Web Analytics Made Easy - Statcounter

«موزه مصر» به مناسبت روز جهانی موسیقی در نمایشگاهی میزبان آلات موسیقی به جامانده از مصر باستان شد.

خبرگزاری میزان - ایرنا به نقل از روزنامه نشنال نوشت: موزه مصر در قاهره به مناسبت فرارسیدن روز جهانی موسیقی که هر ساله در تاریخ ۲۱ ژوئن (۳۱ خرداد/ ۱ تیر) گرامی داشته می‌شود، یک نمایشگاه ویژه از آلات موسیقی دوران مصر باستان برپا کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گقته شیرین امین (Shreen Amin) رئیس این موزه، با کشف چند ساز کوبه‌ای، زهی و بادی در دهه‌های گذشته، وجود انواع مختلف آلات موسیقی در مصر باستان به اثبات رسیده است.

امین می‌گوید: در این دوران سه ژانر موسیقی غالب وجود داشت: موسیقی برای جشن و پایکوبی، مراسم تدفین و زندگی روزمره؛ هر سه ژانر در نمایشگاه جدید موزه مصر به تصویر کشیده شده‌اند.

در بین ۲۱ یادگار تاریخی این نمایشگاه، چند فلوت در ابعاد مختلف، یک ساز سیستروم (سازی کوبه‌ای که اصالتی مصری دارد) و شکل ابتدایی سِنج انگشتی به چشم می‌خورد.

در این نمایشگاه همچنین عتیقه‌جاتی از جنس‌های گوناگون که به سبک‌های هنری مختلف تزئین شده‌اند نیز به نمایش گذاشته شده است.

امین می‌گوید: در نمایشگاه موزه مصر می‌توانید طلسم‌هایی را ببینید به شکل افرادی که ساز می‌نوازند. در بین اشیاء این موزه، یک مجسمه چوبی از گروهی در حال نواختن یک قطعه موسیقی داریم و از هر آلت موسیقی مهمی که در مصر باستان مورد استفاده قرار می‌گرفت هم یک نمونه به نمایش گذاشته‌ایم.

طلسم‌ها اشیاء نمادینی بودند که مردمان مصر باستان با خود به زندگی پس از مرگ می‌بردند. به گفته امین، هر طلسم قرار بود یک بُعد از زندگی هر فرد را پس از مرگش حفظ کند؛ بنابراین با توجه به اهمیت بالایی که موسیقی برای نوازندگان داشت، عرف بود آن‌ها را با چنین طلسم‌هایی دفن کنند.

صباح عبدالرازق مدیر کل موزه مصر درباره برپایی این نمایشگاه گفت: گرامیداشت روز جهانی موسیقی از این حیث حائز اهمیت داشت که موسیقی نقش مهمی در زندگی مردمان مصر باستان بازی می‌کرد.

وی افزود: موسیقی بخشی از زندگی بود که به باور مصریان باستان، مهمترین خدایان از جمله حاثور بر آن نظارت می‌کردند. براساس این باور کهن، حاثور علاوه بر این که الهه زیبایی و باروری بود برای رقص و موسیقی نیز اهمیت خاصی قائل می‌شد.

روز جهانی موسیقی اولین بار در سال ۱۹۸۲ میلادی گرامی داشته شد. امسال بیش از ۱۲۰ کشور جهان این روز را با برگزاری کنسرت‌ها و دیگر رویداد‌های رایگان جشن گرفتند تا گفتمان درباره موسیقی را ارتقا داده و بر اهمیت آن در پیوند دادن افراد تاکید کنند.

در همین زمینه: موزه‌ی دریایی هنگ کنگ

انتهای پیام/
خبرگزاری میزان: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه‌های داخلی و خارجی لزوماً به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفاً جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.

