Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار حوزه رفاه و تعاون گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، اشتغال زنان در دنیای امروز، چه در ایران و چه در جهان، موضوعی است با اهمیت که نمی‌توان از کنار آن به سادگی گذشت.

اشتغال به جهت داشتن تأثیر‌های بی شمار در جوامع بشری، امری است ضروری و در توسعه‌ کشور‌ها نقش به سزایی دارد؛ از آن جایی که توسعه، هدف هر کشوری برای پیشرفت است، بی شک، درجه‌ توسعه یافتگی یک کشور، میزان اهمیت و اعتباری است که زنان در آن کشور از آن برخوردارند؛ لذا نگاه جهان، بیش‌تر به سوی زنان جلب شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

برای تحقق توسعه و عدالت اجتماعی و سرعت بخشیدن به فرآیند توسعه‌ اقتصادی، اگر به زن به عنوان نیروی فعال، سازنده و اثرگذار نگاه شود و شرایط لازم نیز برای حضور آنان در جامعه فراهم شود، قطعاً تأثیر بسیاری بر روند توسعه و افزایش کمّی و کیفی نیروی انسانی آن جامعه خواهد داشت.

در ایران سیاست‌های اشتغال زنان توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسید و این سیاست‌ها در ۱۳ ماده تدوین شد که در ابتدای مصوبه، تأکید بر نقش زن در خانواده دارد و با تکیه براهمیت خانواده به عنوان نهاد مقدس، سیاست‌ها را برمی شمرد.

تصویب برخی قوانین حمایتی از زنان مانند افزایش مرخصی زایمان، ایجاد مهد کودک امکان دارد به مزاج برخی کارفرمایان خوش نیاید و موجب شود تا در بکارگیری نیروی کار زن در انواع مشاغل خودداری شود و حتی نبود امکانات رفاهی مانند اتاق مادر و مهد کودک در ارگان‌های دولتی، خصوصی و واحد‌های تولیدی نیز سبب می‌شود برخی از بانوان حتی به فکر شاغل شدن هم نیافتند، البته در قانون برای مادران شیرده امکان شیردهی به اطفال تا پایان دوسالگی هر سه ساعت یک بار پیش بینی شده و کارفرما مکلف است مراکز مربوط به نگهداری کودکان از قبیل شیرخوارگاه و مهد کودک را متناسب با کودکان و با در نظر گرفتن گروه سنی آن‌ها ایجاد کند.

 

 

قانون از زنان مادر شاغل چه حمایتی می کند؟ 

چندی پیش وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در راستای سیاست‌های جمعیتی و حمایت از خانواده در بخشنامه‌ای ابلاغ کرد که مرخصی زایمان بانوان از ۶ ماه به ۹ ماه افزایش یافت و کسانی که از این پس حائز شرایط می‌شوند می‌توانند از مرخصی ۹ ماهه استفاده کنند، لذا کسانی هم که اکنون در مرخصی زایمان هستند نیز می‌توانند از این امکان بهره‌مند شوند.

حالا باتوجه به ابلاغ این بخشنامه و نگرانی کارفرمایان از مرخصی ۹ ماهه نیرو‌های کار خود و نبود قوانین لازم برای حمایت دو جانبه هم از کارفرما و کارگر این نگرانی را در بانوان ایجاد کرده که با باردار شدن ممکن است برای آنان که بخشی از هزینۀ زندگی را تأمین می‌کنند مسائلی مانند کم بودن طول مدت مرخصی زایمان به دلیل حساسیت این موضوع، دستمزد ایام مرخصی زایمان، وضعیت کاری آن‌ها بعد از پایان مرخصی زایمان به عنوان دغدغۀ بسیاری از زنان باردار شاغل در ذهن‌شان شکل گیرد.

مرخصی زایمان به چه کسانی تعلق می‌گیرد؟

مرخصی زایمان به همه زنان شاغل تعلق می‌گیرد، اما دریافت کمک هزینه بارداری در شرکت‌های خصوصی مطابق قوانین تامین اجتماعی است و در برخی از شرکت‌های دولتی نیز بر اساس بخش‌نامه‌های داخلی عمل خواهد شد.

اما زنان شاغلی که می‌خواهند از کمک هزینه بارداری برخوردار شوند باید در یک سال گذشته، حداقل ۶۰ روز کاری حق بیمه پرداخت کرده باشند، در مدت مرخصی مشغول به کار نباشند و دستمزدی دریافت نکنند، در زمان تقاضای مرخصی مشغول به کار یا در مرخصی استحقاقی باشند.

