Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-03@22:46:23 GMT

هشدار جدی کم آبی

تاریخ انتشار: ۳ تیر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۳۴۰۸۳۴

هشدار جدی کم آبی

تامین منابع آب شیرین در بسیاری از کشورها یکی از چالش‌های مهم محسوب می‌شود که به واسطه افزایش جمعیت و تغییرات آب و هوایی و گرم‌تر شدن زمین و در نتیجه بروز خشکسالی، مشکلات دیگری را هم ایجاد می‌کند. منابع آب مورد نیاز برای بشر را می‌توان در دو دسته خانگی و غیرخانگی دسته بندی کرد، اما آن‌چه بیش از مصارف صنعتی یا کشاورزی مورد توجه قرار می‌گیرد، منابع مورد نیاز برای مصرف خانگی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

هرچند بسیاری از کارشناسان در زمینه کمبود آب به مسایلی مانند افزایش جمعیت زمین و حتی بهره برداری بی رویه از منابع محیط زیست برای تامین نیازهای اقتصادی اشاره می‌کنند و حتی منابع آب را یکی از اساسی‌ترین و مهم‌ترین موضوعات در صحنه سیاسی کشورها می‌دانند، اما با وجود تمام این هشدارهای مهم، واقعیت این است که با برخی روش‌ ها می‌توان در مسیر مصرف بهینه آب قدم برداشت و اندکی این نگرانی را به تعویق انداخت. مسیری که پیش از هرچیز به فرهنگ سازی و رسوخ در افکار شهروندان، صنعت‌گران و کشاورزان نیازمند است.

تقسیم حیات

سیاست مداران در کشورهای مختلف اعتقاد دارند که شیوه استفاده از منابع آب در جهان و مصرف بهینه و مشترک از منابع آب شیرین می‌تواند تعیین کننده شرایط صلح یا روابط سیاسی و اقتصادی بین کشورها در آینده نه چندان دور باشد. منابع آب شیرین در جهان محدود و آسیب پذیر است و در عین حال، توسعه نیز به منابع آب شیرین بستگی دارد. از طرف دیگر می‌توان منابع آب شیرین را یکی از عناصر مهم در حیات انسان در سال‌های پیش رو دانست که بدون شک روی روابط میان کشورها تاثیر مستقیم یا غیرمستقیم خواهد داشت.

منابع آب شیرین را یکی از عناصر مهم در حیات انسان در سال‌های پیش رو است که بدون شک روی روابط میان کشورها تاثیر مستقیم یا غیرمستقیم خواهد داشت.نکته دیگر این است که بحران آب در منطقه خاورمیانه، ابعاد سیاسی و امنیتی بیشتری دارد. منطقه‌ای که از دیرباز دچار درگیری‌ها و جدال‌ های گوناگون بر سر منابع مختلف انرژی بوده، شاید در دهه‌ های پیش رو بر سر منابع آب شیرین جدال کند. این در شرایطی است که بسیاری از سیاست مداران اصلا تصوری در زمینه کمبود منابع آب شیرین نداشته و مسایل محیط زیستی را در درجه آخر اهمیت قرار می‌دهند. در نتیجه این بی توجهی، اراده سیاسی محکمی برای حل مشکل کم آبی و حتی مصرف بهینه آن وجود ندارد، یا حداقل میزان توجه به این نکته آن‌قدر ملموس نیست که قابل بیان باشد.

بحران جهانی مایع حیات

محدودیت در منابع آب شیرین را باید یک بحران جهانی دانست که بسیاری از کشورها با آن دست به گریبان هستند. بر اساس گزارش بانک جهانی در سال ۲۰۰۷، کاهش سالانه منابع آب شیرین در سال‌های ۱۹۸۷ تا ۲۰۰۲ در جهان، ۳ هزار و ۸۰۷ میلیارد و ۴۰۰ میلیون مترمکعب بوده که از این میزان، ۷۰ درصد مربوط به حوزه کشاورزی، ۲۰ درصد مربوط به صنایع و ۱۰ درصد مربوط به مصارف داخلی بود.

