Web Analytics Made Easy - Statcounter

رئیس جمهور گفت: تروریست‌های آمریکایی کاملا اعتراف کردند که همه چیز را بر روی مردم ما و تمام فعالیت بانکی ما قفل کردند. به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر، آقای روحانی در مراسم بهره برداری از طرح‌های صنعتی و زیربنایی منطقه آزاد ارس با تبریک سالروز میلاد با سعادت امام رضا (ع) افزود: این امام بزرگوار موجب فخر ما ایرانیان است و هر چه داریم از سایه بلند آن امام داریم ان شاءالله کشور ما همیشه با توسل به روح بلند این امام عزیز در مسیر پیشرفت خواهد بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



وی با اشاره به انتخابات اخیر گفت: مردم مسئولیت بسیار بزرگ سیاسی و اجتماعی خود را در روز جمعه انجام دادند و رئیس جمهور دوره سیزدهم را انتخاب کردند البته انتخابات شورا‌ها نیز بود و در برخی مناطق نیز انتخابات میاندوره‌ای مجلس برگزار شد و مجلس خبرگان هم بود که به مردم ایران تبریک می‌گویم به خاطر این اقدام خوب و ارزشمند در این مقطع تاریخی که در پای صندوق آرا انجام دادند.

رئیس جمهور درباره افتتاح‌های امروز خاطرنشان کرد: افتتاح‌های امروز و افتتاح‌های همه هفته‌های گذشته و همچنین از سال ۹۹ که ما افتتاح‌های پنجشنبه‌ها را آغاز کردیم علامت بسیار خوبی برای همه جهانیان است مبنی بر این که ایران مرکز سرمایه گذاری و تولید است و مردم ایران علاقمند به آبادانی کشورشان هستند.

آقای روحانی افزود: به آمار مناطق آزاد ما نگاه کنید که اعلام شد ۶۲۱ طرح در حال اجراست و ۲۴۸ هزار میلیارد تومان در آن‌ها سرمایه گذاری شده است. ۵۳ درصد این طرح‌ها اجرایی و عملیاتی شده و در سال آینده به افتتاح می‌رسد و این مسئله بسیار مهمی است.

رئیس جمهور گفت: اگر مردم به آینده و سود سرمایه گذاری خود امید نداشته باشند که نمی‌آیند ۲۴۸ هزار میلیارد تومان فقط در مناطق آزاد سرمایه گذاری کنند مناطق بسیار زیادی درسراسر کشور هست که روزانه سرمایه گذاری می‌شود.

وی افزود: همین ایستادگی و مقاومت مردم است که علی رغم رنج، سختی و مشکلاتی که کشیده اند در یک جنگ اقتصادی بی نظیر در تاریخ منطقه مقاومت کرده اند جنگی که ظالمان کاخ سفید ملت را سه و نیم سال محاصره کنند و دیگران هم از ترس کاخ سفید کمک و حمایتی نکنند و دست روی دست بگذارند.

اقای روحانی گفت: این حرفی که مسئولین دارایی آمریکا سه روز پیش اعلام کردند که ما از فردا آماده ایم که تحریم ایران را از نظر واکسن کرونا برداریم یعنی این تروریست‌ها کاملا اعتراف می‌کنند که همه چیز را بر روی مردم ما و تمام فعالیت بانکی ما قفل کردند و حالا بعد از ماه‌ها دولت جدید روی کار آمده و معتقد است که باید تحریم‌ها کنارگذاشته شود تازه گفتند در مسائل بانکی اگر برای ماسک و واکسن کرونا باشد اشکالی ندارد و این هم زمانی است که فهمیدند در ماسک نیازی نداریم و در واکسن هم تولید کننده شدیم.

رئیس جمهور تصریح کرد: حرفی که به مردم در طول سه سال و نیم می‌زدیم که با چه سختی کشور اداره می‌شود و اینکه به مردم گفتیم ماه‌ها طول کشید تا پول واکسن سازمان بهداشت جهانی را پرداخت کنیم تا آن‌ها بتوانند واکسن را بدهند شاید برای مردم باورش سخت بود حالا که دو سه روز پیش آمریکایی‌ها صریحاً اعلام کردند و گفتند تازه ما اجازه خواهیم داد که فقط برای واکسن و ماسک فعالیت بانکی داشته باشیم، نشان می‌دهد که مردم ما با چه سختی زندگی کردند.

