Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، کمتر از دو روز مانده به انتخابات ششمین دوره از شوراهای اسلامی شهر و روستا و این روزها هر گوشه از اصفهان را که ببینیم با وعده‌های نقش بسته بر در و دیوار شهر مواجه می‌شویم.

چند سالی می‌شود که اقبال مردم به لیستی رأی دادن بیشتر شده و ترجیح می‌دهند به احزاب و گروه‌های سیاسی اعتماد کنند، این اقبال مردم به لیست‌های انتخاباتی گروه‌های سیاسی مختلف را ترغیب کرده تا هر یک لیستی تشکیل داده و در معرض انتخاب مردم قرار دهند و وارد پارلمان شهری شوند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از طرفی عدم شناخت کامل و دقیق وظایف و اختیارات اعضای شورای شهر هم در میان مردم و هم در نامزدهای انتخاباتی باعث شده تا شعارها و وعده‌هایی سر دهند که تطابقی با آنچه وظیفه یک شورا است نداشته باشد و پس از ورود به شورا برای تحقق وعده‌های خود به مشکل برخورند و بعضاً تخلفاتی هم مرتکب شوند.

اینجا است که اهمیت شناخت کامل کاندیداها از اختیارات و وظایف اعضای شوراها و البته اولویت‌های اصلی شهر هویدا می‌شود، در خبرگزاری فارس اصفهان میزبان دو کارشناس حوزه عمرانی و فرهنگی بودیم تا برایمان از اولویت‌های شورای شهر آینده برای اصفهان بگویند.

 

حجت‌الاسلام میثم ریاحی، دبیر انجمن روزنامه نگاران مسلمان اصفهان به عنوان کارشناس فرهنگی و مهدی شاکران سخنگوی جمعیت پیشرفت و عدالت اصفهان به عنوان کارشناس عمرانی در میزگردی به گفت‌وگو پیرامون اولویت‌های شهر اصفهان پرداختند.

فارس: به نظر شما مهم‌ترین اولویت‌های عمرانی و فرهنگی شهر اصفهان در حال حاضر چیست؟

ریاحی: یکی از مهم‌ترین برنامه‌ها و کارهای شورای شهر، وظیفه و رسیدگی به مباحث فرهنگی و اجتماعی است.

تمدن اسلامی و برنامه‌های دینی اگر در مباحث شهر نهادینه شود، باعث می‌شود تاثیرات به سزایی روی مردم و شهروندان داشته باشد و فرهنگ شهروندی را ایجاد می‌کند و این مسأله مهمی است، بنابراین یکی از کمیسیون‌های مهم شورای شهر، کمیسیون فرهنگی است که در بعضی از ادوار شورای شهر خیلی به این موضوع پرداخته نمی‌شود و همه به دنبال پیگیری مباحث عمرانی شهر هستند.

همه به دنبال پیگیری پیشرفت‌ها هستند و تأکید بر زیرساخت‌های عمرانی دارند و این باعث شده است که بخش اعظمی از فرهنگ دینی اسلامی که باعث می‌شود آیندگان و تربیت اجتماعی و شهروندی ما ساخته شود و در آینده هم برای ما یک پیشرفت و آبادانی بسیار داشته باشد در این مقطع زمانی مغفول واقع شود.

 

شاکران: همانطور که می‌دانید یکی از مهم‌ترین ارکان مدیریت شهری، یعنی انتخاب شهردار و بعد از آن انتخاب رویکرد شهری، توسط شورای شهر انجام می‌گیرد.

شورای شهری که تشکیل می‌شود لازم است نگاه جامع و کامل و همه جهته به مدیریت شهری داشته باشد تا بتواند بحث‌های عمرانی و فرهنگی و اجتماعی و موارد دیگر را در بر بگیرد.

فارس: از کمیسیون فرهنگی صحبت شد، راجع به اهمیت آن توضیح دهید.

ریاحی: کمیسیون فرهنگی شورای شهر یک سری شرح وظایفی دارد که در آن‌ها درباره مسائل فرهنگی و اجتماعی شهر توضیح داده می‌شود.

اولاً معاونتی در شهرداری به نام معاونت فرهنگی اجتماعی شهرداری وجود دارد که یک سری واحدهایی هم در زیرمجموعه این معاونت است.

یکی از وطایف کمیسیون فرهنگی، نظارت بر عملکرد این معاونت است که این معاونت با توجه به بودجه‌ای هم که به آن اختصاص پیدا می‌کند، ارتباط مستقیم با فرهنگ و مسائل فرهنگی و اجتماعی شهر دارد که اگر نظارت درستی بر این موضوع نشود تقسیم‌بندی‌های منطقه‌ای بودجه در شهرداری‌های شهر و در مناطق مختلف به طور مساوی انجام نشده و صرف افزایش سطح فرهنگی و اجماعی شهر نمی‌شود.

نکته دوم آن است که ضمن آن که لازم است اعضای شورا دخالت نداشته باشد، بتوانند در مسائل فرهنگی شهر ورود پیدا کند.

یکی از اقدامات مهمی که کمیسسیون فرهنگی شورای شهر باید انجام دهد همکاری و مساعدت و پشتیبانی از مراکز فرهنگی و اجتماعی است.

در این ۵ دوره گذشته شورای شهر، نوساناتی را در این موضوع می‌دیدیم، در بعضی از دوره‌ها دیدیم که یک مرتبه بودجه‌های کلانی در بعضی از مراکز فرهنگی تزریق می‌شود و بنابراین یک مرکز اینقدر قوی عمل می‌کند و مرکز دیگر در کف حرکت فرهنگی شهر است و حتی در کوچک‌ترین ایده‌های خودش مانده است و کسی به آن کمک نکرده است.

