شهرستان‌های استان، اظهار داشت: فرمانداران و مدیران دستگاه‌های اجرایی تکلیف دارند وقت بگذارند تا جایگزینی پروانه کسب الکترونیک بطور کامل انجام و تا فرصت ۲۵ اردیبهشت ماه همه اصناف شناسه یکتا دریافت کنند.

نماینده عالی دولت در استان هرمزگان، افزود: باید میان فعالین اقتصادی واقعی و غیر واقعی تفکیک ایجاد شود و حمایت‌ها به‌ویژه در راستای تحقق شعار سال به فعالان واقعی اختصاص داده شود که این مسئله با ثبت نام صنوف در درگاه ملی مجوزها تسریع خواهد شد. 

 انتهای پیام

دیگر خبرها

  • نصب پابند الکترونیک برپای ۳۰۰ سارق در غرب تهران
  • از فعالان اقتصادی واقعی حمایت می‌شود
  • اتمام عملیات باند شرقی کیلومتر ۷۴ تا ۷۷ رینگ حفاظتی شهر اصفهان
  • افزایش اجرای پروژه‌های عمرانی شهر اصفهان در ۱۴۰۳/ اجرای کمپ جدید گردشگری در شهر زندگی
  • رشد ۷۰ درصدی کشور در تجارت الکترونیک طی سال گذشته
  • اجرای ۳۱ پروژه با مشارکت سرمایه‌گذاران/ پیشرفت ۵۵ درصدی پروژه مشارکتی میخک
  • نسخه کاغذی جایگزین نسخه نویسی الکترونیک در زمان قطعی سامانه بیمه سلامت
  • چگونگی خدمات‌دهی به بیماران در زمان قطع سامانه نسخه‌نویسی الکترونیک بیمه سلامت
  • اصفهان پرچم‌دار شهرسازی الکترونیک است
  • اتصال نسخه الکترونیک به بیمه‌های تکمیلی تا یک ماه دیگر