Web Analytics Made Easy - Statcounter

فارس: سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران امروز (دوشنبه) در نشست هفتگی با خبرنگاران رسانه‌های داخلی و خارجی که با رعایت پروتکل‌های بهداشتی به صورت حضوری برگزار شد، ضمن تشریح آخرین تحولات در حوزه سیاست خارجی به سؤالات خبرنگاران پاسخ داد.

وی در این نشست خبری برگزاری موفقیت آمیز انتخابات را به همه تبریک گفت و افزود: حضور مسئولانه و همدلانه ملت ایران پیام مهمی برای همه کسانی که به سرنوشت ایران دل بستند، داشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به هموطنانی که به رغم مضایق و فشارها و اذیت و آزارها در خارج از کشور رای خود را دادند، تبریک عرض می‌کنم. به مقام معظم رهبری و مردم تبریک می‌گویم. 

سخنگوی وزارت خارجه همچنین گفت: کسب اعتماد ملت به رئیس جمهور محترم تبریک عرض می‌کنم و برای رئیس جمهور آینده بهترین آرزوها را دارم و امیدوارم در تحقق خواست و اراده ملت موفق باشد.

وی گفت: طی ۴۸ ساعت گذشته بیش از ۴۵ مقام ارشد کشورهای مختلف پیام‌های تبریکی را برای رئیس جمهور منتخب ارسال کردند. ۲۴ رئیس جمهور و نخست‌وزیر، ۴ رئیس پارلمان و ۱۸ شخصیت ارشد سیاسی و بین‌المللی بودند و این روند ادامه دارد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی همچنین در پاسخ به سؤالی درباره مذاکرات وین و این‌که توافق در دولت جدید رخ دهد، بیان کرد: این گزارش‌ها تأیید نمی‌شود و حتی نزدیک به واقعیت گفت‌وگوها نیست. تمامی طرف‌ها در وین درباره جزییات گفت‌وگو کردند. هیچ کدام از طرف‌ها این احساس را نداشته که وقت اضافی را در وین گذاشته است. هیچگاه سیاست ایران این نبوده که اگر امکان رفع تحریم‌ها باشد آن را به تاخیر بیندازد.

خطیب‌زاده افزود: هیچ بعیدی نیست که دور بعد دور پایانی باشد باید ببینیم همه طرف ها تصمیماتشان را می‌گیرند یا خیر.

وی درباره این‌که مذاکرات برجام در همین دولت به نتیجه برسد؟ اظهار داشت: دیپلمات‌ها آدم‌های خوشبینی هستند ولی برای قضاوت همواره زود است و باید ببینیم آیا تصمیمات سیاسی توسط همه طرف‌ها گرفته می‌شود یا خیر. متن فاقد ابهام است و به یک متن روشنی در همه کارگروه‌ها رسیدیم. آن‌چه باقی ‌مانده بیش از آنکه به مذاکره نیاز داشته باشد نیازمند تصمیم سیاسی است و اگر تصمیمات اخذ شود می‌توان امیدوار بود که در دور پایانی گفت‌وگوها قرار می‌گیریم. عراقچی آمده و گزارش‌های خود را خواهد داد.

سخنگوی وزارت خارجه درباره اظهارات سالیوان مشاور امنیت ملی آمریکا اظهار داشت: همه می دانند ایران سیاست واحدی را در این چند سال داشته است. برجام مهر و موم و امضا و کنار گذاشته شده است. هیچگاه برجام جدیدی گفت‌وگو و مذاکره نخواهد شد.بهترین چیزی که آمریکا می‌تواند فکر کند ارائه تضمین‌های لازم برای بازگشت به برجام و عدم نقض قطعنامه ۲۲۳۱ است. وقتی به برجام برگردد لیستی هست که آمریکا باید پاسخگوی آن باشد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی همچنین درباره نشست اخیر ایکائو گفت: شورای فنی ایکائو که جلسه داشت دادگاه حساب نمی‌شود و موضوعات فنی را مطرح می‌کنند و ایران گزارش فنی خود را قبلا داده و به ابهامات پاسخ داده است. گزارش فنی ایران کامل بوده است و در آن نشست مورد توجه قرار گرفته است.

این خبر در حال تکمیل است...

