Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه سیاست سایت فردا – روزنامه‌های امروز به موضوعاتی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و ... پرداخته‌اند که مهم‌ترین موارد آن به شرح زیر است:

«اعتماد» عکس یک خود را به عبدالناصر همتی اختصاص داده است زیرا شب گذشته مهدی کروبی که سابقه دبیرکل حزب اعتماد ملی بود از طریق فرزندش برای اصلاح‌طلبان پیام فرستاد که در این انتخابات مشارکت فعال داشته باشند و نامزد معرفی کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

آنطور که حسین کروبی گفته پدرش اعلام کرده که «به همتی رای می‌دهم».

این روزنامه اصلاح‌طلب اظهارات اخیر و جنجالی مصلحی وزیر اطلاعات دولت دهم درباره علت رد صلاحیت مرحوم هاشمی رفسنجانی در انتخابات 92 را با تیتر «اعتراف به ظلم» پوشش داده و نوشته است: «انتشار این فایل ویدیویی از مصلحی با واکنش‌های بسیاری در شبکه‌های اجتماعی همراه شد. یکی از جدی‌ترین این واکنش‌ها نامه محسن هاشمی، فرزند ارشد رییس فقید مجمع تشخیص به عالی‌ترین مقام جمهوری اسلامی و درخواست تظلم‌خواهی‌اش بود. او که خود نیز با حکم شورای نگهبان اجازه حضور در انتخابات ریاست‌جمهوری سیزدهم را به دست نیاورد، در بخشی از این نامه خطاب به رهبر انقلاب آورده است: «شما بارها فرموده‌اید «انقلاب را بدون مردم بی‌معنا می‌دانید»، اما به نظر اراده‌ای که در کشور درحال تقویت نیز هست، نظر مردم را تزیینی فرض کرده و از هر وسیله‌ای برای تحقق اهداف خود بهره می‌برند و به ‌جای احراز صلاحیت، رای تمایل به نامزدها می‌دهند و این رای، جایگزین رای مردم در تشخیص مصلحت و نامزد اصلح شده است و امروز که در سایه اقتدار جنابعالی، توصیه و مطالبه به‌حق شما در مورد جبران، از سوی دستگاه‌های مسوول شنیده نمی‌شود، فردا چه بر سر مردمسالاری دینی خواهد آمد. لذا در کنار بسیاری از دلسوزان، به عنوان فرزندی کوچک از پدر بزرگوارم می‌خواهم همچون گذشته اجازه تغییر مسیر جمهوری اسلامی به حکومت به اصطلاح اسلامی را نداده و ایران را از پیچ خطرناک نجات دهید.»

«شرق» در تیتر یک امروز خود با عنوان «تصمیم ناگزیر اصلاح‌طلبان» با طرح این سوال که «اصلاح‌طلبان به چه نتیجه‌ای می‌رسند؛ حمایت از خیرالموجودین یا مشارکت غیرفعال؟» و با اشاره به دعوت دیروز بهزاد نبوی و برخی دیگر از اصلاح‌طلبان برای مشارکت فعال، همچنین رویکرد مخالفان مشارکت فعال می‌نویسد: «مدافعان عدم حمایت از نامزدهای موجود اصلاح‌طلب باور دارند تصمیم اتخاذی باید بر اساس خواسته عمومی باشد؛ به این معنی که صرف حمایت اصلاح‌طلبان از یک نامزد دلیل بر رأی‌آوری او نیست و در شرایطی که احتمال رأی‌آوری چندان بالا نیست، حمایت از مهرعلیزاده و همتی نتیجه مؤثری خواهد داشت. در برابر اینها مدافعان حمایت از دو نامزد اصلاح‌طلب موجود می‌گویند اگر به هر دلیلی عرصه سیاست رسمی را رها کنیم، جبهه اصلاحات با انزوای سیاسی مواجه می‌شود و منطقی نیست با دست خودمان عرصه را به رقیب واگذار کنیم. آنها معتقدند هنوز می‌شود با استفاده از حق انتخابات ولو انتخاب حداقلی، مقابل جریان رادیکال جناح راست ایستاد. هرچند اجرائی‌شدن این گزاره به‌دلیل مذکور یعنی پایین‌بودن مشارکت عمومی در انتخابات محل تردید است.»

