Web Analytics Made Easy - Statcounter

عضو تیم اختراعات ایران با تبیین مختصات اختراع خود با عنوان "فرمول موفقیت ژنتیکی" گفت: از هر هزار دانش‌آموز یک نخبه حاصل می‌شود و هزینه یک دانش‌آموز از دبستان تا دانشگاه یک میلیارد تومان است یعنی با هزینه هزار میلیارد تومان یک نخبه حاصل می‌شود. - اخبار اجتماعی -

به گزارش خبرنگار علمی خبرگزاری تسنیم؛ "نشست خبری و مراسم رونمایی از مدال‌ها و نوآوری‌های جهانی تیم اختراعات ایران" پیش از ظهر امروز در محل باشگاه خبرنگاران پویا برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

"سید محمد آرین اکبری" عضو تیم اختراعات ایران و مخترع فرمول موفقیت ژنتیکی در این مراسم گفت: این طرح که در قالب یک فرمول بوده است برای نخستین بار در دنیا اتفاق افتاده است و رابطه بین میزان ژن‌ها و موفقیت افراد است؛ سال‌ها در دنیا سؤال این بوده که آیا ژن‌ها در موفقیت‌ انسان‌ها تاثیر دارند که جواب آن مثبت بوده است؛ این فرمول برای نخستین بار، برای هر صفت جداگانه، مقدار تاثیر ژن‌ها را محاسبه کرده و می‌تواند یک رابطه بین میزان تلاش و ژن‌ها ارائه بدهد.

وی ادامه داد: ما در ژنتیک یک بحثی به نام "توارث‌پذیری" داریم که درباره هر صفتی فرق می‌کند، به عنوان نمونه استعداد به ریاضی 30 تا 40 درصد توارث‌پذیر است و بین 60 تا 70 درصد به تلاش شما و محیط اطراف بستگی دارد یا رنگ چشم شما 100 درصد هیچ ارتباطی به محیط ندارد یا به عنوان مثال خوانندگی بیش از 95 درصد ژنتیکی است و 5 درصد به محیط ارتباط دارد، بنابراین مقدار ژن‌های استعداد هر فرد بستگی به میزان توارث‌پذیری ژن‌ها و صفت دارد.

این عضو تیم اختراعات ایران گفت: این فرمول اینطور کار می‌کند که اگر کسی در زمینه خوانندگی، مقدار ژن‌های متوسطی دارد به وی توصیه می‌شود که اصلاً دنبال خوانندگی نرود! شاید فرد بگوید که من با تلاش بیشتر خوانندگی را جبران خواهم کرد و حرف ما نیز این است که این امکان‌پذیر نیست و جبران نخواهد شد به خاطر اینکه مقدار تلاش شما هر چقدر هم باشد ضربدر 5 درصد می‌شود و عدد بزرگی نمی‌شود؛ پیشنهاد ما این است که به سمت صفتی برود که ممکن است از نظر ژنتیکی استعداد کمتری داشته باشد به عنوان مثال یک بچه‌ای اگر 30 درصد در ریاضی استعداد داشته و 50 درصد در خوانندگی استعداد داشته باشد توصیه ما به سمت ریاضی است به خاطر اینکه 60 تا 70 درصد در ریاضیات جا برای تمرین کردن دارد و امکان جبران برای وی وجود دارد.

اکبری درباره شناسایی و احصای ژنوم‌ها تصریح کرد: بسیاری از مردم در این مورد اشتباه فکر می‌کنند چراکه این ژنوم‌ها وجود دارند، الان از شما آزمایش خون گرفته می‌شود و DNA شما را استخراج می‌کنند و برای کشورهای دیگر ارسال می‌کنند که این توالی DNA شما سکوئنس می‌شود و ژن‌های استعداد شما استخراج می‌شود؛ اگر ما میزان توارث‌پذیری صفت را درنظر نگیریم این داده‌ها ما را فریب می‌دهد، ژن شما در صفاتی که ژنتیکی‌تر هستند، معنا پیدا می‌کند و در صفاتی که ژنتیکی نیستند شما نباید به آن ژن‌ها اهمیت بدهید و بیشتر باید به تلاش خودتان اکتفا کنید.

