Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/گیلان مدیرعامل آب منطقه‌ای گیلان با اشاره به کاهش نزولات آسمانی و آورد سد سفیدرود، گفت: اجرای طرح نوبت بندی آب کشاورزی در گیلان در راستای سازگاری با کم آبی ضروری است.

وحید خرمی در جمع خبرنگاران، با اشاره به اینکه وضعیت بارش‌ها در کشور کاهش چشمگیری را نشان می‌دهد، اظهار کرد: براساس گزارش هواشناسی، شاهد کاهش بارش ۵۳ درصدی نسبت به سال گذشته و ۴۲ درصدی نسبت به بلندمدت در سطح کشور هستیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی در ادامه به وضعیت استان گیلان در این زمینه اشاره کرد و افزود: بارش‌ها در استان گیلان نسبت به سال گذشته ۳۳ درصد و نسبت به بلندمدت ۲۵ درصد کاهش داشته است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای گیلان با اشاره به کاهش آورد سد سفیدرود نسبت به سنوات گذشته عنوان کرد: آورد سد سفیدرود نسبت به دو سال گذشته و بلندمدت به ترتیب ۶۰ و ۷۰ درصد کاهش را نشان می دهد که این موضوع ناشی از کاهش نزولات جوی و همچنین وزش بادهای گرم در زمستان و تبخیر پوشش برفی در حوضه آبریز سد سفیدرود بوده است .

وی ادامه داد: شرکت آب منطقه ای گیلان با توجه به پیش بینی شرایط موجود قبل از شروع فصل کشاورزی، اقدام به برنامه ریزی دقیق جهت مصارف آب در بخش های مختلف کرده است که از جمله آن  می توان به برنامه نوبت بندی آب کشاورزی به پیشنهاد این شرکت در کمیته منابع و مصارف آب استان براساس تقویم زراعی و موجودی آب سد سفیدورد اشاره کرد.

خرمی خاطرنشان کرد: اولین نوبت آبگذاری کانال های آبیاری براساس تقویم زراعی از پنجم اردیبهشت ماه برای کانال راست سنگر( اراضی شالیزارهای مناطق شرق گیلان) و نهم اردیبهشت ماه برای کانال چپ سنگر( اراضی شالیزارهای مناطق مرکزی گیلان) به مدت ۲۰ روز پیوسته جهت انجام نشاکاری صورت گرفت.

وی یادآور شد: اجرای برنامه نوبت بندی آب کشاورزی به صورت هشت روز وصل و چهار روز قطع، دقیق و بدون هیچگونه تغییراتی تا پایان خرداد ماه سالجاری صورت گرفت و تاکنون حدود یک میلیارد مترمکعب آب جهت مصارف کشاورزی به ۱۷۲ هزار هکتار از اراضی شالیزارهای تحت شبکه سفید رود تحویل شده است.

مدیرعامل آب منطقه ای گیلان اظهار کرد: ادامه نوبت بندی آب کشاورزی با هماهنگی و تصویب کمیته منابع و مصارف آب استان تا پایان تیر ماه به صورت هشت روز وصل و پنج روز قطع اجرا می شود و هرگونه تغییرات در برنامه نوبت بندی آب کشاورزی به کشاورزان عزیز اطلاع رسانی خواهد شد.

وی تاکید کرد: کشاورزان زحمتکش گیلانی فعالیت های کشاورزی خویش را براساس تقویم آبیاری تنظیم و همچنین با لایروبی انهار بین مزارع، انتقال آب به شالیزارهایشان را تسهیل کنند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اجتماعی بندی آب کشاورزی سد سفیدرود آب منطقه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۳۲۹۶۲۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

صادرات بیش از ۱۰۵ هزار تن کالا از گمرکات گیلان

صادق برزگر، ناظر گمرکات گیلان از صادرات ۱۰۵ هزار و ۶۱۸ تن کالای اساسی به ارزش ۵۱ میلیون و ۲۲۶ هزار و ۹۲۶ دلار از ابتدای امسال تاکنون به کشور‌های همسایه از طریق گمرکات این استان خبر داد.

او با بیان اینکه این کالا‌ها شامل محصولات کشاورزی، معدنی و غذایی است، افزود: محصولات کشاورزی شامل انواع میوه، کیوی، سیب، پرتقال و سبزیجات و محصولات معدنی هم شامل سیمان، سنگ، نمک و شیشه بوده است. 

به گفته ناظر گمرکات گیلان، محصولات شیمیایی، پلاستیکی و صنایع غذایی شامل بیسکوییت، کلوچه، رب گوجه و کنسانتره نیز در این مدت به دیگر کشور‌ها صادر شده است.

برزگر مقصد کالا‌های صادراتی را کشور‌های هند، روسیه، آذربایجان، قزاقستان، گرجستان، افغانستان، اوکراین، ترکمنستان و بلاروس اعلام کرد.

او تصریح کرد: این مقدار کالا از نظر وزن ۳ درصد و از نظر ارزش یک درصد بیشتر از مدت مشابه پارسال بوده است.

باشگاه خبرنگاران جوان گیلان رشت

دیگر خبرها

  • صادرات بیش از ۱۰۵ هزار تن کالا از گمرکات گیلان
  • اجرای نوبت اول طرح ایمن‌سازی تکمیلی فلج اطفال
  • اجرای نوبت‌بندی مخازن آبی برای تأمین آب کشتزارهای مازندران
  • ۵۷ مورد دیوارکشی و قطعه‌بندی در البرز قلع و قمع شد
  • طرح نور، طرحی برای حفظ حجاب و عفاف
  • برآورد سطح زیرکشت برنج با داده‌های فضایی برای نخستین بار
  • پرونده داغ چای روی میز مسئولان گیلان
  • ثبت نام ۵۸۰۰ گیلانی در طرح اکرام ایتام و محسنین
  • ثبت نام ۵۸۰۰ گیلانی در طرح اکرام ایتام و محسنین ماه رمضان
  • سنجش کلاس اولی‌ها و پیش‌دبستانی‌ها تا پایان اردیبهشت ادامه دارد