مناطق آزاد باید در جذب سرمایه گذاری خارجی پیشران باشند
رئیس جمهور با اشاره به شرایط سرمایه گذاری در مناطق آزاد گفت: این مناطق باید در جذب سرمایه گذاری خارجی پیشران باشند.

آقای روحانی در مراسم بهره برداری از طرح‌های صنعتی منطقه آزاد ارس اظهارداشت: مردم بزرگوار ما صورت و بینی ترامپ و همه جلادان کاخ سفید را به خاک مالیدند، مردم با عظمت در این شرایط ایستادگی کردند که با تحریم‌ها روبرو بودیم و سرمایه گذاری و تولید کردند و آنچه را که لازم بود با همه سختی‌ها وارد کشور کردیم.

وی با بیان اینکه بازار ما مملو از جنس است ادامه داد: البته گرانی وجود دارد و مردم در سایه این جنگ در فشار هستند، اما این جنگ نگذاشت اقتصاد ایران فرو بپاشد و آن‌ها به هدفشان برسند.

رییس جمهور افزود: افتتاح‌های پنج شنبه‌ها یکی از اقدامات مهم به شمار می‌رود هر پنج شنبه یک تودهنی به آمریکایی‌ها بود که به آن‌ها نشان دهیم بدانند نمی‌توانند ملت ایران و تولیدشان را تحریم کنند می‌توانند راحتی مردم و ارزانی را به تحریم بکشانند، اما نمی‌توانند ملتی را از مسیر توسعه و جهش تولید بازدارند.

اقای روحانی گفت: بحمدالله امروز ما شاهد تحول در سراسر کشور هستیم و تا روز پایانی دولت هر پنج شنبه و دوشنبه افتتاح‌های خود را ادامه خواهیم داد.

وی اضافه کرد: مردم ما تا چه حد سرافراز در بخش تولید فعالیت می‌کنند و امروز در مناطق ارس طرح‌هایی افتتاح شد و ۸ هزار میلیارد تومان طرح به بهره برداری رسید در مجموع با آنچه سرمایه گذاری و کلنگ زنی در این زمینه انجام شد ۷۰ هزار میلیارد تومان طرح در بخش افتتاح را در یک روز شاهد بودیم که نشانه عظمت این ملت است.

رییس جمهور ضمن قدردانی از مجموعه مناطق آزاد افزود: این مناطق در دولت‌های یازدهم و دوازدهم از مناطق واردکننده به مناطق صادرکننده و تولیدکننده تبدیل شدند و به عنوان یک پل ارتباطی میان ایران و کشور‌های همسایه و کشور‌های مختلف قرار گرفتند.

آقای روحانی ادامه داد: بورس بین المللی و چنین مواردی نشان می‌دهد که مناطق آزاد ما در حال توسعه و پیشرفت است مناطق آزاد باید در جذب سرمایه گذاری خارجی پیشران باشد و سرمایه گذاری خارجی در همه جای کشور ما انجام خواهد گرفت. با برداشته شدن تحریم‌ها بزودی سرمایه گذاری خارجی به سمت ایران سرازیر خواهد شد.

وی تاکید کرد: مناطق آزاد شرایط خاص خود را دارند و در این بخش ما شاهد فعالیت بیشتر در طول هفته‌های آینده و در دولت سیزدهم خواهیم بود تا مردم از بهره آن برخوردار باشند.   امروز ۵۰ طرح تولیدی، اقتصادی و زیربنایی در مناطق آزاد تجاری، صنعتی و ویژه اقتصادی در شش استان با حضور رئیس جمهور به صورت تصویری به بهره برداری رسید.   در هفتاد و چهارمین برنامه از افتتاح طرح‌های ملی، ابتدا دبیر شورای عالی مناطق آزاد تجاری - صنعتی و ویژه اقتصادی گزارشی از برنامه‌ها و طرح‌های این نهاد ارائه کرد و پس از پاسخ به سئوالات آقای روحانی بهره برداری از این طرح‌ها آغاز شد.   رئیس جمهور در این مراسم گفت: افزایش سرمایه گذاری‌ها به ویژه در مناطق آزاد نشانه شکست تحریم هاست.

