کارشناس عراقی: انتخابات ایران رفراندم تایید نظام بود
تاریخ انتشار: ۲ تیر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۳۳۸۱۵۸
به گزارش تابناک به نقل از ایرنا، «هاشم الکندی» افزود که مشارکت مردمی در سیزدهمین دوره انتخابات جمهوری اسلامی ایران برخلاف همه انتظارات بسیار بالا بوده و نوعی تایید مجدد انقلاب و نظام جمهوری اسلامی و تجدید عهد با رهبری معظم انقلاب به شمار میرود.
وی تصریح کرد، با وجود همه تبلیغات و حملات رسانهای دشمنان که کوشیدند مردم را از رفتن به پای صندوقهای رای دلسرد کنند، اما میزان مشارکت در انتخابات ایران، در این دوره برخلاف همه انتظارات بسیار بالا بوده است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
وی توضیح داد که در هیچ کجای دنیا امکان ندارد، انتخابات در هر دوره با مشارکت بالای مردمی همراه باشد، اما در جمهوری اسلامی ایران در طول ۴۰ سال گذشته همه انتخاباتها با مشارکت گسترده و پرشور مردمی همراه بوده است.
الکندی اضافه کرد: همان طور که انتظار میرفت ملت ایران با پیروی از خط مشی امام خمینی (ره) بنیانگذار انقلاب اسلامی توانست یک حماسه انتخاباتی دیگر را رقم بزند.
وی با اشاره به برگزاری همزمان سیزدهمین انتخابات ریاست جمهوری با برخی از انتخاباتهای دیگر از جمله شوراها افزود که آنچه مهم است اینکه ملت ایران میخواست در این دوره، پیام وفاداری خود را به نظام جمهوری اسلامی ایران ابلاغ کند.
وی گفت: مردم در این دوره بیش از اینکه انتخاب فرد برای آنها مهم باشد میخواستند پشتیبانی خود را از نظام نشان دهند تا روند دمکراسی در جمهوری اسلامی ایران ادامه یابد.
الکندی اظهار کرد: هدف این نسل جدید که در انقلاب اسلامی ایران شکل گرفته، تقویت روند رو به جلو نظام جمهوری اسلامی در ایران است.
این کارشناس عراقی یکی از اتفاقات مهم این دوره از انتخابات را حضور چشمگیر زنان عنوان کرد و افزود که زنان در این دوره از انتخابات، به نحو برجستهای حضور داشته و فعال بود.
وی همچنین از نکات مهم در برگزاری این دوره از انتخابات، امنیت کامل انتخابات و بدون وقوع هیچ گونه درگیری یا خلل در مراکز اخذ رای بیان کرد.
به گفته وی، در این انتخابات بر خلاف بسیاری از انتخاباتهای دنیا هیچ گونه اعتراض یا تردیدی نسبت به نتایج انتخابات وجود نداشت، اینگونه رخداد، در جهان امر نادری است.
الکندی تاکید کرد که این انتخابات به نوعی قدردانی از شهدا و در پیشاپیش آنها سپهبد شهید قاسم سلیمانی صورت گرفت و بسیاری به نشانه وفاداری به این سردار شهید در انتخابات شرکت کردند.
وی نمود اخلاق اسلامی که نامزدها پس از اعلام فرد پیروز انتخابات از خود نشان دادند از نکات مهم انتخابات ایران دانست و افزود که همه نامزدها در همان ساعات اولیه به آیت الله سید ابراهیم رئیسی تبریک گفتند و «حسن روحانی» رییس جمهوری با آقای رئیسی رییس جمهوری منتخب دیدار کرد و به او تبریک گفت.
به گفته این صاحب نظر عراقی، این دوره از انتخابات ایران، تجلی اخلاق و سیره پیامبر اسلام (ص) و اهل بیت عصمت و طهارت (ع) و خط مشی امام خمینی (ره) بود، امری که برای ما مسلمانان و علاقهمندان به جمهوری اسلامی ایران مایه افتخار و مباهات است.
الکندی با بیان اینکه انتخابات ایران درس دمکراسی به همه دنیا بود افزود که باید بیاد بیاوریم انتخابات اخیر آمریکا و اینکه چگونه «دونالد ترامپ» بر نتایج انتخابات کودتا و کنگره را اشغال کرد و نزدیک بود جنگ داخلی در آمریکا رخ دهد.
این کارشناس سیاسی عراق افزود که آمریکاییها اعتقادی به دمکراسی ندارند بلکه انتخابات را برای سوء استفاده از قدرت و سرکوب و سلطه بر دیگر ملتها و چپاول دیگر کشورها میخواهند.
وی تاکید کرد که در جمهوری اسلامی ایران وقتی مسئولی به پست رسمی میرسد به شیوه پیامبر (ص) و امام علی (ع) و امام خمینی (ره) در خدمت مردم خواهد بود.
الکندی رای مردم به آیت الله سید ابراهیم رئیسی را در موفقیت دولت او بسیار مهم دانست و افزود که رئیسی مرد با تجربهای در مبارزه با فساد و پیشگیری از فساد است.