بر اساس تحقیقات و پیش بینی‌های بانک جهانی و سازمان ملل متحد، دو سوم جمعیت جهان تا سال ۲۰۲۵ میلادی دچار کمبود آب خواهند شد. همچنین کارشناسان سازمان ملل گفته‌اند که سرانه آب در خاورمیانه تا سال ۲۰۲۵ به نصف کاهش پیدا می‌کند و در نتیجه این موضوع، نسبت به بروز کشمکش‌های سیاسی و البته نظامی در اثر بروز بحران آب در این منطقه هشدار داده‌اند. تعداد کشورهایی که در خاورمیانه با بحران آب مواجه هستند از سه کشور بحرین، اردن و کویت در سال ۱۹۵۵ با اضافه شدن کشورهای الجزایر، قطر، عربستان سعودی، سومالی، تونس، امارات متحده عربی، یمن و فلسطین، به مجموع ۱۱ کشور در سال ۱۹۹۰ رسیده و گفته می‌شود کشورهایی مانند ایران، مصر، لیبی، مراکش، عمان، سوریه و اتیوپی هم در سال‌های آینده به این مجموعه اضافه می‌شوند.

این هشدارهای جهانی برای بحران مایع حیات، تا حدی می‌تواند جمعیت جهان را در این زمینه حساس کند تا با احساس مسوولیت بیشتری از منابع آب شیرین استفاده شود.

جدال برای یک قاشق چای خوری آب شیرین

نکته بحران آب در این است که بدانیم با وجود تمام منابع آب جهان، کمتر از سه درصد آن را آب شیرین تشکیل داده که بخش قابل توجهی از آن به صورت توده یخ یا پوشش دائمی برف‌ها در نواحی کوهستانی یا آب‌ های زیرزمینی بسیار عمیق است. بنابراین حتی از این سه درصد هم فقط بخش کوچکی در دسترس و قابل استفاده برای مصرف انسان و سایر موجودات زنده است.

در واقع اگر تمام آب‌ های موجود در جهان را در یک سطل ۲۰ لیتری در نظر بگیریم، میزان آب شیرین به اندازه یک فنجان و آب شیرین در دسترس، فقط به اندازه یک قاشق چای خوری است.

اگر تمام آب‌ های موجود در جهان را در یک سطل ۲۰ لیتری در نظر بگیریم، میزان آب شیرین به اندازه یک فنجان و آب شیرین در دسترس، فقط به اندازه یک قاشق چای خوری است.

این مقدار آب شیرین به صورت یکسان در کره زمین توزیع نشده و به طور مثال ایران در کمربند خشک و نیمه خشک زمین واقع شده و حتی سهم ایران از این منابع آب شیرین بسیار کم است. این در حالی است که متوسط بارندگی در ایران، یک سوم متوسط میزان بارندگی جهان است. در گذشته این میزان حدود ۲۵۰ میلی‌متر در سال بوده که در سال‌های اخیر به حدود ۲۰۰ میلی‌متر در سال کاهش پیدا کرده است. حتی میانگین بارندگی در جهان بیش از سه برابر ایران است.

ایران یک درصد از جمعیت جهان و یک درصد از مساحت کره زمین را دارد، اما فقط ۰.۳۶ درصد از کل منابع آب تجدید شونده در اختیار این کشور است که این میزان نشان می‌دهد که در مرز بحران و تنش‌های جدی آب قرار داریم. کل میزان آب تجدید شونده در کشور ما حدود ۱۰۰ میلیارد مترمکعب در سال برآورد می‌شود و متوسط آب تجدید شونده برای هر نفر در ایران کمتر از هزار و ۷۰۰ مترمکعب در سال است.

هوای آب را داشته باشیم

استفاده‌های مختلف از منابع آبی به طور کلی در سه بخش کشاورزی، صنعت و مصرف شهری و روستایی طبقه بندی شده و بیشترین میزان مصرف در بخش کشاورزی است. با این حال نمی‌توان از مصرف آب شیرین در بخش صنعت یا مصرف شهری و روستایی به سادگی گذشت. زیرا آب شرب در مصرف شهری یا روستایی باید کیفیت بالایی داشته باشد و این یعنی منابع مورد نیاز برای آب شرب بسیار محدودتر است و در واقع مراحل مختلفی را برای آماده شدن جهت استفاده، طی می‌کند. بنابراین می‌توان اهمیت مدیریت مصرف آب شرب خانگی را بسیار زیاد دانست.