آقای حسن روحانی پیش از صدور فرمان بهره برداری از ۱۵ طرح صنعتی و زیربنایی منطقه آزاد ارس افزود: در سال ۹۸؛ هزار و ۹۰۰ میلیارد تومان در منطقه آزاد ارس سرمایه گذاری شده و این رقم در سال ۹۹؛ به ۶ هزار میلیارد تومان افزایش یافته و به سه برابر رسیده است.

رئیس جمهور گفت: اینکه ما می‌گویم آمریکا در جنگ اقتصادی شکست خورده؛ نمونه اش همین افزایش سرمایه گذاری‌ها است.

آقای روحانی افزود: در هر نقطه از کشور که مشاهد کنید، می‌بینید که سرمایه گذاری‌ها در سال‌های ۹۸ و ۹۹ علی رغم کرونا و با وجود مشکلات و جنگ اقتصادی بیشتر شده، بنابراین مردم به آینده اقتصاد، آینده کشور، تولید و صادرات صد در صد امیدوارند.

رئیس جمهور گفت: این تنها سرمایه گذاری بخش خصوصی است، بنابراین وقتی خود مردم سرمایه گذاری می‌کنند این به معنای آن است که جامعه و ملت ما به آینده کشورشان امیدوار هستند.

وی با قدردانی از توسعه سرمایه گذاری‌ها در منطقه آزاد ارس افزود: مطمئنم روابط ما با جمهوری آذربایجان بعد از برداشته شدن تحریم که به زودی برداشته خواهد شد، گسترش خواهد یافت.

آقای روحانی روابط ایران و جمهوری آذربایجان را رو به گسترش تعریف کرد و گفت: ما تصمیمات مهمی را با رئیس جمهور آذربایجان اتخاذ کردیم که به خاطرتحریم‌ها اجرای آن با کندی مواجه شده بود، اما همه آن‌ها عملیاتی و اجرایی می‌شود و مردم شاهد یک تحول بسیار مثبتی در مناطق مرزی شمالغرب کشورمان ان شاءالله خواهند بود.
این ۵۰ طرح تولیدی، اقتصادی و زیربنایی در استان‌های هرمزگان، آذربایجان شرقی، خوزستان، گیلان، آذربایجان غربی و سیستان و بلوچستان به بهره برداری خواهند رسید.

از مجموع این طرح‌ها؛ ۹ واحد اقتصادی و تولیدی در منطقه آزاد کیش؛ ۱۵ طرح تولیدی و اقتصادی در منطقه آزاد ارس؛ ۱۵ طرح تولیدی و زیربنایی در منطقه آزاد قشم و ۱۱ طرح اقتصادی و زیربنایی در منطقه آزاد اروند با دستور رئیس جمهور بهره برداری از آن‌ها آغاز می‌شود.

همچنین عملیات اجرایی ۵۲ طرح اقتصادی و زیربنایی دیگر هم در مناطق آزاد تجاری کیش، قشم، اروند، ارس، انزلی، ماکو و چابهار آغاز خواهد شد.

این طرح‌های تولیدی، اقتصادی و زیربنایی با سرمایه گذاری ۷۰ هزار و ۶۵ میلیارد تومان برای ۹۲۰ نفر اشتغال ایجاد کرده است. برچسب ها: بهره برداری ، طرح ملی ، مناطق آزاد ، تجارت ، صنعت

منبع: شبکه خبر

کلیدواژه: بهره برداری طرح ملی مناطق آزاد تجارت صنعت هزار میلیارد تومان اقتصادی و زیربنایی سرمایه گذاری خارجی سرمایه گذاری ها منطقه آزاد ارس بهره برداری رئیس جمهور گفت مناطق آزاد منطقه آزاد آقای روحانی طرح تولیدی طرح ها تحریم ها مردم ما

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irinn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبکه خبر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۳۰۷۴۱۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیش‌نیازهای تحقق شعار سال در مناطق آزاد

یک کارشناس مرکز پژوهش‌های مجلس راهکار تحقق شعار سال در مناطق آزادی تجاری - صنعتی را بازنگری در اهداف، سازوکار تأمین منابع و ایجاد زیرساخت‌های مناسب عنوان کرد. - اخبار اقتصادی -

به گزارش خبرگزاری تسنیم، حسام محمدی‌ فر کارشناس مرکز پژوهش‌های مجلس در خصوص نقش مناطق آزاد در راستای تحقق شعار سال گفت: یکی از اهداف ایجاد مناطق آزاد، تولید و صادرات است، امری که با ایجاد زیر ساخت‌های مناسب فرایند‌های آن تسهیل خواهد شد.

