Web Analytics Made Easy - Statcounter

آلبرت بغزیان عضو هیات علمی دانشگاه تهران در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس گفت: به نظر بنده دولت دیگر نباید در اقتصاد دخالت کند و پروژه‌های اقتصادی را تامین مالی کند و اساسا دولت باید در اجرا و تامین مالی کوچک‌تر شود و روی بعد نظارتی تمرکز کند. به جای آن، پروژه‌ها را می‌تواند در قالب سهام بین مردم توزیع کند، این شیوه در دیگر کشورها جواب داده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

چرا که اینگونه مدیریت کردن، می تواند برای آن دستگاه دولتی صرفه جویی ایجاد کند.

وی افزود: در تامین مالی پروژه‌ها، معمولا روش‌هایی استفاده می‌شود که منجر به جذب سرمایه‌های خرد شود که بابت اتمام پروژه اطمینان داشته باشند. یکی از دلایل نیمه تمام بودن پروژه‌های ما، این است که بانک‌ها این پروژه‌ها را پر هزینه می‌دانند. پروژه‌های عمرانی که با بودجه دولت اجرا می‌شود در شرایط معمول اقتصادی اغلب در زمان طولانی و با هزینه زیاد و کیفیت متوسط به بهره‌برداری می‌رسند. به همین منظور باید دولت برای اجرای پروژه‌های عمرانی خود از روش‌های دیگری همچون تامین مالی پروژه‌ها از طریق شرکت سهامی عام استفاده می شود. این روش روی کاغذ بسیار خوب جواب می دهد ولی در کنار آن باید نظارت از طرف نهاد ضامن نیز صورت بگیرد و در زمان‌های مناسب، ابزارهای لازم برای پیشبرد پروژه توسط پیمانکار اصلی پروژه خریداری شود.

عضو هیات علمی دانشگاه تهران ادامه داد: افزایش نظارت در این فرآیند می‌تواند منجر به تضمین تکمیل پروژه شود. البته باید ضمانت‌های اجرایی در این خصوص به سرمایه گذاران داده شود و بازار سرمایه بهترین بستر این سرمایه‌گذاری است. بزرگ‌ترین و اصلی‌ترین مشکل ما، شیوه مدیریت پروژه با بودجه دولتی است که با توجه به مدل تامین مالی شرکت سهام عام پروژه، بر مدیریت پروژه نظارت خواهد شد.

بغزیان در خصوص امکان هدایت نقدینگی به تولید توسط تامین مالی با شرکت سهام عام پروژه اظهار داشت: نقدینگی و چاپ پول بدون ورود به سمت تولید با توسعه اقتصادی کشور منافات دارد. متاسفانه در سال‌های اخیر نقدینگی بسیاری خلق شده است و به سمت تولید نرفته است. اگر سوداگری در بازارهای موازی مانند سکه و ارز با ابزارهای کنترلی کاهش دهیم، می‌توان گفت این گونه تامین مالی، بستر مناسب سرمایه‌گذاری را برای مردم فراهم می‌کند و نقدینگی را به سمت تولید هدایت خواهد کرد.

وی در پایان اضافه کرد: متاسفانه به واسطه موانعی که از سوی بانک‌ها برای تسهیلات به تولیدکننده ایجاد می‌شود، تامین مالی از طریق تسهیلات چندان امیدبخش نیست و بانک مرکزی می‌بایست بانک‌ها را از حالت بنگاه داری خارج کند تا منابع برای تسهیلات به تولید آزاد شوند.

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: آلبرت بغزیان عضو هیات علمی دانشگاه تهران تکمیل پروژه های عمرانی تامین مالی پروژه ها شرکت سهام عام پروژه نقدینگی سمت تولید تامین مالی شرکت سهام پروژه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۲۹۱۷۴۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تامین مالی ساخت بیش از ۱۱ هزار واحد مسکونی نهضت ملی مسکن در لرستان

امتداد - مدیرشعب استان لرستان با حضور در محل احداث پروژه های نهضت ملی مسکن شهرستان برجرود در جریان پیشرفت این پروژه ها قرار گرفت.

