Web Analytics Made Easy - Statcounter

ولی اسماعیلی روز پنجشنبه در نشست ستاد بازآفرینی خراسان رضوی در مشهد افزود: حتی کمیسیون اجتماعی مجلس برای ایجاد اشتغال مولد در مناطق حاشیه کلان‌شهرها نیز اعتباری را در بودجه امسال منظور کرده است.

وی بیان کرد: این در شرایطی بود که اعتبارات اختصاص یافته از سوی دولت برای آسیب‌های اجتماعی در سال جاری منفی بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رییس کمیسیون اجتماعی مجلس با اشاره به تاکید رهبر معظم انقلاب مبنی بر بازدیدهای میدانی نمایندگان مجلس از شهرها و نظارتهای میدانی بر ساماندهی وضعیت حاشیه نشینان گفت: اگر ما به عنوان نمایندگان مجلس از نزدیک مسائل حاشیه نشینان را بررسی نکنیم، نمی توانیم از ضعف های جامعه باخبر شویم و حال آنکه داشتن اطلاعات کافی و جامع از وضعیت حاشیه شهرها در سیاستگذاری ها و مانع زدایی ها تاثیر بسزایی دارد.

وی اظهار داشت: اتفاقات خوبی برای ساماندهی بافت فرسوده کلانشهرها در جریان است که به ارایه کمک های لازم به مردم در شرایط سخت معیشتی منجر می شود و ضروری است که مسوولان شهری در مباحث مربوط به بازآفرینی، طرحهایشان را با پیوست فرهنگی و اجتماعی ارایه دهند تا بیشتر از این شاهد تولید آسیب های اجتماعی نباشیم ...

نماینده مردم گرمی و مغان در مجلس،  حاشیه نشینی را معلول سایر مشکلات شهری ذکر و بیان کرد: تا زمانی که توازن در توسعه نداشته باشیم،  حاشیه نشینی ادامه می یابد لذا باید از سرچشمه یعنی دولت و مجلس، توازن در توسعه و عدالت در توزیع منابع آغاز شود، و اگر عدالت در توسعه ظرفیت های دانشگاه ها به وجود آید، به طور قطع حاشیه نشینی کمتر می شود.

اسماعیلی اظهار داشت: این درد است که بعد از ۴۲ سال، جمعیت یک شهرستان ۱۸۰ هزار نفری به ۷۲ هزار نفر کاهش یابد و بر جمعیت حاشیه نشین کلانشهرها افزوده شود و اولویت کمیسیون اجتماعی مجلس، رسیدگی به آسیب های اجتماعی، مشکلات کارگران و بیمه کامیونداران است.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان رضوی نیز در این نشست گفت: مشهد دومین کلانشهر کشور است که با معضل حاشیه نشینی مواجه است و جمعیت ساکن در حاشیه این کلانشهر ۱۲ درصد از متوسط کشوری بیشتر است.

سیدکمال الدین میرجعفریان افزود: در طرح جامع شهری، استاندارد تراکم جمعیت به ازای هر هکتار ۴۰ نفر است اما این رقم در مشهد مقدس ۴۰۰ نفر، یعنی ۱۰ برابر میانگین استاندارد سکونتی است که بخش اعظم آن در حاشیه شهر سکونت دارند.

وی جمعیت ساکن در حاشیه شهر مشهد را یک میلیون و ۲۵۰ هزار نفر ذکر و بیان کرد: با در نظر گرفتن این جمعیت حاشیه نشین، سرانه های آموزشی، درمانی، ورزشی، فضای سبز و غیره در حاشیه شهر تکان دهنده و پایین تر از متوسط های کشوری است.

معاون استاندار خراسان رضوی گفت: با در نظر گرفتن تراکم جمعیتی در حاشیه شهر مشهد، خدماتی که به مردم ارایه می شود، بسیار کم است و این مهم معضلاتی برای مدیران و ساکنان این مناطق ایجاد کرده و از بعد اجتماعی نیز مسائل پیچیده ای را به دنبال دارد.