دوره‌ای داشتیم که اصلاً به این مراکز فرهنگی توجه نشده و نظارت و تعامل و ارتباطی وجود نداشته است؛ یعنی این ارتباطات به کلی در بعضی از ادوار شورای شهر کاملاً قطع شده است.

بزرگ‌ترین مشکل ما این است که این برنامه‌ریزی، یک برنامه‌ریزی کلان نیست و با تغییر در شوراها و مدیریت‌ها این حرکت‌های فرهنگی و نظارت‌های بودجه‌ای در شهر کاملاً حذف شده است.

ماجرای مدیران طردشده و فرهنگسراهای سطح شهر

ریاحی: در مقطعی هم در کنار این مراکز فرهنگی، یک سری مراکزی به نام فرهنگسراها ایجاد شد که برای این فرهنگسراها استراتژی آینده‌نگرانه و برنامه‌ای تدوین نشد که اگر قرار است که این فرهنگسرا در محله ایجاد شود این محله قرار است در ۱۰ سال آینده از کجا به کجا برسد و گاهی مدیریت‌های رانده شده و بعضاً مدیران کنار گذاشته شده و حتی افرادی که حرفه و ایده و تجربه آن‌ها در زمینه فرهنگی نبود می‌آمدند و مسؤولیت آن را بر عهده می‌گرفتند.

بودجه‌هایی هم که در آن جا خرج می‌شد با استراتژی خاصی همراه نبود و این عدم استراتژی فرهنگی در شهر و به ویژه در شورای شهر و کمیسیون فرهنگی، همیشه باعث شده است که ما معضلات و مشکلات و دغدغه‌های بزرگی در شهر اصفهان داشته باشم که هنوز هم حل نشده است و امید داریم که در شورای شهر آینده این مشکل و معضل مرتفع شود.

فارس: وضعیت حوزه عمرانی شهر و عملکرد شوراها در این زمینه چگونه است؟

شاکران: در رأس عملکرد شورای شهر انتخاب شهردار و رویکرد شهرداری است، وقتی که شهردار انتخاب می‌شود و جزء اولین دستوراتی که صادر می‌کند توقف انجام پروژه‌های جدید به بهانه اینکه باید پروژه‌های قبلی تمام شود است، نهایتاً بعد از ۴ سال متوجه می‌شویم که حجم عملکرد شهرداری در انجام پروژه‌های عمرانی کم بوده است.

در حالی که شهرداری اینطوری نیست که شما فکر کنید می‌توانید عملکرد پروژه‌ها را متوقف کنید تا پروژه‌های قبلی تکمیل شود و بعد پروژه جدید را شروع کنید. شهرداری همواره باید در حال افتتاح و کلنگ‌زنی باشد، یعنی پروژه‌ها باید پیوسته و به طور مداوم برنامه‌ریزی شود.

برخی می‌گویند در تأمین بودجه پروژه‌ها دچار مشکل می‌شویم و نمی‌توانیم بوجه را تأمین کنیم به همین دلیل صبر کردیم پروژه قبلی را تمام کنیم و بعد پروژه جدید را شروع کنیم، خب این اشکال به مدیریت اقتصادی و تأمین مالی برمی‌گردد.

کمبود پروژه شاخص در دوره پنجم شورای شهر

شاکران: اگر شما دوره‌های قبلی را نگاه کنید مثلاً دوره سوم و چهارم، می‌بینیم که در هر دوره‌ای یک پروژه شاخصی در سطح اصفهان اتفاق افتاده است اما در این دوره پروژه شاخص کمتر می‌بینیم، این مسأله به نوع نگاهی که در مورد پروژه‌های عمرانی وجود دارد برمی‌گردد.

شهر در حال توسعه است و ما می‌بینیم وقتی که یک شهری توسعه پیدا می‌کند خواه ناخواه زیرساخت‌ها هم باید توسعه پیدا کند و برای زیرساخت‌ها هم، پروژه‌های عمرانی باید توسعه پیدا کند پس بخش عمده‌ای از وظیفه شهرداری‌ها این است که پروژه‌های عمرانی را تعریف کنند و این پروژه‌های عمرانی بتواند به توسعه زیرساخت‌ها و در نهایت به رفاه بیشتر مردم منجر شود.

بخش دیگری از پروژه‌های عمرانی که در شهرها می‌توانیم از آن‌ها نام ببریم پروژه‌هایی هستند که واقعاً شهر را شاخص می‌کنند و پروژه‌های شاخص‌ساز هستند. شما می‌بینید که در خیلی از شهرهای دنیا پروژه‌ای اجرا می‌شود که شهر را با آن پروژه می‌شناسند، در این بخش هم ما می‌بینیم که نه تنها در این دوره بلکه در دوره‌های قبلی هم به آن توجه نکردند بنابراین پروژه‌های عمرانی از این دو جهتی که گفتم اهمیت دارد و درخصوص همین پروژه‌های عمرانی علی‌رغم این که دوستان مدعی بحث‌های بودجه‌ای هستند با یک رویکرد جذب مشارکت و مدیریت مشارکت در هزینه‌ها می‌توانند مشکل هزینه را هم حل کنند.

 

در سطح شهر پروژه‌هایی را می‌بینیم که این‌ها پروژه‌های خرد محسوب می‌شوند و کلان نیستند و کارهای روتینی است که همه شهرداری‌ها انجام می‌دهد؛ منظور من پروژه‌های شاخص است یعنی پروژه‌ای که بتواند گره و مشکل بزرگی را از شهر حل کند.

در حال حاضر شاهد این هستیم که عملیات عمرانی رینگ چهارم شهری در حال انجام و رو به جلو است هر چند که طبق پیش‌بینی‌ها باید از سرعت بالاتری برخوردار باشد اما به هر حال در حال انجام است؛ این طرح خوبی است و می‌تواند بار ترافیکی شهر و ترددهای داخل شهر را کنترل کند اما همانطور که گفتم در بحث پروژه‌های داخل شهری، حقیقتاً مورد بارزی دیده نمی‌شود که در حال انجام باشد.