به گزارش پایگاه خبری امتداد ، داریوش عالی پور مدیر شعب استان لرستان در این بازدیدها که رییس اداره راه و شهرسازی شهرستان بروجرد و مسئولان مدیریت و شعب بانک مسکن این شهرستان نیزحضور داشتند؛ طی سخنانی بر تعامل بیشتر تعاونی ها و پیمانکاران بر تسریع در پیشرفت این پروژه ها تاکید کرد.

 

 

 

وی با اشاره به انعقاد قرارداد ساخت ۱۱هزار و ۱۵۸ واحد مسکونی طرح نهضت ملی به مبلغ ۲۴هزار و ۷۴۳ میلیارد ریال  گفت: از این میزان تاکنون مبلغ ۱۴ هزار و ۸۸۲ میلیارد ریال تسهیلات برای ساخت این واحدها توسط بانک مسکن استان لرستان پرداخت شده است.

عالی پور افزود: از تعداد کل واحدهای طرح نهضت ملی مسکن در استان لرستان، یک هزار و ۴۱۷ واحد در شهرستان بروجرد قراردارد که  تامین مالی ساخت این واحدها به مبلغ شش هزار و ۸۳۰ میلیارد ریال بر عهده بانک مسکن است.

وی در ادامه با اشاره به اهمیت تامین مالی پروژه ها  اظهار امیدواری کرد: با حمایت و مساعدت راه و شهرسازی استان و تعاونی های نهضت ملی مسکن سهم بانک مسکن از منابع شهرستان بروجرد افزایش یابد تا با تسریع در پرداخت تسهیلات و ارائه خدمات بهترموجبات  آسایش و رضایت خاطر هم استانی های خود را فراهم کنیم.

داریوش آزاد بخت رییس اداره راه و شهرسازی بروجرد نیز با قدردانی از تلاش کارکنان بانک مسکن در پیشبرد طرح نهضت ملی مسکن گفت : بانک مسکن استان لرستان به عنوان بازوی پر توان اداره کل راه و شهرسازی با اقدام جهادی و پرداخت تسهیلات نهضت ملی مسکن که اولویت دولت مردمی است نقش به سزایی در اجرا و پیشرفت این پروژه ها داشته و در این خصوص قدردان زحمات همه کارکنان بانک مسکن هستیم.

در ادامه این بازدید مسئولین تعاونی های مسکن بروجرد و پیمانکاران این پروژه ها ضمن ارائه گزارش عملکرد و پیشرفت کاری پروژه ها  به بیان مشکلات خود پرداخته و در این خصوص دستورات لازم در خصوص رفع موانع و حل مشکلات پروژه ها و تسریع در انجام فرآیند پرداخت تسهیلات ارایه شد.

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

دیگر خبرها

  • بسترسازی برای جذب سرمایه‌های خرد مردمی برای توسعه پیشران‌های اقتصادی کشور
  • رونق تولید و اشتغال‌زایی؛ ثمره سرمایه‌گذاری خطرپذیر شرکت صنایع پیشرفته رضوی در پروژه‌های فناورانه
  • اعلام برنامه‌های بانک مرکزی برای ‎تامین مالی ‎تولید/ حمایت ۳۵۰ همتی با ابزارهای نوین
  • ۱۶۱ میلیارد تومان نقدینگی به بازار سهام تزریق شد
  • خداحافظی همیشگی پرسپولیس و استقلال با پدر!
  • چه چیزی باعث شکست واگذاری سرخابی‌ها می‌شود؟
  • تامین مالی فروشگاه‌ها از طریق تسهیلات
  • رئیسی کیا: عدم نظارت دولت باعث شکست واگذاری سرخابی‌ها می‌شود
  • تامین مالی ساخت بیش از ۱۱ هزار واحد مسکونی نهضت ملی مسکن در لرستان
  • کمبود نقدینگی از مهم‌ترین مسائل توزیع برق مرکزی