Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-05-02@01:32:20 GMT

مشکلی در تامین کالاهای اساسی وجود ندارد 

تاریخ انتشار: ۱ تیر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۳۲۳۳۷۰

مشکلی در تامین کالاهای اساسی وجود ندارد 

محسن مشایخی گفت: به مردم نجیب جنوب کرمان این اطمینان خاطر را می دهیم که اکنون به لحاظ ذخیره کالاهای اساسی همچون برنج، روغن و شکر مشکلی وجود ندارد و سهمیه هایی نیز از وزارتخانه جذب شده و که در سطح بازارهای منطقه توزیع می شوند.

«محسن مشایخی» در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری شبستان از جنوب کرمان، گفت: یکی از رسالت ها و وظایف اصلی سازمان صمت جنوب کرمان تامین، توزیع و تنظیم بازار کالاهای اساسی است و این امر در شرایط اقتصادی کنونی وظیفه ای دشوار است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!




معاون بازرگانی سازمان صمت جنوب کرمان افزود: خوشبختانه در سال گذشته و همچنین در سه ماهه نخست سال جاری این سازمان توانست با کمترین امکانات بالاترین عملکرد را در حوزه تامین، توزیع و تنظیم بازار در جنوب کرمان داشته باشد.


وی با اشاره به تامین کالای اساسی، با اشاره به این که سال گذشته در تامین ۲ کالای اساسی مرغ و سیمان با چالش هایی در منطقه مواجه بودیم، بیان کرد: یکی از دلایل کمبود مرغ گرم، نبود کشتارگاه در جنوب کرمان و وابستگی زیاد منطقه به استان و خارج از استان است.


مشایخی ابراز کرد: اما با پیگیری های سازمان های صمت و جهاد کشاورزی جنوب کرمان، ۱۲۰ تن مرغ منجمد وارد بازار شد تا با قیمت مصوب به دست مصرف کنندگان برسد و در کنار این اقدام مرغ گرم نیز در حال عرضه است و می توان گفت؛ بازار مرغ گرم نیز  تا حدودی به ثبات نسبی رسیده است.


معاون بازرگانی سازمان صمت جنوب کرمان ادامه داد: در بحث تامین کالای اساسی برنج نیز در ۳ ماهه نخست امسال قریب ۶۳۹ تن برنج پاکستانی و قریب ۲ هزار و ۱۴۸ تن برنج هندی سهمیه به جنوب کرمان اختصاص یافته که در مجموع تاکنون ۲ هزار و ۷۸۷ تن برنج پاکستانی و هندی توزیع شده است.


وی اظهار کرد: خوشبختانه عرضه برنج پاکستانی تنظیم بازار تاثیر بسزایی بر قیمت فروش برنج آزاد در بازار داشته و در نهایت از افزایش قیمت این کالای اساسی جلوگیری به عمل آمده و اکنون در هر هفت شهرستان جنوبی کرمان بازار از برنج اشباع است و شاهد ثبات قیمت این کالای اساسی هستیم.


مشایخی شکر را از دیگر کالاهای اساسی برشمرد و افزود: در سال گذشته نیز قریب ۴ هزار تن سهمیه شکر برای مصرف خانوارها و صنف صنعتی در جنوب کرمان جذب شده که در چارچوب ن نظارت های شدید توزیع شد.


معاون بازرگانی سازمان صمت جنوب کرمان عنوان کرد: در ۳ ماهه ابتدای سال جاری قریب یکهزار و ۸۰۰ تن سهمیه شکر مصرف خانوار و صنف صنعتی جنوب کرمان جذب شده که با عرضه این کالای اساسی به بازار، شاهد یک ثبات و آرامشی در بازار هستیم.


وی بیان کرد: تا قبل از سال جاری با دوگانگی قیمت شکر مواجه بودیم به این معنا که شکر مصرف خانوار با قیمت هر کیلو ۷ هزار و ۵۰۰ و شکر صنف صنعتی با قیمت هر کیلو ۱۲ و ۵۰۰ عرضه می شد که با توجه به تصمیم اخیر ستاد تنظیم بازار کشور، قیمت شکر تک نرخی شده و به قیمت هر کیلو ۱۲ هزار و ۵۰۰ به دست خانوار و صنف صنعت می رسد.


مشایخی ادامه داد: این اقدام موجب ثبات در قیمت این کالای اساسی در بازار شده و از سوی دیگر جلوی سوء استفاده متخلفین را می گیرد.