وی افزود: اما به‌مرورزمان بنا به دلایلی از جمله شیوه‌نامه ایجاد مناطق آزاد، عدم تأمین منابع پایدار، وابستگی به فروش زمین جهت تأمین منابع و ساخت مناطق آزاد در نقاط محروم، عملاً تولید و صادرات به اهداف ثانویه تبدیل شدند.

به گفته این کارشناس مرکز پژوهش‌های مجلس، در حال حاضر اهداف اصلی این مناطق به گردشگری، محرومیت‌زدایی و ایجاد دانشگاه‌های بین‌المللی خلاصه شده است.

محمدی فر ادامه داد: اگر تولید، صادرات، جذب سرمایه‌گذاری خارجی و انتقال فناوری‌های پیشرفته جزء اهداف اصلی مناطق آزاد قرار می‌گرفت، در کنار آن اهدافی مانند محرومیت‌زدایی نیز محقق می‌شد.

راهکار تحقق شعار سال در مناطق آزاد؛ بازنگری در اهداف و سازوکار تأمین منابع

این کارشناس مرکز پژوهش‌های مجلس بر بازنگری اهداف مناطق آزاد تأکید و اعلام کرد: نقش‌آفرینی مناطق آزاد در راستای شعار سال به بازنگری در اهداف، سازوکار تأمین منابع مالی و حتی شیوه اداره آن بستگی دارد، همچنین باید این مناطق را بر اساس مزیت‌هایشان دسته‌بندی کنیم، به بیانی هر منطقه روی یک فعالیت تخصصی متمرکز شود.

محمدی فر ادامه داد: به طور مثال مناطق آزاد باید در حوزه‌هایی مانند پوشاک، توسعه انرژی، پتروشیمی و... دسته‌بندی شوند، در ادامه بر تکمیل زنجیره تأمین و توسعه آنان تمرکز داشت، اما در حال حاضر به سبب تمایل سرمایه‌گذاران، مجوزهایی در مناطق مدنظر آن‌ها صادر می‌شود، این موضوع باعث هدررفت منابع و نیز عدم تحقق ارزش‌افزوده در مناطق آزاد خواهد شد.

این کارشناس به اشاره به نقش 1 الی 2 درصدی مناطق آزاد در تولید کشور ادامه داد: در سال‌های اخیر برخلاف ادعاها، تراز تجاری این مناطق منفی بوده و به دلیل عدم شفافیت، آمارهای اعلامی از سوی مدیران این مناطق، قابل‌استناد نیست.

اشتغال و سرمایه‌گذاری خارجی حداقلی در مناطق آزاد

محمدی در خصوص سهم اشتغال و سرمایه‌گذاری خارجی مناطق آزاد تجاری گفت: این مناطق میزان بسیاری کمی از آمار کل اشتغال یعنی حدود 5 درصد را به خود اختصاص داده‌اند، همچنین سرمایه‌گذاری خارجی نیز به‌عنوان یکی از اهداف اصلی مناطق زیر 10 درصد بوده است.

وی افزود: به‌طورکلی اهداف در نظر گرفته شده برای مناطق آزاد، همگی به‌صورت محدود و در حد چند درصد محقق شده است، درصورتی‌که مناطق آزاد کشورهایی مانند چین و امارات بخش قابل‌توجهی از تجارت، صنعت و GDP  کل کشور را به خود اختصاص داده‌ است.

محمدی فر ادامه داد: از طرفی این کشورها سیاست‌هایی را به‌صورت آزمایشی در این مناطق اجرا می‌کنند و اگر نتیجه خوبی داشت، آن را به سایر نقاط کشور تعمیم می‌دهند؛ اما در کشور ما هیچ‌کدام از این موارد در خصوص مناطق آزاد اجرا نشده است.

