Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار فارس از یزد، رضوان حکیم زاده عصر دیروز در جریان سفر خود به دارالعباده با حضور در جلسه شورای معاونین اداره کل آموزش و پرورش نواحی و مناطق ۱۴ گانه استان، اظهار کرد: توجه ویژه به اقتضائات دوران کودکی و جایگزین کردن تکالیف مهارتی با تکالیف سنتی از ضروریات است، اگر میخواهیم در دوره ابتدایی توفیق به دست آوریم و تربیت و تحول اتفاق بیفتد باید بر اساس سند تحول بنیادین نگاه تخصصی به کودک داشته باشیم و اقتضائات دوران کودکی را به رسمیت بشناسیم و بدانیم که ما مسئول تربیت و هدایت همه دانش آموزان هستیم و باید در کلام و رفتار خود عدالت تربیتی داشته باشیم و به بچه ها اجازه اشتباه کردن بدهیم تا عزت نفس پیدا کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: ما به هیچ وجه تکلیف را حذف نکردیم بلکه بر اساس اصول تربیتی تکالیف مهارتی را جایگزین مشق شب سنتی کردیم و میخواهیم به جای رونویسی صرف، مهارت نوشتن افکار، مشاهدات، احساسات و نظرات را در دانش آموز تقویت کنیم و اگر بخواهیم بچه ها در مدرسه و منزل همه چیز را کاربردی یاد بگیرند باید تکالیف مهارتی را جایگزین تکالیف سنتی کنیم.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش گفت: ارزشیابی سنتی نخواهیم  داشت و به دنبال آن هستیم که نتایج را در رفتار دانش آموزان مشاهده کنیم و افرادی داشته باشیم که زبان فارسی را به شکل درستی بخوانند و بنویسند واگر به این مهم دست یابیم یکی از ماموریتهای اساسی دوره ابتدایی در سند تحول بنیادین حتما محقق خواهد شد.

حکیم زاده تصریح کرد: هدف سند تحول بنیادین محور قرار دادن تربیت بود اما عملا تربیت را تبدیل به آموزش و آموزش را تبدیل به تست زدن کردیم.

وی عنوان کرد: در کشورهای پیشرفته دنیا هیچ گونه جداسازی و گروهبندی برای دانش آموزان وجود ندارد و گروهبندی دانش آموزان به ضعیف و متوسط و قوی توانمندی آنها را از بین میبرد.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش دلیل حذف آزمونهای پیشرفت تحصیلی، کتابهای کمک آموزشی، مصاحبه ها و آزمونهای ورودی را لطمه زدن و خدشه دار کردن کرامت بچه ها دانست و اذعان داشت: این برنامه ها محیط مشارکتی و رفاقتی را که مد نظر مبانی دینی ما است را از بین میبرد و دستاورد دیگری نخواهد داشت.

حکیم زاده خاطر نشان کرد: ما هرگز نمیتوانیم بپذیریم که آموزش از پرورش جدا است کار معلم پرورش و تربیت است.

وی یادآور شد: با اطمینان میتوان گفت اگر نقش معلمان در دوران شیوع کرونا نبود موضوع یاددهی و یادگیری و تربیت دچار چالشهای بسیاری می شد.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: معلمان همزمان با شیوع کرونا با ابتکار عمل کار خود را شروع کردند و بعد از آن بافراهم شدن شبکه شاد تدریس در فضای مجازی به صورت منظم تری پیگیری شد.

وی با بیان این‌که معلمان در شبکه شاد به صورت فعالانه وارد شدند گفت: اتفاقی که در دوران شیوع کرونا در رشد مهارتهای فناوری و سواد اطلاعاتی معلمان افتاد بی سابقه بود.

حکیم زاده افزود: در دوران کرونا یک مسیر بسیار طولانی در مدت کوتاهی پیموده شد، فاصله بین نیازها و الزامات تدریس در فضای مجازی و وضعیت موجود از جهت برخورداری از توانمندی ها صورت گرفت که در این حوزه معلمان انگیزه های خودجوش و توان درونی خود را به کار بستند تا بتوانند تدریس را در فضای مجازی یاد بگیرند.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش عنوان کرد: هر چند وزارت آموزش و پرورش سعی کرده دوره هایی را برای توانمندسازی برگزار کند اما اگر انگیزه های فردی معلمان نبود این اتفاق نمی افتاد.

وی خاطر نشان کرد: یکی از دستاوردهای خوبی که در دوران شیوع ویروس کرونا حاصل شد این بود که معلمانی تا پیش از کرونا مصرف کنندگان محتوا بودند و نقشی در تولید محتوا نداشتند پس از این دوران به تولید کنندگان محتوا تبدیل شدند.

محسن موحدی فرد در ادامه این جلسه گزارشی از وضعیت آموزشی استان در مقطع ابتدایی ارائه کرد و افزایش آمار دانش آموزان به دلیل مهاجرت و حضور دانش آموزان اتباع را یکی از چالشهای پیش روی استان برشمرد و از مسئولینی که ایجاد کننده شبکه ملی شاد بودند تشکر و قدردانی کرد.

