Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-04@09:02:11 GMT

دیپلماسی اقتصادی؛ پیشران توسعه صادرات

تاریخ انتشار: ۱ تیر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۳۱۹۵۲۶

دیپلماسی اقتصادی؛ پیشران توسعه صادرات

به گزارش ایرنا، آمار صادرات و تجارت خارجی ایران، با وجود فرصت همسایگی با ۱۵ کشور و ارتباط اقتصادی با هند و چین به عنوان شرکای اول تجاری، چندان قابل دفاع نیست. در حالی که ظرفیت صادرات به کشورهای همسایه بیش از یک هزار و ۱۰۰ میلیارد دلار برآورد می‌شود، سهم ایران از این بازار وسیع در سال گذشته، با صادرات ۲۰ تا ۲۴ میلیارد دلاری، نهایتا بین ۱.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

۸ تا ۲.۲ درصد بوده است.

بررسی‌ها نشان می‌دهد با وجود اینکه فرصت ناب رشد صادرات طی دوره‌های مختلف به دلایلی همچون برجام، جهش نرخ ارز و محدودیت‌های تحریمی کشورهای همسایه مثل روسیه و قطر فراهم شده، فرصت‌سوزی در این زمینه همواره مشهود است.

به عنوان نمونه بعد از تحریم قطر توسط کشورهای خلیج‌فارس، این فرصت طلایی به دلیل مشکلاتی همچون نقل و انتقال پول، تاخیر در صدور روادید، مسائل تعرفه‌ای، ضعف زیرساخت‌ها و کیفیت و استانداردهای صادراتی محصولات، تقدیم رقبای فرصت‌طلبی همچون ترکیه شد.

این در حالی است که صادرات نفتی به دلیل تاثیرپذیری از چالش‌های سیاسی و تحریم، همواره در معرض تهدید است و بهرمندی از فرصت‌های رشد صادرات غیرنفتی و توسعه بازارها و تجارت با کشورهای همسایه ضرورتی غیرقابل انکار است. این وظیفه اما تنها بر عهده بخش خصوصی و دستگاه‌ها و وزارتخانه‌های اقتصادی نیست.

در همین راستا در ماده ۹ قانون بهبود مستمر محیط کسب و کار تاکید شده است: «وزارت امور خارجه موظف است ظرفیت‌های روابط خارجی و نمایندگی‌های سیاسی کشور در خارج را در خدمت تولیدکنندگان داخلی و سرمایه‌گذاران در ایران و به ویژه صادرکنندگان کالاها و خدمات قرار دهد.» اما تا چه حد این ماده قانونی اجرا شده و تا چه میزان طی سال‌های اخیر جهت دستیابی به اهداف توسعه‌ای صادرات، سیاست خارجی متناسب با آن اتخاذ شده است؟

رشد پایدار صادرات نیازمند اتخاذ دیپلماسی اقتصادی قوی و کارآمد و هماهنگی دستگاه‌های اقتصادی و سیاسی به ویژه وزارت امور خارجه است. از همین رو، دولت و در راس آن وزارت امور خارجه در جهت رفع موانع سیاسی و تسهیل تجارت با کشورها، باید دیپلماسی فعال‌تری را در دستور کار قرار دهد.

در این مسیر انتخاب سفرای وزارت امور خارجه و رایزنان بازرگانی به عنوان نمایندگان و سخنگوی پیشبرد این دیپلماسی اقتصادی باید از دل تعامل دستگاه‌های درگیر در امر تجارت صورت گیرد.

همچنین انتخاب رایزنان بازرگانی آگاه و مسلط با مشورت و تعامل دستگاه‌های دولتی و بخش خصوصی، هماهنگی در انتخاب سفرا و نیروهای سفارتخانه‌ها در خارج از کشور، حمایت و تقویت از ایجاد تشکل‌های تجار مقیم در کشورهای دیگر، حمایت و تسهیل ایجاد دفتر، شعب، نمایندگی‌ها و مراکز تجاری از سوی بخش خصوصی از جمله راهکارهایی است است که با یک دیپلماسی اقتصادی قوی برای بهبود وضعیت تجارت خارجی باید در پیش گرفت.