فارس: تامین مالی این پروژه‌ها چگونه‌ می‌تواند انجام شود؟

شاکران: همه جای دنیا و در بسیاری از کشورهای ثروتمند، انجام پروژه‌ها با مشارکت سرمایه‌گذاران خصوصی انجام می‌شود.

این سرمایه‌گذاران می‌توانند داخلی یا خارجی باشند، باید بینیم که مدیریت شهری چه برنامه‌ها و مشوق‌هایی برای سرمایه گذاران ایجاد می‌کند، بسیاری از پروژه‌ها در نقاط مختلف دنیا همین‌گونه در حال انجام است یعنی پروژه شاخصی توسط یک کشور دیگر یا یک سرمایه گذار خارجی دیگر برنامه‌ریزی و تأمین مالی می‌شود و در حین بهره‌برداری از آن پروژه، سرمایه‌گذار سود خود را بر می‌دارد و بعد از مدت زمان مشخصی این پروژه برای شهر ماندگار می‌شود و سال‌های سال به شهر و مردم خدمت می‌کند.

اینجا باید پرسید چه مقدار از این پروژه‌ها و این سبک سرمایه‌گذاری‌ها در این دوره مدیریت شهری یا دوره‌های قبلی برنامه‌ریزی شده است.

 

اصفهان با خیلی از شهرهای کشور تفاوت دارد، اصفهان شهری است که در دنیا شناخته شده است و میراث بزرگ فرهنگی و تاریخی دارد، باید دید از این وضعیت چقدر استفاده شده است که سرمایه‌گذاران جذب شوند و پروژه‌هایی برای آن‌ها تعریف شود و این پروژه‌ها را با مشارکت بخش خصوصی بتواند انجام دهد.

در این صورت دغدغه‌های مالی هم فراهم نمی‌شود، این مسأله به ساز و کار مدیریتی و خلاقیت در مدیریت مالی شهرداری برمی‌گردد.

وگرنه اینکه وقتی در مدیریت شهری به بن بست می‌خورید لایحه‌ای از طریق مدیریت مالی برای چند برابر کردن عوارض و چند برابر کردن جریمه‌های ماده ۱۰۰ به شورای شهر ببرید وضعیتی را پدید می‌آورد که هر با به شهرداری‌ها می‌رویم علناً عنوان می‌کنند که ما برای بحث حقوق شهرداری و حقوق کارمندان مجبوریم بحث‌های تخلفات شهری را به رسمیت بشناسیم.

برای مدیریت مالی و تأمین مالی برنامه‌ریزی خاصی نشده است

شاکران: با این اوضاع مشخص است که برای مدیریت مالی و تأمین مالی برنامه‌ریزی خاصی نشده است، مثل این است که کشور را به فروش نفت وابسته کنیم؛ با ابتکار عملی که امیدواریم در شورای شهر جدید اتفاق افتد باید له سمت تأمین مالی‌های هوشمندانه به جای تأمین مالی‌های سنتی و دائمی که همیشه بوده است، حرکت کنیم.

اینکه کاری ندارد که جریمه ماده ۱۰۰ را ۵ برابر کنیم و بعد بگوییم ۸۰ تا ۹۰ درصد بودجه تأمین شد.

فارس: چه راهکارهای جایگزین می‌توان داشت تا بتوانیم یک بودجه نسبتاً پایدار برای شهر ایجاد کنیم؟

شاکران: به نظر من این مسأله نیازمند هوشندی است و نیازمند آن است که افرادی که در شورای شهر حضور پیدا می‌کنند در عین حال که نگاهی واقع‌بینانه داشته باشند نگاهی خلاقانه هم نسبت به تأمین بودجه و تأمین مالی داشته باشند.

فارس: به بحث اولویت‌های فرهنگی برگردیم، نظر شما راجع به لیست‌های مطرح برای انتخابات شورای شهر اصفهان چیست؟

ریاحی: همیشه در انتخابات‌های مختلف شورای شهر یا مجلس و حتی ریاست جمهوری، اعلام نظر احزاب مختلف سیاسی و حتی بعضی از گروه‌های اجتماعی را در شهر داشته‌ایم به خصوص برای دو دوره گذشته شورای شهر که مشارکت و حضور کاندیداها برای ثبت‌نام و داوطلبی شورای شهر بالا رفت، تعدد لیست‌ها را در شهر مشاهده کردیم و شاهد این اختلاف نظرها بودیم.

اگرچه اختلاف نظر همیشه طبیعی بوده و دو نفر هم ممکن است اگر در کنار هم قرار بگیرند اختلاف نظر و سلیقه داشته باشند اما مهم این است که اگر ما می‌خواهیم یک شهر موفق و آرام داشته باشیم باید فضای سیاسی و فرهنگی و اجتماعی آن شهر را به صورت آرام دنبال کنیم و دنبال تنش و اختلاف نباشیم؛ یعنی باید با استفاده از وحدت رویه در این خصوص بتوانیم به موفقیت‌های متععد در آرامش شهر برسیم.

یکی از معضلات و مشکلات امروز ما همین تعدد لیست‌ها است، لیستی موفق خواهد بود که حمایت اکثریت مردم را داشته باشد یعنی پشتوانه کاری افرادی که موفق می‌شوند و به شورای شهر ورود پیدا می‌کنند، همین آرا آن‌ها است.

 

ممکن است حتی بین دو گروهی که لیست می‌دهند، یک تعدادی از هر دو گروه به شورا روند اما این موجب می‌شود که در آینده در شورا، این اختلاف نظر و سلیقه‌ها، رخنه کند و ضرر این اختلافات برای مردم است.

