Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-06@22:31:38 GMT

تقدیر از مروج نمونه فرهنگ رضوی در پاکستان

تاریخ انتشار: ۲ تیر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۳۳۶۴۳۰

تقدیر از مروج نمونه فرهنگ رضوی در پاکستان

همزمان با دهه کرامت و ولادت با سعادت حضرت امام رضا(ع)، از محمد رفیق مغل، شاعر و فعال فرهنگی پاکستانی به عنوان مروج نمونه فرهنگ رضوی تقدیر شد.

به گزارش روابط عمومی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، به مناسبت دهه کرامت و گرامیداشت ولادت با سعادت امام هشتم، مراسم جشنی با حضور سید محمد علی حسینی، سفیر و احسان خزاعی، رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در اسلام‌آباد پاکستان و شماری از شخصیت‌های مذهبی و اندیشمندان برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این مراسم، از محمد رفیق مغل، شاعر و فعال فرهنگی پاکستانی به عنوان یکی از برگزیدگان جشنواره بین‌المللی امام رضا(ع) تقدیر به عمل آمد. این مروج فرهنگی با معرفی رایزنی فرهنگی ایران در اسلام‌آباد از سوی بنیاد بین‌المللی فرهنگی ـ هنری امام رضا(ع) به عنوان «مروج نمونه فرهنگ رضوی» در نوزدهمین جشنواره بین‌المللی امام رضا(ع) برگزیده شد و از سوی سید عباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اهدای لوح تقدیر و هدیه نفیس مورد تجلیل قرار گرفت.

همچنین، مراسم رونمایی از کتاب «گلستان رضا» به نوشته برگزیده جشنواره بین‌المللی امام رضا(ع) نیز با حضور جمعی از اندیشمندان، شخصیت‌های برجسته اهل تسنن و تشیع، استادان دانشگاه، شعرا  و علاقه‌مندان به توسعه روابط فرهنگی دو کشور برادر ایران و پاکستان برگزار شد.

حسینی، سفیر ایران در پاکستان به نمایندگی از سوی وزیر فرهنگ کشورمان ضمن اهدای لوح تقدیر به فعال پاکستانی، از نقش موثر و ارزنده‌ی وی در جهت معرفی فرهنگ اصیل اسلامی، ترویج فرهنگ رضوی و سیره امام رضا (ع) قدردانی کرد.

حسینی با اشاره به این که سیره اجتماعی حضرت امام رضا(ع) مبتنی بر وحدت و تقریب بین امت اسلامی و ایجاد و تقویت وحدت بین امت اسلامی است گفت: سیره فرهنگی امام رضا(ع) در تبیین حقایق و روشنگری یکی از روش‌ها و الگوها به شمار می‌رود و بهترین روش برای مقابله با دشمنانی است که بر طبل اسلام هراسی می‌کوبند.

وی علاقه‌مندی و عشق وافر مردم پاکستان به امام رضا(ع) را ستودنی دانست و بر لزوم تقویت روابط فرهنگی دو کشور و ترغیب به توسعه تعاملات مردمی تاکید کرد.

خزاعی، رایزن فرهنگی کشورمان در اسلام‌آباد با اشاره به ویژگی‌های شخصیتی، فضایل اخلاقی و کمالات انسانی پیشوایان بزرگ دین اسلام، گفت: کرامت و بزرگواری یکی از اصلی‌ترین ‏خصیصه‌های حضرت امام رضا(ع) و حضرت فاطمه ‏معصومه(س) بوده است لذا نام گذاری این ایام فرصتی است برای الگو برداری از شخصیت آن بزرگواران و بهترین راه برای ‏رسیدن به زندگی سالم، همراه با موفقیت و سعادتمندی است.

وی افزود: ادبا، شعرا، اهالی فرهنگ و هنر پاکستان همواره در برنامه‌های مختلف فرهنگی و جشنواره‌ها و مسابقات ایران حضوری فعال دارند و در بین اهالی فرهنگ ایران از جایگاه ویژه و برجسته‌ای برخوردارند. امسال نیز یکی از شُعرای پاکستان مفتخر به انتخاب به عنوان یکی از مروجان فرهنگ رضوی شده که از سوی بنیاد بین المللی امام رضا (ع) هدیه نفیسی به ایشان تعلق گرفته است.

در ادامه برنامه، شرکت کنندگان در خصوص ابعاد شخصیتی امام رضا(ع) سخنرانی کردند و چند تن از شعرای برجسته شهرهای راولپندی و اسلام‌آباد اشعاری به زبان‌های اردو و فارسی در وصف حضرت علی ابن موسی الرضا (ع) سرودند.

این مراسم با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی برگزار شد و به طور زنده و مستقیم از طریق مجازی و (شبکه های فیس بوک و اینستاگرام رایزنی فرهنگی ایران) پخش شد. شبکه‌های تلویزیونی پی تی وی، سچ تی وی، جی تی وی و سون (7) نیوز مراسم مذکور را مورد پوشش خبری قرار دادند.