برای تحقق دیپلماسی اقتصادی صادرات‌محور لازم است حداکثر استفاده از ابزارهای اقتصادی در چانه‌زنی‌ها صورت گیرد و سفارت‌خانه‌ها مسائل اقتصادی و تجاری را به عنوان یکی از اصلی‌ترین وظایف در کشورهای هدف دنبال کنند و شرایط عملی ساختن طرح‌های اقتصادی و تجاری منطقه‌ای، بین‌المللی و انعقاد تفاهم‌نامه‌ها و پیمان‌نامه‌ها فراهم شود.

کشورهای پیشران در دیپلماسی اقتصادی

عمده کشورهای پیشرو در تجارت جهانی دارای اسناد دیپلماسی اقتصادی هستند. آنچه در این اسناد نقش پررنگی دارد، استفاده از ابزارهای دیپلماسی برای دستیابی به اهداف و قدرت اقتصادی است. اما در ایران با وجود فعالیت معاونت اقتصادی در وزارت امور خارجه به نظر می‌رسد همچنان هماهنگی لازم بین این معاونت و سایر نهادها و دستگاه‌های مربوطه شکل نگرفته است. مروری بر تجربه کشورهای پیشرو در زمینه دیپلماسی صادراتی نشان می‌دهد اتخاذ سیاست‌های همه‌جانبه و هماهنگی بخش‌های دولتی و خصوصی در این مسیر ضروری است.

ژاپن از جمله کشورهایی است که در عرصه دیپلماسی اقتصادی به موفقیت رسید. بعد از جنگ جهانی دوم ژاپن برای حل مشکلات ارزی و دستیابی به استقلال اقتصادی، سیاست توسعه صادرات را پیش گرفت. ژاپن در این مسیر دوری از نگاه امنیتی در روابط بین‌الملل و اولویت دادن به منافع اقتصادی، جذب منابع بین‌المللی لازم جهت توسعه اقتصادی از جمله سرمایه‌های خارجی، توسعه روابط با کشورهای دارای منابع خام یا بازارهای گسترده برای جذب کالاهای ژاپنی را دنبال کرد.

دیپلماسی اقتصادی ترکیه نیز طی سال‌های اخیر براساس چهار محور، حل مشکلات با همسایگان، بهره‌گیری از نخبگان اقتصادی و دیپلمات‌های خبره، ارائه راهنمایی به شرکت‌های خصوصی برای استفاده از قابلیت‎های آنها و عضویت فعال و موثر در سازمان‌های اقتصادی بین‌المللی پیش رفته است.

دولت ترکیه با به کارگیری دیپلماسی اقتصادی صادرات محور در راستای اهداف اقتصادی موثر منجر به بهبود شاخص‌های خرد و کلان اقتصادی در این کشور شد. مهم‌ترین وجه دیپلماسی اقتصادی ترکیه نقش دولت در بازاریابی برای بخش خصوصی و اتحادیه‌های اقتصادی بزرگ در داخل این کشور و نیز جذب سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی است.

الزامات دیپلماسی اقتصادی در بعد ملی

تقویت دیپلماسی اقتصادی به منظور دسترسی به بازارهای صادراتی، افزایش صادرات و سرمایه‌گذاری خارجی و تاثیرگذاری بر قواعد بین‌المللی ضرورتی است که بدون آن دستیابی به رشد و توسعه اقتصادی به عنوان اولویت این روزهای اقتصاد ایران دشوار است و نیاز به  تنظیم یک سند بالادستی به عنوان نقشه راه و تقویت بنیه کارشناسی دستگاه‎های دیپلماسی در کنار همکاری و هماهنگی بخش‌های دولتی و خصوصی، در این مسیر مشهود است.

علاوه بر این دستیابی به دیپلماسی اقتصادی صادرات‌محور هم در بعد ملی و هم در بعد بین‌المللی نیازمند الزامات و اقداماتی است. در شرایطی که اقتصاد و سیاست‌های داخلی از ثبات لازم برخوردار نیست و شرایط رشد اقتصادی فراهم نیست و محیط کسب و کار نامساعد و ضدتولید است، نمی‌توان انتظار پیشبرد اهداف دیپلماسی اقتصادی را داشت. بنابراین قبل از هر اقدامی لازم است با تقویت توان تولیدی و صادراتی، تصویر مناسبی از وضعیت اقتصاد ایران ارائه داد.

