Web Analytics Made Easy - Statcounter

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در واکنش به طرح اصلاح کنکور گفت: این طرح قدم رو به جلویی است ولی بیشتر مشکل نظام سنجش و پذیرش در نظارت و اجراست.

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو،  کنکور که انگار در ساختار آموزشی کشور جا خوش کرده است و هر کاری که بخواهد با آن می‌کند، این روزها در دست یک بازنگری بزرگ قرار دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

شورای عالی انقلاب فرهنگی که متولی اصلی ساختارهای فرهنگی و آموزشی در کشور است بالاخره دست به کار شد تا کنکور را بررسی کند. اتفاقی که به نظر می‌رسید به علت مسائل گوناگون، از جمله نفوذ برخی باندها و سودجویی برخی از آن‌ها،  فاصله  زیادی تا محقق شدن داشته باشد. شورای عالی انقلاب فرهنگی طرحی را برای اصلاح کنکور آماده کرده و دیروز، با حضور حسن روحانی، رئیس جمهور،  این طرح که در آن ابتدا به آسیب شناسی و همچنین به تحلیل و بررسی نظام‌های جذب و آموزش در جهان پرداخته است، مورد بررسی قرار گرفت. 

 

در این طرح نگاه ویژه ای به آسیب شناسی وجود دارد و شرایط کنونی نظام آموزشی را اینگونه ترسیم می‌کند: با یک نگاه کلی به آمار کنکور متوجه می‌شویم، در حدود ده سال گذشته با وجود آمار به شدت بالای ثبت نام کنندگان کنکور، ظرفیت برای پذیرششان پایین بود. از همین رو تصمیم گرفته شد تا ظرفیت‌ها را سال به سال افزایش دهند. ولی هرچه به جلو آمدیم آمار، ثبت نام و پذیرش سیری نزولی پیدا کرد. اینکه با وجود افزایش ظرفیت دانشگاه‌ها چرا این آمار فرایندی نزولی دارد یک دلیل بیشتر ندارد؛ آن هم کاهش انگیزه دانش‌آموزان برای ادامه تحصیل آکادمیک در دانشگاه‌ها است. در واقع یک جای سیستم سنجش و پذیرش لنگ می‌زند که باعث شده فضای عمومی جامعه علاقه‌ای به دانشجو شدن نداشته باشند و این خود یکی از دلایل محکم برای بازخوانی نظام سنجش و پذیرش در کشور است. این شورا با بررسی داده‌های آماری به این نتیجه رسیده است که سیستم سنجش و پذیرش دانشجو در سازوکار فعلی موجب آسیب‌های اقتصادی، آموزشی و از همه مهم تر آسیب‌های روانی می‌شود که باید هر چه سریع تر دانش‌آموزان از این آسیب‌ها بیمه بشوند.

 

در نتیجه در جلسه روز گذشته این شورا مصوب شد که از سال 1402 به جای یک بار برگزاری کنکور در سال، دوبار این اتفاق رخ دهد. علت این تصمیم آن است که دانش‌آموزان با فشار و استرس کمتری دست و پنجه نرم کنند و فرصت بیشتری برای فراگیری مبنایی‌تر دروس و همچنین بروز و کشف استعداد و خلاقیتشان داشته باشند. بسیاری از دانش آموزان کنکور را تنها شانس زندگی خود می‌دانند و با نتیجه نگرفتن در آن دچار بحران‌های روحی و روانی جدی می‌شوند.

 

از دیگر مصوبات این شورا می‌توان به تاثیر ۶۰ درصدی سوابق تحصیلی در تعیین رتبه داوطلبان اشاره داشت که این کار باعث می‌شود بازه تحصیلی یک دانش‌آموز بی ارزش تلقی نشود و تمام سواد یک دانش‌آموز معطوف به یک آزمون چهار ساعته که ممکن است تحت تاثیر هر چیز کوچک یا بزرگی باشد، نشود.