این روزنامه اصلاح‌طلب عکس یک خود را نیز به بهانه اظهارات اخیر مصلحی به آیت‌الله هاشمی رفسنجانی داده با تیتر «مصلحیت علیه مصلحت» به شرح روایت وزیر اطلاعات احمدی‌نژاد و حواشی که به وجود آورد می‌پردازد.

«آرمان ملی» تقریبا تمام صفحه یک خود را به عکس مرحوم هاشمی اختصاص داده است. بهانه‌اش اظهارات حیدرمصلحی درباره چرایی رد صلاحیت وی در انتخابات 92 و واکنش شورای نگهبان است لذا با تیتر «هنوز هم انکار می‌کنید؟» می‌نویسد: «پرده‌ها کنار رفت و روسیاهی به آنانی ماند که 7 سال سعی در پنهان کردن حقیقت داشتند؛ حقیقتی که آیت‌ا... هاشمی در زمان خود فاش و تلاش کردند مانع اثبات آن شوند. آیت‌ا... درگذشت اما حقیقت باقی ماند تا در نهایت توسط یکی از مخالفان هاشمی مهر تایید بخورد؛ مهر تایید بر حقانیت و مظلومیت هاشمی و رسوایی مخالفان او که از رای مردم هراس داشتند. از تدبیر برای حل مشکلات کشور و سازندگی می‌ترسیدند؛ چرا که برابر با طرد شدن خودشان بود. حیدر مصلحی برای آنچه خبرگزاری فارس دیروز کسب رای در انتخابات مجلس خبرگان خواند، به روایت آنچه پرداخت که سبب ردصلاحیت هاشمی در انتخابات ریاست‌جمهوری 92 شد، اما تصور آن را نداشت که چگونه با زبان خودش صداقت و صلاحیت هاشمی و امثال هاشمی را تایید کرده است. آیت‌ا... هاشمی به‌خوبی می‌دانست چه جریانی پشت پرده ردصلاحیتش در انتخابات 92 حضور دارد. ایشان در ۱۲ آبان ۱۳۹۵ در دیدار با «جمعی از مورخان، استادان و دانشجویان تاریخ»، با اشاره به انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۱۳۹۲ گفته بود: «وزیر وقت اطلاعات در زمان بررسی صلاحیت‌ها، به شورای نگهبان رفته و گفته بود با این اقبالی که روز‌به‌روز و بلکه ساعت به ساعت به ایشان می‌شود، با رأی بی‌سابقه‌ای می‌آید و همه رشته‌ها ۱۰ساله ما را پنبه می‌کند». در آن مقطع برخی اظهارات هاشمی را تکذیب کردند و هاشمی سکوت کرد؛ چرا که می‌دانست در نهایت حقیقت است که برملا می‌شود و بازیگران پشت پرده روی صحنه می‌آیند. انتشار حقیقت ردصلاحیت هاشمی در سال 92 را باید با ردصلاحیت‌های این انتخابات مقایسه کرد‌؛ ردصلاحیت شخصیت‌هایی مانند علی لاریجانی که شاید باید چند سال منتظر بود تا کسی در قامت مصلحی ظاهر شود و‌ مطالبی بگوید.»

«آفتاب یزد» عادل فردوسی‌پور را عکس یک کرده و با کنایه به همتی که در آخرین مناظره انتخاباتی از او و یک سری چهره معروف و محبوب دیگر اسم برده بود، تیتر زده «اجازه دهید فردوسی‌پور برای مردم بماند». این روزنامه اصلاح‌طلب در گزارش خود آورده است: «شناخت جامعه و مشکلات آن، سپس ارائه برنامه‌های دقیق و مدون برای حل آن‌ها و داشتن توانایی برای اداره کشور است که باعث می‌شود مردم به کاندیدایی رای بدهند. اما در انتخابات ریاست جمهوری اینگونه جا افتاده که کاندیداها با تخریب همدیگر و یا با به کار بردن اسامی کسانی که نزد مردم از اهمیت به سزایی برخوردارند و به قول معروف مردمی هستند، می‌توانند مورد اقبال مردم قرار بگیرند این در حالی است که این موضوع بازی نخ نما و کهنه‌ای است که دیگر در رای‌آوری برای کاندیداها کاربرد ندارد. این بار هم عبدالناصر همتی یکی از کاندیداهای ریاست جمهوری وعده داده است که در صورت پیروزی در انتخاب، چهره‌های سرشناسی از جمله عادل فردوسی‌پور و علی دایی؛ دو تن از افراد کاربلد و درستی که نزد مردم بسیار محبوب هستند را کنار خودش خواهد داشت. جالب اینجاست که روزنامه سازندگی نیز با روی جلد بردن چهره این افراد از ائتلاف آن‌ها برای حمایت از همتی خبر داده است. مجموع این اتفاقات باعث شده است که عادل فردوسی پور، نسبت به آن‌ها واکنش نشان دهد و با گفتن چند جمله کوتاه به خبرآنلاین درباره اظهارات اخیر همتی، بدون اینکه نامی از او ببرد، گفته است: «همانطور که قبلا هم گفته بودم از هیچ یک از نامزدهای محترم ریاست جمهوری حمایت نکرده و نمی‌کنم و هیچ وعده و پستی را هم نمی‌پذیرم.» گفتنی است که عادل فردوسی‌پور از زمان روی کارآمدن علی فروغی به عنوان مدیر شبکه سه، ارتباطش با برنامه‌های تلویزیونی این شبکه قطع و ممنوع التصویر شده است.»