بهترین راهکار انتخاب یک لیست واحد است

ریاحی: بنابراین بهترین راهکار وحدت رویه در این حرکت است که همه به یک لیست واحد رأی دهند و آن لیستی باشد که نظر علمای شهر، فرهنگیان شهر و اکثریت احزاب شهر باشد.

از طرفی لیستی می‌تواند پشتوانه بهتری داشته باشد که افرد متخصص‌تری را در خود جای داده باشد و در همه حوزه‌های فرهنگی و اجتماعی و عمرانی، افراد متخصص باشند و از همه ابعاد و نگاه‌ها به شهر در لیست حضور داشته باشند و بتوانند لوایح و طرح‌های واحدی را در شورا ارائه بدهند و باعث شوند تا شهری پویاتر با نشاط‌تر و هماهنگ‌تر داشته باشیم.

مطالبه‌گری یکی از بهترین روش‌ها برای پیشبرد اهداف و اجرا کردن شعارهایی است که افراد و لیست‌ها پیش از انتخابات دادند و بعد از انتخابات قرار است آن‌ها را عملیاتی کنند.

این مطالبه‌گری، بهترین حرکت است که رسانه‌ها می‌توانند نقش مهمی در این زمینه داشته باشند؛ مشکل اصلی این حرکت‌ها به خصوص در بین احزاب، این است که زمانی که تنور انتخابات داغ می‌شود و قرار است افرادی به عنوان منتخب مردم به داخل شورا فرستاده شوند، احزاب ورود پیدا می‌کنند اما بعد از انتخاب افراد و بعد از ورود منتخبین به شورا، آن تب و تاب و شور و هیجان، از بین می‌رود و این مشکل عمده پیش می‌آید که دیگر به دنبال مطالبات نمی‌روند.

قطعاً باید مطالبات اعضا به ویژه در مجمع نیروهای انقلاب که متشکل از تعداد زیادی از این اعضا است، مطرح شود، افراد آن جا بیایند و بازو باشند.

نامزدها بعد از راه یافتن به شورا پاسخگوی شعارهای انتخاباتی‌شان باشند

ریاحی: بعد از انتخابات بیایند و توضیح دهند که این شعارها را در چه حد اندازه و چه درصدی عملیاتی کرده‌اند و اگر مشکلاتی وجود دارد این مشکلات از کجا است و خیلی واضح در این مورد صحبت کنند، قطعاً در این جا احزاب نقش مهمی دارند و وظیفه احزاب بعد از انتخابات تا پایان دوره ۴ ساله شورای شهر، وظیفه مطالباتی است.

شاکران: باید به موضوعات نگاه واقع‌بینانه داشته باشیم، اینکه ما تمام موضوعاتی که اصلاح برخی در سطح کلان و کشوری است به شورای شهر ربط دهیم و برای مردم انتظاری ایجاد کنیم در حالی که اعضای راه یافته به شورای شهر هم محدودیت‌هایی در اختیارات دارند، مشکل آفرین است.

البته اینکه اعضا نخواستند یا نتوانستند و اختیاری برای حل مشکلات نداشتند هم محل سؤال است.

بحث حمل‌ و نقل و ترافیک در همه جای دنیا معضل است، مردم باید احساس کنند که استفاده از حمل‌ و نقل عمومی به نفع آن‌ها است و تشخیص دهند که استفاده از حمل‌ و نقل عمومی بهتر از استفاده از وسیله نقلیه شخصی است.

اهمیت کار شهرداری‌ها در تشویق مردم به استفاده از  حمل‌ و نقل عمومی

شاکران: لازمه این تشخیص مردم آن است که شهرداری‌ها توانسته باشند راهکار را به اندازه کافی توسعه دهند و در زمینه فرهنگ‌سازی و تشویق مردم هم بتوانند کاری انجام دهند.

در هر دو زمینه ضعف‌هایی وجود دارد که مردم تصمیم می‌گیرند که از وسایل شخصی استفاده کنند؛ نتوانستیم ایستگاه مترو را به صورت هدفمند توسعه دهیم، زمان‌بندی اتوبوس‌ها و برنامه‌ریزی زمانی آن هم مشکل دارد، آیا یک برنامه زمانی را در اختیار شهروندان قرار دادیم که از حمل‌ و نقل عمومی مناسب استفاده کند؟ بحث تاکسیرانی هم نیاز به توسعه دارد.

بحث حمل‌ و نقل را شهرداری‌ها می‌توانند با توسعه زیرساخت و بسته‌های تشویقی برای مردم، گسترش دهند.

در برخی کشورها حتی برای مردمی که داخل وسیله نقلیه عمومی هستند هم برنامه وجود دارد.

یک‌بار یک شرکت دانش‌بنیان شهرک علمی تحقیقاتی به شهرداری طرحی را ارائه داد که طی آن افراد بتوانند در وسیله نقلیه عمومی مطالعه داشته باشند که چنین مسأله‌ای کوچکی هم شهرداری‌ها می‌توانند انجام دهند.

شورای شهر برای حل مسأله آب چه اختیاراتی دارد؟

شاکران: در رابطه با مسأله آب، اینکه شهرداری‌ها و شورای شهر می‌تواند برای بحث آب شرق اصفهان اقدامی داشته باشد، محل بحث است.

بحث آب شرق اصفهان به سیاست‌های کلی برمی‌گردد که حتی می‌بینیم نمایندگان ما در مجلس شورای اسلامی در تراز ریاست جمهوری پیگیری می‌کنند.

شورای شهر می‌تواند وفاق بهتری را با نمایندگان مجلس شورای اسلامی برای پیگیری‌هایشان داشته باشند و مسأله دیگر هم این است که باید پذیرفت دسترسی به آب برای اصفهان سخت شده است.

