Web Analytics Made Easy - Statcounter

رئیس جمهوری ترکیه در تازه ترین اظهارات خود گفت که در تأمین امنیت فرودگاه کابل، کشورهای پاکستان و مجارستان نیز باید مشارکت داشته باشند که این سخنان وی در افغانستان واکنش هایی را بدنبال داشت.

«رجب طیب اردوغان» پس از پایان نشست کشورهای عضو ناتو در بروکسل در باره تأمین امنیت فرودگاه کابل گفت که اگر کشورش مسئولیت این کار را برعهده بگیرد، پاکستان و مجارستان نیز باید در آن مشارکت کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این سخنان اردوغان در افغانستان واکنش برانگیز شد، زیرا دولت و ملت افغانستان پاکستان را در وقوع جنگ و بدبختی‌های امروز این کشور موثر می دانند.

خبرگزاری «افق نیوز» افغانستان امروز پنجشنبه نوشت که سفیر ترکیه در کابل در باره سخنان اخیر اردوغان به وزیر خارجه افغانستان توضیحاتی ارایه داد.

بر اساس این گزارش، وزیر خارجه افغانستان دیروز چهارشنبه در این رابطه با سفیر آنکارا در کابل دیدار کرده و از وی باره این سخنان اردوغان توضیحات خواسته بود.

وزارت خارجه افغانستان در اطلاعیه ای اعلام کرد که  محمد حنیف اتمر با «جیهاد آرگین‌آی» سفیر ترکیه در کابل دیدار و سفیر ترکیه در باره نشست رهبران ناتو مبنی بر تداوم همکاری و حمایت کشورهای عضو سازمان ناتو از افغانستان پس از خروج نیروهای حمایت قاطع، از ادامۀ همکاری‌های ترکیه با افغانستان در زمینه‌های مختلف، به وزیر امور خارجه افغانستان اطمینان داده است.

وزارت خارجه افغانستان نیز گفته است که در این دیدار در رابطه با سخنان اخیر رئیس جمهوری ترکیه، سفیر آن ‌کشور در کابل تصریح کرد که رئیس جمهور کشورش با توجه به پایان نشست رهبران ناتو با هدف حمایت از نیروهای خود سخنانی را مطرح کرده است.

پس از آن «محمد امیری» سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان نیز اعلام کرد که دولت افغانستان براساس یک طرح مشخص، امنیت تمام فرودگاه های این کشور از جمله فرودگاه کابل را خود تأمین خواهد کرد.

در همین حال، برخی آگاهان می‌گویند که به دلیـل حساسیت‌هایی که در افغانستان مقابل پـاکستان وجود دارد، مردم این کشور با حضور پاکستانی‌ها در فرودگاه کابل مخالف اند.

«احمد سعیدی» دیپلمات سابق وزارت خارجه افغانستان در پاکستان، در فیسبوک خود به کنایه نوشته است: چه افتخار بزرگی برای (محمداشرف غنی)رئیس جمهوری این کشور است که در زمان حاکمیت وی پاکستان مسئولیت تامین امنیت فرودگاه کابل را برعهده بگیرد و تاریخ در این باره قضاوت خواهد کرد.

«حکمت الله حکمت»، کارشناس مسائل سیاسی افغانستان نیز می گوید که هرنوع تصمیم‌گیری در باره امنیت فرودگاه کابل بدون مشارکت افغانها خلاف اصول است و مشارکت کشور همسایه ای که مردم افغانستان آن را مقصر تمام بدبختی های داخلی خود می دانند، یک اشتباه بزرگ است.

اسدالله ندیم کارشناس مسائل نظامی افغانستان هم می گوید: حضور پاکستان در فرودگاه کابل چالش برانگیز است و پاکستان در صلح و جنگ افغانستان مداخله می کند و اردوغان با این اظهار نظر می‌خواهد حمایت پاکستان را در تأمین امنیت افغانستان جلب کند.

براساس گزارش‌ها ناتو در نشست اخیر خود تصمیم گرفته است از نیروهای ترکیه حمایت مالی کند و آنها نیز برای رفت و آمد دیپلمات های غربی در افغانستان امنیت فرودگاه کابل را تأمین کنند تا رفت و آمد دیلپمات های خارجی با خاطری آسوده انجام شود.

در این خصوص رجب طیب اردوغان گفته است که اگر نیروهای کشورش این مسوولیت را بپذیرند، پاکستان و مجارستان نیز باید در این رابطه مشارکت داشته باشند که ابراز نگرانی شمار زیادی از مقامات دولتی و مردم افغانستان را در پی داشته است.

رابطه افغانستان و پاکستان از بدو تأسیس این کشور با فراز و فرودهایی همراه بوده و طی ۲۰ سال گذشته همواره پر تنش بوده است.

در آخرین مورد وزارت خارجه پاکستان اعلام کرد که رابطه سیاسی خود را با حمدالله محب مشاور امنیت ملی افغانستان قطع کرده است.

محب در آخرین سفر استانی خود در استان ننگرهار، پاکستان را کشوری بی عزت خواند و دولت آن کشور را به مداخله در امور داخلی افغانستان متهم کرد که با واکنش تند پاکستان مواجه گردید./ ایرنا

منبع: ایران آنلاین

کلیدواژه: امنیت فرودگاه کابل خارجه افغانستان وزارت خارجه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۲۵۹۵۳۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وقوع انفجار در غرب کابل

خبرهای تایید نشده حاکی از آن است که حوالی ساعت شش عصر امروز پنجشنبه، صدای چندین انفجار پی‌هم از غرب کابل شنیده شده است.

بر اساس معلومات ابتدایی گفته می‌شود تانک تیل در نزدیکی های حوزه ششم امنیتی در جاده فیض محمد کاتب هزاره دچار آتش سوزی شده است.

مقامات طالبان تا کنون درباره این خبر اظهاری نکرده‌‌اند.

باشگاه خبرنگاران جوان افغانستان افغانستان

دیگر خبرها

  • پایان نمایشگاه بین‌المللی افغان-قزاق در کابل
  • کابل: هیچ گروه تروریستی در افغانستان فعال نیست
  • آزادی ۶۳ پناهجوی افغان از بازداشت پلیس در پاکستان
  • کمک ۵۳۶ تنی آرد روسیه به افغانستان
  • افتتاح نمایشگاه بین‌المللی افغان-قزاق در کابل
  • وقوع انفجار در غرب کابل
  • آمریکا مهاجم فرودگاه کابل را به افغانستان منتقل کرده بود
  • فیلمی عجیب از جمعیت عظیم افغان‌ها و نصب پرچم افغانستان در ایران؛ این فیلم واقعی ست؟!
  • ویدئو‌های یک افغان از جمعیت عظیم افغانستانی‌ها و نصب پرچم افغانستان در ایران
  • حضور هیأت بلندپایه کوالالامپور در کابل