هادی ابوی دبیر کانون انجمن‌های صنفی کارگران در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، درباره حمایت از اشتغال بانوان در مواقع تصویت قوانین حمایتی از آن‌ها اظهار کرد: شاید ۱۰ درصد از کارفرمایان به دلیل تصویب قوانین حمایتی از بانوان آن‌ها را استخدام نکنند، اما بسیاری از مشاغل مربوط به خانم‌ها بوده و متناسب با روحیه آنان است و بسیاری از کارفرمایان نیز به دلیل ظرافت و دقت در کار از نیروی خانم استفاده می‌کنند و مطیع قوانین حمایتی از آن‌ها هستند.

وی ادامه داد: اشکالات اساسی در قانون بکارگیری بانوان بعد از مرخصی زایمان وجود دارد و به نوعی برای کارگاه‌ها و صنوف ایجاد مشکل کرده است به دلیل اینکه کارفرما‌ها معتقدند در خلا این ۶ یا ۹ ماه آن بخش مربوطه تعطیل و دچار ضرر می‌شوند و باید شخصی را جایگزین کنند که با افزایش میزان مرخصی تا یک‌سال، کارفرما‌ها می‌توانند قرارداد جدیدی با شخصی دیگر در مدت یک‌سال را عقد کنند و بعد از پایان آن قرارداد نیروی قبلی خود یعنی آن بانو را بکارگیرند.

وی افزود: در گذشته سازمان تامین اجتماعی در مرخصی زایمان فقط یک یا دو ماه از کارگر حمایت می‌کرد که این موجب متضرر شدن کارفرما‌ها می‌شد و کارگر با ارائه دادخواست به دیوان و بعد از صدور رأی به نفع کارگر تامین اجتماعی ملزوم به پرداخت ما بقی آن می‌شد که این برخورد‌ها بر خلاف قوانین حمایتی است.

دبیر کانون انجمن‌های صنفی کارگران ادامه داد: ماده ۷۸ قانون کار مبنی بر ایجاد مهدکودک در ارگان‌های دولتی، خصوصی یا کارگا‌ه‌ها متاسفانه کامل اجرا نمی‌شود و فقط در برخی از کارخانه‌های بزرگ قابل اجرا است که البته دلایلی دارد مانند اینکه برخی از مادران حاضر به اینکه کودک خود را در محل‌کار یا نزدیکی آن نگهدارند، نیستند که البته این همه موضوع نیست و بیشتر مربوط به نبود زیرساخت‌های لازم در این مکان‌ها است و دولت فقط قوانین را ابلاغ می‌کند و به فکر طرح‌های حمایتی از آن نیست.

ابوی گفت: وظیفه دولت نظارت است، نه دخالت که متاسفانه با عدم تمکین به نظرات کارشناسی در حوزه کارگری و کارفرمایی قوانین خود را ابلاغ و توجهی به پیشنهادات صاحبنظران نمی‌کند که این موجب می‌شود تا برخی از کارفرمایان با دور زدن قانون سعی در اجرا نکردن قوانین داشته باشند.

بررسی‌های اجتماعی و اقتصادی در برخی از سازمان‌های جهانی بیانگر آن است که دو سوم ساعت‌های کار انجام شده، توسط زنان صورت می‌پذیرد؛ اما تنها یک دهم درآمد جهان و فقط یک صدم مالکیت اموال و دارایی‌های جهان به زنان اختصاص یافته است و ارائه تسهیلات لازم و تشویق بانوان تحصیل کرده و متخصص به منظور استفاده از کارآیی آن‌ها در سطوح عالی اجرایی به گونه‌ای که اهتمام آنان به ایفای نقش خود در خانواده و شرایط زندگی، منجر به کناره گیری از فعالیت اجتماعی نشود می‌تواند سبب رشد جامعه و کمک به معیشت خانواده شود.

بیشتر بخوانید

آیا دریافت چک و سفته از کارگر به عنوان ضمانت قانونی است؟ کارگران از دولت بعد چه توقعاتی دارند؟

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: مرخص زایمان حمایت بانوان کارگر قوانین حمایتی مرخصی زایمان سیاست ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۲۱۹۴۷۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خبر خوب برای زنان شاغل | فعال شدن ایستگاه ورزشی رایگان عصرگاهی و ۵ مجموعه ورزشی جدید در تهران

همشهری آنلاین - مهدی اسماعیل پور: علاوه بر سوله‌های ورزشی الزهرا، شهرداری تهران به دنبال توسعه و گسترش مجموعه‌های ورزشی ویژه زنان است و در گام نخست ۵ مجموعه جدید ورزشی ویژه زنان به زودی در شهر تهران به بهره‌برداری خواهد رسید.