به گفته وی، آیت الله رئیسی در پروندههای منطقهای و بینالمللی دارای درایت کامل است و تجربه بزرگی در کار سیاسی و اجرایی دارد، خصوصا آن زمان که رییس نهاد بزرگی مانند تولیت آستان قدس رضوی و بعد از آن رییس قوه قضائیه بود.
وی افزود که آیت الله رئیسی در مواضعش مردی پایدار و شجاع و قاطع است و این ویژگیها در روند به نتیجه رساندن پرونده هستهای ایران و همچنین پروندههای اقتصادی بسیار حائز اهمیت خواهد بود.
وی ابراز امیدواری کرد که انتخاب رئیسی پایانی برای تحریمها و شکوفایی ایران باشد.
منبع: تابناک
کلیدواژه: شورای شهر ششم سید ابراهیم رئیسی انتخابات 1400 انتخابات ایران رفراندم شورای شهر ششم سید ابراهیم رئیسی انتخابات 1400 دوره از انتخابات جمهوری اسلامی ایران انتخابات ایران آیت الله
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۳۳۸۱۵۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
حقوق فرهنگی خانواده در نظام حقوقی ایران
داود حسنلو نویسنده، پژوهشگر و کارشناس ارشد حقوق جزا و جرم شناسی در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری آنا گفت: حقوق فرهنگی در بردارنده تمام اعتقادات، ارزشها و رفتارهای بشری است که با حقیقت وجودی آدمی مطابقت دارد و هویت وی را شکل میدهد.
وی ادامه داد: فرهنگ و حقوق فرهنگی در زمره مسائلی هستند که توجه و سرمایهگذاری در آن رشد و تعالی جامعه را به همراه خود خواهد داشت. خانواده به عنوان رکن اساسی و بنیادی جامعه، نقش بی بدیل در تعالی و یا انحطاط و اضمحلال جامعه ایفا میکند. به واقع توسعه فرهنگی و حرکت به سمت کمال و رشد نیازمند آن است که از ابعاد مختلف در جامعه اجرا شود. از اینرو حرکت در این مسیر باید ابتدا از هسته اولیه جامعه صورت گیرد.
شناسایی حقوق فرهنگی، خانواده عامل توسعه فرهنگی
حسنلو یکی از ابعاد توسعه فرهنگی، که نیازمند بررسی و توجه است را شناسایی حقوق فرهنگی خانواده معرفی کرد که هر یک از اعضای آن و بررسی تعهدات دولتها در قبال این نهاد است.
این پژوهشگر و نویسنده در باب حقوق فرهنگی خانواده در نظام حقوقی ایران اظهار کرد: در این زمینه میتوان به قوانین و سیاستگذاریهایی اشاره کرد که در حیطه قانون اساسی، قانون مدنی، قانون مجازات اسلامی، قانون تامین زنان و کودکان بی سرپرست و قانون تعالی جمعیت و خانواده مصوب ۱۴۰۰ است.
وی درباره حقوق فرهنگی خانواده در نظام حقوقی ایران در حیطه قانون اساسی تشریح کرد: قانون اساسی عالیترین سند حقوقی یک کشور و راهنمایی برای تنظیم قوانین دیگر است. قانون اساسی تعریفکننده اصول سیاسی، ساختار، سلسله مراتب، جایگاه و حدود قدرت سیاسی دولت یک کشور و تعیین و تضمین کننده حقوق شهروندان کشور است. در مقدمه قانون اساسی ایران، نهاد خانواده به عنوان واحد بنیادین جامعه و کانون اصلی رشد و تعالی انسان مورد شناسایی واقع شده است. هم چنین در مقدمه این قانون تاکید میشود که خانواده زمینهساز حرکت تکاملی و رشد دهنده انسان است. در این راستا نقش مادری نیز به عنوان نقشی حیاتی و فرهنگ ساز و الگوساز در جامعه تلقی میشود.
وی افزود: در اصل دهم این قانون مقرر شده که از آنجا که خانواده واحد بنیادی جامعه اسلامی است، همه قوانین و مقررات و برنامهریزیهای مربوط باید در راستای آسان کردن تشکیل خانواده، پاسداری از قداست آن و استواری روابط خانوادگی بر پایه حقوق و اخلاق اسلامی باشد.
این کارشناس ارشد حقوق جزا و جرم شناسی همچنین حقوق فرهنگی برجسته شده در این قانون را شامل اصل ایمان به یگانگی خداوند و حاکمیت شرع، حق داشتن محیط مناسب برای رشد فضائل اخلاقی و مبارزه با فساد و تباهی، حق بر تربیت بدنی و ورزش رایگان برای همه اقشار جامعه، حق بر مشارکت کلیه مردم در سرنوشت فرهنگی، حق آموزش زبان عربی در راستای فهم مسائل دینی و گسترش فرهنگ اسلامی دانست.