منبع: فردا

کلیدواژه: سالیوان مذاکرات برجام خطیب زاده رئیس جمهور طرف ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.fardanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فردا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۳۰۵۵۶۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کاخ سفید مدعی شد: پاتریوت اضافی برای ارسال به اوکراین نداریم!

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از راشاتودی، جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید با اشاره به عدم تمایل آمریکا برای به خطر انداختن و تضعیف امنیت این کشور، گفت که واشنگتن در عوض بر اتحادیه اروپا و ناتو فشار وارد خواهد کرد تا قابلیت‌های دفاعی‌شان را با اوکراین به اشتراک بگذارند.

ولودیمیر زلنسکی، رییس جمهور اوکراین به تازگی در یک نشست مجازی از حامیان غربی این کشور تقاضای «دست کم هفت سامانه پدافندی پاتریوت» کرد. با این حال، به نظر می‌رسد که اصلی‌ترین حامی کی‌یف، چیزی برای بذل و بخشش ندارد!

سالیوان دراین‌باره گفت: در حال حاضر سامانه‌های پاتریوت آمریکا به منظور حفاظت از نیروهای ما، به سراسر جهان از جمله خاورمیانه ارسال می‌شوند.

وی افزود: اگر توان تولید پاتریوت‌های بیشتری داشته باشیم، ارسال خواهیم کرد. با این حال، تعداد زیادی موشک مورد استفاده در این سامانه‌ها را (برای اوکراین) تامین می‌کنیم.

سالیوان در ادامه گفت: در حال حاضر، کاری که قرار است انجام دهیم این است که با شرکای اروپایی و سایر شرکای خود در سراسر جهان همکاری و بر آنها اعمال فشار کنیم تا سامانه‌های پدافندی بیشتری در اختیار اوکراین قرار دهند.

پنتاگون دیروز در بسته کمک نظامی «بی‌سابقه» آمریکا به اوکراین به ارزش ۶ میلیارد دلار، مهمات پاتریوت بیشتری گنجاند. با این حال، ماه‌ها یا شاید سال‌های طول می‌کشد تا سامانه‌های پدافندی به اوکراین برسد زیرا واشنگتن قصد ندارد تا به ذخایر دفاعی خود متوسل شود. در عوض، در بیانیه کاخ سفید به این موضوع اشاره شده است که «بسته جدید آغاز رویه عقد قرارداد با صنایع دفاعی آمریکاست.»

تولید یک فروند سامانه پاتریوت «ام‌آی‌ام -۱۰۴» در شرکت اسلحه‌سازی «ریتیون» آمریکا بیش از یک میلیارد دلار هزینه دارد. آمریکا در طول این سال‌ها، بیش از یک هزار و ۱۰۰ موشک‌انداز پاتریوت تولید کرده است و براساس برآوردها صدها سامانه فعال و غیرفعال و دپوشده در اختیار دارد. اما تنها یک «واحد» سامانه پاتریوت به اوکراین ارسال کرده است. آلمان و هلند نیز دو سامانه در اختیار این کشور قرار داده‌اند.

کد خبر 6089636

دیگر خبرها

  • روزنامه شرق: بهترین فرصت مذاکره مستقیم با آمریکا را از دست ندهید! / اجرای برجام و FATF اولویت نظام پس از عملیات وعده صادق
  • واکنش سخنگوی دولت به رکوردشکنی دونده زن ایرانی در آسیا
  • واکنش ایران به تحریم‌های آمریکا، انگلیس و کانادا
  • واکنش سخنگوی وزارت خارجه به تحریم های سه کشور علیه ایران: دولت و مردم ایران از آمریکا و اروپا طلبکار هستند
  • واکنش تند ایران به اقدام ۳کشور آمریکا، انگلیس و کانادا در اعمال تحریم های جدید | انتقاد شدید از پارلمان اروپا | باید زمانی پاسخگو باشید!
  • واکنش ایران به اعمال تحریم برخی از کشورهای غربی علیه نیروهای مسلح
  • واکنش وزارت خارجه به اعمال تحریم برخی از کشورهای غربی علیه نیروهای مسلح ایران
  • کاخ سفید مدعی شد: پاتریوت اضافی برای ارسال به اوکراین نداریم!
  • واکنش سخنگوی وزارت خارجه به رفتار خشونت‌آمیز پلیس آمریکا علیه دانشجویان
  • آیت الله خاتمی: در مساله عفاف و حجاب دوقطبی ساخته نشود