Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «الف»
2024-05-05@20:39:44 GMT

کرونا اثراتی شبیه آلزایمر و پارکینسون روی مغز دارد

تاریخ انتشار: ۳ تیر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۳۴۴۱۰۳

این مطالعه که روی افرادی انجام شد که بر اثر ابتلا به کووید-۱۹ جان خود را از دست داده بودند نشان داد التهاب مغز در این افراد مشابه التهاب مشاهده شده در مغز بیمارانی است که بر اثر ابتلا به آلزایمر و پارکینسون فوت کرده اند.

بر اساس نتایج این مطالعه که توسط محققان دانشگاه «استنفورد» در آمریکا انجام شد، مغز بیمارانی که بر اثر ابتلا به کووید-۱۹ شدید جان خود را از دست دادند،  نشانگرهای مولکولی التهاب عمیقی را نشان دادند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 این علائم حتی در افرادی که هیچ اختلال عصبی را گزارش نکرده بودند، مشاهده شد.  

محققان در این مطالعه بافت مغزی هشت بیمار را که بر اثر ابتلا به کووید-۱۹ جان خود را از دست داده بودند و ۱۴ نفر که به دلایل دیگری فوت کرده بودند، تجزیه و تحلیل کردند.  نتایج این مطالعه نشان داد حدود یک سوم از بیمارانی که به دلیل ابتلا به کووید-۱۹ در بیمارستان بستری می شوند علائم عصبی مانند فراموشی، مشکل در تمرکز و افسردگی گزارش می کنند.  

این مشکلات می تواند به عنوان بخشی از آنچه «کووید-۱۹ طولانی»  نامیده می شود، ادامه یابد؛  یک بیماری طولانی مدت که بعضی اوقات بیماران را پس از بهبودی از عفونت اصلی تحت تأثیر قرار می دهد. در حالی که التهاب قابل توجهی در مغز بیماران فوت شده  ناشی از ابتلا به کووید-۱۹ مشاهده شد، اما بافت مغزی آنها هیچ نشانه ای از SARS-CoV-۲، ویروس عامل کووید-۱۹ نداشت.

با این حال در مورد وجود ویروس در مغز بیماران مبتلا به کووید-۱۹ اختلاف نظر دارند.

محققان می گویند: به نظر می رسد عفونت ویروسی واکنش‌های التهابی در سراسر بدن ایجاد می کند که ممکن است باعث سیگنالینگ التهابی از طریق سد خونی مغزی شود که به نوبه خود می تواند التهاب عصبی مغز را قطع کند.

آنها افزودند: این احتمال وجود دارد که بسیاری از بیماران مبتلا به کووید-۱۹، به ویژه آنهایی که مشکلات عصبی را گزارش می کنند یا علائم آنها را نشان می دهند یا در بیمارستان بستری هستند،  نشانگرهای التهابی عصبی مشاهده شده در افراد فوت شده به دلیل کرونا را داشته باشند. یافته های این مطالعه می تواند به توضیح مه مغز، خستگی و سایر علائم عصبی و روانپزشکی ناشی از کووید-۱۹ طولانی کمک کند.

منبع: الف

کلیدواژه: بر اثر ابتلا ابتلا به کووید ۱۹ مغز بیماران مشاهده شد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.alef.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «الف» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۳۴۴۱۰۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بیماری پارکینسون را سه سوته تشخیص دهید

آفتاب‌‌نیوز :

این آزمایش را می‌توان در کمتر از ۳ دقیقه پس از گرفتن سواب پوست انجام داد. این سواب تغییرات در ترکیب شیمیایی سبوم که توسط پوست تولید شده و با پارکینسون مرتبط است را تجزیه و تحلیل می‌کند.

به گفته پزشکان، در حال حاضر هیچ آزمایش قطعی برای بیماری پارکینسون وجود ندارد و متخصصان به علائم، سابقه پزشکی، نتایج یک معاینه فیزیکی طولانی و در برخی موارد، اسکن مغز برای تشخیص این بیماری رجوع می‌کنند.