 

مهدی گلشنی چهره ماندگار علم فیزیک در ایران و همچنین عضو حقیقی شورای عالی انقلاب فرهنگی در گفتگویی پیرامون این طرح با خبرگزاری دانشجو، گفت: در ابتدا باید بگویم که  یکی از اصلی ترین و اساسی ترین مشکلات در سیستم آموزش عالی باند بازی و رفاقت بازی است! این اتفاق باعث می‌شود تا دانشجویانِ با صلاحیت به دانشگاه‌های خوب وارد نشوند و همه نور چشمی‌ها  صندلی‌های دانشگاه‌های خوب را پر کنند. به دلیل نبود اخلاق در این عرصه ما نمی‌توانیم به همین راحتی‌ها کنکور را کاملا حذف کنیم و تمام بار سنجش و پذیرش را بر دوش دانشگاهی قرار دهیم که  بدون هیچ نظارت دقیقی، کاملا سلیقه ای اقدام به جذب دانشجویان کند. به عنوان مثال بنده در همین دانشگاه شریف که خودم در آن عضو هیئت علمی هستم به چشم دیدم که در مصاحبه دکتری یکی از اساتید، قبل از جلسه گفت که فلان نفر را نباید قبول کنیم. با وجود اینکه آن فرد هم صلاحیت علمی بالایی داشت و هم رتبه دوم شده بود که یعنی مورد مطلوبی برای تحصیل در دانشگاه به حساب می‌آمد.

 

وی در رابطه با عدالت آموزشی نیز خاطرنشان کرد: این موضوع که ۶۰ درصد نتیجه کنکور را به سوابق تحصیلی واگذار کرده اند، اتفاق مثبت و رو به جلویی است. ایراداتی هم که مبنی بر عدم در نظر گرفتن عدالت آموزشی در این حالت وجود دارد نیز تنها با تقویت بخش عمومی و دولتی قابل حل است. به هر حال عمده ظرفیت آموزشی کشور در دستان دولت قرار دارد و برای حل مشکل عدالت آموزشی باید دولت سرمایه گذاری جدی در بخش دولتی انجام دهد.

 

 

وی تصریح کرد: به صورت کلی این اقدام شورای عالی انقلاب فرهنگی را اقدامی رو به جلو می‌دانم ولی به شدت به این موضوع معتقد هستم که باید دید در سازوکار اجرایی آیا این طرح نمره قبولی خواهد گرفت یا نه.

 

دو روز قبل هم احمد نادری، نماینده مجلس شورای اسلامی در توئیتی  با اشاره به بررسی طرح ساماندهی کنکور گفت: این طرح خلاف عدالت آموزشی است. امروز قرار است طرح ساماندهی سنجش و پذیرش متقاضیان ورود به آموزش عالی موسوم به "حذف کنکور" در صحن شورای عالی انقلاب فرهنگی مطرح گردد،مجلس در این موضوع قانون دارد و طرح باید به تصویب مجلس برسد. با تمام این تفاسیر، برآورد نظرات موافقین و مخالفین این طرح این است که باید دید در مرحله اجرا و بخش نظارتی و البته گام‌های بعدی این طرح قرار است چه اتفاقی رخ دهد.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: شورای عالی انقلاب فرهنگی گلشنی کنکور شورای عالی انقلاب فرهنگی عدالت آموزشی سنجش و پذیرش دانش آموزان دانشگاه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۳۴۱۱۱۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بررسی ۲۶۶ شکایت علیه مصوبات شورا‌های شهر از سراسر کشور در دیوان عدالت اداری

به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز خراسان رضوی حجت‌الاسلام والمسلمین محمد جعفر منتظری شامگاه پنجشنبه در همایش روز ملی شورا‌ها در مشهد افزود: با اتمام رسیدگی ۱۶۶ مورد مصوبه شورا‌ها باطل شد.

وی گفت: یکی از اشکالاتی که در شورا‌ها شاهدیم مغایرت برخی مصوبات با موازین شرع و قانون است چنانچه گاهی برای رفع یک مشکل در شورا تصمیمی اتخاذ می‌شود که همه زوایای حقوقی و شرعی آن بررسی نمی‌شود.