مهم‌ترین نکته در زمینه مصرف بهینه آب در خانه، تغییر رفتار و البته نصب تجهیزات کاهنده مصرف است. روش‌هایی که می‌تواند به طور قابل ملاحظه‌ای منجر به مدیریت مصرف آب شرب شود. اقداماتی مانند تعمیر لوله‌ها و شیرهای آب که چکه می‌کند، نگهداری از آب خنک در یخچال و عدم باز گذاشتن شیر آب برای رسیدن آب خنک، عدم باز گذاشتن شیر آب هنگام مسواک زدن، عدم باز بودن آب در تمام طول استحمام، دقت به مصرف آب هنگام ظرف شویی، استفاده از تجهیزات کاهنده مصرف آب در دست شویی و حمام و بسیاری دیگر از این روش‌ها را می‌توان برای مصرف بهینه آب مد نظر قرار دارد.

پر مصرف‌ها حواس‌ شان را جمع کنند

با این حال بحث مصرف هشدار آمیز آب شیرین در حوزه خانگی را نباید با این چیزها سنجید و باید سراغ مشترکان پر مصرف رفت که برای پر کردن استخرهای خانگی یا تفریحات آبی در فصل گرم سال فعال‌تر می‌شوند.

محمد رضا بختیاری مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران در این زمینه به خبرنگار ایرنا گفته بود: به دلیل سالی کم بارش و مصرف خارج از الگوی ۵۰ درصد تهرانی‌ها، وضعیت استان تهران نارنجی است و تا این لحظه وارد وضعیت قرمز نشدیم و اگر میزان مصرف افزایش پیدا کند، در اولین اقدام، آب مشترکان پرمصرف را قطع خواهیم کرد.

وی ادامه داد: ۵۰ درصد مردم تهران کمتر از حد نرمال که ۱۴ مترمکعب است، مصرف آب دارند و ۳۰ درصد تهرانی‌ها کمی بیشتر از الگوی مصرف از آب استفاده کرده و ۲۰ درصد نیز جزو مشترکان پرمصرف محسوب می‌شوند.

علی رضا ایمانلو مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب آذربایجان شرقی نیز درباره مصرف آب در این استان اظهار کرد: مردم استان آذربایجان شرقی در طول شبانه روز، ۷۰ لیتر مازاد بر الگوی مصرف آب دارند و اگر ۱۰ تا ۱۵ درصد صرفه جویی در مصرف آب داشته باشیم، مشکلی در تابستان پیش رو نخواهیم داشت و آب نیز قطع نمی‌شود.

نکته جالب دیگر این‌که در سایر استان‌ها نیز تقریبا همین موضوع وجود دارد و به طور مثال، محمد طاهری مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان سمنان نیز از مردم این استان خواسته تا با صرفه جویی ۲۰ درصدی در مصرف، این استان را از تنش آبی تابستان امسال عبور بدهند. البته در این زمینه نباید از مشکلات زیرساختی به سادگی گذشت و همه چیز را به گردن مشترکان پر مصرف آب انداخت. طاهری گفت: هدر رفت آب به دلیل فرسودگی انشعابات و همچنین انشعابات غیرمجاز از جمله مواردی است که در صورت بهبود و اصلاح در روستاهای دچار بحران آب می‌تواند مشکل کمبود آب آشامیدنی را بهبود ببخشد.

بر اساس مصوبه هیات وزیران، الگوی مصرف، معادل حداکثر ۱۵۰ لیتر آب روزانه به ازای هر نفر است. بر اساس استانداردهای بین المللی، نیاز پایه بهداشتی و آب شرب هر فرد نیز معادل ۵۰ لیتر آب در شبانه روز است.

البته بر اساس اعلام مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران، از روز ۳۰ خرداد ۱۴۰۰ نامه هشدار قطع آب برای مشترکان پرمصرف و بدمصرف تهرانی صادر شده است. قرار بر این شده که به زودی در مناطق پرمصرف، کاهش فشار آب نیز اعمال شود.

