تبریک اتحادیه کشوری موسسات قرآنی به مناسبت حماسه حضور مردم
تاریخ انتشار: ۳۰ خرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۲۹۷۰۸۲
به گزارش خبرنگار مهر، اتحادیه کشوری مؤسسات و تشکلهای قرآن و عترت به مناسبت حماسه حضور ۲۸ خرداد ماه در بیانیهای به مردم غیور ایران تبریک گفت. متن این پیام بدین شرح است:
بسم الله الرحمن الرحیم
یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنوا إِن تَنصُرُوا اللَّهَ یَنصُرکُم وَیُثَبِّت أَقدامَکُم ﴿سوره مبارکه محمد- آیه ۷﴾
«بار دیگر امت بصیر و قدرشناس ایرانِ سرافراز حماسهای بی نظیر آفرید و با حضور گسترده و غرور آفرین و چشمنواز بر سر صندوقهای رأی و در راستای ندای رهبر عظیم الشان انقلاب و با هدف تعیین سرنوشت خود، دشمنان، معاندین و بدخواهان نظام اسلامی را ناامید کرد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
حماسه پرشکوه ملت نستوه و بزرگ ایران در ۲۸ خرداد ماه سال ۱۴۰۰ بیانگر پایبندی به آرمانهای والای انقلاب اسلامی، نشانگر حسن اعتماد به رئیس جمهور منتخب و در وهله اول ارسال پیام تداوم مقاومت در مقابل استکبار و نیز اقتدار خود در میدان داری در عرصههای ملی و بینالمللی است و مهمتر اینکه مطالبه از دولت منتخب جهت تلاش در سرافرازی و آبادانی ایران اسلامی است.
این پیروزی بزرگ در شرایطی تحقق یافت که دشمنان با هجمههای تبلیغات گسترده و تحریم انتخابات، به دنبال تضعیف نظام اسلامی بودند، اما حضور آگاهانه مردم با الهام گیری از راه شهیدان هم چون همتها، صیادها و.. به طور مشخص مدافعان حرم و حاج قاسم سلیمانی و لبیک گویی به فرمان ولایت، خط بطلان بر نقشه شوم دشمنان کشید و پشتوانه عظیمی برای نظام تمدن جمهوری اسلامی ایران و دولت آینده شد.
ضمن تبریک این کامیابی و درک نصرت الهی به رهبر فرزانه انقلاب اسلامی، رئیس جمهور منتخبِ جناب حجت الاسلام و المسلمین آقای رئیسی و امت بصیر و انقلابی، رجاء واثق داریم دولت منتخب انقلابی با استعانت از حضرت باریتعالی، مسیر اعتلای ایران عزیز را در گام دوم انقلاب اسلامی و در راستای آموزههای قرآنی و دینی فراهم خواهد ساخت و با تکیه بر الطاف الهی و توجهات ائمه معصومین (علیهم السلام اجمعین) به تمامی مشکلات اقتصادی، اجتماعی و سیاسی و در رأس آن معیشتی و فرهنگی فائق خواهند آمد و بار دیگر اقتدار ایران اسلامی و ترویج فرهنگ قرآن کریم به جهانیان اثبات خواهد شد.
اتحادیه کشوری مؤسسات و تشکلهای قرآن و عترت بار دیگر ضمن تبریک این حماسه بزرگ و کم نظیر به نمایندگی از هزاران مؤسسه و خانههای قرآن و عترت آمادگی خود را در مساعدت به دولت انقلابی و در راستای منویات رهبر عزیز و سیاستهای راهبردی اعلام میدارد.»
اتحادیه کشوری مؤسسات و تشکلهای قرآن و عترت
خرداد ماه ۱۴۰۰
منبع: مهر
کلیدواژه: گام دوم انقلاب قرآن کریم قاسم سلیمانی هیئت دولت انتخابات 1400 دهه کرامت مشارکت مردم در انتخابات فعالیت های قرآنی قرآن کریم امام رضا ع آستان قدس رضوی قرآن سیره اهل بیت ع انقلاب اسلامی ایران سیدابراهیم رئیسی سازمان تبلیغات اسلامی عتبات عالیات بقاع متبرکه قرآن و عترت اتحادیه کشوری
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۲۹۷۰۸۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
دیدگاههای متعدد در اسلامیسازی علوم انسانی بررسی شد
نشست «پیشینهشناسی رویکردهای اسلامی به علوم انسانی» با حضور طلاب و علاقمندان به این حوزه به همت مؤسسه آموزش عالی حوزوی علامه مجلسی(ره) وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان برگزار شد.
حجتالاسلام سید رسول موسوی عضو هیئت علمی گروه علوم قرآن و حدیث مؤسسه آموزش عالی حوزوی علامه مجلسی(ره) در این نشست، اظهار داشت: یکی از مباحثی که در نظام جمهوری اسلامی مهم است، مباحث علوم انسانی است، به این معنا که علوم انسانی باید بومی شود و به تعبیر دقیقتر اسلامیسازی علوم انسانی یعنی نگاه ما به انسان یک نگاه معنوی و الهی باشد، رویکرد کشورهای غربی به علوم انسانی غالباً اومانیستی و انسانمحوری است و طبیعتاً هنگامی که اختلاف مبنایی حاصل شد در شاخهها و فروع نیز به طریق اولی اختلافاتی وجود دارد.