از این رو در بعد ملی لازم است موانع ساختاری و نهادی بر سر راه تولید و صادرات حذف شود. در این مسیر ثبات و پیش‌بینی‌پذیر بودن اقتصاد، هماهنگی سیاست‌‎های پولی و ارزی، تسهیل روش‌های رفع تعهدات ارزی، محدود کردن سیاست‌های دستوری، کاهش انحصار، بوروکراسی و فساد، حذف بخشنامه‌های متناقض، بهبود محیط کسب و کار، اصلاح بازار داخلی، توسعه زیرساخت‌های لجستیکی، توانمندسازی بنگاه‌ها، کاهش هزینه‌های تولید و تسهیل واردات مواد اولیه ضروری است.

همچنین بهبود کیفیت و بسته‌بندی صادراتی محصولات و تمرکز بر تولید صادرات‌محور، ایجاد مشوق‌ها و حمایت صادراتی از جمله بیمه محصولات صادراتی و ابزارهای پوشش ریسک، حضور در نمایشگاه‌های تجاری بین‌المللی، ارائه اطلاعات تجاری به صادرکنندگان از سوی نهادهای دولتی مربوطه، مشاوره‌های حقوقی، بازاریابی و تبلیغاتی و ایجاد شرکت‌های بزرگ و کنسرسیوم‌های صادراتی برای تقویت بنیه صادراتی باید مدنظر قرار گیرد.

الزامات دیپلماسی اقتصادی در بعد بین‌المللی

توسعه صادرات و بازارهای خارجی، علاوه بر حل مشکلات ساختاری، نهادی و زیرساختی نیازمند هماهنگی سیاست ‌و اقتصاد و الزاماتی در سطح بین‌المللی است.

حل مشکلات سیاسی در روابط با کشورهای همسایه و سایر کشورها، پرهیز از رفتارهای تنش‌آفرین در منطقه و جهان، ترغیب سرمایه‌گذاران خارجی و ایرانیان خارج از کشور به سرمایه‌گذاری، بهره‌گیری از دانش و تکنولوژی روز دنیا و شناسایی بازاهای جدید برای دستیابی به بازارهای صادراتی ضروری است.

بهره‌گیری از فرصت انعقاد پیمان‌نامه‌های تجاری، منطقه‌ای، جهانی دوجانبه و چندجانبه و همچنین توافق‌نامه‌های تجارت ترجیحی و آزاد با کشورها و اتحادیه‌های اقتصادی و استفاده از امتیازهای حاصل از موقعیت ژئوپلیتیکی کشور و بهره‌گیری از این امتیازات در قالب یک دیپلماسی صادراتی موثر نیز به پیشبرد اهداف صادراتی کمک خواهد کرد.

داشتن ارتباط هدفمند با سازمان‌ها و نهادهای بین‌المللی اقتصادی، از جمله سازمان تجارت جهانی، آنکتاد، صندوق بین‌المللی پول و بانک جهانی و حل مشکلات مربوط به  FATF، پیوستن به WTOنیز زمینه‌ساز یک دیپلماسی اقتصادی موفق است.

نهایتا دیپلماسی اقتصادی با ادغام منافع ملی در حوزه‌ی سیاست خارجی و بازرگانی داخلی می‌تواند این ابزار دیپلماتیک را به شیوه‌های مختلف در خدمت تولیدکنندگان داخلی قرار دهد و در این راستا دولت‌ها می‌توانند با تقدم ملاحظات اقتصادی به برخی ملاحظات سیاسی، توسعه صادرات، جذب سرمایه‌گذاری خارجی و همکاری دو یا چندجانبه با کشورهایی که نقش اقتصادی مکمل برای اقتصاد داخلی را دارند را عملیاتی سازند.

برچسب‌ها روسیه ژاپن وزارت امور خارجه چین بانک جهانی ایران صادرات غیر نفتی برجام هند قطر توسعه صادرات سازمان تجارت جهانی واردات تجارت خلیج فارس

منبع: ایرنا

کلیدواژه: روسیه ژاپن وزارت امور خارجه روسیه ژاپن وزارت امور خارجه چین بانک جهانی ایران صادرات غیر نفتی برجام هند قطر توسعه صادرات سازمان تجارت جهانی واردات تجارت خلیج فارس دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه کشورهای همسایه سرمایه گذاری توسعه صادرات بهره گیری صادرات محور بین المللی حل مشکلات دستگاه ها بخش خصوصی نامه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۳۱۹۵۲۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نیاز چین به کالاهای کشاورزی و نفتی/ چینی‌ها به دنبال کالای باکیفیت هستند

رایزن بازرگانی ایران در چین با بیان اینکه چینی‌ها به دنبال کالاهای با کیفیت هستند و توجه به این موضوع موجب رونق صادرات به این کشور می‌شود، گفت: عمده محصولات وارداتی چین کشاورزی، نفتی، دارویی و عمده محصولات صادراتی آن محصولات مکانیکی و الکتریکی است.