به نظر می‌رسد با وجود این‌که فعلا برنامه‌ های برای سهمیه بندی آب اعلام نشده، عدم توجه به مصرف بهینه آب توسط برخی مشترکان پر مصرف خانگی می‌تواند شرایط را برای سایر مشترکان نیز دشوار کند.

برچسب‌ها کم آبی آب شیرین کن آب و فاضلاب خشکسالی منابع طبیعی شرکت آب و فاضلاب استان تهران

منبع: ایرنا

کلیدواژه: کم آبی آب شیرین کن آب و فاضلاب کم آبی آب شیرین کن آب و فاضلاب خشکسالی منابع طبیعی شرکت آب و فاضلاب استان تهران مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شرکت آب و فاضلاب استان منابع آب شیرین مصرف بهینه آب اندازه یک استان تهران منابع آب آب شیرین مشترکان پر بحران آب پر مصرف مصرف آب بر اساس آب شرب پیش رو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۳۴۰۸۳۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هشدار به کسانی که هر روز پنیر میخورند

خوراکی پنیر در تمام انواع و شکل ها خوشمزه به نظر می رسد و احتمالاً شما حداقل یک نوع از آن را بیشتر می پسندید اما به نظرتان آیا مصرف روزانه پنیر خطرناک است و نباید این عادت را داشته باشیم؟ 

هشدار به کسانی که هر روز پنیر میخورن نوع پنیر، میزان مصرف در طول روز و مشکلات جسمانی فرد می تواند تعیین کند که او چقدر می تواند از این ماده استفاده کند‌‌. اگر عدم تحمل لاکتوز دارید،‌ نباید خیلی پنیر بخورید، مخصوصاً پنیرهایی که لاکتوز بالایی دارند. اگر بیماری قلبی دارید، بهتر است پنیر را نادیده بگیرید و از پنیر هایی استفاده کنید که سدیم خیلی پایین و چربی خیلی کمی دارند. پنیر متشکل از پروتئین، ویتامین و مواد معدنی است‌؛ بنابراین حتماً آن را به طور متعادل در رژیم غذایی خود جای دهید اما هر ماده غذایی در صورتی که زیاد استفاده شود، معایبی هم دارد. فواید مصرف پنیر به شکل و میزان صحیح

به گزارش نمناک، علاوه بر آنچه در مطلب خواص پنیر خواندید، خوردن پنیر میتواند به چند دلیل برای شما مفید باشد:

رساندن پروتئین به بدن

در هر وعده پنیر بین 5 تا 7 گرم پروتئین وجود دارد. در صورتی که یک تخم مرغ 6 گرم پروتئین دارد و این موضوع نشان می‌ دهد که پنیر تا چه حد پروتئین بالایی دارد و مهمتر از همه این که مواد مغذی آن زیاد است و شما را سیر نگه می دارد.

افزایش کلسیم بدن

یک قاچ از پنیر تقریباً 150 الی 300 میلی‌ گرم کلسیم دارد و اکثر افراد با استفاده از پنیر؛ کلسیم بدن خود را تامین می‌ کنند و در نتیجه می توانید بفهمید که این ماده چقدر خاصیت دارد و می تواند برای سلامت استخوان هایتان مفید باشد.

تامین ویتامین، مواد معدنی و پروبیوتیک

اصلا نباید تعجب کنید، زیرا پنیر حاوی مقدار زیادی ویتامین آ است که نه تنها برای سلامت چشم اهمیت دارد، بلکه خواص آنتی اکسیدانی هم دارد. همچنین ویتامین ب 12 به عنوان یک ماده کلیدی در آن وجود دارد و حاوی فسفر است که به رشد عضلانی می پردازد و وضعیت بدن شما را بهبود می‌ بخشد‌. مهم تر از همه اینکه پروبیوتیک نیز دارد‌.

در دسترس بودن

بله شما می توانید پنیر را داخل یک تکه نان بگذارید و با خودتان هر جایی همراه کنید، حتی می توانید با سبزیجات هم آن را استفاده کنید و در نتیجه سرو کردن آن اصلاً کار سختی نیست و همیشه در دسترس می باشد.