وی با اشاره به عدم امکان پیاده‌سازی این پروژه در ایران گفت: قابلیت عملیاتی‌سازی آن به این سادگی نیست چراکه باید با هوش مصنوعی کار بشود و داده‌های بروز دنیا باید همزمان به صورت آنلاین در این فرمول قرار بگیرد؛ آینده این فرمول که در ذهن بنده نیز وجود دارد این است که با استفاده از هوش مصنوعی به صورت آنلاین داده‌هایی که وارد می‌کنید بروز محاسبه کرده که مثلاً الان شما در دنیا نفر چندم از نظر استعداد هستید و در چه رتبه‌ای نسبت به آنها قرار می‌گیرید و حالا می‌توانید عددگذاری کنید به عنوان نمونه اگر فردی بگوید که روزی یک ساعت تمرین می‌کنم به وی گفته می‌شود که رتبه‌اش در کجا قرار می‌گیرد.

عضو تیم اختراعات ایران با اشاره به عدم حمایت نهادهای بالادستی و سازمان‌های دولتی از این پروژه‌ها خاطرنشان کرد: این پروژه‌ها فردی نیست و نیازمند تیم است و در ایران نیز پروژه‌هایی که نیازمند همکاری تیمی است معمولاً سرانجامی نخواهد داشت که یکی از دلایل آن این است که بودجه بسیار بالایی می‌خواهد و به صورت شخصی نیز هیچ‌کس به عنوان مثال 2 میلیون دلار برای یک پروژه شخصی هزینه نمی‌کند و اصلاً دولت زیر بار چنین هزینه‌هایی نمی‌رود؛ مورد دوم موضوع همفکری تیمی است که باز یک همچنین مجموعه‌ای را شما در ایران مشاهده نمی‌کنید، من سال‌ها وقتی درباره پروژه خودم با اساتید صحبت می‌کردم به من می‌خندیدند! یکی از اساتید دانشگاه که دکتری ژنتیک دارد وقتی همین مسئله ساده را به وی توضیح می‌دادم قانع نمی‌شد و در ایران فقط 2 استاد ژنتیک، فرمول بنده را متوجه شدند.

اکبری ادامه داد: این فرمول بنیادی است و یکی از اساتیدی که فلسفه  علم در آلمان می‌خواند به ما می‌گفت که جواب بسیاری از سوالات فلسفی خودم را در مباحث جبر و اختیار از فرمول شما دریافت کردم.

وی در پایان با بیان اینکه سرمایه اصلی مملکت، صرفاً نفت، پول و گاز نیست، تصریح کرد: منابع اصلی، مغزهای کشور هستند که امروز از هر هزار دانش‌آموزی که وارد دبستان می‌شود اگر یک نفر نخبه را در نظر بگیریم و اگر از هر 1 نفری که وارد دبستان می‌شود تا دوره دانشگاه 1 میلیارد تومان هزینه شده باشد، هر هزارتای آنها هزار میلیارد تومان می‌شود! و درواقع از هر هزار میلیارد تومان یک نخبه حاصل می‌شود.

برگزاری نشست خبری رونمایی از مدال‌ها و نوآوری‌های جهانی تیم اختراعات ایران

انتهای پیام/

منبع: تسنیم

کلیدواژه: علمی علم و تکنولوژی ۸ ۴۲ درصد ۳ ۴۶ درصد علمی علم و تکنولوژی هزار میلیارد تومان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۳۳۳۱۳۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رکوردشکنی هزینه‌های تسلیحاتی در سطج جهانی

بر اساس گزارش جدیدی که روز دوشنبه توسط موسسه تحقیقات صلح بین المللی استکهلم یا SIPRI منتشر شد، مجموع هزینه‌های نظامی کشور‌ها در سال ۲۰۲۳ به رکورد ۲.۴۴۳ تریلیون دلار رسید.

به گزارش جماران؛ اندیکشده آمریکایی Responsible Statecraft در گزارشی در این باره نوشت: هزینه‌های نظامی در سراسر جهان در سال ۲۰۲۲ به میزان ۶.۸ درصد افزایش یافته که بیشترین افزایش از سال ۲۰۰۹ است. همه مناطق شاهد افزایش بود، اما اروپا، آسیا و اقیانوسیه و خاورمیانه بیشترین رشد را داشتند.

