Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-26@00:48:55 GMT

کمبود روزانه ۱۲۰ الی ۱۵۰ مگاوات برق در استان قزوین

تاریخ انتشار: ۲ تیر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۳۳۶۰۳۹

کمبود روزانه ۱۲۰ الی ۱۵۰ مگاوات برق در استان قزوین

سعید بهادیوند چگینی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر با اشاره به اینکه این روزها در پیک اوج مصرف تابستانی سال ۱۴۰۰ قرار داریم اظهار کرد: در راستای عبور از این پیک برنامه‌ریزی‌هایی در شرکت توزیع برق استان قزوین انجام داده‌ایم ولی مشکل اصلی کمبود تولید برق در سراسر کشور است.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق قزوین توضیح داد: همان‌طور که برای عموم مردم هم قابل لمس بوده، ما در زمستان گذشته و بهار سال جاری با کمبود بارش‌ها مواجه شده‌ایم و آبی پشت سدها وجود ندارد و آن‌طور که به ما نیز اطلاع‌رسانی شده گویا میزان آب‌های ذخیره‌شده پشت سدها تنها ۵۰ درصد ظرفیت سد است و کاهش میزان آب ذخیره‌شده به ما در تأمین برق موردنیازمان آسیب رسانده چرا که هرسال مقدار ۹ هزار مگاوات از برق مصرفی کشور از طریق تولید نیروگاه‌های برق‌آبی تأمین می‌شود و امسال با کمبودی بالغ‌بر ۴ هزار مگاوات در این بخش روبه‌رو هستیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی یادآور شد: با توجه به روند جهش تولید و برنامه‌های توسعه اقتصادی به‌ویژه در استان قزوین که یک استان صنعتی است و گرمای زودهنگام هوا و نیز مقادیری رمز ارزها در استان قزوین که در مقایسه با سایر نقاط کشور کم است، تأمین برق با مشکل مواجه شده است.

این مسئول با اشاره به قطعی برق که از حدود یک ماه پیش با فرازوفرود اتفاق افتاده و نارضایتی‌های مشترکین در خصوص عدم اعلام از زمان‌بندی قطعی برق را رقم زده است گفت: اینکه بگوییم قطعی برق برنامه‌ریزی نشده اتفاق افتاده صحیح نیست، متأسفانه مشترکین به درگاه‌های متعددی که برای این موضوع و سایر اطلاعیه‌های شرکت توزیع برق در نظر گرفته‌شده از جمله در فضای مجازی، سایت برق استان، اپلیکیشن برق من و صدا و سیما مراجعه نمی‌کنند و اطلاعات لازم را کسب نمی‌نمایند.

بهادیوند چگینی تصریح کرد: البته ما در روزهای ابتدایی تابستان هستیم و قطعاً شهروندان با راه‌های ارتباطی در این روزها ارتباط خواهند گرفت، ما به مشترکین بزرگ صنعتی خود اطلاع رسانی می‌کنیم ولی مشترکین خانگی لازم است با درگاه‌های اطلاع رسانی هماهنگ شوند.

وی یادآور شد: با نزدیک شدن به انتخابات، وزارت نیرو تصمیم گرفت مقدار تولیدات برق آبی‌ها را بیشتر کند و با این تولید خاموشی‌ها کمتر شد ولی در حال حاضر با برنامه‌ریزی‌های انجام شده اولویت بر این قرار گرفته است که آب پشت سدها را برای مصارف خانگی و کشاورزی ذخیره نگه دارند.

این مسئول مطرح کرد: فعلاً نیاز استان قزوین به برق طی یک روز بین ۸۲۰ تا ۸۵۰ مگاوات است و در حال حاضر به صورت روزانه در استان بین ۱۲۰ تا ۱۵۰ مگاوات کاهش تولید برق در استان داریم، این میزان کسری سبب می‌شود با همراهی مشترکین آن را همپوشانی کنیم. امروز شاهد همکاری بالای صنایع با شرکت توزیع برق هستیم، این شرکت‌ها بالای ۴۵ درصد از مصرف برق استان را شامل می‌شوند و آنها با راهکارهایی نظیر تغییر روز تعطیل از جمعه با یکی از روزهای هفته، برگزاری تعطیلات تابستانی ۷ الی ۱۲ روزه وتغییر شیف کاری از روز به شب این بار را به دوش می‌کشند تا خاموشی‌ها را کم کنیم با این حال ما کمبود تولید برق داریم که باید با مدیریت مصرف مشترکین جبران کنیم.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق قزوین اذعان کرد: تخصیص سهمیه برق به استان قزوین ارتباط مستقیمی با میزان قطعی‌ها دارد، متأسفانه در ابتدای هفته به دلیل خروج نیروگاه بوشهر از مدار به یک باره با یک افت زیادی روبه‌رو شدیم.