«ایران» ظریف را بهانه دعوت او به مشارکت و اینکه گفته است «مشارکت مردم لغو تحریم ها را تسریع می‌کند» عکس یک کرده است. این روزنامه دولتی تیتر یک خود را نیز به سخنان دیروز جمال عرف، رئیس ستاد انتخابات کشور که گفته بود «مسیر تغییر و بهبود صندوق رأی است» اختصاص داده است.

از دیگر موضوعات مورد توجه ایران در شماره امروز صدور مجوز مصرف عمومی واکسن «کووایران برکت» است. این روزنامه دولتی در گزارش خود در این باره می‌نویسد: «دیروز واکسن کووایران برکت محصول ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) به‌عنوان نخستین واکسن ایرانی مجوز اضطراری مصرف عمومی از وزارت بهداشت دریافت کرد. خبرها درباره دیگر واکسن‌های داخلی و تولید مشترک هم امیدبخش است و مجوز واکسن پاستور نیز طی روزهای آتی صادر می‌شود.کارآزمایی‌های بالینی در فاز سوم نشان می‌دهد واکسن کووبرکت موجب افزایش آنتی‌بادی در 91 درصد داوطلبان می‌شود و تاکنون هیچ عارضه‌ای پس از تزریق آن گزارش نشده است. واکسن کووبرکت فاز سه مطالعه انسانی را اردیبهشت ماه روی بیش از 16 هزار داوطلب در 6 مرکز استانی آغاز کرد و هم اینک بنا به گفته وزیر بهداشت با احذ مجوز اضطراری واکسن کووبرکت، روند واکسیناسیون از هفته جاری و آتی در کشور تسریع می‌شود و مشکل  حل می‌شود.»

«کیهان» امروز یک گزارش خبری- تحلیلی دارد از ماجرای یازده ابربدهکار بانکی که با عنوان «وقتی دستگاه قضا دنبال ابربدهکاران بود بانک مرکزی چه می‌کرد؟!» تیتر یک شده است. در این گزارش با اشاره به گزارش دیروز سخنگوی قوه قضاییه از فهرست 12 ابربدهکار بانکی که لیست اسامی آنان در جریان سومین مناظره انتخاباتی از سوی همتی به رئیسی داده شد بود، آمده است: « مدعیان اصلاحات، جریانات اپوزیسیون و بخش‌هایی از جریان انحرافی برای اتهام زنی به رئیسی (عدم شجاعت در افشای اسامی) و تصویرسازی از وی (کم‌کاری در برخورد با فساد) به سنگ خورد اما نکته قابل‌تأمل طرح این سؤال است که آن زمان که پرونده ابربدهکاران بانکی در ترازوی دستگاه قضایی قرار گرفت، همتی و دوستانش چه می‌کردند؟ عبدالناصر همتی، رئیس‌سابق بانک مرکزی که به نمایندگی از دولت و مدعیان اصلاحات نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری شده است، به‌جای آدرس غلط دادن (بخوانید گاف دادن!) درخصوص ابربدهکاران بانکی باید پاسخگوی عملکرد 3 ساله خود در مدیریت اقتصاد کشور باشد و بگوید که چرا با مصوبه ارز 4200 تومانی، 18 میلیارد دلار از مجموع ذخایر ارزی کشور بر باد رفت؟»

«وطن امروز» نوید داده «کار ویروس تمام است» و دلیلش نیز آن است که «واکسن کوو ایران برکت محصول ستاد اجرایی فرمان حضرت امام‌(ره) مجوز مصرف عمومی گرفت و طبق اعلام وزیر بهداشت هفته‌آینده واکسیناسیون سراسری آغاز می‌شود». در این گزارش همچنین تاکید شده که «با تولید «کووایران برکت» ایران در جمع 6 کشور تولیدکننده واکسن کرونا درجهان قرار گرفت».

