Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-28@23:59:01 GMT

گشت گل‌محمدی به حفظ اراضی ملی کمک می‌کند

تاریخ انتشار: ۳۰ خرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۲۹۱۸۹۶

گشت گل‌محمدی به حفظ اراضی ملی کمک می‌کند

مجید محمدی روز یکشنبه در گفت و گو با ایرنا از برداشت گل محمدی به میزان ۵۰۰ کیلوگرم در روستای چسب خبر داد و گفت: کشت گل محمدی از سه سال قبل، به صورت  پایلوت با کاشت ۲هزار و ۷۰۰ نهال گل محمدی در ۱۰ هکتار از اراضی ملی روستای چسب بخش حلب از توابع شهرستان ایجرود، کلید خورده است.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری ایجرود، اجرای طرح کشت گل‌محمدی برای کمک به معیشت روستائیان را، تنها بخشی از اهداف طرح عنوان کرد و افزود: محصول گل‌محمدی در حال حاضر برای مصرف خود روستائیان بوده و سود حاصل از فروش بخشی از آن برای کمک به معیشت آنها است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 این مسئول، قیمت ترفروشی و خشک‌فروشی گل‌محمدی در منطقه را به ترتیب ۵۰ هزار تومان و ۱۸۰ هزار تومان اعلام کرد و گفت: بخشی از محصول برداشتی از روستای چسب ترفروشی شده است.

گل‌محمدی فقط در ۲ سال اول، آبیاری می‌شود

وی هدف‌گذاری اصلی کشت این محصول را حفظ اراضی ملی و به ‌صورت دیم، بدون آبیاری و سازگار با کم آبی با توجه به بارندگی‌های بومی منطقه، برشمرد و تصریح کرد: از آنجایی که گل‌محمدی مقاوم در برابر کم آبی است، اساس کشت آن در اراضی دیم است و از این رو زیر آن چاله کنی، فیلترگذاری و عایق‌کاری با نایلون انجام شده تا در فصل‌های خشک و  تابستان، از ذخیره آبی فصول بارندگی، استفاده شود.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری ایجرود، گفت: به منظور تثبیت نهال و جلوگیری از وارد شدن استرس آبی، سازگاری با شرایط منطقه و رشد نهال‌ها، گل محمدی فقط در ۲ سال اول، آبیاری می شود. 

وی همچنین به برخی دیگر از دلایل انتخاب این منطقه برای کشت گل‌محمدی اشاره کرد و افزود: با بازدید از سایر شهرها و استفاده از تجربیات و داشته های آنها، مشخص شد کیفیت اراضی این منطقه بهتر است و از این رو، مکان‌یابی آن به گونه ای انتخاب شد که نتایج مثبتی از جهات گوناگون داشته باشد.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری ایجرود، با تاکید بر اینکه در کشت این محصول حتی جهت شیب هم مهم است، اظهار داشت: چون دامنه هایی که رو به جنوب است و در معرض تابش مستقیم آفتاب هستند، میزان تبخیر بالاتری دارند که به گیاه فشار وارد می شود ولی ما جهت را طوری انتخاب کردیم که تقریبا مایل باشد و با نور مستقیم برخورد نکند.

وی نزدیکی محل کشت گل محمدی به روستا و سهولت رفت و آمد به منظور سرکشی و نگهداری، توسعه فضای سبز و ایجاد چشم انداز زیبا برای روستا را از دیگر مزایای انتخاب محل کشت گل‌محمدی عنوان کرد.

 مشارکت جوانان و مساعدت اهالی در موفقیت طرح نقش مهمی داشت

 رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری ایجرود، با تاکید بر اینکه اگر این طرح موفقیتی داشته به خاطر مشارکت جوانان و نیز مساعدت اهالی روستا بوده است، گفت: مشارکت داوطلبانه در اجرای طرح و نیز جلوگیری از ورود دام و مراقبت در برابر آتش‌سوزی های احتمالی از سوی اهالی روستا، در به ثمر رسیدن طرح نقش موثر داشته است.

وی افزایش درآمد بهره‌برداران، تغییر الگوی کشت منطقه و تشکیل تعاونی‌های منطقه‌ای و بومی را از جمله فوائد اجرای طرح کشت گل‌محمدی عنوان کرد. 

برچسب‌ها کشت گلخانه ای یگان حفاظت سازمان جنگل ها مراتع و آبخیزداری زنجان منابع طبیعی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: کشت گلخانه ای یگان حفاظت سازمان جنگل ها مراتع و آبخیزداری زنجان کشت گلخانه ای یگان حفاظت سازمان جنگل ها مراتع و آبخیزداری زنجان منابع طبیعی کشت گل محمدی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۲۹۱۸۹۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کار برداشت گل محمدی از باغات شهرستان خاش آغاز شد

 مجتبی خاشی مدیر جهاد کشاورزی خاش، گفت: در راستای تغییر الگوی کشت و با توجه به ارزش اقتصادی بالا و نیاز آبی کم گل محمدی و سازگاری به اقلیم منطقه، توسعه باغات گل محمدی در برنامه کاری این مدیریت قرار گرفته و در سال گذشته چهار هکتار باغ جدید گل محمدی احداث و  سطح زیر کشت گل محمدی شهرستان به ۱۱ هکتار افزایش یافت.

مجتبی خاشی افزود: پیش بینی شده امسال ۱۱ تن گل محمدی از سطح باغات شهرستان خاش برداشت شود.

وی تصریح کرد گل محمدی پس از فرآوری در منطقه به صورت گلاب و گل خشک شده به بازار عرضه می‌شود.

باشگاه خبرنگاران جوان سیستان و بلوچستان زاهدان

دیگر خبرها

  • رفع تصرف ۸۰۰۰ متر مربع از اراضی ملی در رحیم آباد رودسر
  • رفع تصرف ۸۰۰۰ متر از اراضی ملی در رحیم آباد رودسر
  • کار برداشت گل محمدی از باغات شهرستان خاش آغاز شد
  • برداشت گل محمدی از شهر همسایه قله تفتان
  • رفع تصرف ۱۲۰۰ متر مربع از اراضی ملی در رضوانشهر
  • رفع تصرف ۲۸۰۰ مترمربع از اراضی ملی شهرستان جیرفت
  • رفع تصرف اراضی ملی در رضوانشهر
  • ۷۶ درصد اراضی کشاورزی استان بوشهر سنددار شده است
  • آزادسازی اراضی ملی بابل با حکم دادگاه
  • بازگشت ۳۷۰ هکتار از اراضی جنگلی مازندران به طبیعت