شورای شهر و شهرداری‌ها می‌توانند در مناطقی که شغل مردم مرتبط با آب است، با برنامه‌ریزی وضعیت شغلی آن‌ها را تغییر دهند و مسیر را به سمت شغل‌هایی که نیاز کمتری به آب داشته باشد، ببرند.

 

بخشی از وظایف شهرداری‌ها در زمینه حفاظت از محیط زیست است، در همه شهرها نکته مهمی درباره مدیریت پسماند وجود دارد حتی در این حد که آیا در بحث زباله‌ها هم به دنبال طرح‌های مفید رفته‌ایم؟

شهر اصفهان در زمینه مدیریت بازیافت جزء شهرهای پیشرو بوده و است که شهرداری‌ها می‌توانند به خوبی عمل کنند اما بخش عمده محیط‌زیست اصفهان به بحث آلودگی هوا برمی‌گردد.

یک بخش از مشکلات آلودگی هوا به ناوگان حمل‌ و نقل عمومی مربوط است که لازم است اصلاح شود، مدل‌های مختلف حمل‌ و نقل هم باید بررسی شود.

نمی‌توان تنها روی یک گزینه مانند تراموا تمرکز کرد اما به راحتی هم نمی‌توان آن را کنار گذاشت، به نظر من شهر اصفهان محدودیت‌هایی برای مترو دارد مثلا برای ایمن‌سازی و پایدارسازی همین خطوط متروی موجود هم نیاز به حدود هزار میلیارد تومان بودجه داریم.

از طرفی توسعه مترو در بافت‌های سنتی شهر اصفهان محدودیت‌هایی دارد، اگر در شهری بودیم که امکان توسعه و نوسازی کاملاً فراهم بود می‌توانستیم بودجه را صرف مترو می‌کردیم، به همین سبب لازم کار کارشناسی انجام گیرد و بودجه هر منطقه و قسمتی را به فراخور شرایطش به خودش اختصاص دهیم، بنابراین در برخی مسیرها ممکن است تراموا گزینه مناسبی باشد.

شورای شهر و آلودگی هوا

بخشی از آلودگی هوای اصفهان هم به سوخت نیروگاه‌های اطراف شهر برمی‌گردد که شورای شهر می‌تواند در حد توان نسبت به آن اقدام کند.

در حوزه مدیریت پسماند و بازیافت که مربوط به محیط‌زیست هستند، شهرداری‌ها می‌توانند بسیار موفق‌تر در آن عمل کنند.

ریاحی: شورای شهر سیاسی نیست و نباید باشد اما گاهی دچار حواشی سیاسی می‌شود و افراد به صورت سیاسی انتخاب می‌شوند.

به دلیل ورود احزاب و اینکه افراد به صورت سیاسی انتخاب می‌شوند، تفکرات‌شان موجب می‌شود راه و روش حزبی‌شان در شهر اعمال نفوذ کند و نتیجه این را در جامعه و خانواده‌ها می‌بینیم.

در چنین شرایطی نگاه به شهر سیاسی یا اقتصادی می‌شود و مسائل فرهنگی دیده نمی‌شود.

در ادوار مختلف می‌بینیم که وقتی شهر در اختیار جناح‌های سیاسی مختلف قرار می‌گیرد عده‌ای قدرت می‌گیرند و چنان پیش می‌روند که مشکلات عمده حزب مربوطه‌شان مرتفع می‌شود اما بلافاصله بعد از آن وقتی طیف سیاسی تغییر می‌کند، تمام مشکلات قبلی برمی‌گردد به این دلیل که نگاه‌ها به شهر، سیاسی است.

امید است در آینده و با حضور افرادی با نگاه باز در شورای شهر، دیدگاه مردمی، فرهنگی، اجتماعی و عمومی به شهر گسترش یابد.

یک شورای شهر ۴ سال یک شهردار را انتخاب می‌کند و طرح‌هایی را آغاز می‌کند اما بلافاصله پس از این دوره کوتاه ۴ ساله، تغییرات سیاسی رخ می‌دهد و طرح‌ها هم معلق می‌مانند و عملا عملکرد شوراها دو ساله می‌شود، سال اول که ناآشنا هستند و سال آخر هم به دنبال جمع کردن رأی برای دوره بعد و به همین ترتیب عمر مفید شورا دو سال می‌شود.

این فضای سیاسی باعث می‌شود طرح‌ها تحت‌الشعاع قرار گیرد و فضای فرهنگی و اجتماعی مورد غفلت قرار گیرد و ضربه اصلی را مردم متحمل شوند. 

شورای شهر نباید سیاسی باشد

ریاحی: می‌توان گفت که اکثر مردم اصفهان هیچ کاری با فضای سیاسی شهرشان ندارند و تنها خواستار آسایش و آرامش هستند، این کار هم وظیفه مدیران شهری است که آن‌ها نیز از شورای شهر خط می‌گیرند، به همین دلیل شورای شهر نباید سیاسی عمل کند تا خانواده‌ای که صرفاً خواستار یک شهر آرام و آباد می‌خواهد بتواند به هدف اصلی خود برسد.

هر جا که انتخاباتی وجود داشته باشد، سیاسی است

شاکران: نقدی نسبت به صحبت‌های آقای ریاحی که گفته شد شورای شهر نباید سیاسی باشد داشتم، سیاسی بودن در کشور ما لزوماً به معنای بدی نباید تفسیر شود.

هر جا که انتخاباتی وجود داشته باشد، سیاسی است، نمی‌توان انتخابات داشت و رویکرد سیاسی نداشت چون مردم بسیاری از افراد را شخصا نمی‌شناسند بلکه به طیف سیاسی او اعتماد می‌کنند و رأی می‌دهند.

اما اینکه عملکرد شورای شهر علاوه بر آنکه سیاسی باشد باید پیوست فرهنگی، مردمی و اجتماعی هم داشته باشد، درست است و عملا ً اگر طیف سیاسی که وارد شورا می‌شود نخواهد این پیوست‌ها را رعایت کند کنار گذاشته خواهد شد.