مدیرکل آموزش و پرورش استان یزد در پایان جلسه از پیگیری امور معلمان خرید خدمات آموزشی، حمایت از پست راهبران آموزشی در جهت توسعه عدالت آموزشی، توجه ویژه به برنامه بوم، درس پژوهی و طرح جابربن حیان، راه اندازی شبکه ملی آموزش در راستای زیست بوم کرونا، توجه به طرح بزرگ و زیر بنایی خوانا، توجه به رشد تمام ساحتی دانش آموزان در برابر سند تحول بنیادین، ممنوعیت کتابهای کمک آموزشی و مصاحبه در دوران ابتدایی، بالا رفتن ترک تحصیل دانش آموزان دوره ابتدایی در سطح کشور، مشکلات ارزشیابی توصیفی و بهبود کیفیت دوره های ضمن خدمت، پیگیری طرح شهاب و آسیب شناسی آن، فرایند آموزش در دوران پسا کرونا،برگزاری کلاسهای جبرانی برای دانش آموزان به خصوص دوره اول ابتدایی نام برد.

انتهای پیام/ر

منبع: فارس

کلیدواژه: مدیرکل آموزش و پرورش استان خبرگزاری فارس استان یزد دانش آموزان معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش سند تحول بنیادین دانش آموزان حکیم زاده

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۳۱۷۷۸۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بعضی معلمان استان نذر خدمت انجام می‌دهند

مدیرکل آموزش و پرورش استان ایلام با بیان اینکه معلمانی در استان داریم که دو سال است نذر خدمت انجام می‌دهند گفت: معلمانی در استان داریم که دو سال است نذر خدمت انجام می‌دهند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از ایلام و به نقل از روابط عمومی آموزش و پرورش استان ایلام؛ علی درویشی امروز _سه‌شنبه یازدهم اردیبهشت‌_ در آیین زنگ سپاس معلم در مدرسه ابتدایی شهیده ربابه‌کمالی شهر ایلام ضمن تبریک فرارسیدن هفته مقام معلم و تسلیت فرارسیدن شهادت استاد شهید مرتضی مطهری (ره) اظهار کرد: در کشورهای جهان معلم منزلت ویژه دارد چرا که همگان فهمیدند برای ایجاد تحول و آرامش در جامعه ابتدا باید معلم متحول و آرامش داشته باشد.

وی افزود: بعضی کشورها بیشتر در حوزه تعلیم و تربیت کار کردند یکی از افتخارات آن‌ها این است که در محله‌ای زندگی کنند که معلمان در آن محل ساکن باشند.

مدیرکل آموزش و پرورش استان ایلام اضافه: معلم مهد علم و فرهنگ و دانش است، وقتی معلم پاینده باشد کودکان می‌توانند در سطح دنیا درخشش داشته باشند.

درویشی تاکید کرد: معلمان ما سرآمد و تلاشگر هستند و قطعاً حرفی برای گفتن دارند، وقتی این همه معلم خوب در سطح استان داریم بچه‌های ما باید در دنیا حرفی برای گفتن داشته باشند.

وی ادامه داد: قدر معلم حتی از پدر هم بالاتر است، زیرا پدران تربیت جسمانی و معلمان تربیت معنوی و روحانی کودکان را برعهده دارند.

مدیرکل آموزش و پرورش استان ایلام تصریح کرد: هرفعل و انفعال اجتماعی که برای بچه‌ها اتفاق بیفتد از دریچه نگاه معلم صورت می‌پذیرد، زیرا گفتار و رفتار معلمان روی دانش‌آموزان اثر می‌گذارد و این مسئله در فکر دانش‌آموزان به صورت مستقیم و غیرمستقیم نهادینه شده است.

درویشی ادامه داد: دانش‌آموزان مانند خمیری هستند که می‌توان آن‌ها را به اشکال متفاوتی تبدیل کرد پس چه بهتر دانش‌آموزانی تربیت کنیم که اهل تقوی، قرآن، علم و فرهنگ و دانش، اهل ادب و سایر ارزش‌های مادی و معنوی باشند، قطعاً اگر بخواهید هرگونه تحول اجتماعی، فرهنگی، سیاسی در جامعه حاکم شود از طریق معلم میسر می‌شود.

وی با اشاره به فداکاری‌ها و جلوه‌های ویژه و خاص معلمان استان ایلام، گفت: در استان ایلام معلمانی با وجود بیماری سرطان و یا با پای شکسته در سر کلاس درس حاضر شدند تا کلاس و مدرسه تعطیل نشود، معلمانی در استان داریم که دو سال است نذر خدمت انجام می‌دهند و روزانه بیش از ۱۰۰ کیلومتر را در رفت و برگشت به محل کار طی می‌کنند و ذره‌ای چشم داشت مادی ندارند که نشان دهنده شجاعت و ایثار و از خودگذشتگی آن‌ها است.

کد خبر 749332

دیگر خبرها

  • ضرورت طرح مسئله برای دانش آموزان در موضوع آب
  • معلمان مدیران تراز انقلاب تربیت کنند
  • ۲۵۰۰ میلیارد تومان برای توسعه زیرساخت‌های آموزشی بوشهر اختصاص می‌یابد
  • تحولات جامعه به دست معلمان رقم می‌خورد
  • برگزاری جشنواره خوشنویسی «کاتبان وحی» ویژه دانش‌آموزان مقطع ابتدایی
  • ارتقای سرانه آموزشی هرمزگان با ساخت ۶۰۰ کلاس درس جدید در سال جاری
  • بعضی معلمان استان نذر خدمت انجام می‌دهند
  • ۶۰۰ کلاس درس جدید در هرمزگان ساخته می‌شود
  • ببینید | روش جالب یک معلم برای آموزش مفهوم فسیل به دانش آموزان ابتدایی
  • وزیر آموزش و پرورش: جذب ۲۰ درصد معلمان کشور در دولت سیزدهم