مونتی سیلوردیل (Monty Silverdale) متخصص مغز و اعصاب از دانشگاه منچستر در بریتانیا و پژوهشگر این مطالعات می‌گوید: این آزمایش پتانسیل بهبود گسترده تشخیص و مدیریت افراد مبتلا به بیماری پارکینسون را دارد. آزمایش جدید بر اساس سیستم غدد درون ریز کار می‌کند که پوست را مرطوب نگه می‌دارند. محققان متوجه شدند که چگونه ترکیب شیمیایی سبوم در یک فرد پس از وجود بیماری پارکینسون تغییر می‌کند.

سیلوردیل اضافه می‌کند: اکنون ما آزمایشی بر اساس آن تغییر در نشانگر‌های زیستی داریم. سواب‌های گرفته شده در یک کلینیک به آزمایشگاه فرستاده شده و در آنجا تحت آنالیز طیف سنجی جرمی قرار می‌گیرند تا ترکیب مولکولی آن‌ها بررسی شوند. برای اهداف مطالعه حاضر، نمونه‌هایی از ۷۹ فرد مبتلا به پارکینسون با نمونه‌هایی از ۷۱ فرد بدون این بیماری مقایسه شد.

دپانجان سارکار (Depanjan Sarkar) شیمیدان دانشگاه منچستر و یکی دیگر از پژوهشگران این مطالعه می‌گوید: وقتی این آزمایش را انجام می‌دهیم، بیش از ۴ هزار ترکیب منحصر به فرد پیدا می‌کنیم که ۵۰۰ مورد از آن‌ها بین افراد مبتلا به بیماری پارکینسون در مقایسه با سایر شرکت کنندگان کنترل متفاوت است.

به گفته محققان، اینکه این آزمایش غیر تهاجمی و از نظر تولید نتایج سریع است، نشانه مثبتی تلقی می‌شود، اگرچه دانشمندان هنوز باید نشان دهند که می‌توانند این روش را مقیاس پذیر کرده و آن را خارج از شرایط آزمایشگاهی امتحان کنند.

علاوه بر این، محققان می‌گویند:بیماری‌ها و شرایط دیگر را می‌توان از طریق تجزیه و تحلیل سبوم تشخیص داد، اگرچه هنوز کاملاً مشخص نیست که چرا شروع پارکینسون باید این تغییرات را در مایع ترشح شده در بدن تولید و ایجاد کند.

پارکینسون در حال حاضر سریعترین بیماری عصبی در حال رشد است و این رشد همچنان ادامه خواهد داشت. در حالی که دانشمندان سخت در تلاش برای یافتن درمانی برای آن هستند، راه‌هایی برای کاهش سرعت و مدیریت آن وجود دارد و اینجاست که تشخیص زودهنگام می‌تواند بسیار مهم باشد.

منبع: سیناپرس

دیگر خبرها

  • عضو انجمن آسم و آلرژی : ۹ تا ۱۳ درصد مردم کشور آسم دارند / آلودگی هوای کلانشهرها از عوامل مهم ابتلا به آسم است
  • بیماری پارکینسون را سه سوته تشخیص دهید
  • با این راهکارها از ابتلا به آلزایمر جلوگیری کنید
  • چند درصد ایرانی‌ها آسم دارند؟ بالاترین میزان ابتلا در این سن
  • ۱۳ درصد ایرانی‌ها آسم دارند
  • ۱۳ درصد ایرانی‌ها به آسم مبتلا هستند/ آسم چگونه درمان می شود؟
  • تغییرات آب و هوایی می‌تواند منجر به افزایش ویروس‌هایی مانند کووید شود
  • درمان جدید بیماری آلزایمر
  • هوش مصنوعی در جستجوی راز آلزایمر: کاوش در ارتباط بین روده و مغز!
  • انسان‌تباران دنیسووا چه کسانی بودند؟ (+عکس)