به گزارش ایسنا، حمید عادلی، رایزن بازرگانی ایران در چین، در همایش معرفی فرصت‌های حضور در نمایشگاه بین‌المللی واردات چین که در حاشیه ایران اکسپو برگزار شد، اظهار کرد: باید موقعیت بازار چین را بشناسیم، کالاهای مورد نیاز چینی‌ها را بررسی کنیم و بعد به صادرات کالاها کنیم. چینی‌ها به دنبال کالاهای با کیفیت هستند و توجه به این موضوع موجب رونق صادرات به این کشور می‌شود.

رایزن بازرگانی ایران در چین با اشاره به اینکه چین در ۴۰ سال گذشته تولید ناخالص داخلی خود را ۳۶ برابر افزایش داده، گفت: چینی‌ها با سیاست درهای باز، به رشد خوبی در تجارت رسیده‌اند؛ به طوری که چین در ۲۰۲۳ رتبه اول صادرات جهان و رتبه پنجم خدمات را کسب کرده است.

به گفته وی روسیه و چین رکورد ۲۴۰ میلیارد دلار در کل تجارت را داشته‌اند. عمده محصولات وارداتی چین کشاورزی، نفتی، دارویی و عمده محصولات صادراتی آن محصولات مکانیکی و الکتریکی است.

عادلی با بیان اینکه کل صادرات غیرنفتی ایران سال گذشته ۴۹ میلیارد دلار بوده که ۱۴ میلیارد دلار صادرات به چین انجام شده و ۱۸ میلیارد دلار هم واردات از این کشور بوده، تصریح کرد: چین اولین کشور مقصد صادراتی ایران و رتبه بعد صادرات کشورما عراق است. چین یک بازار واحد و یکپارچه نیست و مجموعه‌ای از بازارهای برای با ویژگی‌های جمعیتی مختلف است.

در ادامه این نشست نادر رشیدی، مدیر امور نمایشگاه‌های خارجی نمایشگاه بین المللی تهران، اظهار کرد: نمایشگاه بین‌المللی واردات چین ۵ تا ۱۰ نوامبر  (۱۵ تا ۲۰ آبان) برگزار می‌شود که شرکت‌های ایرانی در این نمایشگاه حضور پیدا می کنند. از سال ۲۰۱۸ به دستور رئیس جمهور وقت چین هر ساله در آبان‌ماه در شانگهای برگزار می‌شود. دفاتر بین المللی و نمایندگی‌هایی در شانگهای چین قرار دارد و هدف از نمایشگاه واردات چین حمایت از تجارت آزاد و توسعه صادرات و واردات است.

وی با بیان اینکه در دوره سال گذشته این نمایشگاه، ۳۰ شرکت ایرانی در بخش تجاری و ملی در نمایشگاه واردات چین شرکت کردند. چینی‌ها به دنبال ارتباط با ایران و کشورهای دیگر هستند. باید از ظرفیت‌های صادراتی به چین استفاده کنیم و از این طریق بازارهای صادراتی را در گروه کالاهای مختلف عرضه کنیم.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • توافق‌نامه‌ای برای حمایت از صادرات شرکت‌های دانش‌بنیان
  • صادرات دومین محموله ریلی افغانستان به ترکیه
  • صادرات غیرنفتی استان بوشهر افزایش می‌یابد
  • فرصت توسعه صادرات محصولات و ماشین‌آلات کشاورزی به ترکمنستان
  • رونمایی از نشان صادراتی GTS Plus سمنان
  • وقتی «فرهنگ» در میدان «دیپلماسی» قد عَلَم می‌کند
  • امضاء تفاهم‌نامه همکاری بین کردستان با اتاق‌های مشترک ایران و چهار کشور خارجی
  • ۵۰ میلیارد دلار صادرات غیرنفتی ایران به سایر کشور‌ها
  • نیاز چین به کالاهای کشاورزی و نفتی/ چینی‌ها به دنبال کالای باکیفیت هستند
  • توسعه بازار‎های صادراتی با اخذ استانداردهای جدید باتری