Web Analytics Made Easy - Statcounter

«احمد بخشایشی اردستانی» تحلیلگر مسائل منطقه با اشاره به رای اعتماد پارلمان رژیم صهیونیستی به کابینه جدید این رژیم در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: با نگاهی به رای اعتماد کنست اسراییل به نفتالی بنت و انتصاب او به عنوان نخست وزیر جدید رژیم صهیونیستی به این جمع‌بندی می‌رسیم که کلیدواژه اصلی دولت ائتلافی فعلی اسراییل به حاشیه راندن بنیامین نتانیاهو بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

واقعیت این است که ائتلافی که در وضعیت کنونی به وجود آمده اساساً بر پایه مبارزه با نتانیاهو شکل گرفت و به همین دلیل تمامی احزاب که در کابینه ائتلافی رژیم صهیونیستی مشارکت داشتند، به نوعی با هم توافق کردند تا به نخست وزیری ۱۲ ساله نتانیاهو پایان دهند. در این میان «نفتالی بنت» به عنوان رهبر حزب یمینا و همچنین «یائیر لاپید» به عنوان رهبر حزب آینده‌ای هست، یک نوع ائتلاف سلبی را به وجود آوردند. به همین دلیل معتقدم هیچ نوع ائتلافِ ایجابی میان آنها به وجود نیامد و صرفاً ما شاهد آن هستیم که کلیدواژه این ائتلاف مبارزه با نتانیاهو و کنار گذاشتن وی از ساختار قدرت تل‌آویو بود.

وی ادامه داد: بر این اساس نفتالی بنت تا سال ۲۰۲۳ میلادی به عنوان نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی مشغول به کار خواهد بود و در کنار او لاییر لاپید به عنوان وزیر خارجه این رژیم نقش ایفا می‌کند. آنگونه که نخست‌وزیر جدید اعلام کرده است، او همانند نتانیاهو و سایر اَسلاف خود سعی می‌کند تا مساله مبارزه با ایران را بیش از هر شخص دیگری برجسته کند و این نشان می‌دهد که در سیاست‌های کلان هیچ تغییراتی رخ نخواهد داد. توجه داشته باشید که پس از انتصاب بنت به عنوان نخست‌وزیر این رژیم، شاهد آن بودیم که جو بایدن، رییس‌جمهوری ایالات متحده هم از کابینه ائتلافی حمایت کرد و این موضوع به خوبی نشان می‌دهد که واشنگتن به دنبال جلوگیری از فروپاشی این کابینه خواهد بود. بسیاری از تحلیلگران معتقدند که کابینه فعلی رژیم صهیونیستی به دلیل تنوع و تکثر احزاب با مشکل روبه‌رو خواهد شد و در نهایت از بین می‌رود، اما من معتقدم که احزاب دخیل در ائتلافِ فعلی، به بزرگترین هدف‌شان یعنی کنار زدن نتانیاهو رسیدند و حالا در حال تقسیم پست‌های متنوع میان خود هستند.

این کارشناس مسائل سیاسی تصریح کرد: به همین جهت آنها برای حفظ خود در قدرت هم که شده سعی می‌کنند تا اختلاف‌ها را مدیریت کنند و از سوی دیگر واشنگتن هم فرصت فعلی را مغتنم می‌شمارد تا بتواند سیاست خارجی اسراییل را جهت‌دهی کند. بدون تردید در حوزه سیاست خارجی، مبارزه با ایران و همچنین عقیم کردن مقاومت فسلطین در دستور کار قرار خواهد گرفت که این یکی از سیاست‌های همیشگی رژیم صهیونیستی بوده است. از منظر دیگر مشکلاتی که در سرزمین‌های اشغالی اعم از مسایل دینی و اجتماعی وجود دارد به هر ترتیب می‌تواند برای کابینه فعلی مشکل‌ساز باشد و معتقدم که ائتلاف کنونی سعی می‌کند آزادی‌های اجتماعی و دینی را بیش از گذشته برجسته کند. به همین دلیل احتمالاً در این حوزه هم تعدیل‌هایی از سوی نفتالی بنت و همراهان او اتفاق خواهد افتاد. در مورد پرونده قدس نفتالی بنت و تیم همراهش سعی می‌کنند تا بتوانند سنجیده‌تر عمل کنند و گام‌های آنها در این مورد آرام‌تر خواهد بود.