معاون بازرگانی سازمان صمت جنوب کرمان اظهار کرد: متاسفانه سال گذشته در یک مقطع کوتاهی با کمبود کالای اساسی روغن مواجه بودیم که با پیگیری های این سازمان بالغ بر ۴ هزار تن روغن خوراکی تامین شده و در بازار جنوب کرمان توزیع شد.


وی با بیان این مطلب که اکنون در جنوب کرمان با کمبود کالای اساسی روغن خوراکی مواجه نیستیم، افزود: در اردیبهشت و خرداد ماه سال جاری بالغ بر ۴ هزار و ۵۱۶ سهمیه روغن خوراکی برای جنوب کرمان جذب شده و که اکنون در اکثر فروشگاه های زنجیره ای و واحدهای صنفی معتبر و مورد اعتماد روغن تنظیم بازار با قیمت تعیین شده عرضه می شود.


مشایخی تاکید کرد: با توجه به تصمیمات اتخاذ شده برای جلوگیری از تجمعات و تشکیل صف های طولانی بنابراین با هماهنگی های صورت گرفته از طریق ستادهای تنظیم بازار در شهرستان های جنوب کرمان کالاهای اساسی در روستاها نیز عرضه می شود.


معاون بازرگانی سازمان صمت جنوب کرمان عنوان کرد: با این اقدام مراجعات روستائیان به شهرها برای تامین کالاهای اساسی کاهش یافته و این امر موجب رضایتمندی مردم شده است.

 

وی یکی دیگر از اهداف سازمان صمت جنوب کرمان را ثبات قیمت و تامین کالاهای اساسی، برشمرد و افزود: به مردم نجیب جنوب کرمان این اطمینان خاطر را می دهیم که اکنون به لحاظ ذخیره کالاهای اساسی همچون برنج، روغن و شکر مشکلی وجود ندارد و سهمیه هایی نیز از وزارتخانه جذب شده و که در سطح بازارهای منطقه توزیع می شوند.


مشایخی اظهار کرد: تنها کالای اساسی که شاید با کمبود آن مواجه باشیم، مرغ گرم است که این مشکل تنها مختص جنوب کرمان نیست بلکه کل استان با این مشکل مواجه است و با پیگیری های انجام شده سهم مرغ گرم جنوب کرمان نسبت به میانگین سرانه جمعیت قریب ۴۰ تن برآورد شده است.


معاون بازرگانی سازمان صمت جنوب کرمان اضافه کرد: در یک مقطع ای از زمان تولید مرغ گرم افزایش یافت و ما توانستیم با پیگیری برای شهر جیرفت قریب ۲۰ تن سهمیه مرغ گرم را جذب کنیم و پیش بینی می شود از مرداد ماه سال جاری کمبود مرغ گرم رفع شود.


وی با بیان این مطلب که سیمان نیز از کالاهای اساسی مورد نیاز مردم است، در تشریح علل کمبود این کالای اساسی، ابراز کرد: ساخت و سازها در جنوب کرمان از یک سو تقاضای خرید سیمان را افزایش داده و از سوی دیگر نیز جو روانی مبنی بر افزایش احتمالی قیمت سیمان موجب شد تا تقاضاها به سمت خرید سیمان برود.


مشایخی ادامه داد: همچنین کارخانه های هرمزگان از عرضه سیمان به خارج از استان  خودداری کرده و این امر موجب شد تا شهرستان منوجان که ۱۰۰ درصد سیمان مورد نیاز خود را از این استان تامین می کرد با کمبود این کالای اساسی مواجه شود.



معاون بازرگانی سازمان صمت جنوب کرمان اظهار کرد: علاوه بر این نیز با ممنوعیت خروج سیمان از استان هرمزگان شهرستان های کهنوج و قلعه گنج که ۵۰ درصد سیمان مورد نیاز خود را از این کارخانه ها تامین می کردند، با مشکل مواجه شدند.


 وی بیان کرد: با پیگیری های سازمان صمت جنوب کرمان و مکاتباتی که با وزارتخانه و استانداری انجام شده، مقرر شد تا قریب ۲۰ درصد از تولید سیمان ۳ کارخانه استان کرمان به شهرهای جنوبی کرمان تخصیص داده شود و خوشبختانه این روند در حال انجام است و بازار سیمان در اکثر شهرهای منطقه به ثبات رسیده است.


مشایخی یادآور شد: روزانه بالغ بر یکهزار تن سیمان از این کارخانه ها به مقصد جنوب کرمان بارگیری می شود و روند توزیع این کالای اساسی در سطح منطقه به صورت مستمر ادامه دارد.