این روزنامه اصولگرا در گزارش دیگری با عنوان «سقوط به سبک همتی» به «اظهارات دژپسند درباره نقش بانک مرکزی در سقوط شاخص بازار سرمایه در یک سال اخیر» پرداخته و نوشته است: « زیر امور اقتصادی و دارایی ۲ اقدام بانک مرکزی در دوره عبدالناصر همتی مبنی بر افزایش بهره بانکی و افزایش سود بین‌بانکی را از اصلی‌ترین عوامل ریزش تاریخی شاخص کل بازار سرمایه دانست.»

«جوان» در تیتر یک امروز خود از «خیز مشارکت درسنجش‌های اجتماعی» خبر داده و نوشته است: «مشارکت در انتخابات مطابق سه مرکز نظرسنجی سنتی که بیشترین اعتماد به آن‌ها بوده، یعنی ایسپا، دانشگاه تهران و صداوسیما نسبت به هفته گذشته رشد کرده است و پیش‌بینی می‌شود با به میدان آمدن برخی از مردد‌ها و منتظران به میدان از این هم بیشتر شود. البته مردم حق دارند که از وضع موجود برنجند و نتیجه مشارکت هرچه شد، اول از همه بر گردن مسئولان است تا مردم. اگر جزم‌اندیشی و تعصب کورکورانه جناحی را کنار بگذاریم، روح و باطن مشارکت پایین در انتخابات ۹۸ که بیم آن می‌رفت-و می‌رود- که در ۱۴۰۰ هم تکرار شود، از گور ناکارآمدی مسئولان اجرایی و حل نشدن مشکلات معیشتی مردم برمی‌خیزد و نسبت دادن آن به حضور یا غیبت برخی افراد در میان نامزد‌ها یا مسائل جزئی‌تر دیگر ناشی از همان تعصب کورکورانه و دنبال کردن منافع شخصی و قبیله‌ای در انتخابات است. در همه انتخابات‌ها این روشنفکران هستند که تریبون‌ها را به دست می‌گیرند و نقش بازی می‌کنند و نقشه می‌کشند و نقاشی می‌کنند، اما این مردم هستند که رأی می‌دهند و چه بسا خلاف آن همه نقشه و نقاشی عمل می‌کنند. باز بعد از انتخابات‌ها این تریبون‌داران خودشیفته هستند که رأی مردم را تفسیر می‌کنند و معمولاً حرکت مردم به یک‌سو را که ممکن است دلایل خود را داشته باشد، به نفع آن نقشه‌کشی‌های خود و در جهت آن تفسیر و تأویل می‌کنند. در واقع آنچه اتفاق افتاده حرکتی از سوی مردم در جهت منافع دین و دنیای خودشان و سربلندی وطن است، اما تریبون‌داران همه را در جهت اشخاص و منافع گروه‌های سیاسی تفسیر می‌کنند. به نظر می‌رسد این‌بار نیز غافلگیری همه مؤسسات نظرسنجی و جناح‌های سیاسی از بالا رفتن مشارکت به بالای ۵۰ درصد محتمل باشد. سرزمین ایران هیچ‌گاه سرزمین کفتار‌هایی که از دستگاه روباه تغذیه می‌کنند، نبوده و سرزمین یلان و شیرانی بوده است که از شکار خود تغذیه می‌کرده‌اند. همچو شیری صید خود را خویش کن/ ترک عشوه اجنبی و خویش کن!»

 


 

منبع: فردا

کلیدواژه: مصلحی مشارکت همتی انتخابات ۱۴۰۰ واکسن برکت ابربدهکاران بانکی انتخابات ریاست جمهوری عادل فردوسی پور عبدالناصر همتی اصلاح طلبان بانک مرکزی ایران برکت صلاحیت ها اصلاح طلب یک خود تیتر یک عکس یک

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.fardanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فردا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۲۳۲۷۵۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

یکی از مطالبات مردم در دور اول انتخابات مجلس موضوع تحول بود

به گزارش خبرگزاری مهر، پویش بزرگ انتخاباتی خبرگزاری مهر با عنوان «با مهر انتخاب کنیم؛ کارآمدی و شایسته گزینی» تلاش دارد با آماده کردن بستری مناسب برای معرفی داوطلبان نمایندگان دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی، گامی در جهت کمک به مردم برای انتخاب اصلح و برگزاری پرشور انتخابات بردارد.