در حاشیه این مراسم، کلیپ‌هایی از حرم مطهر حضرت امام رضا(ع) و نمایشگاهی از کتاب‌های مربوط به سیره امام رضا(ع)، همچنین تابلوها و سخنان، احادیث و روایات آن حضرت به زبانهای اردو و انگلیسی برپا شد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: دهه كرامت بین المللی امام رضا حضرت امام رضا ع فرهنگ رضوی اسلام آباد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۳۳۶۴۳۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

امام صادق(ع) تشکیلات عظیم فرهنگی را با شاگردپروری ایجاد کرد

حجت الاسلام سعید احمدی در گفتگو با خبرنگار مهر ضمن تسلیت به مناسبت فرا رسیدن سالروز شهادت ششمین اختر تابناک امامت و ولایت امام جعفر صادق (ع) با بیان اینکه، امام جعفر صادق احیاءگر اسلام ناب محمدی است، به نقش این امام همام در تبیین و تبلیغ مسأله‌ی امامت و تبلیغ و بیان احکام دین به شیوه‌ی فقه شیعی و نیز تفسیر قرآن به روال بینش شیعی و ایجاد تشکیلات پنهانی ایدئولوژیک سیاسی اشاره کرد.

وی با بیان اینکه امام صادق (ع) انقلاب فرهنگی ایجاد شده از سوی امام باقر (ع) را با شاگرد پروری به یک تشکیلات عظیم مبدل ساخت، افزود: موضوع تشکیلات پنهان در صحنه زندگی سیاسی امام صادق (ع) و نیز دیگر ائمه علیهم‌السلام، از جمله مهم‌ترین و شورانگیزترین و در عین حال مجهول‌ترین و ابهام‌آمیزترین فصول زندگی ایشان است.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان زنجان با اشاره به مبارزه این امام عزیز با جریانات انحرافی و الحادی اظهار داشت: امام صادق (ع) انقلاب فرهنگی ایجاد شده از سوی امام باقر (ع) را توسعه داد و از کرسی‌های علمی برای ترویج معارف اهل بیت (ع) بهره برداری کرد.

احمدی با اشاره به نقش مناظرات علمی امام صادق (ع) در کاهش جریان‌های التقاطی در دوران بنی امیه و بنی عباس، اظهار کرد: در دوران امام صادق (ع) نزاع بین بنی امیه و بنی عباس فرصت مناسبی برای گسترش اسلام ناب به وجود آورد. و همین امر باعث رشد حداکثری معارف اهل بیت علیهم السلام شد.

وی، تربیت عالمان و دانشمندان دین در رشته‌های مختلف را از دیگر دستاوردهای انقلاب فرهنگی امام صادق (ع) خواند و گفت: تاریخ نشان می‌دهد که در مکتب امام صادق (ع) فقط چهار هزار دانشمند پرورش یافت.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان زنجان افزود: امام جعفر صادق (ع) یک نهضت علمی شیعی را، در جهان اسلام پایه ریزی کرد و به گفته مورخان این امام همام بیش از ۴ هزار شاگرد در رشته های علوم مختلف را در زمان خویش تربیت کرد که می‌توان از جمله جابر حیان؛ پدر علم کیمیا را نام برد که در نوع خود بی نظیر یا کم نظیر است..

احمدی دین اسلام را دین تفکر و تعقل خواند و افزود: دین اسلام فراگرفتن علم را برتر از عبادت می‌داند و بنا بر گواهی تاریخ، عالمان و دانشمندان اسلامی در علوم کیمیا، ریاضی و فزیک و علوم جدید سرآمد زمان خود بودند و سرآغاز فراگیری علم و دانش در دوران امام جعفر صادق (ع) پایه ریزی شد.

این استاد حوزه و دانشگاه به مخالفت‌ها و تهدیدهای زمان امام صادق (ع) از سوی حکمرانان ظالم بنی امیه و بنی عباس اشاره کرد و عنوان داشت: بنی امیه و بنی عباس همیشه سعی می‌کردند با اعمال تهدید و فشار بر امام و شاگردان ایشان، مانع نهضت علمی ایشان شوند؛ ولی نتوانستند مانع ترویج علم و دانش ناب محمدی گردند.

وی گفت: امام صادق (ع) بنیان گذار حوزه‌های علمیه در مدینه و کوفه و بغداد بودند لذا امروز همه علما و فضلا و طلاب را شاگردان امام صادق (ع) قلمداد می‌کنند.

کد خبر 6096070

دیگر خبرها

  • نهضت علمی امروز میراث پرافتخار مکتب امام صادق(ع) است
  • تاثیرگذاری فیلم‌های کوتاه بیشتر است/ آشنایی نسل‌ امروز با فرهنگ رضوی
  • امام جعفر صادق (ع)؛ شخصیت مهم در جهان اسلام و مکتب شیعه
  • مذاهب اسلامی برای کسب فیض به محضر امام صادق(ع) شرفیاب می شدند/ امام صادق(ع) مورد تأیید تمام مذاهب اسلامی هستند
  • حامیان شعار زن، دختران دانشجو را در کف خیابان لگدمال می‌کنند
  • امام جعفر صادق(ع) ترویج‌دهنده فرهنگ اصیل شیعه بودند
  • مکتب امام صادق(ع) مروج ارزش‌های انسانی و اسلامی است
  • امام صادق(ع) تشکیلات عظیم فرهنگی را با شاگردپروری ایجاد کرد
  • ابری آسمان و گریه بی‌امان، مشهدالرضا در سوگ صادق آل محمد (ص)
  • از بقیع صدای گریه می‌آید