بخشایشی اردستانی افزود: از منظر دیگر او و سایر احزاب دخیل در ائتلاف سعی می‌کنند به هر ترتیب که شده تمرکز را بر داخل بگذارند تا مسایلی مانند بودجه و کسری مربوط به آن اتفاق نیفتد که منجر به برگزاری انتخابات زودهنگام شود. مساله‌ای که برای بسیاری از تحلیلگران و حتی سیاست‌مداران اسرائیلی مهم تلقی می‌شود این است که نفتالی بنت یکی از همراهان پروپا قرص نتانیاهو به حساب می‌آمد ولی به هر ترتیب شاهد هستیم که به او پشت کرد و به سمت کسب قدرت حداکثری گام برداشت. به همین دلیل معتقدم که بنت و حتی لاپید یک تیم بسیار قوی از مشاوران را در کنار خود خواهند داشت تا بتوانند سیاست کلی اعم از شهرک‌سازی، پرونده قدس، مبارزه با ایران و مساله عادی‌سازی روابط با سایر کشورهای منطقه را با دقت نظر بیشتری پیش ببرند. از سوی دیگر بسیاری معتقند که بنت به آرزوی قلبی خود یعنی کسب کرسی نخست‌وزیری رسیده است و دلیلی ندارد که بیش از این تندروی کند. به همین دلیل فکر می‌کنم که او کمی آرام‌تر خواهد شد و سنجیده‌تر گام بر میدارد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: بنت به دنبال آن است تا شعارهایی که طی این مدت داده را عملی کند که اگر این‌گونه نشود، ممکن است مشکلاتی در داخل سرزمین‌های اشغالی برای او به وجود بیاید. بسیاری معتقدند که نفتالی بنت در مورد پرونده قدس امتیازهایی را ارائه خواهد داد و به همین دلیل ممکن است اوضاع تا حدودی آرام شود اما مساله این است که سرنوشت نتانیاهو در این راستا چه خواهد شد؟ بدون تردید احتمال دارد که بنت و مخالفانش یک خط مشی بسیار تند را علیه نتانیاهو اتخاذ کنند و به دنبال آن باشند تا بتوانند حیثیت سیاسی او را ببرند. نتانیاهو در جلسه رای اعتماد کنست اعلام کرده بود که به زودی دولت ائتلافی را به زیر خواهد کشید و به قدرت باز می‌گردد و این مساله نشان می‌دهد که او همچنان سودای قدرت دارد. فکر می‌کنم نفتالی بنت و تیم او، نتانیاهو را در بحث پرونده‌های قضایی نقره‌داغ خواهند کرد. آنها می‌خواهند با این کار مانع از ورود مجدد نتانیاهو به عرصه قدرت شوند و به همین دلیل احتمال دارد او را به دادگاه معرفی کنند.

منبع: ایلنا

کلیدواژه: اسرائیل قدس کنست شهرک سازی در کرانه باختری نفتالی بنت بنیامین نتانیاهو حزب یمینا رژیم صهیونیستی نفتالی بنت همین دلیل نخست وزیر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.ilna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایلنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۲۳۲۵۷۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حمله وزیر نتانیاهو به ارتش رژیم اسرائیل


به گزارش تابناک از روزنامه صهیونیستی «تایمز اسرائیل»، «بزالل اسموتریچ» وزیر دارایی رژیم صهیونیستی به فرماندهان ارتش این رژیم حمله کرد و آنها را مقصر شکست در عملیات طوفان الاقصی اعلام کرد.