وی در معرفی حقوق فرهنگی خانواده در نظام حقوقی ایران در حیطه قانون مدنی نیز گفت: هر چند قانون مدنی مجموعهای از مادههای قانونی است که اساسیترین قواعد قانونی حاکم بر ارتباطات اشخاص با یکدیگر را در جامعه بیان میکند و به عنوان پیکره اصلی حقوق خصوصی کشور شناخته میشوند، لیکن برخی از مواد این قانون به مقوله فرهنگ و حقوق فرهنگی اشاره نموده است که از آن جمله در ماده ۱۱۰۳ قانون مدنی آمده است: «زن و شوهر مکلف به حسن معاشرت با یکدیگرند.» همچنین در ماده ۱۱۰۴ قانون مدنی هم زن و شوهر را به تلاش برای زندگی مشترک تشویق کرده و آورده است: «زوجین باید در تشیید مبانی خانواده و تربیت اولاد خود به یکدیگر معاضدت نمایند.» قوانین و مقررات نمیتوانند به تنهایی ضامن یک زندگی مشترک باشند و با این اوصاف، تنها ضامن بقای زندگی مشترک، هم مهر و محبت بین زوجین و ایثار و حسن معاشرت آنها در زندگی است.
حقوق فرهنگی خانواده در نظام حقوقی ایران
حسنلو ادامه داد: حق فرهنگی دیگری که قانون مدنی نسبت به آن توجه داشته است امور اخلاقی است که رعایت نکردن آن در حوزه حضانت مورد توجه قرار گرفته است. در این راستا ماده ۱۱۷۳ بیان میکند: «هرگاه در اثر عدم مواظبت یا انحطاط اخلاقی پدر یا مادری که طفل تحت حضانت اوست، صحت جسمانی و یا تربیت اخلاقی طفل در معرض خطر باشد، محکمه میتواند به تقاضای اقربای طفل یا به تقاضای قیم او یا به تقاضای رئیس حوزه قضائی هر تصمیمی را که برای حضانت طفل مقتضی بداند، اتخاذ کند.» دیگر حق فرهنگی مطروح در قانون مدنی ایران توجه به احترام به والدین به عنوان یک اصل اخلاقی و دینی است.
وی درباره حقوق فرهنگی خانواده در نظام حقوقی ایران در قانون مجازات اسلامی بیان کرد: قانون مجازات اسلامی مصوب ۱۳۹۲ در برخی موارد خود به موضوع فرهنگ و حقوق فرهنگی اشاره کرده است. از جمله ماده ۸۸ آن که یکی از مجازاتهای کودکان یا نوجوانان بزهکار را فعالیت در مراکز فرهنگی و آموزشی دانسته است. همچنین این ماده، یکی از تصمیمات دادگاه را سپردن طفل یا نوجوان به والدین و تضمین گرفتن از آنان نسبت به توجه به حقوق اخلاقی و تادیب کودک دانسته است. علاوه بر این در این قانون مجازاتهایی در راستای حمایت از حقوق فرهنگی خانواده تعیین شده است و حتی دولت برای جلوگیری از آسیبهای اجتماعی، پرداخت تسهیلات کم بهره ایجاد مشاغل خانگی را به خانوادههای زندانیان و افراد آسیب دیده در اولویت کاری خود قرار داده است.
این پژوهشگر همچنین در خصوص دیگر شاخه حقوق فرهنگی خانواده در نظام حقوقی ایران به قانون تامین زنان و کودکان بی سرپرست اشاره کرد و افزود: در ماده ۴ این قانون حمایتهای مختلفی مقرر شده است که شامل حمایتهای فرهنگی، اجتماعی شامل ارائه خدماتی همانند خدمات آموزشی (تحصیلی)، تربیتی، کاریابی، آموزش حرفه و فن جهت ایجاد اشتغال، خدمات مشاورهای و مددکاری جهت رفع مسائل و مشکلات زندگی مشمولان و به وجود آوردن زمینه ازدواج و تشکیل خانواده میشوند. در این راستا و در راستای ارتقای هر چه بیشتر حقوق فرهنگی در خانواده، بررسی حقوق فرهنگی خانواده در مبانی اسلامی و مقایسه آن با عرصه بینالملل و ارائه راهکارهایی با استناد به مبانی دینی پیشنهاد میشود.
وی در پایان سخنانش حقوق فرهنگی خانواده در نظام حقوقی ایران در حیطه قانون تعالی جمعیت و خانواده مصوب ۱۴۰۰ را تشریح کرد و گفت: در راستای فرمایشات مقام معظم رهبری (مدظله العالی) قانون تعالی جمعیت و خانواده در سال ۱۴۰۰ در ۷۳ ماده در جهت افزایش جمعیت و تشویق جوانان به ازدواج و فرزندآوری به تصویب رسید. این قانون با هدف ترغیب جوانان به ازدواج و بستههای تشویقی گوناگونی را برای جوانان متاهل مدنظر قرارداد. این قانون تشویقهایی برای ازدواج و فرزندآوری قرار داده شد تا چنان چه زوجهای جوان دارای فرزند شوند، دولت موظف به انجام این تشویقها شود.
انتهای پیام/