برچسب ها: موزه یونان

منبع: خبرگزاری میزان

کلیدواژه: موزه یونان روز جهانی موسیقی آلات موسیقی مصر باستان موزه مصر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۳۲۳۲۳۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

یک شوی نمایشگاهی در اصفهان با فاجعه اشتباه گرفته شد

مدیرعامل شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی استان اصفهان گفت: از ظهر امروز خبری به‌صورت کذب و با غرض‌ورزی در کانال‌های خبری استانی منتشر شد که در اصل مربوط به یک شوی نمایشگاهی برای تهییج بازدیدکنندگان در نمایشگاه خودروهای کلاسیک بوده و با تشویق آن‌ها روبه‌رو شده است.

احمدرضا طحانیان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با اشاره به برگزاری چهارمین نمایشگاه «خودروها و موتورسیکلت‌های کلاسیک، آفرود و مسابقه‌ای» که بیست‌ونهم فروردین تا دوم اردیبهشت در نمایشگاه بین‌المللی استان اصفهان برگزار شد، اظهار کرد: این نمایشگاه با استقبال بی‌نظیر مردم روبه‌رو شد، به‌طوری که بیش از ۳۰ هزار بازدیدکننده را به خود جذب کرد.

وی افزود: در این نمایشگاه مردم از صدای اگزوز خودروهای کلاسیک و قدیمی که موتور آن‌ها تقویت شده است یا موتورسیکلت‌هایی سی‌سی‌های بالا دارد، لذت می‌بردند و حس مفرح و شادی در آن‌ها به وجود می‌آمد به‌طوری که روشن کردن این خودروها یا موتورسیکلت‌ها تشویق بازدیدکنندگان را به‌همراه داشت.

مدیرعامل شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی استان اصفهان تصریح کرد: از ظهر امروز _جمعه هفتم اردیبهشت_ خبری به‌صورت کذب و با غرض‌ورزی در کانال‌های خبری استانی منتشر شده است که در اصل مربوط به یک شوی نمایشگاهی برای تهییج بازدیدکنندگان بوده و همان‌گونه که در فیلم مشخص است، با تشویق آن‌ها روبه‌رو شده است و صدای آژیر نیز مربوط به همین غرفه بوده و سیستم اعلام حریق نمایشگاه عمل نکرده است.

طحانیان تاکید کرد: کانال‌های خبری باید پس از اطمینان از صحت و سقم یک واقعه نسبت به وایرال کردن آن در فضای مجازی اقدام کنند.

وی گفت: چهارمین نمایشگاه خودروها و موتورسیکلت‌های کلاسیک، آفرود و مسابقه‌ای بدون کوچک‌ترین حادثه در مدت زمان ۵ روز برگزار شد و استقبال مردم از آن بی‌نظیر بود، به‌طوری که برگزارکنندگان نیز از استقبال بی‌نظیر مردم شگفت‌زده شده بودند و امیدواریم این نمایشگاه را سال آینده پربارتر برگزار کنیم.

کد خبر 748135

دیگر خبرها

  • اصفهان رتبه دوم برگزاری نمایشگاه در کشور/ بازدید بیش از ۳۰۰ هزار نفر از نمایشگاه در ۱۴۰۲
  • نمایشگاهی از صنایع‌دستی و هنر‌های وابسته در زابل
  • اصفهان رتبه دوم برگزاری نمایشگاه در کشور/بازدید بیش از ۳۰۰۰۰۰ نفر از نمایشگاه در سال ۱۴۰۲
  • موزه آذربایجان میزبان اشیای تاریخی موزه ایران باستان در روز موزه
  • برگزاری نشست هماهنگی برنامه ریزی برنامه‌های نمایشگاهی آثار نفیس موزه ایران باستان در استان ها
  • انتقال اشیای تاریخی موزه ایران باستان به موزه آذربایجان تبریز
  • برپایی نمایشگاه و کارگاه رودوزی‌های سنتی در موزه بزرگ خراسان
  • برنامه ریزی نمایشگاه آثار موزه ایران در آذربایجان شرقی
  • نمایشگاهی از معرفی هفته مشاغل در آران وبیدگل
  • یک شوی نمایشگاهی در اصفهان با فاجعه اشتباه گرفته شد