Web Analytics Made Easy - Statcounter

حسین مرید سادات کارشناس حوزه بورس کالا  در گفت و گو با خبرنگار بورس گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، در رابطه با بازارهای موجود در بورس کالا بیان کرد: بورس کالا، از بازار فرعی، بازار فیزیکی که محل فروش محصولات معدنی، پتروشیمی، کشاورزی و محصولات نفتی است و بازار‌های مالی، که خود شامل، بازار سلف موازی، گواهی سپرده کالا، صندوق‌های کالایی و بازار مشتقه است، تشکیل شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کارشناس بورس کالا در خصوص بازار مشتقه کالا گفت: بازار مشتقه نوع جدیدی از بازار در بورس کالا است که ابزار‌های جدیدی مثل، قرارداد آتی و قرارداد اختیار معامله را دارد و محصولات کشاورزی مثل، زیره، زعفران و همچنین فلزاتی مثل، طلا، نقره و فرآورده‌های نفتی در این بازار معامله می‌شوند.

بیشتر بخوانید

بورس کالا فضای مناسبی برای بازار آتی ارز

او بیان کرد: بازار مشتقه یک بازار تقریبا مبهم برای فعالان بازار‌های مالی است، ولی با توجه به ابزار‌هایی که در این بازار به کار برده می‌شود، به شدت جذاب است.

مرید سادات در رابطه با مزایای بازار مشتقه اظهار کرد: از جمله مزایای بازار مشتقه کالا، پوشش ریسک، امکان خرید و فروش به صورت استقراضی است و تضمین معاملات نیز از طریق اتاق پایاپای بورس است که سازماندهی شده است.

کارشناس بورس کالا در پاسخ به این پرسش که، اوراق مشتقه در بورس کالا به چند دسته تقسیم بندی می‌شوند؟، تشریح کرد: اوراق مشتقه به دو دسته قرارداد آتی و قرارداد اختیار معامله تقسیم می‌شوند؛ که قرارداد‌های آتی، قراردادی است که دو طرف با هم تعهد می‌کنند، محصولی را در یک تاریخ و با قیمت مشخص با هم مبادله کنند و کیفیت هم در این قرارداد مشخص است و هر دو طرف خریدار و فروشنده، ملزم به رعایت تعهدات خود در زمان مشخص هستند.

او بیان کرد: در قرارداد آتی، ودیعه اخذ می‌شود و مبلغی به عنوان حسن انجام کار در نظر گرفته می‌شود و معمولاً فروشنده و خریداران در این معاملات نگرانی و ترس این را دارند که در زمان تحویل و یا اخذ کالا، قیمت افزایش و یا کاهش یابد.

مرید سادات در پاسخ به این پرسش که، افراد چگونه در بازار مشتقه می‌توانند فعالیت کنند؟، اظهار کرد: در بورس کالا افراد به عنوان یک فعال در این بازار موظف هستند، در کارگزاری‌هایی که معاملات آتی دارند، به صورت اختصاصی کد بورسی اخذ کنند و کارگزاری مربوطه، بانکی را برای افتتاح حساب معرفی می‌کند، سپس افراد می‌توانند درخواست خرید و فروش در یکی از قرارداد‌های اختیار معامله و یا آتی بدهند و در نهایت معاملات روزانه صورت گیرد.

او بیان کرد: افراد باید قبل از انجام معامله، مطالعات کافی داشته باشند زیرا، بورس کالا به علت نرخ دلار به عنوان یک متغیر کلان، تحت تاثیر عوامل مختلف قرار می‌گیرد و باید بسیار مراقب این بازار جذاب و پرریسک بود.

کارشناس حوزه بورس کالا در خصوص قرارداد اختیار معامله گفت: یکی دیگر از قرارداد‌های موجود در بازار مشتقه، قرارداد اختیار معامله است. ما دو نوع قرارداد اختیار معامله از جمله، اختیار خرید و اختیار فروش داریم؛ که توسط یک فروشنده به خریدار، در ازای یک مبلغ مشخص، فروخته می‌شود و خریدار در این قرارداد این اختیار را به دست می‌آورد که یک دارایی را در یک زمان و با مبلغ مشخص بخرد یا بفروشد.

او بیان کرد: اختیار خرید یکی از جنبه‌های بازار مشتقه در قرارداد اختیار معامله است که در این قرارداد به خریدار اجازه داده می‌شود که مقدار مشخصی از دارایی خود را در یک زمان مشخص و با قیمت معین شده خریداری کند.