به گفته نان تیان، نویسنده ارشد این گزارش، «افزایش بی‌سابقه هزینه‌های نظامی پاسخی مستقیم به وخامت وضعیت صلح و امنیت جهانی است. دولت‌ها قدرت نظامی را در اولویت قرار می‌دهند، این کار خطر یک مارپیچ اقدام- واکنش را در چشم‌انداز ژئوپلیتیک و امنیتی جهان ایجاد می‌کند.»

مانند همه این سالها، ایالات متحده با ۹۱۶ میلیارد دلار در صدر فهرست هزینه‌های نظامی قرار گرفت. پس از آن چین با ۲۹۶ میلیارد دلار، روسیه با تخمینی ۱۰۹ میلیارد دلار و هند با ۸۳.۶ میلیارد دلار قرار دارند.

عربستان سعودی، یک خریدار عمده تسلیحات، با ارزش تخمینی ۷۵.۸ میلیارد دلار، در جایگاه پنجم قرار گرفت و بریتانیا (۷۴.۹ میلیارد دلار)، آلمان (۶۶.۸ میلیارد دلار)، اوکراین (۶۴.۸ میلیارد دلار) بدون احتساب ۳۵ میلیارد دلار کمک نظامی اضافی به این کشور و سرانجام فرانسه (۶۱.۳ میلیارد دلار) در رده‌های بعدی قرار گرفتند.

به عنوان درصدی از تولید ناخالص داخلی جهانی یا تولید ناخالص داخلی، در سال ۲۰۲۳ هزینه‌های نظامی ۲.۳ درصد ۲۰۲۳ افزایش یافت و هزینه‌های نظامی جهان برای هر نفر بالاترین میزان از سال ۱۹۹۰ بود.

مجموع نزدیک به ۲.۵ تریلیون دلار هزینه نظامی تقریباً دو برابر مبلغی بود که جهان برای مقابله با تغییرات آب و هوایی متعهد شده است.

بر اساس گزارشی که اواخر سال گذشته توسط ابتکار سیاست آب و هوا منتشر شد، تامین مالی جهانی مرتبط با آب و هوا در سال‌های ۲۰۲۱-۲۰۲۲ به بالاترین حد خود رسید و برای اولین بار از یک تریلیون دلار گذشته و به نزدیک به ۱.۳ تریلیون دلار رسید.

بر اساس گزارش جدید SIPRI، هزینه‌های نظامی ۳۱ کشور عضو ناتو در مجموع ۱.۳۱ تریلیون دلار یا ۵۵ درصد از هزینه‌های نظامی جهانی را به خود اختصاص داده است. ایالات متحده بیش از دو سوم (۶۸ ٪) از کل بودجه نظامی ناتو را تشکیل می‌دهد، در حالی که اعضای اروپایی ناتو ۲۸ ٪ اضافی را تشکیل می‌دهند که بالاترین درصد در دهه گذشته است. ترکیه و کانادا ۴ درصد باقی مانده را تشکیل دادند.

بر اساس این گزارش، یک دهه پس از آن که اعضای ناتو متعهد شدند حداقل ۲ درصد از تولید ناخالص داخلی خود را برای ارتش خود هزینه کنند، ۱۱ کشور در سال ۲۰۲۳ به این هدف دست یافتند یا از آن فراتر رفتند.

به گفته یکی از محققان، لورنزو اسکارازاتو، «جنگ دو سال گذشته در اوکراین اساساً دیدگاه امنیتی بسیاری از کشور‌های اروپایی عضو ناتو را تغییر داده است». بر اساس این گزارش، در سال ۲۰۲۳، هزینه‌های نظامی روسیه ۲۴ درصد افزایش یافت که از سال ۲۰۱۴، زمانی که مسکو کریمه را ضمیمه کرد، ۵۷ درصد افزایش محسوب می‌شود.

بودجه نظامی ۵.۹ درصد از تولید ناخالص داخلی روسیه در سال ۲۰۲۳ را به خود اختصاص داده است. این در حالی است که اوکراین ۳۷ درصد تولید ناخالص داخلی خود را صرف ارتش کرده است، البته بدون احتساب کمک‌های خارجی که دریافت کرده است. اگر این کمک‌ها در نظر گرفته شود، کل مبلغ اختصاص یافته به ارتش اوکراین به حدود ۱۰۰ میلیارد دلار یا ۹۱ درصد از بودجه نظامی مسکو می‌رسد.

