Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش روز دوشنبه  انجمن گل و گیاهان زینتی ایران، دکتر پژمان آزادی  در آستانه ۲۵ خردادماه، روز ملی گل گفت: بر همین اساس  مراسم روز ملی گل امسال  در قالب وبیناری با موضوع «گل و گیاهان بومی با تکیه بر بافت تاریخی طهران» برگزار می‌شود.

در این وبینار که به همت انجمن عمارات محروسه ایران و با مشارکت انجمن علمی گل و گیاهان زینتی ایران و مرکز آموزش عالی امام خمینی برگزار می‌شود ضمن معرفی گل و گیاهان بومی و بررسی ظرفیت‌ها و چالش‌های بهره‌برداری از این منابع، مزایای استفاده از آنها در عمارت‌ها و مجموعه‌های تاریخی مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

آزادی با اشاره به گردش مالی ۳۰۰ میلیارد دلاری حوزه گل و گیاه دنیا و سهم اندک ایران از این بازار رو به گسترش گفت: گل و گیاهان زینتی صرفنظر از ارزش فوق العاده اقتصادی در حفظ محیط زیست و همچنین شادی و سلامت روانی جامعه نیز از اهمیت خاصی برخوردار هستند که طی پژوهش‌ها و مقالات متعدد علمی بر این جنبه از فواید گل و گیاهان تاکید شده است.

یکی از این موثرترین راهکارهای تولید پایدار و رونق حوزه گل و گیاهان زینتی ایران، استفاده از گیاهان بومی در فضای سبز شهرهاست که به دلیل سازگاری با آب و هوای محیط به کاهش اثرات گازهای گلخانه‌ای و حفاظت  محیط زیست هم کمک می‌کنند.  
آزادی با اشاره به وجود ذخایر فراوانی از گل‌های زینتی از جمله گونه‌های مختلف زنبق در استان های شمال شرقی، مرکز و غرب کشور، لاله واژگون در مناطق غرب و شمال شرقی کشور و حتی کرمان و گل جام زرین در غرب و شمال کشور اظهار داشت: این گیاهان بخشی از  ذخایر ژنتیکی باارزش کشور هستند که در صورت برداشت بی رویه و غیر اصولی به مرور نابود می‌شوند اما با  بهره‌برداری علمی و اصولی از آنها ضمن ایجاد زمینه‌ای مناسب برای درآمدزایی در حوزه گل و گیاه، کمک شایانی به شناسایی، حفاظت و تنوع بخشی به این منابع ژنتیکی باارزش می‌شود.

وی با اشاره به فعالیت مراکز تحقیقاتی مختلف از جمله پژوهشکده ملی گل و گیاهان زینتی در محلات و پژوهشکده علوم گیاهی دانشگاه فردوسی مشهد در زمینه حفاظت، ارزیابی و تولید پایدار گیاهان زینتی اظهار داشت: در حال حاضر دانش بهره گیری از ذخایر ژنتیکی و دانش به نژادی ارقام تجاری را در اختیار داریم که لازم است در گیاهان بومی هم از آن استفاده کنیم.

 رییس انجمن گل و گیاهان زینتی ایران در ادامه در بیان راهکارهایی که می‌توانند به بهره‌برداری اصولی از گل و گیاهان بومی در کشور کمک کنند، گفت: ایجاد بانک ژن گل و گیاهان زینتی بومی چه در محل رویشگاه های طبیعی و چه در مراکز بانک‌ ژن، استفاده و معرفی گیاهان زینتی بومی در فضای سبز شهرها و ایجاد شرکت‌های دانش‌بنیان در حوزه به نژادی گیاهان زینتی و معرفی ارقام جدید از جمله راهکارهای مؤثر در توسعه این بخش است.

با ایجاد شرکت‌های دانش بنیان و سرمایه‌گذاری در تولید تجاری گل‌ و گیاهان بومی که مستلزم دسترسی به منابع ژنتیکی این گیاهان است، ضرورت حفظ منابع ژنتیکی موجود و حمایت از بانک‌های ذخایر ژنتیکی هم جدی‌تر گرفته شود.

وی با بی مورد دانستن برخی ابراز نگرانی‌ها در خصوص  بهره برداری از ذخایر گیاهان زینتی بومی گفت: رها کردن و عدم بهره‌برداری از گیاهان باارزش بومی، هیچ کمکی به حفظ آن‌ها و حراست از محیط زیست نمی‌کند بلکه زمینه را برای جولان سودجویان و برداشت غیر اصولی و نهایتا نابودی این منابع فراهم می‌کند.

