Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «همشهری آنلاین»
2024-05-06@07:03:24 GMT

روند نزولی چک‌های برگشتی همچنان ادامه دارد

تاریخ انتشار: ۲۹ خرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۲۸۳۱۳۱

روند نزولی چک‌های برگشتی همچنان ادامه دارد

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از مهر، طبق آخرین آمار ارائه شده توسط بانک مرکزی، در اردیبهشت ۱۴۰۰، ۷.۵ میلیون فقره چک به ارزش ۱۹۴.۳ هزار میلیارد تومان مبادله شده است که ۶۷۰ هزار فقره آن به ارزش ۲۳.۲ هزار میلیارد تومان برگشت خورده است؛ بر این اساس می‌توان نتیجه گرفت که تعداد چک‌های برگشتی ۹ درصد کل چک‌های مبادله شده و ارزش چک‌های برگشتی برابر با ۱۱.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

۹ درصد کل چک‌ها است.

این در حالی است که در اردیبهشت ۱۳۹۹، آمار ارائه شده بانک مرکزی نشان می‌دهد که از ۸ میلیون فقره چک مبادله شده به ارزش ۱۳۵.۸ هزار میلیارد تومان، ۹۹۹ هزار فقره چک به ارزش ۱۶.۷ هزار میلیارد تومان برگشت خورده که نسبت برگشت چک از نظر تعداد و ارزش به ترتیب برابر با ۱۲.۵ و ۱۲.۳ درصد بوده است. بنابراین در مقایسه با اردیبهشت سال قبل، آمار چک‌های برگشتی بهبود یافته است.

بر این اساس تعداد چک‌های برگشتی در اردیبهشت امسال نسبت به اردیبهشت سال قبل، با کاهش ۲۸.۸ درصدی و ارزش چک‌های برگشتی نیز با کاهش ۲.۵ درصدی همراه بوده است.

کاهش قابل توجه چک‌های برگشتی 

آمار بانک مرکزی در یک سال منتهی به انتهای اردیبهشت ۱۴۰۰ نشان می‌دهد که تعداد چک‌های مبادله شده برابر با ۱۰۲.۳ میلیون فقره به ارزش ۲۳۴۲.۲ هزار میلیارد تومان و تعداد چک‌های برگشتی نیز در این مدت برابر با ۹.۱ میلیون فقره به ارزش ۲۵۸.۲ هزار میلیارد تومان بوده است. در همین خصوص تعداد و ارزش چک‌های برگشتی نسبت به کل چک‌های مبادله شده به ترتیب ۸.۸ و ۱۱ درصد بوده است.

بررسی آمار پیشین نشان می‌دهد که در یک سال منتهی به انتهای اردیبهشت ۱۳۹۹، نسبت تعداد و ارزش چک‌های برگشتی به چک‌های مبادله شده به ترتیب ۹.۹ و ۱۱.۹ درصد بوده که مقایسه این آمار با یک سال منتهی به اردیبهشت ۱۴۰۰ از کاهش به ترتیب ۱۱.۱ و ۷.۵۶ درصدی چک‌های برگشتی در این دو بازه زمانی حکایت می‌کند.

کد خبر 608542 برچسب‌ها بانک - چک برگشتی بانک مرکزی سامانه صیاد

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: بانک چک برگشتی بانک مرکزی سامانه صیاد ارزش چک های برگشتی هزار میلیارد تومان چک های مبادله شده تعداد چک میلیون فقره بانک مرکزی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۲۸۳۱۳۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیش‌بینی بورس در هفته سوم اردیبهشت ۱۴۰۳/ پیشتازی فولادی‌ها و پالایشی‌ها در این هفته

یک کارشناس بازار سرمایه روند این بازار در هفته سوم اردیبهشت را متعادل مثبت دانست و صنایع فولادی، پالایشی و همچنین نماد‌های تک‌سهم را به عنوان پیشتازان این هفته بورس معرفی کرد.

گروه بانک و بورس بازارنیوز- سعید ترکاشوند؛ «بهنام صمدی» کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با بازارنیوز پیرامون روند این بازار در هفته سوم اردیبهشت ماه اظهار کرد: پیش‌بینی می‌شود که بورس در این هفته روند متعادل مثبتی را تجربه خواهد کرد.


این کارشناس بازار سرمایه توضیح داد: در طول هفته‌های اخیر شاخص کل بورس موافق شد که از محدوده مقاومتی ۲ میلیون ۲۷۰ هزار واحد عبور کند. با تحقق این مسئله اصلاح قیمت در این محدوده تکمیل شد و اکنون بورس آمده است که یک روند صعودی را در پیش بگیرد. حال باید دید که اخبار بنیادین تا چه حد می‌تواند بر این مسئله موثر واقع شود.


وی اخبار مربوط به احتمال تغییر نرخ ارز نیمایی را به عنوان یکی از اخبار موثر بر این بازار عنوان کرد و درباره آن گفت: در حال حاضر این مسئله یکی از اخبار مهم و در عین حال موثر بر بازار سهام است. تاکنون نامه‌نگاری‌های متعددی برای تحقق این موضوع صورت گرفته است.


صمدی همچنین درباره اثرگذاری نامه‌نگاری برخی از انجمن‌های تولیدی کشور با مقام معظم رهبری برای تغییر نرخ ارز نیمایی بر روند بازار سرمایه گفت: این نامه خود به تنهایی اثری بر بازار نخواهد گذاشت، بلکه این تصمیم بانک مرکزی درباره تغییر نرخ ارز نیما است که می‌تواند وضعیت بازار سهام را بهتر کند.


این کارشناس سرمایه اصلاح بند س تبصره ۶ قانون بودجه سال ۱۴۰۳ را به عنوان یکی دیگر از عوامل اثرگذار بر بورس دانست که تعیین تکلیف آن می‌تواند شرایط مثبتی را برای این بازار رقم بزند.


وی در پایان پیرامون نماد‌های پیشتاز بازار سهام در هفته سوم اردیبهشت ماه هم توضیح داد: با توجه به اخبار مربوط به تغییر نرخ ارز نیمایی، انتظار می‌رود که در این هفته صنایع فولادی، پالایشی و همچنین تک سهم‌ها از وضعیت خوبی نسبت به سایر صنایع و یا نماد‌های بورسی برخوردار شوند.


پایان پیام//

نام نویسنده: برچسب ها: بازار سرمایه ، بازار سهام ، بازار بورس ، بهنام صمدی ، نماد بورسی ، شاخص بورس لینک کوتاه خبر: bzna.ir/000TA5

دیگر خبرها

  • ادامه روند افزایش تدریجی دما در خراسان رضوی
  • دلار باز هم نزولی شد
  • خروج نقدینگی از بازار سرمایه ادامه‌دار شد
  • روند افزایش دمای هوا در خراسان رضوی تا چهارشنبه ادامه دارد
  • پیش‌بینی بورس در هفته سوم اردیبهشت ۱۴۰۳/ پیشتازی فولادی‌ها و پالایشی‌ها در این هفته
  • افت شاخص انتظارات تورمی به پیش از آغاز تحریم/ تدوام روند نزولی نرخ تورم
  • تدوام روند نزولی نرخ تورم
  • اعلام زمان ثبت‌نام کلاس اولی‌ها ؛ روند ثبت نام الکترونیک است
  • پادکست| تحلیل بازار طلا و ارز در هفته دوم اردیبهشت/ روند بازار‌ها در هفته آینده چگونه است؟
  • میزان بارش‌ها در کهگیلویه و بویراحمد اعلام شد