اگر انتخابات سیاسی نباشد، پاسخگویی هم وجود ندارد، نباید احزاب را همواره بد دانست البته برخی از این تصورات هم به عملکرد خود احزاب برمی‌گردد که بیشتر به فکر خودشان بودند تا مردم، اما پشتوانه سیاسی باید وجود داشته باشد تا مردم بدانند به چه طیف فکری اعتماد کنند.

جدا از آن که سیاست‌های کلی می‌تواند توسط وزارت مسکن برنامه‌ریزی شود اما مشکل بزرگ آن است که متولی مسکن در کشور ما دو سازمان است.

شهرداری‌ها زیرمجموعه وزارت کشور هستند در حالی که سیاست‌های مسکن را وزارت مسکن و شهرسازی تعیین می‌کند، فعالان حوزه در شهرستان اصفهان و دیگران به شدت از این ناحیه ضرر می‌بینند.

این مشکل باید حل شود و متولی مسکن باید یک ارگان باشد، جالب آن است که در برخی از استان‌ها شهرداری‌ها به صورت خودجوش با ارگان‌های مربوطه هماهنگ شوند و مشکلات مردم را حل کنند اما در برخی از شهرداری‌ها این اتفاق رخ نمی‌دهد و افراد در ارگان‌ها درگیر می‌شوند.

یکی از بخش‌های مهم هزینه ساخت مسکن، هزینه صدور پروانه است

شاکران: در حوزه نظام مهندسی مشکلات بسیاری در این زمینه وجود دارد، در حال حاضر یکی از بخش‌های مهم هزینه ساخت مسکن، هزینه صدور پروانه است.

پول گزافی برای بحث بیمه در هنگام صدور پروانه از مردم گرفته می‌شود و هیچکس هم پاسخگو نیست که این پول کجا است، شورای شهر که نماینده مردم است باید وارد این مسأله شود.

ساختار عدم شفافیت نکته دیگر است، شهرداری و شورای شهر باید به نقطه‌ای برسد که اگر فرد بخواهد پروانه‌ای بگیرد در یک سامانه شفاف تمامی اطلاعات وارد شود.

برخورد مستقیم مردم با مسؤول نهایی فسادزا است، یک فرد عادی وارد شهرداری می‌شود و بر اثر یک سری قوانین یا کدهای منطقه‌ای با نفر سومی ارتباط می‌گیرد و فساد رخ می‌دهد.

شفافیت، شهر الکترونیک

شاکران: شهرداری دوره چهارم ‌فعالیت خوبی را در زمینه شهر الکترونیک شروع کرد و دوره چهارم هم ادامه داد اما واقعا کم است و باید توسعه پیدا کند، اگر ساختار شفاف شود شهرداری‌ها هم مجبور می‌شوند منابع دیگری به غیر از تراکم و فروش شهر برای خودشان پیدا کنند.

در سراسر دنیا شهرداری‌ها متولی نظارت بر کیفیت ساخت‌وساز هستند، به همین جهات گفته شده اهمیت شهرداری و شورای شهر مشخص است.

ریاحی: مسائل شهر فقط محیط زیست و آب و هوا و ترافیک نیست، نسل‌های آینده هم از منابع مهم شهری هستند که این مسأله مغفول واقع شده است و بیشترین مشکلات شهر هم در همین رابطه است.

مسکن، فضای سبز، خیابان و ... دغدغه است اما باید یادمان باشد نسل آینده هم منابع مهم شهر هستند که نیاز به نشاط دارند اما نشاط واقعی در شهر وجود ندارد.

سبک زندگی مردم و فرهنگ اسلامی قوی باعث می‌شود که بسیاری از مشکلات شهری هم حل شود یعنی با برطرف شدن مسائل فرهنگی معضلات شهری هم مرتفع می‌شود که امید است با مشارکت دادن مردم در مباحث فرهنگی و اجتماعی شهر از این نقطه عبور کنیم و بتوانیم شهری پویا و با انگیزه داشته باشیم.

اعضای شورای شهر از جوانان کمک بگیرند

شاکران: توصیه‌ای به شورای شهر آینده دارم، وقتی لیست‌های شاخص را می‌بینیم سهمی از جوانان را می‌بینیم اما کافی نیست، درخواست داریم که جوانان را برای کمک فراخوانند، به سراغ شهرک‌های علمی تحقیقاتی و جوانان فرهنگی که بدون منت کار می‌کنند روند.

 

برای تمام مشکلاتی که نام بردیم راهکار وجود دارد و راهکارش هم دست جوانان همین شهر است، در هر کمیسیونی اعضای شورای شهر آینده سعی کنند به سراغ متخصصان جوان همان حوزه روند تا در حل مسائل کمک کنند.

امید است در همین چهار سال بتوان مشکلات مختلف را مرتفع ساخت.

انتهای پیام/۶۳۱۱۹/ر۳۰/

منبع: فارس

کلیدواژه: اصفهان شورای شهر انتخابات فرهنگی شهرداری ها می توانند پروژه های عمرانی فرهنگی و اجتماعی شورای شهر آینده کمیسیون فرهنگی سرمایه گذاران بعد از انتخاب مسائل فرهنگی مراکز فرهنگی پروژه ها شورای شهر شورای شهر حال انجام تأمین مالی برنامه ریزی مدیریت مالی اجتماعی شهر داشته باشند داشته باشیم مدیریت شهری شورای شهر نقل عمومی باعث می شود آلودگی هوا اختلاف نظر زیرساخت ها پروژه شاخص توسعه پیدا شهر اصفهان اعضای شورا محیط زیست برای مردم برمی گردد لیست ها دوره ها طرح ها یک سری یک شهر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۲۵۰۰۰۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۱۴ سال از بلاتکلیفی بزرگ ترین پروژه شهرداری می گذرد برج های دو قلو چالش مدیران شهرکرد

اجرای این پروژه از سال ۸۹ کلید خورد و با وجود اینکه قرار بود طی ۳۶ ماه تکمیل و به بهره ‌برداری برسد، اما بعد از یک سال نیمه کاره رها شد  و سال‌ها است که مردم چشم انتظار احداث این پروژه در مرکز استان هستند.