وی بیان کرد: برای رفع این نقص پیشنهاد می‌شود قبل از اینکه مصوبه‌ای در شورا به بحث گذاشته شود افراد یا کارشناسانی قبلا آن را از نظر تطبیق با شرع و قانون بررسی کنند، اگر نیاز است در این زمینه یا قانون اصلاح شود یا از عناصر حقوقدان و علما در کنار شورا‌ها استفاده شود تا آسیب برطرف شود.

رییس دیوان عالی کشور همچنین بیان کرد: باید شورا‌ها بتوانند مشکلات مردم را طی یک دوره برطرف کنند و یا حداقل کاهش دهند در همین زمینه لازم است زمینه ارزیابی عملکرد شورا‌ها فراهم شود و مثلا اعلام شود مشکلات یک منطقه زیر نظر شورا از ۵۰ درصد به ۴۰ درصد یا کمتر کاهش یافته است.

منتظری با یادآوری شعار جهش تولید با مشارکت مردم افزود: شورا‌های اسلامی برخاسته از متن مردم هستند و در حوزه روستا، بخش و یا شهرستان از مدیران کشوری به مسائل محلی بیشتر آشنا هستند بنابراین در راستای مشارکت دادن مردم در امر جهش تولید، اطلاعات بیشتری دارند.

وی گفت: علاوه بر قوای سه گانه، شورا‌ها نیز وظیفه دارند در تحقق شعار سال مطابق شاخصه‌هایی که رهبر انقلاب ذکر کرده اند با همه توان مردم را به میدان بیاورند، تحقق شعار سال کلید حل مشکلات کشور است.

رییس دیوان عالی کشور همچنین اظهار کرد: در برخی دستگاه‌ها موانع و سنگ اندازی‌هایی در برابر سرمایه گذاران وجود دارد به نحوی که گاهی آنها از وارد شدن در عرصه سرمایه گذاری خسته می‌شوند.

منتظری افزود: هرچند این دولت در رفع این مساله اقدامات موفقی داشته است، اما هنوز هم ادارات و بخش‌های مختلف موانع را پیش پای سرمایه گذار ایجاد می‌کنند که لازم است دولت و قوه قضائیه این موانع را از سر راه بردارند.

وی اضافه کرد: یکی از اقدامات دیوان عالی کشور این بود که اعلام کردیم هر پرونده حقوقی که به تولید و سرمایه گذاری افراد مربوط است در اولویت قرار گیرد تا فرد مولد مثلا یک سال پشت در دادگاه معطل نشود.

رییس دیوان عالی کشور گفت: ابلاغ کرده ایم هر پرونده‌ای که در این حوزه تشکیل می‌شود هر چند پرونده بزرگ و قطور و رسیدگی به آن زمان بر باشد، باید ظرف مدت یک تا دو ماه بررسی و تعیین تکلیف شود.

همایش روز ملی شورا‌ها شامگاه پنجشنبه در محل نمایشگاه بین المللی مشهد با حضور ۲ هزار نفر از اعضای شورا‌های اسلامی خراسان رضوی و با معرفی شورا‌های برتر روستا، بخش، شهر و شهرستان برگزار شد.

دیگر خبرها

  • رئیس جمهور ۳ مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی را ابلاغ کرد
  • رئیسی ۳ مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی را ابلاغ کرد
  • ماده واحده «اصلاح ماده ۴ آیین‌نامه شورای تخصصی حوزوی» ابلاغ شد
  • ماده واحده «اصلاح ماده 4 آیین‌نامه شورای تخصصی حوزوی»
  • ضرورت مشارکت ذینفعان حوزه علوم انسانی در تدوین سیاست‌ها
  • گالتیه: عدالت ثابت کرد بی‌گناهم، از PSG ممنونم!
  • تخصیص اعتبارات پژوهشی نیازمند شفافیت و عدالت است/ ملاک‌های پذیرش طرح‌ها در دستگاه‌ها مشخص شود
  • کسب رتبه ۱۴ دانشگاه مازندران در بخش آموزش در میان دانشگاه‌های کشور
  • بررسی ۲۶۶ شکایت علیه مصوبات شورا‌های شهر از سراسر کشور در دیوان عدالت اداری
  • آنچه در جلسه شورای عالی باغ مشاهیر اصفهان گذشت