کارشناس بورس کالا افزود: اختیار فروش یکی دیگر از قرارداد‌های اختیار معامله است که در این قرارداد خریدار به خود این اجازه را می‌دهد، مقدار مشخصی از یک دارایی را با قیمت مشخص به فروشنده اختیار معامله بفروشد.

مرید سادات در پایان بیان کرد: بازار مشتقه، بسیار بازار تخصصی است و مردم نباید به علت ترس از جا ماندن از این بازار وارد بازار مشتقه که بسیار پر ریسک است، شوند و باید بر متغیر‌های مختلفی مانند، عوامل اصلی اقتصاد کلان، نرخ دلار، پیش‌بینی آینده مالی و مولفه‌هایی مثل، آب و هوا که بر روی بخش کشاورزی بسیار تاثیرگذار است واقف بود، تا بتوان در این بازار به خوبی فعالیت کرد.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: بورس کالا بازار مشتقه قرارداد آتی بازار سرمایه ریسک سرمایه گذاری قرارداد اختیار معامله بورس کالا بازار مشتقه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۲۱۷۸۹۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

معامله ۴.۸ میلیون تن سیمان در بورس کالا در نخستین ماه امسال

بیش ۴ میلیون و ۸۷۴ هزار تن سیما به ارزش ۴ هزار و ۷۶۵ میلیارد تومان در فرودین امسال در بوزس کالا معامله شد. - اخبار بازار -

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم،‌ از ابتدای امسال تا پایان فروردین ماه، 5.6 میلیون تن انواع سیمان عرضه و با تقاضای 6.5 میلیون تنی مواجه و 4 میلیون و 874 هزار و 540 تن آن دادوستد شد که ارزش 4 هزار و 765 میلیارد تومان را ثبت کرد.

همچنین در این مدت 10 میلیون و 676 هزار گواهی سپرده سیمان معادل 10 هزار و 676 تن سیمان به ارزش 11.8 میلیارد تومان در بازار مالی بورس کالا مورد دادوستد قرار گرفت.

عرضه 30 دستگاه کامیون کشنده فاو در بورس کالا

افزون بر این، تالار خودرو بورس کالا سال جدید را با عرضه 30 دستگاه کامیون کشنده فاو (کامیون کشنده FAW J6P-460) آغاز می کند. این خودروها قرار است یکشنبه 9 اردیبهشت در بورس کالا عرضه شوند.

بر این اساس تعداد 30 دستگاه کامیون کشنده فاو سیبامتوربه قیمت پایه 4 میلیارد و 778 میلیون تومان با درصد پیش پرداخت10 درصدی عرضه می شود.

ابلاغ شرایط خرید کامیون کشنده فاو

این گزاش می‌افزاید: بورس کالا شرایط خرید خودرو کامیون کشنده فاو که قرار است یکشنبه 9 اردیبهشت عرضه شود را ابلاغ کرد که بر این اساس مهلت ثبت سفارش ساعت 8 صبح روز یکشنبه 9 اردیبهشت است و به منظور مدیریت سفارش های دریافتی مشتریان، کارگزاران امکان مسدودسازی سفارش های دریافتی را تا ساعت 8:30 روز عرضه خواهند داشت.

هر کد ملی (اشخاص حقیقی) صرفا امکان ثبت سفارش یک دستگاه خودرو و هر شناسه ملی (اشخاص حقوقی) امکان ثبت سفارش حداکثر سه دستگاه خودرو را دارند.

اشخاصی که در عرضه های قبلی در بورس کالا موفق به خرید خودرو شده اند و از ابتدای سال 1398 از شرکتهای خودروسازی خودرو خریداری کرده اند نیز امکان ثبت سفارش را دارند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • مدیریت سرمایه در فارکس چیست؟ معرفی ۳ استراتژی پولساز
  • کاهش ۲۰ هزار و ۱۴۴ واحدی شاخص کل بورس
  • سیمان، سنگ آهن و فولاد در صدر معاملات در بورس کالا
  • شروع طوفانی معاملات برق؛ جهش ۶۸۴ میلیارد ریالی در بورس انرژی
  • افزایش ۶۵۲ واحدی شاخص کل بورس
  • شاخص بورس هزار واحد رشد کرد
  • رشد هزار واحدی شاخص بورس +نقشه
  • بررسی معاملات بورس کالا
  • معامله ۴.۸ میلیون تن سیمان در بورس کالا در نخستین ماه امسال
  • معامله ۳۶ همت انواع کالا و محصول در بورس کالا