افزایش مجموعه های ورزشی بانوان به ۱۶ مجموعه

در همین رابطه نجم الدین عبادتی، معاون اماکن و فضاهای ورزشی سازمان ورزش شهرداری تهران از بازسازی و تجهیز ۵ مجموعه ورزشی جدید ویژه زنان خبر داد و گفت: « این ۵ مجموعه تا پایان اردیبهشت ماه در شهر تهران افتتاح می‌شود.»

عبادتی با بیان اینکه درحال حاضر ۱۱ مجموعه ورزشی ویژه زنان(غیر از سوله های ورزشی الزهرا) در شهر تهران فعال است، گفت: «۵ مجموعه ورزشی شهر تهران که پیش از این در اختیار پیمانکار بود، باز پس گیری شده و درحال بازسازی و تجهیز شدن است تا پس از تکمیل و بهره برداری به ورزش زنان تهرانی اختصاص داده شود. طبق برنامه ریزی صورت گرفته این مجموعه‌ها تا پایان اردیبهشت ماه به بهره برداری خواهید رسید.»

افزایش مجموعه های ورزشی بانوان به ۲۰ مجموعه

عبادتی در ادامه از اضافه شدن چند مجموعه ورزشی دیگر به ورزش زنان در آینده خبر داد و افزود: «برنامه ریزی و هدف گذاری اصلی این است که تعداد مجموعه‌های ورزشی اختصاصی به ۲۰ مجموعه افزایش پیدا کند. همان طور که اشاره شد درحال حاضر ۱۱ مجموعه ورزشی ویژه زنان در شهر تهران فعال است که با اضافه شدن ۵ مجموعه جدید تعداد آنها به ۱۶ مجموعه افزایش پیدا خواهد کرد. در همین رابطه چند مجموعه ورزشی دیگر شناسایی شده و درحال پیگیری کارهای مربوط به بازپس گیری آنها از پیمانکاران هستیم که پس از نهایی و قطعی شدن کار، آنها نیز در زمان خودش اطلاع رسانی خواهد شد.»

توسعه ورزش زنان در سال ۱۴۰۳

مرجان میرزایی قاضی، معاون ورزش زنان سازمان ورزش شهرداری تهران نیز در خصوص افزایش مجموعه های ورزشی ویژه زنان، با استقبال از این موضوع گفت: «با افزایش این مجموعه‌های ورزشی قطعا شاهد افزایش تعداد زنان ورزشکار در شهر تهران خواهیم بود. از طرف دیگر وجود مادر و زن ورزشکار در یک خانواده باعث می شود تا تمام اعضای خانواده تشویق و ترغیب به ورزش و فعالیت های ورزشی شوند. در رویدادهای ورزشی هم رشته‌های ورزشی به شکل انتخاب و طراحی شده اند که تمام زنان از نو نهال تا سالمند بتوانند در آن مشارکت کنند.»

میرزایی در ادامه افزود: «یکی دیگر از برنامه‌های ما در سال ۱۴۰۳ برای توسعه ورزش زنان افزایش ایستگاه‌های ورزش مخصوص آنها و توسعه ایستگاه‌های ورزشی عصرگاهی است تا با توجه به رایگان بودن این موضوع، زنان شاغل هم بتوانند از این فرصت استفاده کنند. درحال حاضر تعداد ایستگاه های ورزشی زنان شهر تهران ۵۷۰ ایستگاه است که امسال به ۶۳۰ ایستگاه افزایش پیدا می کند. ایستگاه های عصرگاهی ۶۵ تا ۶ عصر، یا ۶ تا ۷ عصر است.»

کد خبر 846782 منبع: همشهری آنلاین برچسب‌ها شهرداری شهردارى تهران ورزش زنان تهران ورزش پایتخت ورزش همگانی زنان

دیگر خبرها

  • نشست تخصصی سلامت در شرکت آب و فاضلاب آذربایجان غربی
  • خبر خوش به بانوان بهزیستی | فرزندان این گروه از خدمت سربازی معاف می‌شوند
  • محیط زیست عرصه تقویت بنیان‌های اجتماعی با بهره گیری از توان بانوان است
  • خبر خوب برای زنان شاغل | فعال شدن ایستگاه ورزشی رایگان عصرگاهی و ۵ مجموعه ورزشی جدید در تهران
  • فرزندان این گروه از خدمت سربازی معاف می‌شوند
  • تامین اجتماعی از اجرای قانون مرخصی زایمان دوقلوها امتناع می کند
  • امتناع تامین اجتماعی از اجرای قانون مرخصی زایمان دوقلوها!
  • افسردگی پس از زایمان و ضرورت‌های درمانی و حمایتی 
  • یکی از فرزندان ذکور زنان سرپرست خانوار از سربازی معاف می شوند
  • معافیت یکی از فرزندان ذکور زنان سرپرست خانوار از خدمت سربازی