این طرح قرار بود در زمینی به مساحت حدود ۶۰۰۰ مترمربع واقع در میدان بسیج شهرکرد و در ۲۶ طبقه احداث شود که واحدهای تجاری، خدماتی، درمانی، اداری، رفاهی و تفریحی از بخش‌های پیش‌بینی شده در این پروژه بود.

بسیاری از کارشناسان در این رابطه مدعی بودند که احداث پروژه‌ برج‌های دوقلو با جانمایی نامناسب در شهر و صرف هزینه‌های گزاف  ثمره ای ندارد و  باعث بروز ترافیک‌های سنگین در این محل  می شود اما گوش شنوایی برای شنیدن این انتقادات وجود نداشت  که این موضوع انتقادات بسیاری را به دنبال داشت.

درنهایت طبق پیش‌بینی‌های انجام‌شده  این پروژه به دلیل عدم کار کارشناسی به بن‌بست رسید و شهرداری شهرکرد را با بدهی‌های بسیاری مواجهه کرد .

ورود استاندار به ماجرا

بلاتکلیفی برج دوقلوی کوه نور و دریای نور شهرکرد  انقدر برای شهروندان آزار دهنده می شود که این موضوع منجر به اعتراض استاندار چهارمحال و بختیاری شده است تا آن جا که وی در دیدار با مدیران شهری با تاکید بر اینکه باید با تلاش فراوان شهرکرد را به یک شهر آباد و توسعه‌یافته تبدیل کنیم تاکید کرده است: شهرکرد به‌ عنوان مرکز استان باید الگوی سایر شهرها در بحث مدیریت شهری باشد.

غلامعلی حیدری بیان می کند: باید شاهد تحول در حوزه مبلمان شهری، فضای سبز، نماد ورودی و خروجی شهر، اجرای پروژه‌های عمرانی و احداث بوستان باشیم.

 وی در این دیدار به مدیران شهری تاکید می کند که برج‌های دوقلوی شهرکرد هر چه سریعتر توسط مجموعه مدیریت شهری و شورای شهر تعیین تکلیف شود تا از حالت بلاتکلیفی فعلی خارج شود.

اشتباه غیر قابل تکرار

فرماندار شهرکرد نیز در جمع فعالان اقتصادی به ماجرای برج های دوقلو ورود کرده و می افزاید: در تصویب هر طرح نباید عجولانه رفتار کرد و بررسی‌های زیادی پیرامون جوانب آن  صورت پذیرد.

بهادر عبدالغنی تاکید می کند: در طرح های شهری باید به گونه ای عمل شود که  موارد مشابه برج‌های دوقلو را دیگر شاهد نباشیم که سرمایه زیادی را سال ها رسوب کند و برای زندگی مردم نیز تاثیری نداشته باشد.

فرماندار شهرکرد ادامه می دهد: متاسفانه سازه برج در قسمت ضلع جنوب شرق با دیوار حائل گره نخورده است و این مشکل باید قبل از هر اقدامی برطرف شود، همچنین آهن‌آلات بکار گرفته شده در سازه این برج در معرض زنگ‌زدگی و خوردگی است و باید هر چه سریعتر برای واگذاری این برج به سرمایه‌گذار اقدام لازم صورت بگیرد.

فرماندار شهرکرد ادامه می دهد: باید تلاش کنیم از نخبگان استان استفاده کنیم و اتاق فکر داشته باشیم تا مشکلات در زمینه اقتصادی مرتفع شود و عارضه‌یابی و پتانسیل‌یابی در شهرستان شهرکرد انجام شود.

انتقاد بهارستانی ها

نماینده مردم شهرستان‌های شهرکرد، سامان و بن در مجلس شورای اسلامی نیز  در دیدار نوروزی با شهردار و اعضای شورای اسلامی شهرکرد گریزی به ماجرای برج های دوقلو می زند و  تاکید می کند: تعیین تکلیف فناوران ۲ شهرکرد، کمربندی ۱۵ خرداد، میدان میوه و تره‌بار، پارک ملت شهرکرد و بویژه تسریع در پیگیری تعیین تکلیف برج‌های دوقلو شهرکرد و همچنین حرکت به سمت اصلاح مبلمان شهری و زیباسازی فضای شهری به‌طور خاص باید در دستور کار مدیریت شهری مرکز استان باشد.

احمد راستینه هفشجانی تمرکز بر کاهش مشکلات ترافیک شهری و تسریع در روند پیگیری اجرای تقاطع‌های غیرهمسطح در شهرکرد را ضروری خوانده و می افزاید: با توجه به انجام مطالعات و امضای تفاهم‌نامه‌هایی با قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء، می‌توان نسبت به اجرای این طرح‌ها اقدام کرد.

وی تصریح می کند: مجموعه مدیریت شهری در مرکز چهارمحال و بختیاری باید برای اجرای طرح‌های عمرانی و اقتصادی با هدف تسریع در روند توسعه شهر و دستیابی به درآمدهای پایدار اقدام لازم را در دستور کار قرار دهند.

مزایده راه حل مسئله

بلاتکلیفی در اجرای این پروژه و انتقاد مسئولان استانی و شهری سبب می شود موضوع مزایده آن سال گذشته  مطرح گردد.

شهردار شهرکرد کافی نبودن فضا برای پارک خودروها، تحمیل بار ترافیکی در محل و نبود بودجه را مهمترین علت تکمیل نشدن این طرح عنوان کرده بود.