شفافیت حداقلی در مناطق آزاد

این کارشناس مرکز پژوهش‌های مجلس ضمن اشاره به عدم شفافیت آماری و یکپارچگی مناطق آزاد اظهار داشت: بر اساس برنامه راهبردی سلامت نظام اداری و مقابله با فساد، مناطق آزاد باید آمارهای خود را به‌صورت منظم برای دستگاه‌های ذی‌ربط و عموم منتشر می‌کردند. اما در حال حاضر سازوکار تولید آمار این مناطق معیوب است، از طرفی اگر شفاف شوند عملکرد قابل دفاعی نخواهند داشت.

وی افزود: همچنین ممکن است سرمایه‌گذاران به مدیران مناطق آزاد بگویند که به طور مثال قصد دارند یک میلیارد دلار سرمایه‌گذاری انجام دهند. سپس مسئولان مناطق آزاد در مصاحبه می‌گویند که ما این مقدار سرمایه جذب کردیم، درحالی‌که این آمار سرمایه جذب شده نیست به بیانی اظهارنظر کلامی ملاک نبوده و آمارهای واقعی سرمایه‌گذاری تحقق‌نیافته است.

علت‌یابی سرمایه‌گذاری اندک در مناطق آزاد

محمدی فر پیرامون سرمایه‌گذاری اندک در مناطق آزاد گفت: ازآنجایی‌که مناطق آزاد عموماً در شهرهای محروم ایجاد شده‌اند، طبیعتاً سرمایه‌گذاران سرمایه خود را جایی نمی‌برند که برای رفت‌وآمد دچار سختی شوند، همچنین در برخی از مناطق زیرساخت‌هایی از قبیل آب، برق، گاز و... وجود ندارد؛ بنابراین مناطق آزاد باید از زیرساخت‌های کافی برای جذب سرمایه برخوردار باشند.

این کارشناس مرکز پژوهش‌های مجلس ادامه داد: از طرفی افراد به ریسک سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد نیز توجه می‌کنند. متأسفانه در کشور ما ریسک سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد به علت مسائلی همچون تغییر مکرر قوانین و مقررات، تحریم‌ها و تغییر کوتاه‌مدت مدیران این مناطق، تا حدودی بالاست.

وی با بیان اینکه مناطق آزاد نگاه زنجیره‌ای برای به‌صرفه کردن تولید ندارند، اظهار داشت: به طور مثال در یکی از منطقه آزاد کشور، روغن‌موتور و pvc تولید می‌شود، درصورتی‌که اگر واحدهای تولیدی لوازم‌خانگی یا پوشاک راه‌اندازی می‌شد، این امکان فراهم بود با جذب سرمایه‌گذار در این دو بخش، اتفاقات مثبتی رخ دهد.

محمدی فر در پایان بیان کرد: ازآنجایی‌که برنامه‌ای برای ایجاد زنجیره تولید در مناطق آزاد وجود ندارد، براین‌اساس سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد به‌صرفه نیست، درواقع افراد، سرمایه خود را به شهرک‌های صنعتی (نظیر شهرک‌های صنعتی اطراف تهران) که زنجیره تولید شکل‌گرفته و دسترسی به نیرو کار وجود دارد، هدایت می‌کنند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • ۳ برابر شدن سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد/ ۲۰۰ بسته سرمایه‌گذاری فردا رونمایی می‌شود
  • تسهیل گری برای سرمایه گذاران داخلی و خارجی از وظایف مناطق آزاد است
  • پیش‌نیازهای تحقق شعار سال در مناطق آزاد
  • مناطق آزاد تجاری صنعتی و ویژه اقتصادی باید به موتور پیشران اقتصادی کشور تبدیل شوند
  • مخبر: مناطق آزاد تجاری صنعتی و ویژه اقتصادی باید به موتور پیشران اقتصادی کشور تبدیل شوند
  • قشم به عنوان منطقه آزاد برتر در حوزه اقتصادی و سرمایه گذاری انتخاب شد
  • در همایش ملی مناطق آزاد چه گذشت؟/ قشم و کیش برترین در حوزه اقتصاد
  • کاهش واردات و توسعه صادرات؛ راهبرد مهم فعالیت مناطق آزاد
  • مناطق آزاد و ویژه اقتصادی باید به موتور پیشران اقتصاد تبدیل شوند/ هیچ بن‌بستی در مسیر فعالیت مناطق آزاد وجود ندارد
  • مناطق آزاد و ویژه اقتصادی باید به موتور پیشران اقتصاد تبدیل شوند