میرجعفریان، حاشیه‌نشینی مشهد را متفاوت با سایر کلانشهرهای کشور دانست و گفت: مشهد از همه استانها و برخی کشورها مهاجر دارد که این وضعیت موضوعات بسیار پیچیده فرهنگی و اجتماعی را ایجاد کرده است.

وی ادامه داد: با پیگیری استاندار خراسان رضوی و حضور میدانی وی در محلات هدف بازآفرینی شهری و اطلاعاتی که از تسهیل گران ارایه شده بود، در نشست با مدیران دستگاه های اجرایی حوزه های بهداشتی، درمانی، آموزشی، ورزشی، فضای سبز و امنیتی حاشیه شهر مشهد، به جمع بندی هایی رسیدیم که نتیجه آن تعریف ۱۴۰ پروژه با هزینه چهار هزار میلیارد تومان برای هشت پهنه سکونتگاه غیررسمی در ۶۷ محله بود تا بتوان به یک طرح جامع برای ساماندهی حاشیه شهر دست یافت.

معاون استاندار خراسان رضوی گفت: پارسال برای اجرای پروژه های مزبور در حاشیه شهر مشهد مصوبه ای از ستاد ملی بازآفرینی شهری گرفته شد و تاکنون نیز زمین بخشی از این پروژه ها تامین شده و برای این منظور از ظرفیت آستان قدس رضوی، بنیاد مستضعفان، شهرداری و سایر دستگاه های اجرایی استفاده شده است.

میرجعفریان اظهار داشت: در این راستا تاکنون ساخت ۸۰۰ کلاس درس در هشت پهنه در قالب مجتمع های آموزشی و احداث ۵۱ پروژه ساختمانی شامل مراکز جامع سلامت و مراکز خدمات بهداشتی و درمانی آغاز شده و اعتبار برای ساخت بیمارستان ۶۰۰ تختخوابی نیز در نظر گرفته شده است.

وی بیان کرد: در حوزه اجتماعی در هر پهنه از سکونتگاه های غیررسمی مشهد، یک محیط مهارت آموزی در قالب مرکز آموزش فنی و حرفه ای، مجموعه کلانتری و اورژانس اجتماعی و همچنین کمپ برای جمع آوری معتادان متجاهر پیش بینی شده است.

میرجعفریان با بیان اینکه برنامه گسترده ای برای بازآفرینی سکونتگاه های غیررسمی در سطح خراسان رضوی به ویژه مشهد تدوین شده است، افزود: اجرایی شدن همه پروژه ها و رساندن سطح خدمات به میانگین های استاندارد در هشت پهنه مزبور در حاشیه شهر مشهد، ۶ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد که امید است ردیف اعتباری مستقلی برای حاشیه شهر مشهد منظور شود.

وی اظهار داشت: سیاست خراسان رضوی، توانمندسازی حاشیه نشینان، جلوگیری از توسعه حاشیه نشینی، جلوگیری از مهاجرت و توانمندسازی مردم روستاها و شهرهای کوچک از طریق ایجاد کسب و کارهای لازم است و از این پس نیز در طرحهای تفصیلی که برای شهر مشهد در نظر گرفته می شود، دیگر واژه ای با عنوان حاشیه شهر لحاظ نخواهد شد.

برچسب‌ها کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی مشهد ردیف استانداری خراسان رضوی بودجه ۱۴۰۰ اقشار حاشیه اعتبار

منبع: ایرنا

کلیدواژه: کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی مشهد ردیف کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی مشهد ردیف استانداری خراسان رضوی بودجه ۱۴۰۰ اقشار حاشیه اعتبار کمیسیون اجتماعی مجلس حاشیه شهر مشهد حاشیه نشینان خراسان رضوی حاشیه نشینی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۳۴۳۸۷۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تداوم فعالیت سامانه ناپایدار جوی در خراسان رضوی/افزایش سرعت وزش باد پیش بینی شده است

به گزارش قدس خراسان، زهرا آهنگرزاده اظهار کرد: انتظار می‌رود فردا یکشنبه نیز با شدت کمتر بارش‌های رگباری پراکنده به ویژه در نواحی شمالی و ارتفاعات استان تداوم یابد.