در حالی که با بهره‌برداری علمی و آینده‌نگرانه از آنها ضمن درآمدزایی و کمک به معیشت کشاورزان در مناطق مختلف کشور به توسعه برنامه‌های به نژادی و ایجاد ارقام متنوع جدید این گیاهان کمک می‌شود.
آزادی در ادامه با اشاره به رسالت و فعالیت‌های متنوع انجمن گل و گیاهان زینتی در توسعه علمی و دانش بنیان صنعت گل و گیاه ایران، اظهار داشت: انجمن‌ علاوه بر برگزاری کنگره‌های ملی و بین‌المللی گل و گیاهان زینتی و مراسم‌هایی مثل بزرگداشت روز ملی گل و انتشار نشریات مختلف و خبرنامه‌های دوره‌ای، سلسله وبینارهای علمی ماهانه‌ای را هم برای انتقال دانش تخصصی و یافته‌های جدید علمی و کمک به استارتاپ‌های این حوزه تدارک دیده که بحث سرمایه‌گذاری اصولی در گلخانه ها و فضای سبز، فرصت‌ها و چالش‌های کشت بافت و  معرفی گیاهان زینتی بومی از جمله موضوعات وبینارهای آتی است. 

رییس انجمن گل و گیاهان زینتی ایران با دعوت از عموم علاقه مندان به شرکت در وبینار  روز ملی گل که ۲۵ خرداد ماه از ساعت ۱۰:۳۰ تا ۱۳:۳۰ در نشانی الکترونیکی Https://vc.areeo.ac.ir/ch/imamch۲ برگزار می‌شود، ابراز امیدواری کرد که برگزاری این رویدادبتواند در معرفی ظرفیت‌ها و ضرورت‌های بهره‌برداری از گل و گیاهان زینتی بومی، حفظ منابع ژنتیکی موجود و رونق تولید و صادرات در این حوزه مؤثر باشد.

انجمن ملی گل و گیاهان زینتی ایران در کرج مستقر است.

برچسب‌ها کشاورز فضای سبز استارتاپ کرج گیاهان استان البرز گل و گیاه آپارتمانی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: کشاورز فضای سبز استارتاپ کشاورز فضای سبز استارتاپ کرج گیاهان استان البرز گل و گیاه آپارتمانی گل و گیاهان زینتی ایران انجمن گل و گیاهان زینتی گیاهان زینتی بومی بهره برداری گیاهان بومی منابع ژنتیکی ذخایر ژنتیکی روز ملی گل فضای سبز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۲۲۶۵۰۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بهره‌برداری از بزرگراه آستارا – آستارا تا پایان تابستان

رضا اکبری، معاون راهداری سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای کشور روز گذشته در بازدید از روند اجرایی پروژه بزرگراه آستارا – آستارا گفت: این پروژه به طول یک هزار و ۴۰۰ متر در نقطه مرزی بین جمهوری اسلامی ایران و کشور آذربایجان در حال انجام است و نقش بسزایی در حمل و نقل ترانزیتی ایفا می‌کند.

او با بیان اینکه این بزرگراه در کنار پایانه مرزی جدید در کاهش بار ترافیکی کامیون‌ها اثر گذار خواهد بود، افزود: قطعاً همکاری دستگاه‌های همسو به پیشبرد این پروژه کمک خواهد کرد.

به گفته معاون سازمان راهداری، پروژه بزرگراه آستارا - آستارا شامل یک دهنه پل بزرگ به طول ۳۲ متر، دور برگردان غیرهمسطح، ساختمان اداری مرزبانی، آب رو و زیرگذر است.

اکبری با بیان اینکه این پروژه ۷۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد، تصریح کرد: امیدواریم پروژه بزرگراه آستارا - آستارا تا پایان شهریور ماه تکمیل و به بهره‌برداری برسد.

او همچنین گفت: با توجه به تردد میانگین روزانه ۳۰۰ کامیون به خارج از کشور از طریق مرز آستارا، توسعه زیرساخت‌های حمل و نقل بین المللی در این شهرستان ضروری است.

منبع: مهر

باشگاه خبرنگاران جوان گیلان رشت

دیگر خبرها

  • واگذاری ۱۰۰ بنای تاریخی در سال ۱۴۰۳
  • نمونه‌های دریایی ایران در مرکز ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران ذخیره می‌شود
  • تحقق ۱۳۵ درصدی تعهدات اشتغالزایی در مهاباد
  • نقشه‌برداری از ذخایر میگو در خلیج فارس با اطلاعات ماهواره‌ای
  • گام‌های بلند دانشگاه علمی کاربردی برای اشتغالزایی در کردستان + فیلم
  • شهرک صنعتی «کشت و صنعت» لرستان به‌زودی بهره‌برداری می‌شود
  • لزوم بهره‌گیری از ظرفیت روستاها در راستای اشتغالزایی
  • بهره‌برداری از بزرگراه آستارا – آستارا تا پایان تابستان
  • ضرورت استعدادیابی و پرورش دانش آموزان نخبه با هدف پرورش مدیران نسل نو جهادی
  • گیاهان دارویی بومی ایلام، در خطر انقراض