وی با اشاره به استعفای «آهارون هالیوا» رئیس بخش اطلاعات نظامی ارتش رژیم صهیونیستی، گفت: هالیوا در استعفانامه خود زیاده‌گویی کرد بدون اینکه مسئولیت شکست را بپذیرد و دلایل این شکست را تشریح کند.

این مقام صهیونیست، درخواست هالیوا برای تشکیل کمیته تحقق درباره دلایل شکست رژیم اشغالگر در عملیات طوفان الاقصی را دخالت نظامیان در امور سیاستمداران دانست و گفت: این موضوع به یک افسر نظامی ارتباطی ندارد.

اسموتریچ به «هرتزی هالوی» رئیس ستاد مشترک ارتش رژیم صهیونیستی نیز حمله کرد و گفت: هالوی نمی تواند جانشین هالیوا را انتخاب کند زیرا خودش هم بخشی از این شکست است و در این زمینه باید پاسخگو باشد.

اعضای کابینه نتانیاهو در حالی ارتش را مقصر شکست از مقاومت فلسطین اعلام می کنند که احزاب مخالف در حمایت از ارتش، کابینه حاکم را مقصر می دانند.

رئیس حزب کارگر رژیم صهیونیستی امروز اعلام کرد: بعد از ۲۰۰ روز جنگ (علیه غزه)، اوضاع بدتر شده و حتی ژنرال «یهودا فوکس» (فرمانده شاخه میانی ارتش رژیم صهیونیستی) نیز قصد استعفا دارد.

«میراو میکائیلی» از کابینه نتانیاهو به خاطر مسئولیت گریزی و دفاع نکردن از ژنرال های ارتش، انتقاد و اضافه کرد: ژنرال فاکس نه تنها تحت فشار شهرک نشینان، بلکه تحت فشار رهبری سیاسی است.

این مقام صهیونیست، انتقاد رسانه های حامی نتانیاهو از متن استعفانامه ژنرال هالیوا را یادآور شد و هدف از این اقدامات را، از بین بردن اعتبار فرماندهان ارتش و در راستای حفظ قدرت کابینه حاکم اعلام کرد.

میکائیلی، ادامه حضور ائتلاف حاکم به رهبری نتانیاهو در قدرت را موجب در خطر قرار گرفتن موجودیت(جعلی) رژیم اشغالگر دانست و گفت: نتانیاهو و متحدانش نمی توانند این جنگ را به نتیجه برسانند و بعد از گذشت ۲۰۰ روز، هیچ نشانه ای از فروپاشی حماس دیده نمی شود.

وی ادامه داد: وقت تجدیدنظر است و باید جنگ (علیه غزه) برای زمینه سازی آزادی اسرا پایان یابد.

جنگ علیه غزه به مهمترین عامل تشدید تنش بین سران رژیم اشغالگر تبدیل شده و در حالی که نتانیاهو و متحدانش خواهان تداوم جنگ هستند، مخالفان آنها بر آتش بس برای آزادی اسرای صهیونیست تاکید دارند.

بسیاری از کارشناسان، هدف نتانیاهو از اصرار بر تداوم جنگ را، حفظ حیات سیاسی و فرار از تعقیب قضائی می دانند.

دیگر خبرها

  • لاپید: نتانیاهو باید استعفا دهد
  • لاپید خواستار استعفای نتانیاهو شد
  • تظاهرات علیه سیاست‌های نتانیاهو در قلب تل‌آویو
  • دو عضو کابینه نتانیاهو استعفا کنند
  • بحران ناتمام تل‌آویو
  • حمله وزیر نتانیاهو به ارتش رژیم اسرائیل
  • پلوسی: نتانیاهو مانع صلح است، باید استعفا کند
  • تداوم موقعیت جنگی تنها راه بقای نتانیاهو در قدرت / کابینه اسرائیل در حال از هم پاشیدن است
  • تظاهرات گسترده در تل‌آویو علیه دولت نتانیاهو
  • کابینه نتانیاهو در آستانه فروپاشی