کارشناس مرکز پیش‌بینی هواشناسی خراسان رضوی ادامه داد: طی فعالیت این سامانه بارشی در استان خراسان رضوی به ویژه در نواحی کوهستانی و سردسیر، کاهش میدان دید هم به علت مه گرفتگی دور از انتظار نیست ضمن این که افزایش سرعت وزش باد هم باعث وزش باد شدید لحظه‌ای در برخی نقاط همراه با گرد و خاک و کاهش کیفیت هوا و احتمال بروز خسارت خواهد بود.

وی گفت: از امروز نیز روند تدریجی افزایش دمای هوا در اکثر نقاط استان آغاز شده است که این روند افزایش دما تا سه شنبه هفته جاری ادامه خواهد داشت اما روز دوشنبه نیز به طور موقت جوی به نسبت پایدار در استان حاکم خواهد بود.

آهنگرزاده افزود: طی ۲۴ ساعت گذشته دمای هوای مشهد بین ۱۳ تا ۱۷ درجه سلسیوس بالای صفر در نوسان بود که بیشینه دمای هوای امروز مشهد ۲۳ درجه سلسیوس و کمینه دمای هوای امشب مشهد به ۱۲ درجه سلسیوس می‌رسد.

کارشناس مرکز پیش‌بینی هواشناسی خراسان رضوی ادامه داد: زاوه با کمینه دمای هوای ۱۰ درجه سلسیوس و درگز با بیشینه دمای هوای ۲۷ درجه سلسیوس به ترتیب خنک‌ترین و گرم‌ترین شهرهای خراسان رضوی طی ۲۴ ساعت گذشته بوده‌اند.

وی گفت: همچنین طی این بازه زمانی بیشترین شدت وزش باد از شهرستان‌ رشتخوار با ۴۰ کیلومتر در ساعت به ثبت رسیده است.

آهنگرزاده با بیان این که طی شبانه روز گذشته از ایستگاه هواشناسی فرودگاه مشهد ۱.۳ میلیمتر بارندگی ثبت و گزارش شده است افزود: طی این مدت نیز بیشترین میزان بارش از شهرستان‌های کاشمر با ۱۹.۲ میلیمتر، خلیل آباد با ۱۴.۵ میلیمتر، تربت حیدریه با ۱۰ میلیمتر، بردسکن با ۹.۵ میلیمتر، ریوش با هشت میلیمتر، داورزن با ۷.۶ میلیمتر، بجستان با ۶.۵ میلیمتر و فرودگاه سبزوار با ۵.۴ میلیمتر ثبت و گزارش شده است.

دیگر خبرها

  • ارایه تسهیلات به واحدهای تولیدی خراسان رضوی متوقف شده است
  • تصادفات در مشهد یک کشته و ۴۳ مصدوم بر جای گذاشت
  • تداوم فعالیت سامانه ناپایدار جوی در خراسان رضوی/افزایش سرعت وزش باد پیش بینی شده است
  • آبگرفتگی و سیلاب در ۴ شهرستان خراسان رضوی
  • سیلاب در محور قدیم رباط سنگ -رباط سفید -مشهد
  • بارشهای بهاری جاده های خراسان رضوی را فرا گرفت
  • لغزندگی خیابان و بی احتیاطی راننده منجر به فوت پاکبان در مشهد شد
  • سالانه بین ۲۵۰ تا ۵۰۰ هزار سقط عمد در ایران انجام می‌شود
  • جاده‌های خراسان رضوی همزمان با افزایش ترددها بارانی و لغزنده است
  • برگزاری ششمین اجلاسیه هم اندیشی روحانیون کلان شهرهای کشور در قم