بر اساس این گزارش، چین با بودجه نظامی نزدیک به ۳۰۰ میلیارد دلار، نیمی از کل هزینه‌های نظامی در سراسر منطقه آسیا و اقیانوسیه را در سال ۲۰۲۳ به خود اختصاص داده است. این میزان نسبت به سال ۲۰۲۲ و بیست و نهمین سال متوالی افزایش بودجه نظامی پکن، ۶ درصد افزایش داشته است.

این گزارش خاطرنشان کرد که به نظر می‌رسد چندین همسایه چین هزینه‌های نظامی خود را با چین تطبیق می‌دهند. ژاپن که دهمین مخارج نظامی بزرگ جهان در سال ۲۰۲۳ را به خود اختصاص داده بود، بودجه خود را با ۱۱ درصد افزایش به ۵۰.۲ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۲ رساند. تایوان هزینه‌های نظامی خود را به ۱۶.۶ میلیارد دلار افزایش داد که ۱۱ درصد افزایش محسوب می‌شود.

در مورد خاورمیانه، کل هزینه‌های نظامی در سال ۲۰۲۳ به طور کلی ۹ درصد افزایش یافت و به ۲۰۰ میلیارد دلار رسید که بالاترین نرخ رشد سالانه منطقه در دهه گذشته است.

رژیم اسراییل در نتیجه جنگ غزه بودجه خود را ۲۴ درصد افزایش داد و به ۲۷.۵ میلیارد دلار رساند که آن را به پانزدهمین هزینه نظامی بزرگ جهان، درست جلوتر از کانادا و بسیار جلوتر از سومین خرج کننده بزرگ منطقه، یعنی ترکیه با بودجه نظامی، نزدیک به ۱۶ میلیارد دلار تبدیل کرد.

بر اساس این گزارش، هزینه‌های نظامی نیز در قاره آمریکا افزایش یافته است، به ویژه در آمریکای مرکزی و مکزیک که دولت‌های آن‌ها در دهه گذشته تلاش کرده‌اند نیرو‌های امنیتی خود را در برابر جنایات سازمان‌یافته تقویت کنند. در این گزارش آمده است که بودجه نظامی از سال ۲۰۱۴ در این کشور‌ها حدود ۵۵ درصد رشد داشته است.

برزیل هزینه‌های نظامی خود را در سال گذشته ۳.۱ درصد افزایش داد و به نزدیک به ۲۳ میلیارد دلار رساند، زیرا کنگره این کشور اصلاحیه قانون اساسی را ارائه کرده است که بودجه نظامی را به حداقل سالانه ۲ درصد تولید ناخالص داخلی افزایش می‌دهد.

دیگر خبرها

  • سبک زندگی اسلامی-ایرانی اولین مسئله‌ در برش استانی نقشه مهندسی کشور است
  • داروی ایرانی بهتر است یا داروی خارجی؟
  • آیا کیفیت داروهای ایرانی با خارجی یکسان است؟/ چرایی مشکلات تهیه داروی خارجی برای برخی از بیماران
  • نیاز ۱۵۷ میلیارد تومانی اعتبار برای ۳۷ پروژه نیمه‌کاره حوزه بهداشت
  • توضیحات پلیس درباره طرح نور/ ۹۰ درصد تذکر گیرندگان حجاب، پوشش خود را اصلاح کردند
  • رکوردشکنی هزینه‌های تسلیحاتی در سطج جهانی
  • آیت الله خامنه ای : برخی توصیه می‌کنند یک خواسته آمریکا را قبول کنید تا مشکل حل شود / تحریم‌ها موجب شکوفایی استعداد‌ها شده
  • هزینه ۸۰۰ میلیارد تومانی در حوزه زیرساخت های اربعین
  • معلمی با حقوق ۳۰ هزار تومانی!
  • فیلترشکن گران‌تر از اینترنت؛ گردش مالی فیلترشکن‌ها برابر با یک اپراتور ایرانی