بهادیوند چگینی یادآور شد: توسط وزارت نیرو اعلام شده است که قرار است میزان ۹۰۰ مگاوات برق به مدار مصرفی کشور اضافه شود و این میزان نیز به تدریج وارد چرخه مصرف می‌شود و نیز مشکلات نیروگاه بوشهر نیز به زودی حل می‌شود و ما امیدواریم هر چه زودتر مشکلات مربوط به تأمین برق حل شود، بدیهی است هر چقدر میزان سهمیه برق استان افزایش یابد میزان خاموشی‌ها در صنایع و نیز مصارف خانگی کاهش می‌یابد.

وی خاطرنشان کرد: ما امیدواریم مشترکین ما در مصرف برق صرفه جویی داشته باشند و با مدیریت میزان مصرف یاریگر ما در مدیریت شرایط موجود باشند.

کد خبر 5242987

منبع: مهر

کلیدواژه: خاموشی قطعی برق قزوین انتخابات 1400 ویروس کرونا مشارکت مردم در انتخابات شورای شهر عکس استانها سیدابراهیم رئیسی کرمانشاه نتایج شمارش آرا گرگان بوشهر انتخابات شورای شهر و روستا دهه کرامت انتخابات ایلام استان قزوین شرکت توزیع برق استان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۳۳۶۰۳۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مرگ کشاورزی با قطع روزانه برق چاه‌ها در اوج نیاز کشاورزان

به گزارش خبرنگار مهر، علیقلی ایمانی، مدیر عامل بنیاد ملی گندم‌کاران کشور و دبیر خانه کشاورز استان گلستان در یادداشتی اختصاصی برای مهر نوشت؛

رهبر معظم انقلاب اسلامی در ابتدای هر سال خط مشی مسؤولان را در جهت رشد و توسعه کشور با شعارهای مهم تولیدی که راه نجات اقتصاد کشور هست مشخص می‌کنند؛ شعارهایی همچون مشارکت عمومی، تولید ملی، تولید اشتغال آفرین، تولید پشتیبانی و مانع زدایی، تولید دانش بنیان اشتغال آفرین، رونق و رشد تولید، جهش تولید با مشارکت مردم و شعارهای سازنده دیگر که به فرموده ایشان بخشی از این شعارها در سال‌های گذشته انجام شده البته نه به قدر مطلوب چون این شعارها چیزی نیستند که یک ساله انجام شود اما باید مستمر و ادامه‌دار باشد.

لذا مسؤولان امر باید چالش‌های عدم اجرای این شعارها را مورد بررسی قرار داده و راهکارهای مناسبی در جهت انجام آنها پیدا نمایند که قابل اجرا و عمل باشد.

مسائل عمده کشور بحث اقتصاد است که باید در این زمینه فعال عمل کرد و کلید حل مسائل اقتصادی کشور تولید است که می‌تواند بسیاری از این موارد مثل تورم، رشد اقتصادی، اشتغال، ارزش پول ملی و سایر مسائل مبتلا به اقتصاد را ساماندهی کرد.

انتظار می‌رود که یک جهش در تولید اتفاق بیفتد و آن هم با مشارکت مردم و مردمی کردن اقتصاد با رفع موانع، حضور مردم در اقتصاد یکی از بخش‌های تولیدی کشور که مکرراً مقام معظم رهبری تاکید بر حمایت از این بخش در جلسات متعدد و در سنوات گذشته و حال داشته و دارند «بخش کشاورزی» است.

کشاورزی نقش بسزایی در امنیت غذایی کشور، قطع وابستگی و حفظ استقلال کشور را دارد؛ لذا نگاه علمی و کارشناسی به این بخش توسط مسؤولان امر و متولیان و نهادهای مرتبط و رفع موانع و مساعدت و کمک به تولیدکنندگان باید مورد توجه قرار گیرد. یکی از مشکلات این بخش که در ۲ سال گذشته باعث نگرانی جامعه کشاورزی، افت محصول و نهایتاً کاهش درآمد و منافع کشاورزان شده، قطع برق چاه‌های کشاورزی در زمان پیک تولید است.