مناسب برای بعضی از افراد مبتلا به عدم تحمل لاکتوز

در بالا اشاره کردیم کسانی که به لاکتوز مقاومت دارند یا به عدم تحمل لاکتوز دچار هستند، باید پنیری را استفاده کنند که لاکتوز پایینی دارد. به عنوان مثال پنیر پارمسان، سوئیسی و چدار جزو گزینه ‌هایی هستند که لاکتوز کمی دارند. حتی پنیر موزارلا و یا پنیر شیر بز هم لاکتوز کمی نسبت به پنیر شیر گاو دارد. پس این افراد هم خیلی در استفاده کردن پنیر محدودیت ندارند، زیرا پنیر ها خیلی متنوع هستند.

معایب مصرف روزانه پنیر

خوردن زیاد پنیر مضراتی برای شما به همراه دارد:

وارد کردن مقدار زیادی سدیم به بدن

یک قاچ از پنیر 450 میلی گرم سدیم دارد و‌ در نتیجه این مقدار بسیار بالاست و باید مراقب باشید که خیلی در مصرف آن زیاده روی نکنید، زیرا اگر سدیم بالا برود، احتمال ابتلا به مشکلات جسمانی از جمله مشکلات قلبی بالاتر خواهد رفت‌.

وارد کردن مقدار زیادی چربی اشباع شده

چربی اشباع شده چربی است که نباید در مصرف آن زیاده ‌روی کنید. اما اگر هر روز پنیر بخورید، احتمال اینکه این ماده در بدن تان خیلی زیاد شود، افزایش پیدا می‌ کند و این موضوع اصلا خوب نیست.

چگونه به شکل سالم به صورت روزانه پنیر مصرف کنیم؟

اگر عادت به خوردن هر روز پنیر دارید به نکات زیر توجه کنید:

پنیر با لاکتوز پایین

اگر مطمئن باشید پنیری که استفاده می کنید، لاکتوز پایینی دارد احتمالاً مشکلی پیش نمی آید و این برای افرادی که عدم تحمل لاکتوز را دارند هم مناسب است.

مصرف نکردن پنیر خام

مصرف پنیر خام توسط بعضی افراد محدود می‌ شود، زیرا پاستوریزه نیست و پاتوژن های مضر آن کشته نشده و باعث ایجاد بیماری‌ های جدی می شود اما باید به این موضوع توجه داشته باشید که مصرف پنیر خام برای خانم های باردار یا هر کسی که سیستم ایمنی ضعیفی دارد و به بیماری مزمن مبتلاست، باید محدود شود و این اجباری است.

مصرف نکردن پنیر خامه‌ای

پنیر خامه ‌ای بیشترین حد چربی را دارد. پروتئین و کلسیم بالایی ندارد و بنابراین بهتر است که آن را استفاده نکنید.

پنیر وگان

پنیر وگان گزینه خوبی است اما به اندازه کافی مواد مغذی را به اندازه پنیر های دیگر به بدن شما نمی رساند و این که چربی اشباع بالایی دارد. به طور مثال؛ در این نوع پنیرها از روغن نارگیل به مقدار زیادی استفاده کرده اند. اگر آن را به طور منظم مصرف کنید، پروتئین و کلسیم به بدنتان می رسد اما از دیگر مواد مغذی محروم خواهید بود.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • فشار خون عامل مرگ سالانه ۱۰ میلیون نفر در جهان
  • ۱۰ کشور با بهترین غذا‌ها در جهان
  • ۱۸۵ میلیون متر مکعب آب شرب در لرستان تولید شد
  • هفت کشور جهان تمام برق مورد نیاز را از منابع تجدیدپذیر تامین می‌کنند
  • برد شیرین عالمیان مقابل حریف عنوان‌دار اروپایی
  • هشدار سیلابی شدن مسیل‌ها و رخداد صاعقه در برخی استان‌ها
  • هشدار به کسانی که هر روز پنیر میخورند
  • ابتلا به بیماری‌های کبدی با مصرف این نوشیدنی شیرین
  • هشدار به خریداران امتیاز مسکن دولتی | مراقب سلب امتیاز باشید!
  • هشدار جدی آبگرفتگی و وقوع سیلاب در رودخانه‌های کردستان