«محمدحسین فرهنگی» از حوزه انتخابیه تبریز، آذرشهر و اسکو به پویش بزرگ انتخاباتی خبرگزاری مهر با عنوان «با مهر انتخاب کنیم؛ کارآمدی و شایسته گزینی» پیوست. متن گفت‌وگوی وی با خبرگزاری مهر را در ادامه می‌خوانید:

در مجلس آینده تقسیم بندی حزبی و سیاسی را چگونه پیش بینی می‌کنید؟

پیش‌بینی می‌کنم مجلس فعلی سه قطبی باشد؛ اصلاح طلبان تقویت شده، یکسری مدافع وضعیت فعلی بوده و تعدادی هم مانند من در طیف تحول گرایان هستند که در مباحث مختلف تحول ایجاد می‌کنند.

مهم‌ترین موضوعی که با توجه به حوزه تخصصی شما باید بیشتر در مجلس آینده مورد توجه قرار بگیرد، چیست؟

نمایندگان مجلس با توجه به اینکه نماینده همه مردم هستند، در تمام موضوعات صاحب نظر هستند و با توجه به این موضوع به نظر می‌رسد اصلاح اشتباهات گذشته و حرکت به سمت اصلاح وضعیت اقتصادی در این خصوص ضروری است.

یکی از مطالبات مردم در دور اول انتخابات مجلس، موضوع تحول بود، انتظار دارند مجلس جدید و نمایندگان، مجلس متفاوتی رقم زنند، مردم به دنبال تحول هستند و می‌خواهند در موضوعاتی چون تورم، بیکاری، گرانی و.. تحول ایجاد شود و شعار سال همچون گذشته مورد توجه قرار گیرد و موانع تولید برطرف شود.

اولویت شما در مجلس آینده برای حضور در کدام کمیسیون خواهد بود؟

در صورت انتخاب مجدد می‌خواهم در کمیسیون صنایع و معاون مجلس حضور داشته باشم ولی بستگی به شرایط روزهای انتهایی دارد.

مهمترین چالش استان را چه می‌دانید و برای حل آنچه راه‌کاری دارید؟

آذربایجان شرقی استانی معدنی است اما مدیریت درستی در حوزه مس و طلا انجام نشده و ضروری است مدیریت مناسب معادن در دو محور مس و طلا به‌ویژه دستور رئیس جمهور در خصوص مس که مقرر شد به صورت مستقیم مس سونگون به طور مستقل اداره شود و عملیاتی نشده، انجام شود چراکه غفلت از معادن استان مهمترین چالش بوده و باید برای آن برنامه‌هایی داشته باشیم.

کد خبر 6080920

دیگر خبرها

  • انتقال پرونده مالیاتی نفت و گاز به استان با هم‌صدایی رسانه‌ها محقق شد
  • انتقال پرونده مالیاتی نفت و گاز به استان با هم‌صدایی رسانه‌ها
  • مهدی نصیری; زیر تیغ اصلاح‌طلبان و اصولگرایان/ توهم یا شوخی یا پروژه هدفمند؟! +جدول
  • سازمان مردم نهاد در حوزه HSE تشکیل شود/ تصمیم‌گیری‌های ما مسئولیتی بین‌نسلی است
  • یکی از مطالبات مردم در دور اول انتخابات مجلس موضوع تحول بود
  • توهین جنجالی مجری تندرو صداوسیما به اصلاح طلبان و اصولگرایان /حسام الدین آشنا: بی ادب نباشید؛ چه برای سیدخندان و چه برای پاورقی
  • روایت سلیمی نمین از تندروهای مهدی نصیری / او تا نقطه سقوط کامل پیش خواهد رفت / اصلاح‌طلبان پرچم‌داری او را نخواهند پذیرفت
  • اصلاح طلبان در کدام حوزه های انتخابیه کاندیدا دارند؟
  • جوان: مهدی نصیری «باطن» اصلاح‌طلبان است که «ظاهر» شده
  • اولین واکنش یک روزنامه اصولگرا به موضوع مهدی نصیری: او مهره تاج زاده است