علی رغم وجود قوانین بسیار شفاف در این خصوص ماده ۲۵ قانون بهبود مستمر فضای کسب و کار مصوب ۱۳۹۰/۱۱/۲۹ مجلس شورای اسلامی است که صراحتاً اعلام می‌دارد هر گاه دولت به دلیل کمبودهای مقطعی به شرکت‌های عرضه کننده برق یا گاز یا مخابرات دستور دهد موقتاً جریان برق یا گاز یا خدمات مخابراتی واحدهای تولیدی متعلق به شرکت‌های خصوصی و تعاونی را قطع کند موظف است نحوه جبران خسارت‌های وارد شده به این شرکت‌ها ناشی از تصمیم فوق را نیز تعیین و اعلام کند و در تبصره یک همین قانون آمده در زمان‌های اضطراری که قطع برق یا گاز واحدهای مسکونی جان شهروندان را به خطر اندازد و شورای تأمین استان محل ایجاد اضطرار می‌تواند برای حداکثر ۲ روز که قابل تمدید است حکم این ماده را نقض کند و دستور دهد بدون تعیین نحوه جبران خسارت‌های وارد شده برق یا گاز واحدهای تولیدی قطع شود و در تبصره ۲ همین قانون آمده شرکت‌های عرضه کننده برق یا گاز موظفند ضمن هماهنگی با شرکت بیمه امکان خرید بیمه نامه پوشش دهنده خسارت ناشی از قطع برق یا گاز را برای واحدهای تولیدی مشترک خود فراهم آورند و همچنین ماده ۲ قانون تسهیل برقی کردن چاه‌های کشاورزی آمده است که وزارت نیرو مکلف است انرژی مورد نیاز متقاضیان و مشترکان بخش کشاورزی اعم از مشترکان قدیمی و جدید را به صورت ۲۴ ساعته و در تمام فصول سال با رعایت سقف ساعات مندرج در پروانه بهره برداری آب تعیین نماید و مواد دیگری در قانون افزایش بهره‌وری به این موضوع تاکید دارد.

متأسفانه با وجود قوانین زیاد در این خصوص اقدامی از طرف دست‌اندرکاران علی رغم پیگیریی‌های زیاد اتفاق نیفتاده است؛ به ویژه نمایندگان مجلس شورای اسلامی و در رأس آن کمیسیون کشاورزی، آب، محیط زیست و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی که وظیفه نظارت بر اجرای قوانین به عهده آنها است این بی‌توجهی موجب نارضایتی کشاورزان از مناطق مختلف را به دنبال داشته و دارد که در اثر قطع برق خسارات جبران ناپذیری هم به تولید و هم به اقتصاد خانوار کشاورزان وارد آمده است.

خواسته جامعه کشاورزی بر این است که تدبیری اندیشیده شود و تجدید نظری اعمال گردد که از خسارات وارد شده به کشاورزان و صدمه به تولید ملی جلوگیری شود.

کد خبر 6086927 فاطمه امیر احمدی

دیگر خبرها

  • رشد تولید برق در نیروگاه شهید رجایی قزوین
  • رشد بیش از یک درصدی تولید انرژی الکتریکی در نیروگاه شهید رجایی قزوین
  • مرگ کشاورزی با قطع روزانه برق چاه‌ها در اوج نیاز کشاورزان
  • کمبود این ویتامین سبب یبوست می‌شود
  • لایروبی ۴۲ کیلومتر رودخانه‌های استان قزوین برای پیشگیری از سیل
  • لایروبی ۴۲ کیلومتر از رودخانه‌های استان/صفر شدن آمار تلفات ناشی از سیل در قزوین
  • لایروبی ۴۲ کیلومتر از رودخانه‌های قزوین
  • مسائل مرتبط با رضایتمندی مردم در اولویت کاری ما قرار دارد
  • چشم انداز روشن توسعه برق روستایی کردستان/ اجرای ۱۰۰ درصدی طرح «تکخوانی» کنتور برق روستاهای کردستان در سال ۱۴۰۳
  • افزایش نگرانی‌ها از کمبود متخصص بیهوشی در قزوین