Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-05@04:49:34 GMT

الزام ثبت رسمی معاملات اموال غیرمنقول

تاریخ انتشار: ۱ تیر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۳۱۹۳۸۵

الزام ثبت رسمی معاملات اموال غیرمنقول

با تصویب نمایندگان مجلس شورای اسلامی، هر معامله‌ای که موضوع آن‌ انتقال مالکیت یا انتقال حق انتفاع یا انتقال حق ارتفاق اموال غیر منقول ثبت شده باشد باید در دفاتر اسناد رسمی به ثبت برسد.

به گزارش ایسنا، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جریان جلسه علنی امروز (سه شنبه) مجلس، گزارش کمیسیون قضایی و حقوقی در خصوص طرح الزام به ثبت رسمی معاملات اموال غیرمنقول را بررسی کرده و در نهایت به منظور تامین نظر شورای نگهبان تغییراتی در آن اعمال کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

براساس نظر نمایندگان، به منظور رفع ایرادات ردیف های (۱-۱) و (۲-۱) و (۳-۱) و (۴-۱) شورای نگهبان، ماده(۱) این طرح به شرح زیر اصلاح شد:

ماده۱- از تاریخ راه‌اندازی سامانه موضوع ماده (۱۰) این قانون، هر معامله‌ای که موضوع آن‌ انتقال مالکیت یا انتقال حق انتفاع یا انتقال حق ارتفاق اموال غیر منقول ثبت شده باشد و نیز انعقاد عقد رهن درخصوص آنها و انعقاد عقد اجاره اموال مذکور برای مدت بیش از دو سال و هر نوع پیش فروش ساختمان اعم از اینکه به صورت سهمی از کل عرصه و یا اعیان باشد و تعهد به انجام کلیه اعمال حقوقی مذکور، باید در دفاتر اسناد رسمی به ثبت برسد. معاملاتی که به ثبت نرسیده، باطل است و در هیچ یک از ادارات و محاکم پذیرفته نخواهد شد و فقط کسی مالک ملک شناخته می‌شود که در دفتر املاک سازمان ثبت اسناد و املاک کشور که از این پس در این قانون «سازمان» نامیده می‌شود، مِلک به نام او به ثبت رسیده یا از مالک رسمی به ارث برده باشد.

تبصره ۱- حکم این ماده شامل اموال غیرمنقول در جریان ثبت و مجهول‌المالک و نیز فسخ و اقاله و هرگونه تعهد یک‌جانبه نسبت به معاملات مذکور در این ماده و همچنین انتقالات قهری نیز می‌شود.

تبصره ۲- میزان مالیات، حق الثبت و حق‌التحریر بر تنظیم وکالت بلاعزل انتقال مالکیت درخصوص اموال غیرمنقول موضوع این ماده در دفاتر اسناد رسمی معادل تنظیم سند رسمی انتقال ملک است و چنانچه ظرف مدت نه ماه اموال مذکور منتقل شود، سند رسمی انتقال بدون نیاز به پرداخت مجدد مالیات نقل و انتقال ملک و حق‌الثبت تنظیم می‌شود.


در جریان بررسی این طرح تعدادی از نمایندگان در تذکراتی جداگانه تاکید داشتند که تصویب این مصوبه می تواند مشکلاتی نظیر توقف فعالیت برخی کسب و کارها و ایجاد مشکلات برای مردم با ثبت رسمی معاملات به دنبال داشته باشد و همچنین برخی آن را خلاف شرع دانستند.

در نهایت پس از دفاع کمیسیون قضایی و حقوقی از اصلاحات انجام شده به منظور تامین نظر شورای نگهبان، نمایندگان با آن موافقت کردند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: ثبت رسمی معاملات مجلس شورای اسلامی اموال غیرمنقول انتقال حق

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۳۱۹۳۸۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پایان نشست‌های آموزشی منتخبان مجلس دوازدهم

به گزارش خبرگزاری مهر، سلسله نشست‌های آموزشی نمایندگان منتخب در مجلس دوازدهم همچون دوره‌های گذشته مجلس شورای اسلامی از سوی معاونت اجرایی قوه مقننه و با ارائه مباحث آموزشی برگزار شد.

این دوره آموزشی تقنینی و نظارتی پس از ۲ روز و برگزاری ۲۱ کلاس فشرده با موضوعات مختلف از جمله آشنایی با قانون اساسی، سیاست‌های کلی نظام، سیاست‌های کلی قانونگذاری و آئین‌نامه داخلی، آشنایی با ساختار دیوان محاسبات، آشنایی با فرآیندهای تقنینی، آشنایی با ساختارها و ابزارهای نظارتی مجلس، آئین‌نامه دیپلماسی پارلمانی، مباحث اقتصاد کلان، مباحث اقتصاد انرژی، آشنایی با سازوکارهای پشتیبانی تخصصی پژوهشی برای نمایندگان توسط مرکز پژوهش‌ها و سایر بخش‌های مرتبط با مجلس شورای اسلامی تشکیل شد و عصر امروز به پایان رسید.

کد خبر 6095363 زهرا علیدادی

دیگر خبرها

  • با نمایندگان مجلس در بروجرد و کوهدشت+گزارش
  • مصلحت قطعی همچنان در انتظار تصمیم مجمع تشخیص مصلحت نظام
  • بررسي مسائل و مشکلات محله تخت استاد يزد
  • لیست نامزدهای شورای وحدت در دور دوم انتخابات اعلام شد
  • پایان نشست‌های آموزشی منتخبان مجلس دوازدهم
  • پایان دوره آموزشی نمایندگان منتخب مجلس دوازدهم
  • درمان بیش از ۵ هزار معتاد متجاهر در کمپ‌های ماده ۱۶ کرمان
  • فهرست انتخاباتی شورای وحدت فقط از کانال‌ رسمی منتشر می‌شود
  • بازدید رئیس قوه قضائیه از بندر شهید رجایی
  • رئیس شورای اسلامی شهر سمنان : اداره کل زندان‌ها از حساب شهرداری ۹۰۰ میلیون برداشت با آنکه به شهرداری بدهکار است