واحدیان  قیمت پایه این مزایده را  ۹۷۵ میلیارد تومان اعلام کرده بود تا سرمایه حاصل از آن صرف تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام شهر و پروژه‌های شاخص شهری مانند آزادسازی کمربندی یا تقاطع غیر هم‌سطح شود.

وی خاطرنشان می کند: افراد زیادی از داخل و خارج استان آمادگی خود را اعلام و اطلاعات دقیق‌تری را دریافت کردند اما در مرحله اول فروش کسی به طور قطعی برای خرید آن اقدام نکرد؛ البته در مراحل آتی این موضوع به طور کامل مشخص شده و برج‌ها به فروش خواهند رسید.

از این رو  طبق شواهد و قرائن از قضا  در مدت زمان تعیین شده اتفاق خاصی رخ نداده و مجدداً تمدید مزایده صورت گرفته است، تمدیدی که باید دید آیا سودی برای برج‌ها داشته یا تنها وقت تلف کردن بوده است.

اما واحدیان در آخرین اظهار نظر درباره این پروژه می گوید: فرآیند یک ساله‌ای طی شد تا تصمیم قاطع برای برج‌های دو قلو گرفته شود، زیرا پروژه‌ای بود که باید تحلیلی روی آن انجام و از جوانب مختلف مباحث کاربری، اجتماعی، ترافیکی، اقتصادی بررسی می‌شد البته فروش برج با کاربری مسکونی پیشنهاد و بعد از طی کردن فرآیندی در کارگروه‌های مختلف مصوب شد.

وی ادامه می دهد: اواخر سال گذشته برج‌های دو قلوی شهرکرد به مزایده گذاشته شد، اطلاع رسانی عمومی صورت گرفت، در مرحله اول بسیاری از افراد مراجعه و اسناد را دریافت کردند اما در مزایده شرکت نکردند، به همین دلیل مجدداً تمدید مزایده انجام شد و اکنون در دوره تمدید مزایده قرار دارد.

واحدیان تصریح کرد: به احتمال زیاد طی چند روز آینده تمدید آن به اتمام می‌رسد، بسیاری از افراد حقیقی و حقوقی که تمکن مالی داشته اطلاعاتی از ما مبنی بر ورود بر امر سرمایه‌گذاری گرفته‌اند، اما تاکنون در مزایده شرکت نکرده‌اند.

به گفته شهردار شهرکرد البته در قانون ابتدا بحث مزایده مطرح است، یعنی اگر کسی در مزایده شرکت نکرد می‌توان شرایط جدید را مجدداً به شورا ارسال و اگر به تصویب رسید با شرایط جدید به مزایده گذاشته شود، در حقیقت اگر مزایده برنده‌ای نداشته باشد مجدداً دوره بعد باید با شرایط دیگر به مزایده گذاشته شود.

وی ابراز امیدواری کرد: امید است این پروژه هر چه سریع‌تر به سرانجام برسد، زیرا این کار موجب فتح بابی به منظور ورود سرمایه‌گذار برای پروژه‌های دیگر خواهد شد.

احتمال تغییر شرایط مزایده

رئیس شورای شهر شهرکرد نیز در باره آخرین وضعیت این برج ها تصریح می کند: فروش برج های  دوقلو با موافقت اعضای شورای اسلامی شهرکرد مصوب شده و  کارشناسان‌ ارزش این پروژه را نزدیک به یک هزار میلیارد تومان اعلام کرده‌اند.

مصطفی حیدری ادامه می دهد: برج دوقلوی کوه نور و دریای نور شامل عرصه، اعیان، هزینه‌های صدور پروانه، آماده‌سازی زمین و تغییر کاربری برخی طبقات به مزایده گذاشته و به فروش می‌رسد.
وی می افزاید: اکنون این برج‌ها به صورت نقدی به مزایده گذاشته شده اگر برنده نداشته باشد شرایط تغییر خواهد کرد، البته اگر این گونه باشد باید شرایطی گذاشته شود که استقبال بیشتر شود.

حیدری ادامه می دهد: مزایده‌ای که گذاشته شده نشان می‌دهد مشتری وجود دارد، حدودا ۱۲ نفر مراجعه کرده‌اند و خواهان دریافت اسناد و مدارک مزایده بودند که امید است مزایده برگزار و هر چه سریع‌تر تعیین تکلیف برج‌های دو قلو پس از سال‌ها چشم انتظاری، محقق شود.

رضا طلبی

دیگر خبرها

  • بررسی از پروژه تأمین‌کننده آب آشامیدنی منطقه جنوب استان در سمیرم
  • اولویت اصلی شورای شهر اتمام پروژه‌های نیمه‌تمام است
  • هزینه ۱۲ هزار میلیارد تومانی منوریل قم / چالش عبور از مقابل حرم حضرت معصومه (س) حل نشد
  • ۱۴ سال از بلاتکلیفی بزرگترین پروژه شهرداری می‌گذرد؛ برج‌های دو قلو چالش مدیران شهرکرد
  • ۱۴ سال از بلاتکلیفی بزرگ ترین پروژه شهرداری می گذرد برج های دو قلو چالش مدیران شهرکرد
  • توسعه طرح‌های راه‌سازی در استان بوشهر از اولویت‌ها است
  • اعضای شورای شهر حق دخالت در انتصابات شهرداری را ندارند
  • آیین‌نامه ممنوعیت سگ‌گردانی در پارک‌ها اجرایی شود
  • بازدید از بزرگترین پروژه پل‌سازی شیراز تا تقاطعی که دسترسی به حرم شاهچراغ را تسهیل می‌کند
  • ۱۱۶۰ پروژه در سبد پروژه‌های سالانه شهر اصفهان است/ هیچ پروژه‌ای نباید معطل طراحی بماند