وی ادامه داد: مسئولین و پژوهشگران، کتابهای متعددی درخصوص اسلامیسازی علوم انسانی نوشتهاند و دیدگاهها و نظریات بسیاری در این رابطه وجود دارد که میتوان به آنها مراجعه کرد، بحث روششناسی نیز در این خصوص مهم است.
وجود دو دیدگاه در اسلامیسازی علوم انسانی
این پژوهشگر علوم دینی با اشاره به وجود دو دیدگاه در رابطه با اسلامیسازی علوم انسانی، تصریح کرد: یک دیدگاه از منظر فلسفی بررسی میشود، یعنی از دانش و علم فلسفه به ویژه حکمت متعالیه که ملاصدرا آن را بنیان نهاده، برای اسلامیسازی علوم انسانی استفاده شود و فارابی نیز از فیلسوفانی است که از او به عنوان مؤسس توسعه فلسفه به علوم اجتماعی و انسانی یاد میشود.
وی خاطرنشان کرد: در یونان هم دیدگاهی اجتماعی نسبت به علوم انسانی وجود داشت و علوم انسانی دارای جایگاه بود، پس پیوندی میان فلسفه و دانستههای اجتماعی و علوم انسانی از ابتدا در یونان وجود داشته است و پس از ورود فلسفه به حوزه اسلامی توسط مسلمانان و فیلسوفانی همچون خواجه نصیرالدین طوسی، بوعلی سینا و فارابی نگاه به فلسفه چنین بود که بر علوم انسانی مسلط است.
حجتالاسلام موسوی یادآور شد: استفاده از قرآن و سنت، روشی دیگر در رابطه با اسلامیسازی علوم انسانی است، پیشینه این روش نیز به مفسرینی باز میگردد که از نگاه قرآن و حدیث، مطالبی را بیان کردند.
طبقهبندی تفسیرهای قرآنی
وی درخصوص طبقهبندی تفسیرهای قرآنی اظهار کرد: تفسیرهای اجتماعی، تفاسیری هستند که به مردم، جامعه و نیازهای اجتماعی توجه دارند، تفاسیر عصری(زمانی) هم مسائل روز و مورد نیاز را بیان میکنند و دسته سوم نیز شامل تفاسیر موضوعی هستند که نیازهای جامعه را بر مبنای آیات قرآن پاسخ میدهند یعنی موضوع از جامعه استخراج شده و براساس قرآن بررسی میشود که کتاب «سنتهای تاریخ در قرآن» از شهید سید محمد باقر صدر نیز در راستای تفسیر موضوعی است.
مدیر گروه و عضو هیئت علمی گروه علوم قرآن و حدیث مؤسسه آموزش عالی حوزوی علامه مجلسی(ره) یادآور شد: در جلد چهارم از تفسیر المیزان و ذیل آیه ۲۰۰ سوره آل عمران «یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا اصْبِرُوا وَصَابِرُوا وَرَابِطُوا وَاتَّقُوا اللَّهَ لَعَلَّکُمْ تُفْلِحُونَ»، کلمه «رابِطُوا» مباحث اجتماعی را از منظر قرآن بیان کرده است.
وی خاطرنشان کرد: به حمدلله در بحث اسلامیسازی علوم انسانی، چه با روش فلسفی و استفاده از ایدههای فیلسوفان و چه با روش تفسیری، منابع و پیشینه متعددی وجود دارد.
حجتالاسلام موسوی با تقسیم تفسیر موضوعی به دو نوع درون قرآنی و برون قرآنی، ابراز کرد: منظور از تفسیر موضوعی درون قرآنی آن است که موضوع در قرآن وجود دارد و تفسیر موضوعی برون قرآنی به مسائل روز و دانشهای بشری اشاره دارد.
ساختارگرایی و کارکردگرایی
وی درباره کارکردهای خانواده، گفت: اصل پیدایش کارکردهای خانواده در غرب مطرح شد و کتابهای متعددی نیز در این رابطه نوشتهاند، به طور کلی دو شاخه و مکتب فکری در تمام عرصهها میان غربیان رواج دارد که مباحث را به دو شاخه ساختارگرایی و کارکردگرایی تقسیم میکند.
این پژوهشگر علوم دینی تأکید کرد: ساختارگرایان معتقد بودند در موضوعات علوم انسانی میبایست به مبادی، ساختارها، اصول و ریشهها نگریست ولی به فواید و منافع کمتر توجه داشتهاند، کارکردگرایان نیز در پی تحولاتی که در غرب به وجود آمد، منفعتگرا شدند و به سمت بیان کارکردها و فواید رفتند.
وی یادآور شد: خانواده از مباحث بین رشتهای استف به این معنا که هم در روانشناسی و هم در جامعهشناسی مورد بحث قرار میگیرد، اما از آنجا که مبحثی اجتماعی بهشمار میرود، پس جامعهشناسان بیشتر به آن پرداختهاند، جامعهشناسان کارکردگرا نیز بحثی با عنوان «کارکردهای خانواده» را مطرح کردند که برای مثال بحث تولید مثل و تنظیم و کنترل نسل را از کارکردهای خانواده برشمردند.
حجتالاسلام موسوی خاطرنشان کرد: آیات قرآن به گونهای است که هم به بحث ساختار خانواده و هم کارکرد خانواده نظر دارد، در گام اول میبایست با استفاده از روش «معادلیابی واژگانی»، آیات مربوط به خانواده همچون ولد، ابن و بنت را از قرآن استخراج کنیم، سپس در گام بعدی آنها را مرور کرده و هر کدام با بحث کارکردها متناسب است را مورد توجه بیشتری قرار دهیم.
انتهای پیام. /