 
معاون بازرگانی سازمان صمت جنوب کرمان در خاتمه تاکید کرد: تمام تلاش ما بر این است که با پیگیری های مستمر ثبات به بازار برگردد و مردم نجیب جنوب کرمان با کمبود کالاهای اساسی مواجه نباشند.

پایان پیام/586

منبع: شبستان

کلیدواژه: تامین کالاهای اساسی کالاهای اساسی کالا کالای اساسی کالاهای اساسی جنوب کرمان تنظیم بازار سال گذشته سال جاری مرغ گرم جذب شده

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۳۲۳۳۷۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۴۱۳ هزار تن کالاهای اساسی به مازندران وارد شد

به گزارش خبرنگار مهر، امیر جمشیدی ظهر سه شنبه در گفت وگو با خبرنگاران افزود: در فروردین ماه ۱۴۰۳، ۴۳۵ هزار و ۲۲۹ تن کالا به ارزش ۱۵۵ میلیون و ۶۲۴ هزار دلار از طریق گمرکات مازندران وارد کشور شد.

جمشیدی اظهار داشت: ذرت دامی با ارزش ۹۶ میلیون دلار، جو دامی با ارزش ۲۰ میلیون دلار، چربی‌ها و روغن های حیوانی و نباتی با ۲۵ میلیون دلار، کک نفتی با ارزش ۳ میلیون دلار و چوب با۳ میلیون دلار مهم‌ترین اقلام عمده وارداتی به گمرکات مازندران در مدت یادشده هستند.

وی بیان داشت: امارات حدوداً ۲۲۶ هزار تن کالا به ارزش ۷۸ میلیون دلار، روسیه ۷۷ هزار تن کالا به ارزش ۳۴ دلارمیلیون، ترکیه با ۱۰۰ هزار تن کالا به ارزش ۳۱ میلیون دلار، انگلستان با سه هزار تن کالا به ارزش ۳ میلیون و ۵۹۱ هزار دلار و سنگاپور با ۸ هزار تن کالا به ارزش ۲میلیون دلار پنج کشور اول طرف معامله در حوزه واردات به گمرکات مازندران بودند که در مجموع ۴۱۵ هزار تن از وزن و ۱۴۹ میلیون دلار از ارزش کالاهای وارداتی گمرکات مازندران در فروردین ماه سال‌جاری مربوط به این کشورها است.

واردات کالا از این پنج کشور ۹۵ درصد از کل وزن و ۹۶ درصد از کل ارزش واردات گمرکات مازندران را دربرمی‌گیرد.

وی با اشاره به واردات کالاهای اساسی از گمرکات مازندران اظهار داشت طی این مدت ۴۱۳ هزارتن کالای اساسی شامل ذرت دامی، جو دامی، چربی ها وروغن های حیوانی و نباتی و خوراک آماده دام به ارزش ۱۴۲ میلیون و ۶۶۶ هزار دلار از طریق کمرکات نوشهر، امیرآباد و فریدونکنار وارد کشور شده که از نظر وزنی ۶۳ درصد و از نظر ارزشی ۲۷ درصد رشد را نسبت به مدت مشابه سال ۱۴۰۲ نشان می دهند.

کد خبر 6093106

دیگر خبرها

  • اعلام لیست کالاهای اساسی مشمول واردات با ارز ترجیحی
  • نیاز چین به کالاهای کشاورزی و نفتی/ چینی‌ها به دنبال کالای باکیفیت هستند
  • لیست کالاهای اساسی مشمول واردات با ارز ترجیحی اعلام شد
  • تامین ارز برای واردات کالاهای اساسی، صنایع و خدمات از مرز ۴٫۲ میلیارد دلار گذشت
  • وفور کالاهای اساسی و آرامش در بازار/ تخلف برخی کسبه به بهانه مالیات ارزش افزوده
  • از تخریب ساخت و سازهای غیرمجاز در اراضی کشاورزی تا توزیع کالای اساسی طرح تنظیم بازار در فارس
  • ۴۱۳ هزار تن کالاهای اساسی به مازندران وارد شد
  • کشف انبار احتکار ۳۳ میلیاردی کالاهای اساسی در بندرعباس
  • ۴ میلیارد و ۴۴۴ میلیون دلار ارز برای واردات کالاهای اساسی، صنایع و خدمات تامین شد
  • کارخانه های آرد مازندران نوسازی و بهسازی می شود